یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403

 



کاربینی حسابداری

بسم الله الرحمن الرحیم

 

عــــنوان:کاربینی حسابداری

محل تنظیم: موسسه تسنیم نور

تنظیم کننده:سید وحید ترابی داغیان

شماره دانشجویی:91238049290686

نیمسال دوم 92-91

مؤسسه فرهنگي تسـنيم نور وابسته به سازمان تبليغات اسلامي درمورخ 1384/3/3 با حضور مؤسسان (هيئت امنا) و تأييد و تصويب اساسنامه مؤسسه تشكيل و با انگيزه ارتقاء سطح دانش و بينش عمومي، اعتلاي فرهنگ و هنر كشور، ترويج، اشاعة فرهنگ و هنراصيل ايراني - اسلامي و براساس اهداف فرهنگي مصرحه در قانون اساسي جمهوري اسـلامي ايران و التزام به رعايت مقررات موضوعة كشوري وضوابط حاكم برتأسيس مؤسسات و مراكز فرهنگي و برطبق مشخصات و شرايط پيش بيني شده در اساسنامه، در شهر تهران، خيابان وليعصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بالاتر از خيابان جامي، روبروي مدرسه راهنمايي فلسطين، پلاك 18، فعالیت خود را آغاز نمود.
شیوه نامه مستند سازی و ثبت خدمات ارائه شده موسسه

بمنظور تسهیل در مستند سازی و ثبت و نگهداری حساب خدمات ارائه شده توسط واحد های موسسه این شیوه نامه با ذکر مراحل ذیل تدوین میگردد

1_ وصول در خواست استفاده از امکانات اردوئی و رفاهی توسط مدیرمجتمع ها و اردوگاهها (مشمل بر نام و نام خانوادگی در خواست کننده مکان و زمان مورد نظر و ....)

2_ بررسی در خواست با در نظر گرفتن ظرفیت مجتمع ها و اردوگاهها در تاریخ مورد درخواست توسط مدیر مجتمع ها و اردوگاهها

3_ تنظیم قرارداد یا معرفی نامه جهت استفاده از اماکن حسب مورد توسط مدیر مجتمع ها و اردوگاهها

4_ ارسال قرارداد جهت در خواست کننده و اخذ فیش واریز مربوطه در صورت لزوم و معرفی حساب بانکی ذیربط جهت واریز وجه

5_ ارسال معرفی نامه به در خواست کننده و اخذ فیش واریزی مربوطه در صورت لزوم و معرفی حساب بانکی ذیربط جهت واریزی وجه

6_ ارسال مدرک مربوط به واریز پیش دریافت و با تضمین به امور مالی

7_ صدور صورت حساب ارائه خدمات با درج مشخصات کامل استفاده کننده مکان و زمان ارائه خدمات وبا درج نرخ و مبلغ کل خدمات ارائه شده

8_ اخذ امضاء در ذیل صورت حساب از استفاده کننده از خدمات و تایید آن توسط مسئول مجتمع یا اردوگاه

9_ اخذ فیش واریزی وجه خدمات توسط مسئول مجتمع یا اردوگاه و درج شماره فیش در ذیل صورتحساب

10_ در موقعی که خدمات به میهمانان آزاد ارائه میگردد اخذ وجه بصورت نقدی و واریزی آن به حساب بانکی مربوط در اولین فرصت بلا مانع میباشد

11_ ارسال صورتحساب ارائه خدمات و فیش واریزی به امور مالی بصورت هفتگی توسط مسئول مجتمع یا اردوگاه

12_ انجام مراحل صدور صورتحساب ارائه خدمات اخذ وجه و فیش واریزی مربوط و ارسال به امور مالی حد اکثر ظرف یک هفته توسط مدیر هر یک از مدیران مجتمع ها و اردوگاهها بلامانع میباشد

13_حتی المقدار صورت حسابها ارائه خدمات در سه نسخه ( یک نسخه در یافت کننده خدمات . یک نسخه مجتمع یا اردگاه و یک نسخه (اصلی) امور مالی) صادر گردد در صورت تشخیص مدیر مجتمع ها و اردوگاهها صدور نسخه اضافه جهت درج در سوابق ذیربط بلامانع است

14_ در صورت کنسل شدن رزرو ارائه خدمات و عدم تعلق جریمه ای ا ز این بابت انعکاس سوابق ذیربط به امور مالی الزامی می باشد

