دوشنبه, 17 ارديبهشت 1403

 



آشنایی با انواع پست در ایران

ايرانيان اولين ملتي وبدند كه اقدام به تأسيس تشكيلات منظم پست با عنوان چاپار كردند. براي اداره بهتر كشور داريوش هخامنشي دستور جاهاي به نام راه‌شاهي را صادر كرد كه 2400 كيلومتر مسافت داشت و به فاصله هر 24 كيلومتر چاپارخانه مي‌ساختند و اسب‌هاي تازه‌نفس در آن نگهداري مي‌كردند. پيك‌هاي دولتي بعد از رسيدن به چاپارخانه‌ها اسب‌هاي خود را عوض كرده و به حركتشان ادامه مي‌دارد. قرن‌ها بعد با تأسيس اتحاديه پستي جهاني ايران، جزء اولين كشورهاي دنيا بود كه به عضويت آن اتحاديه درآمد. با پيروزي انقلاب شيوه‌هاي نوين پستي روزبه‌روز گسترش پيدا كرد. كم‌كم ساختار سنتي پست حذف شد و سرويس‌هاي جديد و متنوع ايجاد شد.

شركت پست در اجراي طرح‌هاي كلان ملي از جمله توزيع كارت سوخت، توزيع كالابرگ، ثبت‌نام كارت ملي، ثبت‌نام تلفن همراه مشاركت فعالي داشته بطوريكه هم‌اكنون در دورافتاده‌ترين نقاط ايجاد دفاتر خدمات ارتباطي پست ايجاد شده و خدمات پستي ارائه مي‌دهند.

از انواع پست مي‌توان از پست پيشتاز، پست سفارشي، پست اكسپرس، پست عادي و پست دو قبضه را نام برد.

1 پست پيشتاز: سريعترين پست در كشور است و بسته در كمتر از 48 ساعت به مقصد مي‌رسد.

2 پست سفارشي: مدت زمان بيشستري طول مي‌كشد قيمتش از پست پيشتاز كمتر است و بيمه هم نمي‌شود.

3 پست اكسپرس: در قبال پرداخت هزينه‌اي با اولويت و حق تقدم توزيع مي‌شود.

4 پست عادي: شامل نامه‌ها و مطبوعاتي كه فرستندگان روي آنها تمبر الصاق مي‌كنند و در صندوق پستي مي‌اندازند.

5 پست دوقبضه: به منظور اطمينان از رسيدن مرسوله، پست مبداء درخواست ارسال مرسوله به همراه قبض دوم را مي‌نمايد و هزينه‌اي جداگانه مي‌گيرد. قبض دوم به امضاي گيرنده مي‌رسد و با سريعترين پست برگشت داده مي‌شود. به منظور توسعه هر چه بيشتر، رقابت‌پذيري و پاسخگجويي مناسب به نيازهاي متنوع و جديد مشتريان در سال‌هاي اخير بخش خصوصي هم پا به عرصه گذاشت و به موازات اپراتور دولتي خدمت‌رساني مي‌كند.

نويسنده : زرین یاری درویش وند

این کاربر 13 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.