جمعه, 21 ارديبهشت 1403

 



نقش روابط عمومی در موسسه گمرک و تجارت

 

فهرست مطالب

 

چکیده

استیلا و پیچیدگی روز افزون ابعاد مختلف جوامع بشری در گرو خلق اندیشه های نو و به کارگیری این اندیشه ها و تحول نظام علم و تکنولوژی در عرصه جهانی است. شرایط محیطی دائما در حال تغییر است و سرعت این تغییرات به حدی است که بسیاری از جوامع در ازای یک درنگ و تعلل از قافله پیشرفت عقب می مانند[1]. امروزه تغییرات مداوم محیط از یک سو، وابستگی به منابع انرژی و ضرورت پاسخگویی به خواست های محیطی از سوی دیگر موسسات را ملزم به برنامه ریزی می کند. دنياي امروز دنياي ارتباطات است. در عصر حاضر، ارتباطات اگرچه نگوییم اولین عنصر و اساسی ترین اصل مورد نیاز بشر است، اما به جرات می توان گفت یکی از بنیادی ترین دانش ها و یکی از مهمترین عوامل پیشرفت انسان امروزی و شالوده و اساس دیگر علوم قرن حاضر است. امروزه داشتن اطلاعات دقيق و به روز از اهمیت بسیاری برخوردار است و هر كه بيشتر بداند، موفق تر است.تغییر و تحولات نه تنها فرصت ها و امکانات را به موسسه عرضه می کند بلکه منبع خطر و مشکلات نیز می باشد. در نتیجه ی افزایش سریع تغییرات محیطی و رشد و گسترش موسسات و تبدیل شدنشان به یک ساختار چند قسمتی، توجه به مفاهیم روابط عمومی برای موسسات به صورت غیر قابل اجتناب در آمده است.در سازمان ها داشتن اطلاعات موثق، دقيق و به موقع با توجه به هدف و ساختار، بزرگ ترين سرمايه يك سازمان است و حيات يك سازمان به داشتن يك ارتباط دو سويه درون و برون سازماني و انجام تبليغات و كسب اطلاعات به روز و مفيد بستگي دارد. اينجاست كه لزوم وجود روابط عمومي واقعي در ايستگاههاي روابط عمومي نمايان مي شود. در سال های اخیر موضوع روابط عمومی و مدیریت آن برای شرکت ها و سازمان های ایرانی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است با این وجود کم توجهی به بخش روابط عمومی توسط شرکت ها و موسسات اعم از دولتی و خصوصی و اهمیت این بخش در حفظ رشد پایدار آنها، زمینه نگارش این مقاله را پدید آورد.

 

مقدمه

تنها عنصر تغییر ناپذیر محیطی، تغییر است و سازمان ها برای بقا و تداوم فعالیت های خود باید با تغییرات محیطی منطبق باشند. سازمان های موفق پیوسته خود را با تغییرات سازگار و سیستم های اداری، استراتژی ها، محصولات و فرهنگ های خود را با شرایط موجود وفق می دهند. به دلیل تغییرات و دگرگونی های جدیدی که در سیاست های پولی و مالی کشور به وجود آمده و رقابت فزاینده ای که در بازارهای جهانی کالا و خدمات به چشم می خورد نیاز به استفاده از راه های علمی و اصولی اولا برای پرهیز از وابستگی و ثانیا برای بالندگی و عرض اندام در بازارهای یاد شده اجتناب ناپذیر است[2].

از آنجا که روابط عمومي با مديريت ارتباطات بين سازمان و گروههاي اجتماعي در ارتباط است و به عبارت دیگر، ميانجي بين سازمان و گروههاي اجتماعي ( داخلي و بيروني) است اين بخش بايد بتواند بين منافع سازمان و منافع گروه هاي اجتماعي هماهنگي ايجاد کند. اين هماهنگي ضرورتاً بايد همسنگ و همتراز باشد، چرا که هر سازماني صرف نظر از نوع وظايف و فعاليت ها، محتاج تنظيم ارتباطات با مخاطبان خود است. بنابراين روابط عمومي در ديدگاه تخصصي نوعي مديريت با عملکردي آگاهانه، پيوسته و برنامه ريزي شده است که شکل گيري افکار عمومي منطبق با سياست هاي سازمان را رسالت بزرگ خود مي داند که بر اساس آن مي توان ميان ارکان مختلف سازمان و افکار عمومي حسن تفاهم ايجاد کرد.

