سه شنبه, 25 ارديبهشت 1403

 



کاربینی روابط عمومی شرکت تهیه وتولید مواد معدنی ایران

روابط عمومی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران

014 copy

شرکت تهیه وتولید مواد معدنی ایران و شرکت مس شهر بابک از زمینه اکتشاف و استخراج مواد معدنی از قبیل زغالسنگ ، سنگ آهن ، مس و .... فعالیت می نمایند .

شرکت تهیه وتولید مواد معدنی ایران از شرکتهای بزرگ و فعال معدنی در سطح کشور می باشد که فعالیت گسترده ای در سطح کشور و اکثر استانها دارد و تقریبا تمام معادن دولتی تحت پوشش این شرکت هستند .

معدن مس شهر بابک که متعلق به شرکت مس شهر بابک می باشد جزء سه معدن بزرگ با ذخیره قابل توجه 250 میلیون تن می باشد که اهمیت ویژه ای در صنعت کشور ایفاد می کند .

روابط عمومی شرکتهای مذکور مستقل از یکدیگر فعالیت می نمایند و راهبرد و هماهنگی روابط عمومی شرکتهای معدنی بر عهده روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی کشور است که تحت پوشش وزارت صنعت معدن و تجارت می باشد .

روابط عمومی شرکت مذکور هر فصل جلسه ای جهت هماهنگی بین روابط عمومی های تحت پوشش برگزار و روند اجرای برنامه های ابلاغ شده در ابتدای سال را به روابط عمومی های تابعه پی گیری و مشکلات موجود را مورد بررسی قرار می دهد .

کار بینی اینجانب مربوط به فعالیت روابط عمومی شرکت تهیه وتولید مواد معدنی ایران و شرکت مس شهر بابک می باشد ، گوشه ای از فعالیت های مشاهده شده توسط اینجانب به شرح ذیل ایفاد می گردد :

در صحبتهایی که با آقای سید حسین مرتضوی مدیر روابط عمومی شرکت تهیه وتولید داشتم ، (با توجه به شناخت قبلی ایشان از بنده ) در باره مشکلات ابتدای حضور ایشان در سمت مدیر روابط عمومی و تصمیم هایی که منجر به روند رو به رشد روابط عمومی شرکت معدنی بزرگی مثل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی شده را پرسیدم و ایشان مطالبی بیان نمود ند :

ابتدا که وارد حوزه روابط عمومی شدم مشکلات زیادی برخورد کردم ، مهمترین آنها عدم اعتقاد مدیر عامل وقت شرکت به روابط عمومی بود و کار روابط عمومی را در حد تشریفات و پذیرایی در اعیاد می پنداشت ، و دومین مشکل اساسی ، انجام برخی وظایف روابط عمومی توسط امور اداری و برخی معاونت ها بود که می بایست به شکل واقعی برمی گشت .

برای انجام این مواد تصمیم هایی گرفتم :
تصمیم ۱ :تصمیم گرفتم به صورت ضربتی و از تکنیک نزدیکی ارتباط با کارکنان شرکت در گام اول شروع کنم.
تصمیم ۲ :کمر همت را ستم ابتدا زیر ساخت های حوزه روابط عمومی را درست کنم و بعد به سمت کارهای اصلی بروم.

مانند : ایجاد واحد خبرنگاری جهت ارتباط با خبرنگاران و رسانه های اقتصادی با توجه به حوزه کاری شرکت
تصمیم ۳:واحدهایی که متعلق به روابط عمومی بود سعی نمودم جذب و زیر مجموعه نمایم اما تبعات زیادی دارد این کارها اما من با آرامش و با جلسات فراوان با مدیر عامل شروع کرده بودم.

مانند: واحد رفاه و تشریفات جهت نظم بخشیدن به حضور کارکنان در سفرهای زیاراتی و تفریحی

تصمیم۴ :با هماهنگی مدیر عامل تصمیم گرفتم کتابخانه سازمان را زیر مجموعه روابط عمومی بیاورم که با لطف خدا و مشقت انجام شد ، خوب حالا باید بازبینی اساسی را انجام می دادم.کتابخانه دونفر بازدید کننده بیشتر در ماه نداشت که پا ثابت بودن و کتاب ها هم عمومی و شهری بود و مناسب نبود با موافقت مدیر عامل تصمیم گرفتیم ۷۰ درصد کتاب ها را به یک استان محروم اهدا کنیم .