15_ نر خ استفاده از هر یک از خدمات با توجه شاخصهای مختلف مکان ،زمان، تعداد نفرات و .... تو سط مدیر عامل ابلاغ می گردد

16_ اعمال هر گونه تخفیف در نرخ خدمات ارائه شده از اختیارت مدیر عامل یا نماینده مجاز از طرف وی

می باشد

17_ امور مالی نسبت انعکاس صورت حسابهای صادره و فیش های واریزی در دفاتر اقدام مینماید

18_ امور مالی نسبت به پیگیری وصول مطالبات ناشی از خدمات ارائه شده از مبادی ذیربط (استفاده کننده از خدمات ، مسئول مجتمع یا اردو گاه و یا مدیر مجتمع ها و اردوگاهها ) اقدام می نماید

19_ مسئولین مجتمع ها و اردوگاها گزارش ماهیانه فصلی و سالانه حداکثر پس از یک هفته پس از پایان ماه و فصل و دو هفته پس از سال ، از خدمات ارائه شده تهیه و در اختیار مدیر مجتمع ها و اردوگاهها قرار

می دهند

20_ مدیر مجتمع ها و اردو گاهها گزارش جامعی از خدمات ارائه شده و ظرفیتهای بلا استفاده هر مجتمع

و اردوگاه را به صورت ماهیانه، فصلی و سالیانه و حد اکثر پس از دو هفته پس از پایان ماه ، فصل و یک ماه پس از سال به مدیر عامل ارائه می دهد

 

 

شرح ماموریت سازمانی

معاونت اجرایی _ امور مالی

   نام   واحد

تعریف:

این واحد در سطح امور غیر مستقل بوده که زیر   نظر معاونت اجرایی مسئولیت انجام امور حسابداری,رسیدگی مالی,اعتبارات و جمعداری   اموال موسسه را به شرح زیر به عهده دارد.

شرح ماموریت:

1_نگهداری و تحویل و تحول وجوه هزینه ها,سپرده   هاو اوراق بهادار.

2_انجام کلیه امور مربوط به پرداخت حقوق و   مزایای کارکنان.

3_کنترل, رسیدگی و ممیزی اسناد دریافتی و   پرداختی حسابداری و صدور چک ها.

4_محاسبه و تهیه فهرست مربوط به بیمه   بازنشستگی, بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی کارکنان.

5_کنترل حساب در آمد اختصاصی جاری.

6_تهیه و تنظیم صورت حسابهای مالی (کسور   مالیتی...)

7_تهیه و تنظیم گزارشات مالی اعم از   ترازنامه,صورت مغایرت مالی و...

8_بایگانی کلیه قرارداد   ها,اسناد مالی و حسابداری سنوات قبل و پیگیری در جهت بر طرف نمودن واخواهی آنها.

10_ پیگیری و رفع اشکال اسناد ارسالی واحد ها

11_ کنترول سیستم های موجودی شامل : ورود و   خروج، تولید،خرید، برگشت از خریدو....

12_ تنظیم صورت ریز بو دجه هزینه های جاری   موسسه بصورت روزانه جهت گزارش دهی از حسابهای جاری موسسه

               13_   اخذ مفاصا حسابهای بیمه و مالیات

تهیه و تنظیم صورتجلسات کمیسیون معاملات موسسه_14

15_ تنظیم لیست نهایی اموال موسسه در پایان هر   سال جهت استهلاک انباشته و هزینه استهلاک و در نهایت ارزش دفتری اثاث و مصنوبات   و تهیه گزارش جامع اموال بصورت دوره ای

16_ ثبت دفاتر قانونی موسسه روزنامه

17_ نگهداری حساب انبار اموال و تاسیسات موسسه

18_ پیگیری اخذ وجه از منابع تامین اعتبار با   هماهنگی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی .

19_ انجام سایر امور محوله

 

      

 

 

 

 

روش اجرای عملیات امور مالی

عملیات امور مالی شامل موارد ذیل است                                              

الف : دریافت ها

ب: پرداخت

ج: طبقه بندی ثبت و نگهداری حساب ها در دفاتر موسسه

د: تجزیه و تحلیل و تلخیص حسابها و گزارشگری مالی

ه: نگهداری حساب اموال و اعمال کنترلهای لازم در ثبت و حفاظت از اموال

الف : دریافت ها :

1_ کلیه دریافت ها با واریز وجه به حساب های بانکی صورت میگیردد.