با امید به روزی که شاهد ارتقاء جایگاه روابط عمومی در کشور به عنوان مهمترین بخش شناسایی، پیش بینی مسائل و شکل بخشیدن به رویدادها در آینده باشیم در این مقاله ابتدا به بررسی جایگاه و نقش واحد روابط عمومی در رشد پایدار سازمان ها و در ادامه به معرفی یک موسسه مطالعاتی و وضعیت روابط عمومی در آن می پردازیم. از آنجایی که که یکی از برنامه های این واحد شرکت در نمایشگاه ها برای آشنایی با منابع اطلاعاتی، تبلیغات و تبادل افکار با محیط بیرون از سازمان است به مناسبت 27 ارديبهشت روز " روابط عمومي و ارتباطات " گزارشی از یک روزکاری با حضور در نمایشگاه بین المللی تهران ارائه می گردد.

جايگاه و نقش روابط عمومی در موسسه مطالعات و پژوهشهای گمرک و تجارت   

در این موسسه ، کلیه کارگزاران روابط عمومی با فرهنگ و علم رفتار سازمانی مأنوس می باشند. این واحد در ساده سازي ارائه خدمات به سازمان ها، نهادها و مخاطبان و تسهيل دسترسي آنان به اين خدمات، بهبود پاسخگويي و اطلاع رساني به آنها نقش موثری دارد. اعتقاد به ارزشهاي اخلاقي و حرفهاي، اعتلای سلامتکاری، رعایت عدالت و همافزایی در تعامل با نقشآفرینان و همچنین خلاقیت و نوآوری ارج نهاده می شود. بین کارکنان، مشاوران و مدیریت سازمان تعامل سازنده برقرار است و همواره بسترسازی مناسب در جهت آموزش و بالندگی اندیشه کارکنان صورت می پذیرد. ارزش ها و ویژگی های مطلوب انسانی تقویت می شود. برای اطلاع یابی و اطلاع رسانی مسئولانه با روش ها و ابزارهای ارتباطی مناسب تلاش می گردد و به عبارت دیگر از نظام ارتباطی منسجم و نظام تبلیغاتی شفاف و روشن برخوردار است به گونه ای که مدیران فناوری جدید را درک می کنند و آگاهی مناسب از آن دارند. سازمان، کارمند محور بوده و با مطبوعات و رسانه های دیگر همکاری فعال و مستمر دارد. جلسات داخلی بین کارکنان و مدیران به صورت فصلی برگزار می شود و انتقادات به صورت شفاف انعکاس یافته و از طرفی تجربه های موفق کارکنان سازمان انعکاس می یابد. این موسسه در حوزه نشر نیز فعالیت داشته و همواره دستاوردهای به روز حوزه گمرکی و اقتصادی را در سطح درون سازمانی و برون سازمانی اشاعه و چاپ می نماید.

                                                                                       

یک روز کاری در نمایشگاه بین المللی تهران

یکی از وظايف دفتر روابط عمومي موسسه حضور در نمایشگاه هاي بین المللی با هدف آشنایی با منابع اطلاعاتی و تبادل افکار با محیط بیرون از سازمان است. بدین منظور در مورخ هفدهم ارديبهشت ماه سال جاری بهمراه کارشناسان واحد روابط عمومی موسسه به نمایشگاه بین المللی تهران مراجعه نموده و گزارش بازدید از 3 نمایشگاه بین المللی فعال در مورخ فوق الذکر به شرح زیر ارائه می گردد.