مدیر روابط عمومی
مدیریت روابط عمومی شرکت تهیه وتولید که مستقیم زیر نظر مدیر عامل شرکت فعالیت می کند و جزو مدیرن مستقل محسوب می گردد .

شرح وظایف مدیر روابط عمومی به شرح ذیل می باشد :

۱٫ تصمیم سازی در خصوص سیاست های خبری، تبلیغی ، انتشاراتی، آموزشی و مطالعاتی سازمان.
۲٫ نظارت بر حسن اجرای سیاست های سازمان در حوزه روابط عمومی.
۳٫ تصمیم سازی در خصوص بهبود و گسترش هر چه بیشتر ارتباط متقابل میان مسئولان و کارکنان سازمان و نظارت بر حسناجرای سیاست های ابلاغی.
۴٫ ارتباط و تعامل با سرویس های خبری مرتبط با حوزه کاری سازمان و برنامه ریزی بازدیدهای دوجانبه میان سازمان و نهادهای خبری.
۵٫ برنامه ریزی جهت برگزاری همایش ها، سمینارها، جشنواره ها، مصاحبه ها و بازدیدها.
۶٫ ارائه مشاوره و همفکری با واحدهای مختلف سازمان در خصوص خدمات مرتبط با حوزه روابط عمومی

7مدیریت نیروی انسانی واحد و بررسی و تعیین نیازهای آن در حوزه های آموزشی و….
8تهیه و تدوین برنامه سالانه فعالیت های روابط عمومی.
9 نظارت شکلی و محتوایی بر سایت و وبلاگ سازمان.
10 سایر امور محوله از سوی مدیر مافوق.

مدیریت سایت

مدیریت سایت اینترنتی به آدرس www.impasco.com   بر عهده کارشناس IT روابط عمومی قرار دارد که با نظر مدیر روابط عمومی و مدیرعامل شرکت تغییرات اساسی و درج مطالب را انجام می دهد .

وظایف کارشناس ITروابط عمومی به شرح ذیل می باشد :

1- بررسي وضعيت سرور( هاستينگ) سايت ( درست كار كردن، كندي و يا ترافيك آن).
2- پاسخگويي و تشكر از
email هاي كاربران و تهيه آرشيو از آن ها.
3- تهيه بانك اطلاعاتي از كاربراني كه به سايت
email مي زنند( جهت اطلاع رساني).
4- بررسي صحيح بودن لينك هاي موجود در سايت.
5- بررسي عناوين (
title ) صفحه ها ( كه در نوار آبي بالاي صفحه سايت نوشته مي شود.)
6- بررسي اشكالاتي كه بازديدكنندگان سايت مطرح مي كنند و رفع آنها.
7- ثبت نام سايت در موتورهاي جست و جو.
8- بالا بردن رتبه سايت در موتور جست و جو.
9- بررسي منابع ورود كاربران به سايت .
10- بررسي و گسترش كلمات كليدي كه در موتورهاي جستجوگر سايت آن را مي شناسند.
11- بررسي صفحات پر بازديد كننده سايت و بهبود آن ها.
12- بررسي صفحاتي كه كاربران با ديدن آن صفحه از سايت خارج مي شوند.(
Exit page)
13- درك نياز مخاطبان سايت از طريق هماهنگي بين نام سايت و كيفيت مطلوب.
14- بررسي گستردگي جغرافيايي بازديدكنندگان سايت، به علل آن و گسترش آن.
15- نظرخواهي در مورد گرافيك و طراحي وب سايت و سرعت
down load شدن صفحات.
16- درخواست لينك (
url) به سايت از سايت هاي ديگر.
17- بررسي صفحاتي كه مدت ها ست بروز نشده اند و بروز كردن آنها.
18- ارسال به موقع اطلاعات جديد سايت در ساعات خاصي از شبانه روز.
19- بررسي سايت هاي پربيننده و مرتبط با سايت جهت درخواست لينك و يا تبليغات در آن سايتها.
20- افزايش تعداد لينك هاي موجود در سايت به سايت هاي ديگر (اين عمل موجب ارتقاي رتبه سايت در موتورهاي جستجوگر نيز مي شود)
21- بررسي امكان دو يا چند زبانه كردن سايت(درك نياز مخاطبان).
22- بررسي اين نكته كه آيا نام وب سايت هايي كه لينك آن ها در سايت آمده تغيير يافته است يا خير؟
23- ايجاد جذابيت و تنوع براي كاربران از راه هايي مثل برگزاري مسابقات، جايزه، سرگرمي و ...
24- ارايه گزارش ساليانه به بازديدكنندگان درباره عملكرد سايت در طول يك سال گذشته.
25-.بررسي و بهبود ناوبري سايت (يعني بازديدكننده از هر جاي سايت با يك كليك بتواند به صفحه اصلي
Home page و با صفات مهم داخلي سايت برگردد.)

