جمعه, 14 ارديبهشت 1403

 



کارورزی ( بستن حسابهای آژانس در پایان دوره )

بستن حسابهای آژانس در پایان دوره مالی

حسابهائی که در دفتر آژانس نگهداری می شود می توان به 2 گروه تقسیم کرد :

1 – حسابهای دائمی

2- حسابهای موقت

حسابهای دائمی حسابهایی هستند که مانده آنها از یک دوره مالی به دوره مالی بعد انتقال می یابند . مانند انواع حسابهای دارایی و بدهی و حساب حقوق صاحبان سهام .

حسابهای موقت بالعکس فقط برای محاسبه سود یا زیان نگهداری و ذر پایان دوره مالی بسته می شود . مانده آنها به حسابهای دوره مالی بعد انتقال نمی یابد.

برای بستن حسابهای موقت در پایان دوره مالی قاعده کلی برای بستن این حسابها این است که باید با صدور سند حسابداری حسابهای موقتی راکه دارای مانده بستانکار ( درآمدها) بدهکار ودر مقابل حساب سود و زیان سال جاری را بستانکار کرد و عکس این عمل را نیز با حسابهای موقتی که دارای مانده بدهکار هستند ( هزینه ها ) انجام داد.

به این ترتیب جمع درآمدها به حساب سود ( زیان) سال جاری و نیز جمع هزینه ها به حساب ( زیان ) سال جاری منقل می شود .

هنگام بستن حسابها ی موقت ( درآمدها و هزینه ها ) کلیه حسابهای درآمدها و هزینه ها به ریز بایستی بدهکار و بستانکار شود این عمل نیز هنگام بستن و افتتاح حسابهای دائم ( دارائیها، بدهیها و حقوق صاحبان سهام ) نیز بایستی به ریز حسابهای موجود بدهکار و بستانکار شود .

ضمناً قبل از بستن حسابهای دائمی در پایان سال بایستی مانده کلیه حسابهای دارائی مانده بدهکار و کلیه حسابها که در حسابهای بدهی و حقوق صاحبان سهام مانده بستانکار داشته باشند.

هنگام بستن حسابها در پایان سال با صدور سند حسابداری اختتامیه مانده کلیه حسابهای دارائی به ریز بستانکار و حسابهای بدهی و حقوق صاحبان سهام به ریز بدهکار می شود. ولی در سند حسابداری افتتاحیه سال جدید عمل کاملاً عکس انجام می شود .

بعد از بدست آوردن سود در خصوص اشخاص حقوقی می بایستی طبق ماده 105 و در خصوص اشخاص حقیقی پس از کسر معافیت مالیاتی مقرر (ماده 101) مالیات متعلق طبق نرخ اصلاحی قانون م م ماده 131 محاسبه و در مدت تعیین شده حداکثر در پایان تیر ماه سال بعد پرداخت نمود.

نويسنده : سمیه سلملیان

این کاربر 15 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.