 

الف: اولين نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت داخل ( 17 الی 21 ارديبهشت ماه 1392)

این نمایشگاه با حضور 131 شرکت دانش بنیان از بخش های خصوصی، پارک های علم و فناوری و پژوهشگاهها و مراکز پژوهشی برگزار شده است. در این نمایشگاه محققان و دانشمندان مراکز پژوهشی و تحقیقاتی اقدام به عرضه 750 نوع تجهیزات آزمایشگاهی و 275 مواد آزمایشگاهی کردند همچنین تجهیزات و مواد آزمایشگاهی در حوزه های زیست فناوری، نانوفناوری، الکترونیک و مکانیک در این نمایشگاه عرضه شده است. در کنار این شرکت های دانش بنیان، 15 غرفه برای ارائه خدمات به شرکت های دانش بنیان ایجاد شده است. خدمات این غرفه ها شامل مشاوره های حقوقی، بازاریابی، سرمایه گذاری و ارائه خدمات در زمینه ثبت اختراعات و اخذ استاندارد اروپا ارائه خواهد شد.

 

ب: اولین نمایشگاه تخصصی حمل نقل و صنایع ریلی ( ایران ریل اکسپو) ( 17 الی 20 ارديبهشت ماه 1392)

در اين نمايشگاه 150 شرکت داخلي و  بيش از 40 شرکت خارجي از کشروهاي چين، ترکيه ، مالزي، هند، هنگ کنگ، ايتاليا و برخي ديگر از کشورهاي اروپايي و جنوب شرق آسيا، تجهيزات کالاها و جديدترين دستاوردهاي خودشان را به نمايش گذاشتند.در این نمايشگاه  که نخستين نمايشگاه بين المللي حمل و نقل و صنايع ريلي در ايران بشمار می آيد؛ صنايع و خدمات مختلف ريلي بخش مسافري درون شهري، برون شهري و بخش باري، واگن هاي زيرمحرکه، لوکوموتيو برقي و ديزلي، قطعات مصرفي واگن هاي اتوبوسي، واگن هاي باري، شرکت هاي حمل و نقل ريلي، شرکت هاي ارائه دهنده خدمات پس از فروش و خدمات تعمير ونگهداري و خدمات بيمه اي حضور داشتند.اين نمايشگاه با هدف توسعه صادرات، افزايش توليد، مقابله با تحريم ها، بومي سازي اين صنعت، اشنايي توليدکنندگان صنايع ريلي کشور با جديدترين پيشرفت هاي روز اين صنعت در جهان برگزارشده است.

ج:  هفتمین نمایشگاه بین المللی بورس ، بانک و بیمه ( 17 الی 20 ارديبهشت ماه 1392)

 

این نمایشگاه با حضور اکثريت شرکتهای صاحب نام در اين عرصه در راستاى معرفى قابلیتهاى نهادهاى مالى داخلی و خارجی برگزار شده است و  مهمترین اهداف نمایشگاه بین المللى بورس ، بانک و بیمه عبارت است از: معرفى توانمند ى ها و دستاوردهاى بازار سرمایه ، پول و بیمه اى کشورها، ترغیب مردم به پس انداز ، سرمایه گذارى و استفاده بهینه از پول و پوشش ریسک، معرفى سازکارهاى مناسب سرمایه گذارى در بورس اوراق بهادار و کالا، توسعه فرهنگ سهامدارى و سرمایه گذارى، معرفى محصولات و توانمندى شرکت هاى حاضر در بورس اوراق بهادار در صنایع مختلف، معرفی خدمات نوین بانکی در حوزه بازار پول کشور.

 

موفقیت و تضمین عملکرد :

 

يكي از مهمترين عواملي که جايگاه يک سازمان و موسسه را در ميان افکار عمومي جامعه تقويت مي کند، وجود يک روابط عمومي منسجم و قدرتمند است که مي تواند هر سازمان و موسسه اي را در رسيدن به اهداف خود ياري کند. روابط عمومي يک موسسه و سازمان با مخاطبان خود در دو سطح ارزيابي مي شود كه عبارتند از: 1. توجه به افکار عمومي جامعه اي که در آن، سازمان مزبور فعاليت مي کند و 2. شکل گيري و جهت گيري افکار عمومي به سمت فعاليت هاي سازمان و توجه بيشتر به آن. بديهي است هر سازماني وظايف و مسئوليت هائي دارد که روابط عمومي نيز بر پايه آن وظايف شکل گرفته و انجام وظيفه مي کند. به عنوان مثال وظايف و جايگاه روابط عمومي در سازمان اقتصادي با وظايف و جايگاه روابط عمومي در يک واحد فرهنگي، خبري و رسانه اي متفاوت است.