کارشناس امور بین‌الملل

با توجه به اینکه شرکت تهیه وتولید مواد معدنی ایران محصولات معدنی خود را نیز به کشور های خارجی از جمله چین ، پاکستان ، ترکیه ، امارت ، هندوستان و . . . صادر می نماید بخش روابط عمومی در این زمینه نیز به شناساندن شرکت به مشتریان خارجی فعال است .

1 تدوین و ارائه راهکارهای گسترش روابط و همکاری‌های بین‌المللی سازمان
2 انجام هماهنگی در امضای تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای بین سازمان و طرف‌های بین‌المللی ( با هماهنگی امور بازرگانی و امور حقوقی )
3نظارت بر امور مربوط به تشریفات هیأت‌های خارجی
4 نظارت بر محتوای غیر فارسی پایگاه‌ اطلاع‌رسانی سازمان
5 نظارت بر اقدامات اداره در خصوص مأموریت‌های خارجی هیئت ها
6تعامل با سایر بخش‌های شرکت جهت اخذ نیازمندی‌های مرتبط با امور بین‌الملل
7 تهیه و تدوین برنامه سالانه فعالیت های امور بین الملل.
8 مدیریت بخش بین الملل در فعالیت های مختلف سازمان مانند همایش های علمی و….
9سایر امور محوله از سوی مدیر مافوق
10 انجام هماهنگی های لازم و کمک به تأمین محتوای غیر فارسی پایگاه‌ اطلاع‌رسانی شرکت

کارشناسان روابط عمومی

روابط عمومی شرکت فوق دارای 7 کارشناس در زمینه های انتشارت ، رسانه ها ، IT ، سعی و بصری ، خبرنگار، مسئول امور دفتری و تشریفات می باشد .

شرح وظایف کلی کارشناس روابط عمومی به شرح ذیل تدوین شده است :

۱٫ تهیه و تدوین اخبار، بیانیه، جوابیه، اطلاعیه و… ارسال و پیگیری انعکاس آن در رسانه های گروهی.
۲٫ انجام فعالیت های هنری در حیطه گرافیک اعم از طراحی موارد ارجاعی، صفحه آرایی کتب، جزوات و یا سایر موارد ارجاعی و….
۳٫ برگزاری نمایشگاه های سازمان و همکاری در برگزاری همایش ها، سمینارها، جشنواره ها، مصاحبه ها و بازدیدها.
۴٫ پیگیری موارد انتشاراتی روابط عمومی نظیر بروشور، مجله ، انواع الواح فشرده و ….
۵٫ ارتباط مستمر با رسانه ها (خبرگزاری ها، روزنامه ها و صدا و سیما).
۶٫ پایش اخبار منتشر شده در رسانه ها و تهیه بولتن روزانه و ارسال به مخاطبین درون سازمانی.
۷٫ ارتباط با همکاران درون سازمانی و کسب اطلاع از اخبار مرتبط با همکاران.
۸٫ تهیه گزارش یک، سه، شش ماهه و یکساله از میزان انتشار اخبار سازمان در رسانه ها و نیز گزارش های عملکرد روابط عمومی حسب مورد.
۹٫ به روز رسانی سایت شرکت
۱۰٫ ایجاد و تجهیز کتابخانه و آرشیو محصولات دیداری، شنیداری و نوشتاری مرتبط با فعالیت های روابط عمومی.
۱۱٫ انجام سایر امور محوله.

  • یکی از فعالیت های فصلی و برنامه های روابط عمومی شرکت تهیه وتولید برگزاری همایشهای تخصصی و اموزشی برای کارکنان و مدیران شرکت می باشد که معمولا در شهرستانهای دیگر برگزار می گردد .

