سه شنبه, 18 ارديبهشت 1403

 



تبلیغات و مد گرایی

« تبلیغات و مد گرایی »

 

واژه مد واژه­ای فرانسوی است و در زبان فرانسه به معنی طرز ، اسلوب ، عادت ، شیوه ، سلیقه ، روش، رسم آمده است. در زبان انگلیسی برای این واژه از اصطلاح Fashion به کار می­رود و تقریباً همان تعریفی که در زبان فرانسه آورده شد در زبان انگلیسی نیز به کار می­رود یعنی روشی برای لباس پوشیدن، رفتار کردن ، دکوراسیون یا یک علاقه مد نظر قرار می­گیرد. اما این واژه پس از جنگ جهانی اول به دنبال نفوذ تمدن غرب وارد زبان فارسی شده. فرهنگ دهخدا مد را این گونه تعریف می­کند لغتی فرانسوی به معنی روش و طریقه موقت که طبق ذوق و سلیقه فرد طرز زندگی و لباس پوشیدن و غیره را شامل می­شود. تفاوت مد با رسم در آن است که رسم دوام و دیرپایی برخوردار است ولی مد تازه­تر محسوب می­شود و تبعیت از آن به خاطر تازگی آن است.

در جامعه­شناسی به رفتار جمعی نوظهوری که به قدر رسم اجتماعی تثبیت نشده باشد مد اجتماعی گویند. مد به عنوان پدیده­ای اجتماعی مختص جامعه و فرهنگ خاصی نیست و پیدایش مد پنج مرحله دارد. آفرینش ، معرفی مد ، تبلیغ مد ، تولید انبوه و تقاضای مد جدیـد می­باشد. برخی رضا خان را بنیان­گذار مد گرایی در ایران می­دانند و برخی اولین محصلان ایرانی که در دوره قاجار برای تحصیل به اروپا سفر کردند مد را به ایران آورده­اند.

بر اساس اطلاعات موجود در ایران ، آقایان پیشگامان مد­گرایی بودند ولی کم­کم عرصه را به خانم­ها واگذار کردند. با رونق گرفتن تجارت فرامرزی ، افزایش تولید و افزایش تقاضای مصرف کنندگان و به وجود آمدن رفاه نسبی در زندگی ، انسان­ها را به سوی ظاهر آراسته سوق داد. مد گرایی بدون تفکر و منطق اشتباه است و هویت ما را از بین می­برد. جامعـه ایرانی مدگراسـت . در جامعـه ما نمی­توان مـد را کنترل کرد امـا می­توان با آموزش­های علمی و رفتاری به جوانان یاد داد که این نوع مدگرایی ، خودباختگی است و جوانان ما باید با هویت فرهنگی ، اجتماعی ، دینی و ملی کشورمان آشنا شوند. این آموزش باید از مدرسه و کتب درسی آغاز شود و با رسانه­های جمعی ادامه پیدا کند.

علل و عوامل پیدایش مدگرایی :

1- تنوع طلبی ونوگرایی

انسان­ها فطرتاً تنوع طلب هستند و تنوع دوستی و نوگــرایی در دوره جوانـی به اوج خــودش می­رسد.

2- همانند سازی

در همانند­سـازی فـرد الگوهای رفتاری و نگرش­های فـرد دیگری را برای خود سرمشق قرار می­دهد.

3-   رقابت و چشم و هم چشمی با دیگران

 

4-   مدگرایی و التزام ناشی از دوستی

جوانان و نوجوانان برای این که مورد تمسخر و پوزخند دوستان و اطرافیان خود قرار نگیرند از مدگرایی پیروی می­کنند.

 

5-   مد گرایی و جلب توجه دیگران

جوانان برای جلب توجه دیگران از مد پیروی می­کنند.

6-مد گرایی و تشخص طلبی

افرادی که خود را برتر از دیگران می­دانند مانند قشر مرفه و ثروتمند جامعه و سعی می­کنند این برتری خود را در گویش ، لباس پوشیدن، آرایش و زیور آلات خود نشان دهند.

 

« مد و تبلیغـات »

هر مد در واقع تابلوی تبلیغاتی یک فرهنگ یا خرده فرهنگ است پس استفاده کننده از یک مد باید به مثبت یا منفی بودن فرهنگ آن مد توجه کنند. بسیاری از شرکت­های تجارتی و تولیدی برای این که تعدادی از مردم محصولات آن­ها را مصرف کنند هزینه­های هنگفتی می­پردازند برای نمونه در ساخت فیلم­ها و سریال­ها به عنوان حامی مالی سرمایه­گذاری می­کنند تا برای چند لحظه نشان آن شرکت به نمایش در آید.

جریان­های فکری ، بیشتر از راه مد و تبلیغ­های باورهای خود گسترش می­یابند در کشورهای غربی حزب­ها ، جمعیت­ها و گروه­های فراوانی وجود دارند مثل شیطان پرستان ، همجنس گرایان و فمنیست­ها این گروه­ها برای خود شعارهایی در نوع لباس ، نوع دوخت ، آرایش مو و چهره ، دستبندها و گردن آویزها فراهم آورده­اند و استفاده کنندگان از این مـدها وابستگی خـود را به جمعیت­ها و گروه­ها نشان می­دهند. کار منطقی آن است که قبل از پیروی کردن از این مدها شناخت کافی در باره هدف­ها و باورهای آن­ها دست یابیم.

تبلیغات کاذب و مدگرایی ابزاری است برای مصرف گرایی .

اوج­گیری مصرف مصنوعی به سه طریق در غرب امکان پذیر است :

1-  تولید اشیایی که خیلی زود فرسوده شده و از میان می­رود و یا شخص نمی­تواند خودش آن را ترمیم یا تعمیر کند.

2-  منتظر نشدن برای فرسایس فیزیکی شیئی یا کالای خریداری شده و خریدن و جانشین کردن انواع جدید آن و در این جا اصطلاح دِمده استفاده می­شود.

3-  آگهی بازرگانی یا تبلیغات تجاری

 

« نقش رسانه­ها در مدگرایی »

 

با پیشرفت فناوری و به وجود آمدن ماهواره و اینترنت تاثیر بسیار زیادی در زندگی مردم داشته است ولی متأسفانه استفاده نادرست آن را تبدیل به معضلی کرده است امروزه شاهد آن هستیم جوان­ها ساعت­ها پای اینترنت و ماهواره می­نشینند تا جدیدترین مدل­ها را بیابند و خود را شبیه فلان خواننده یا هنرپیشه مورد علاقه­شان کنند. جامعه­شناس کشورمان معتقد است رسانه­های گروهی به کمک تبلیغات و مدهای جدید نیازها و الگوهای جدیدی برای افراد ایجاد کنند که بعضی الگوها با فرهنگ و ارزش­های جامعه ما هیچ تناسبی ندارد و باعث مشکلات اجتماعی و خانوادگی می­شود علاوه بر رسانه­ها ، خانواده و ارتباط افراد در جامعه (مدرسه ، دانشگاه) نیز بسیار مؤثر است.

وقتی صحبت از مد و مدگرایی در ایران می­شود برداشت­های نامناسب از آن می­شود و آن را تخریب می­کنند در صورتی که پیروی از مد همیشه بد نیست و می­تواند جوانان را از لحاظ روحی ارضا کند و حتی در پیشرفت جامعه نیز مفید می­باشد.

شهربانو طادی    

رشته : روابط عمومی

نويسنده : شهربانو طادی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.