 

آنچه مورد اشاره قرار گرفت بخشي از اهميت و جايگاه روابط عمومي در يک سازمان به شمار مي رود. از اينرو موفقيت و تضمين عملکرد روابط عمومي در اين چارچوب نيازمند صيانت از اهداف روابط عمومي است و اين مهم با شيوه هايی گوناگون زیر تحقق مي يابد:

 

1. تقويت بدنه کارشناسي روابط عمومي: روابط عمومي بايد بتواند به درستي از امکانات و شرايط محيطي درون سازماني و برون سازماني بهره برداري کند، موقعيت ها را تشخيص دهد و در جهت حل مسائل سازمان تلاش کند. همه اينها مستلزم بدنه کارشناسي قوي و مطمئني است که اساسا با وجود نيروهاي متخصص و کارآمد روابط عمومي امکان پذير است.

 

2. برنامه ريزي، سياستگذاري و تدوين راهکارهاي جدي در روابط عمومي: سياستگذاري به منظور انعکاس اهداف سازمان و برقراري ارتباط ميان مخاطبان، نخبگان و رسانه ها با سازمان صورت می گیرد. همچنين اطلاع رساني درباره عملکرد سازمان، ضرورت وجودي روابط عمومي در کنار مديريت سازمان را توجيه مي کند و همه اين موارد صرف نظر از ساير وظايف روابط عمومي در حوزه هاي تبليغات، امور فرهنگي، اطلاع رساني و غیره است که در هر سازمان متناسب با سياست هاي آن سازمان طراحي و اجرا مي شود.

 

3. ايده پردازي و خلاقيت: روابط عمومي محلي است براي طرح ايده هاي جديد و فکرهاي سازنده، خلاقيت و به روز رساني فعاليت ها. از مقتضيات اين مهم آن است که اين باور در سازمان به وجود آيد و مورد حمايت و هدايت بالاترين مقام سازمان قرار گيرد.

 

4. استفاده از آخرين و جديدترين تکنولوژي هاي ارتباطي و اطلاع رساني: بديهي است در سالهاي اخير تحولات شگرف و پيشرفته اي در حوزه ارتباطات و اطلاع رساني ايجاد شده است. متناسب با اين پيشرفت ها، سرعت انتشار اخبار و اطلاعات شتاب فزاينده اي داشته است. شبکه هاي خبري و اطلاع رساني از يک سو و مخاطبان از سوي ديگر، همواره بر سرعت انتشار اطلاعات يا سرعت دسترسي به اخبار تاکيد دارند. همه اينها توجه روابط عمومي يا به عبارت ديگر مديريت سازمان را به اين نکته جلب مي کند که در عرصه رقابت اطلاع رساني، تلاشی فزاينده برای حفظ جايگاه روابط عمومي و سازمان ضروري است. در يک جمع بندي مختصر، بايد گفت تعمق در نقش راهبردي روابط عمومي در يک سازمان و جايگاه مناسب آن در تشکيلات اداري آن سازمان، عامل مهم تقويت جايگاه روابط عمومي است.

 

شكي نيست كه در عصر ديجيتال و براي تحقق اهداف سازماني روابط عمومي وظيفه دارد كه نقاط ضعف و قوت درون سازمان را بشناسد و از فرصت ها و تهديد هاي برون سازماني نيز مطلع باشد تا بتواند با اطلاع رساني شفاف و واقعي و پرهيز از بزرگ نمايي و تعريف و تمجيد غير واقعي زمينه تصميم گيري و تصميم سازي مناسب را در سازمان فراهم نمايد. روابط عمومي براي پيشبرد اهداف سازمان، بخش اصلي و مهم سازمان است و اين بخش در يك سازمان داراي تكنيك ها و فعاليت هايي است كه از عمده ترين آن مواردي از جمله افكارسنجي، پوشش خبري و ارتباط با رسانه ها، مديريت پايگاه اطلاع رساني، تهيه، تدوين و انتشار نشريه و انجام فعاليت هاي پژوهشی، تحقيقاتي و علمي است.

 

 

 

                       IMG 0353IMG 0382

 

نويسنده : منوچهر ایرانی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.