برگزاری همایش هاو بازدید های آموزشی در استانها و واحدهای تحت پوشش ( بازدید کارخانه فولاد اصفهان)

DSC02241

 

برگزاری جلسات آموزشی

DSC02153

 

 

  • برگزاری جلسات آموزشی بر اساس برنامه های تدوین شده در ابتدای سال برای کارکنان بر اساس آموزش حین خدمت و ارائه گواهینامه آموزشی

 

سفر تفریحی کارکنان به شیراز

DSC02599

 

 

 

  • یکی از فعالیتهایی که از گذشته در روابط عمومی انجام می گردید تهیه بریده جراید و تهیه اخبار مرتبط با شرکت توسط روابط عمومی بود که در سالهای قبل بصورت سنتی و دستی انجام می شد امام هم اکنون با نرم افزار بریده جراید این کار صورت می گیرد .

 

برخي قابليت هاي نرم افزارهاي ديجيتال بريده جرايد

 

*قابليت جستجو در سايت هاي روزنامه ها و نشريات خبري و دريافت اخبار آنها به صورت اتوماتيک .
کاربري آسان .

 

*قابليت استفاده کاربر با تعداد نا محدود .

 

*امکان آرشيو روزنامه ها

 

*قابليت جستجوي سريع و آسان بر روي اخبار.
*امکان تعريف فيلتر براي مشاهده اخبار مرتبط.
*بخش بولتن خبري ( امکان قرار دادن اخبار انتخاب شده در اين بخش و امکان چاپ بولتن
*امکان انتقال خبرهاي مهم به اخبار برگزيده .

 

*كاربرد اصلي بريده جرايد براي مقام ارشد، تصميم گيري و تعيين خط مشي سازمان و براي ساير همكاران، تصميم سازي، اطلاع از اخبار مرتبط با حيطه كاري و مسووليت آنان است تا در جريان امور از نگاه بيروني نيز قرار بگيرند. چرا كه اطلاع‌ رساني‌ به‌ كاركنان‌ نيز به‌ نوبه‌ خود كم‌ اهميت‌تر از اطلاع‌رساني‌ به‌ مسئولان‌ نيست‌.

 

روش ديگري در تهيه بريده جرايد صورت مي گيرد كه با ارفاق مي توان گفت در كشور ما روابط عمومي هاي موفق از اين روش استفاده مي كنند به نحوي كه ازنشريات‌، اخبار و مطالب‌ مربوط به‌ سازمان‌، دستگاههاي‌ همكار يا رقيب‌ ، مهمترين‌ اخبار روز كشور مشخص مي شود و سپس بريده‌ شده‌ و بعد از صفحه‌ بندي‌ و تنظيم‌ به‌ مسئولان‌ ارشد سازمان ارائه‌ مي‌شود.

 

  • کاربرد عکس در روابط عمومی

    روابط عمومی شرکت تهیه وتولید یک عکاس حرفه ای برای مراسم ها و همایش را دعوت بعمل می آورد تا نسبت به تهیه عکس اقدام نماید همچنین یکی از کارشناسان روابط عمومی با دوربین کانن دی 600 توانایی عکاسی نیمه حرفه ای را دارد .

 

یکی از کاربرد های عکس در روابط عمومی در بخش انتشارات است :
1- استفاده در بروشور کاتالوگ، کتاب، تراکت، جزوه های آموزشی، تحقیقی و علمی
2
استفاده در کارت های دعوت، کارت های تبریک و تسلیت
3
استفاده در استند ها و بیلبوردها
4- استفاده در نشریه داخلی
5
استفاده در گزارش های عملکرد
6
استفاده در پوستر
7
استفاده در برنامه ها
8
استفاده در فولدر ها
9
استفاده در کتاب سال

10
استفاده در تمبرهای ویژه

 

بخش سمعی و بصری
بخش سمعی بصری روابط عمومی از حوزه های قوی این روابط عمومی می باشد که شامل :
1- آرشیو غنی از تصاویر کلیه رخدادها، فعالیت ها محصولات، ساختمان ها و بخش های مختلف سازمان و همچنین گردانندگان و پرسنل کلیدی شرکت
2
تامین و تهیه تصاویر مورد نیاز بخش های مختلف
3- آرشیو فیلم های سینمایی داستانی و فیلم های مستند و آموزشی جهت ارائه به پرسنل

 

اهداف کلان روابط عمومی در سال

 

1-     توسعۀ منابع و توانمندسازی نیروی انسانی روابط عمومی

 