2_ مستنداد واریزی وجه شامل چک اعلامیه واریزی وجه به انضمام مدارک تکمیلی به امور مالی ارجاع وی گردد

3_ امور مالی نسبت به وصول چک های در یافتی اقدام مینماید

4_امور مالی اقدام به ثبت وجه واریزی در دفاتر موسسه مینماید

5_ در صورت کسری مستندات یا نا مشخص بودن منشاء واریزی وجه یا علت واریزی وجه ، اقدام به انعکاس رویداد مالی بعنوان واریزی نا مشخص در دفاتر موسسه میگردد

6_ پیگیری لازم از مبادی ذیربط جهت روشن شدن علت واریز وجه و تکمیل مستندات توسط امور مالی صورت میگیرد

7_ پس از تکمیل مستندات اقدام به اصلاح حساب و طبقه بندی وجه واریزی در سر فصل ذیربط با خروج از سرفصل واریزی نامشخص میگردد

ب: پرداخت ها

1_ پرداخت های موسسه از طریق بانک ، تنخواه گردان و صنوق انجام میشود

2_ کلیه پرداخت ها پس از رعایت مفاد آیین نامه های مالی ، معاملات، تنخواه گردان ، حقوق دستمزد ، وام و .... موسسه و متکی به اسناد و مدارک مثبته قابل انجام مبباشد

3_ پرداخت از طریق بانک یا ارائه اسناد و مدارک خرید کالا، خدمت ، حقوق و یا اعطای وام یا تسهیلات و در خواست ذینفع و با صدور دستور پرداخت مدیر عامل یا نماینده مجاز از طرف وی انجام میشود

4_ پرداخت از محل تنخواه گردان و صندوق در غالب اختیارات تفویضی به دارندگان تنخواه گردانی و تا سقف تعیین شده انجام شده و از تاییدپرداخت ها توسط مدیر عامل یا نماینده مجاز از طرف وی و ارجاع به امور مالی قابل ثبت در دفاتر مالی موسسه میباشد.

5_پرداخت های غیر قطعی شامل فیش پرداخت , علی الحساب و غیره با ارائه مستندات و مدارک و در خواست ذینفع و دستور مدیر عامل یا نماینده مجاز از طرف وی صورت میگیرد.

6_قطعی شدن پرداخت های غیر قطعی منوط به تکمیل مستندات مربوط به تحویل کالا یا حقوق انجام خدمت و در خواست ذینفع و تایید مدیر عامل یا نماینده مجاز از طرف وی میباشد .

7_ثبت هزینه های قطعی ناشی از انقضای مدت انواع تعهد یا خدمت همانند اتمام بیمه نامه ها نیاز به تایید مدیر عامل یا نماینده مجاز ازطرف وی نبوده و با دستور مدیر مالی اقدام به صدور سند اصلاحی میگردد.

گردش کار و مستندات پرداختها بشرح ذیل میباشد.

8_ صورتحساب فروش،صورتحساب انجام کار یا خدمت یا برقراری حقوق پس از تایید مسئول مربوطه و تایید مدیر عامل یا نماینده مجاز از طرف وی قابل پرداخت میباشد

9_ در صورت تایید مدیر عامل یا نماینده مجاز از طرف ایشان و بنا به تشخیص ایشان انحام پرداخت نیازی به تایید فرد دیگری ندارد

10_ پرداخت پدمانکار ی بشرح ذیل انجام میگیرد

1_10 قرار داد پس از تودیع تضمین انجام تعهدات (در صورت پیش بینی در قرارداد) نافذ بوده و انجام هرگونه پرداختی قبل از نافذ شدن پیمان مجاز نمی باشد

2_10 پس از تودیع تضمین انجام تعهدات و بنا به در خواست پیمانکارو اقدام به پرداخت پیش پرداخت (در صورت پیش بینی در قرارداد ) و در موعد مقرر در قرارداد و با اخذ تضمین مورد قبول کار فرما می گردد

3_10صورت وضعیت کارکرد طی نامه ای با ذکر مبلغ نا ویژه و منظم به آنالیز بها و آیتم های کارکرد منجر به مبلغ ناویژه به ناظر(در صورت پیشبینی در قرار داد)ارسال میگردد و ناطر پس از انجام بررسی های لازم و انطباق صورت وضعیت با مفاد قرار داد و منضمات آن, مبلغ مورد تایید خود که لزوما نمیتواند مبلغی بیش از مبلغ مورد ادعای پیمانکار باشد را به مدیر عامل یا نماینده مجاز از طرف وی ارسال مینماید . یا نماینده مجاز از طرف وی پس از تایید مبلغ مورد تایید ناظر یا تعدیل مبلغ تایید شده توسط ناظر دستور پرداخت لازم به امور مالی صادر میکند.