2-     فرهنگ سازی و آموزش همگانی سلامت

 

3-     توسعۀ ارتباطات رسانه ای

 

4-     توسعۀ ارتباطات مردمی و تکریم ارباب رجوع

 

5-     تقویت ارتباطات درون سازمانی و بهره گیری از پشنهادهای کارکنان

 

6-     توجه به پژوهش، تحلیل محتوا و مطالعات افکار عمومی

 

7-     تقویت فرهنگ اسلامی و گرامیداشت مناسبت های ملی- سازمانی

 

8-     معرفی توانمندی ها و دستاوردها در راستای ارتقای جایگاه و منزلت سازمان

 

9-     توسعۀ خدمات مددکاری و جلب مشارکت های مردمی و خيّرين در این زمینه

 

10-  حرکت به سوی روابط عمومی الکترونیک (e-PR)

 

 

 

چالش های و موانع موجود روابط عمومی شرکت

 

¯ نگاه سنتی برخی از مدیران به روابط عمومی و ناآشنایی به نقش روابط عمومی

 

¯ کمبود نیروی انسانی متخصص

 

¯ کمبود امکانات و تجهیزات مناسب

 

¯ فضای فیزیکی ناکافی

 

¯ ناکافی بودن اعتبارات

 

در هر واحد روابط عمومی عده ای مسؤل چاپ بنر با متنهای مناسبت ها و پذیرایی در مجالس و جشن ها می باشند

 

در هر مراسمی به شیوه خاص آن مراسم پذیرایی صورت میپذیرد .

 

در پذیرایی ها باید به مسایل مختلفی مثل قیمت و نوع پذیرایی و کیفیت آن توجه داشت که با مشورت با مدیر که انجام می گیرد .

 

در چاپ بنر هم به این گونه که متن آن و محل سفارش و طراحی با نظر مدیر انجام پذیر خواهد بود .

 

بخشی از فعالیت های صورت گرفته در روابط عمومی شرکت تهیه وتولید مواد معدنی ایران

 

ردیف

برنامه های انجام شده

1

تولید اخبار مرتبط با حوزه­ کاری و محیطی شرکت متبوع برای انعکاس در رسانه­ها.

2

افزایش سرعت انتشار خبر از وقوع رویداد

3

پوشش خبری 85% مراسم و همایش­های مرتبط با حوزه.

4

برگزاری نشست و کنفرانس خبری مدیران ارشد برای انعکاس در رسانه­ها.

5

کاهش مدت زمان ارسال تکذیبیۀ اخبار و گزارش­­های نادرست رسانه­ها به کمتریک روز

6

کاهش مدت زمان پاسخ­دهی به اخبار و گزارش­ رسانه­ها از زمان درج خبر و گزارش به 72 ساعت.

7

ارسال گزارش و مقالات آموزشی برای مطبوعات در حداقل80% موضوعات و مناسبت­های مرتبط.

8

دسترسی90% مدیران به اخبار رسانه­ای مرتبط با حوزه خود.

9

برگزاری برنامه های آموزشی جهت پرسنل

10

اعزام پرسنل همراه خانواده به سفر زیارتی ( مشهد) و تفریحی (شمال)

11

تهیه بلیط های جشنواره فیلمهای سینمایی و ارائه ان به پرسنل

12

تهیه سالن فوتسال جهت ورزش هفتگی پرستنل

13

تهیه بلیط استخر و ارائه ان به پرسنل

14

تهیه بروشور از شرکتهای تحت پوشش و معادن جهت ارائه به مدعوین و . . .

15

برگزاری جشن پیروزی انقلاب در سالن سازمان آب با حضور گروهای مختلف هنری و . . .

16

ایجاد سامانه پیامک جهت اطلاع رسانی سریع و دقیق به پرسنل

17

سیاه پوش نمودن سالنها و راهروهای شرکت در ایام عزاداری

18

تهیه بلیط هوا، قطار و محل اسکان . . . برای کارشناسانی که به ماموریت داخلی یا خارجی اعزام می گردنند

19

برگزاری مسابقات ورزشی در سطح استانها و با شرکت پرسنل واحدهای تحت پوشش ( فوتسال ، والیبال ، پینگ پنگ)

20

تهیه کتب مذهبی و ارائه آن به پرسنل

 

نويسنده : حمیدر ضا هاشمی پناه

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.