4_10 امور مالی بررسی های لازم جهت تگبیق صورت وضعیت کارکردبا قرارداد و منضمات پیمان و همچنین کنترول محاسبات را معمول داشته و مبلغ مورد تایید خود را که لزوماٌ نمی تاند بیش از در خواست اولیه پیمانکار مبلغ تایید شده توسط مدیر عامل یا نماینده مجاز از طرف ود باشد و با اعمال کسور قانونی و قراردادی پرداخت مینمایید

5_10 در مراحل بعدی پرداخت صورت وضعیت کار و اخذ درخداست کتبی پیمانکار با ذکر مبلغ ناخالص تجمعی لغایت صورت وضعیت حاضر وی تایید ناظر ( در صورت پیش بینی در قرارداد ) و تایید مدیر عامل یا نماینده مجاز از طرف وی و انجام یک کنترول های لازم توسط امور مالی الزامی است

6_10 آزاد سازی تضامین شرکت در مناقصه انجام تعهدات حسن انجام کار سپرده و .... و همچنیین ضمانت نامه های ماخذا مشروط به راعایت مفاد قرارداد میباشد و در تمامی این موارد در خواست پیمان کار تایید ناظر و تایید مدیر عامل و دستور وی الزامی است

7_10 افزایش یا کاهش مقادیر پیمان یا ابلاغ کا ر فرما (دستور ناظر و تایید مدیر عامل) با تعییت مقادیر و مبالغ مورد نظر میسر است

8_10 مبلغ نهای پیمان پس از اعمال افزایش یا کاهش مقادیر محاسبه میگردد

9_10 پرداخت صورت وضعیت تعدیل مابه التفاوت مصالح خسارت و ... سایر موارد پیش بینی شده در قرارداد تابع شرایط فوق الاشاره میباشد

گزارش مختصر چگونگی روند مالی در موسسه

1_بررسی جزء به جزء و دقیق سند هزینه های مرکز و شعبات

1_1 بررسی صحت و اعتبار فاکتور های خرید

2_1 بررسی صحت انتقال اعداد فاکتور به اسناد هزینه

3_1 بررسی و صحت هزینه های انجام شده

4_1 بررسی صحت کنترل ها جبری بر روی اسناد هزینه

2_ صدور چکهای بانکی در وجه ذینفع طبق اسناد هزینه

3_ کنترول چکهای بانکی صادر شده و پاس شده و مغایرت گیری مانده دفاتر با مانده حسابب بانکی

4_ نگهداری کلیه حسابهای هزینه و درآمد موسسه

5_ ثبت و نگهداری دفاتر روزنامه و کل موسسه

6_ تهیه و تنظیم تراز های مالی موسسه و در نهایت صورتهای مالی عملکرد

7_ثبت و شماره گذاری و استهلاک گیری اموال موسسه

8_ مرحله حساس و دقیق که در اکثر مواقع در تصمیمات مدیریتی کمک شایانی ارائه می دهد ثبت اسناد مالی میباشد که هر قلم یاد شده در سند هزینه از ریز ترین تا درشت ترین هزینه باید در سر فصل معین حسابداریشان ثبت گردد

9_ بایگانی دقیق و صحیح اسناد حسابداری با ضمائم انها

10_ پیگیری و پاسخگوی در مواقع لزوم گزارش گیری حسابها به مدیریت

11_ پیگیری و پاسخگوی امور مربوط به اداره مالیاتی

12_ پیگیری و پاسخگوی امور مربوط به سازمان حسابرسی

13_ پیگیری و پاسخگوی امور مربوط به اداره بیمه تامین اجتماعی

14_ تهیه و تنظیم و پرداخت کلیه پرداختی ها به پرسنل موسسه در طی سال از جمله حقوق ماهیانه ، عیدی ، مزایا، پاداش ، سنوات و ......

                       

4 

 

پایان

نويسنده : سید وحید ترابی داغیان

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.