جمعه, 28 ارديبهشت 1403

 



کارخانجات شرکت سهامی فرش ایران

 

07cc0b1068329bc7d3b660ed35ac9e69 copy copy copy copy copy copy

به نام خدا

مژگان جلالی

 

 

 

 

نام شرکت: کارخانجات شرکت سهامی فرش ایران

 

نوع فعالیت : تأمین مواد اولیه فرش دست باف

چکیده ای از فعالیت های شرکت و نقش امورمالی در آن

شرکت فرش ایران که در استان البرز- کرج واقع گردیده فعالیتهائی همچون شستشوی پشم – رنگرزی پشم و خامـه – رسیندگی پشم و خامه ( نخ یـا پشم ریس شده ) شستشوی فرش و پرداخت و رفو گری آن را انجام می دهد.

خدمات پشم شوئی معمولاً برای مشتری (تجار) می باشد.

خدمات رنگرزی و ریسندگی برای خود شرکت است که بعداز تهیه به شعبات شهرستانهای تحت پوشش شرکت ارسال و در آنجا توسط بافندگان دست باف به فرش دستی ایرانی تبدیل سپس به شرکت ارسال می گردد.

1) مراحل ورود پشم به کارخانه

در مرحله اول پشم وارد توزین می گردد و قبض باسکول صادر می شود سپس تحویل انبار پشم شوئی می گردد سپس به واحد پشم شوئی ارسال و پس از شستشو و خشک کن و عدلبندی (بسته بندی) می شود پشم های وارده چند نوع می باشند از قبیل پشم (اهوازی – سیدجانی – کرمانشاهی) و رنگهای مختلف از قبیل سفید درجه 1 و 2 شکری – الوان – سیاه پس از شستشو و تفکیک نوع رنگهای آن در فرم های مخصوص ثبت و به حسابداری ارسال می گردد در قسمت مالی پس از تکمیل تمام مدارک و ضمائم برای مشتری صورت فروش صادر می گردد در فرم صورت فروش عناوینی همچون نوع شستشو – نرخ تخلیه و بارگیری پشم – نوع عدلبندی و مواد مصرفی ذکر شده را تهیه و پس از کسور دیونات آن چون ارزش افزوده و محیط زیست که به اداره مالیات و سازمان محیط زیست پرداخت می شود را می نویسیم در پایان وارد سیستم حسابداری می کنیم قبل از هر چند متذکرشوم که تمام این مراحل قبلاً بصورت دستی در دفاتر روزنامه و کل – معین و تفضیلی و کارتهای معین هزینه و انبار ثبت می شد ولی امروزه توسط سیستم حسابداری حساب رایانه از طریق ارتباط (سیتریکس) در رایانه ثبت می گردد.

2) قسمت رنگرزی:

پشم یا خامه مورد نظر در قسمت رنگرزی بنام درخواست نیاز مصرف شرکت رنگرزی می گردد در آنجا هر پارتی (مقدار مینی از پشم یا خامه که هر بار مصرف می گردد) مواد مصرفی همچون آب اکسیژنه – اسید – ضد بید – و رنگهای مختلف در آن بکار می رود پس از تهیه مقدار پشم یا خامه تحویلی از انبار و مواد مصرفی آن در برگه ای ثبت می شد و ارسال به حسابداری می گردد در آنجا تمام مواد مصرفی ان در انبار رنگرزی رسید می شود سپس در قسمت تولید کارت تولید صادر گردیده و در آخر در قسمت حسابداری سند زده می شود.

3) قسمت ریسندگی :

پشم های شسته شده پس از ارسال با توجه به نیاز ضخامت آنها به متریک های 2/5 ، 2/6 و 2/7 تولید و تبدیل به خامه می گردد مسئول مربوطه نیز پس از تهیه خامه ها و عدلبندی آن آنها را در فرمی نوشته تحویل حسابداری می دهد در حسابداری با توجه به نوع رنگ پشم که خامه گردیده با سه حالت سبک – متوسط – سنگین را داریم که هر کدام قیمت خاص خود را دارد در بدو شروع رسید آنرا در انبار مربوطه ثبت سپس در تولید و در پایان در حسابداری سند می زنیم تمامی این اسناد بعداز ثبت در رایانه پرینت گرفته شده و با توجه به شماره بایگانی آنها در کلاسور بایگانی می گردند.

4) پشم های شستشوشده تجار بعداز اتمام کار:

به طور امانی به انبار رفته که کم کم از انبار خارج می گردد این پشم ها نیز در فرم مخصوص خود ثبت و به حسابداری تحویل داده می شود که در حسابداری بطور جداگانه هر مشتری در رایانه ثبت و پشم های او کم و زیاد می گردد.

5) خامه های تولید شده در رسیندگی پس از اتمام و عدلبندی وارد انبار خامه می گردد سپس بنا به نیاز شعبه ها کم کم ارسال می شود در اینجا نیز انباردار نوع و متریک خامه را در فرم مربوطه ثبت و تحویل حسابداری می دهد در حسابداری قیمت هر متریک متفاوت است پس از محاسبه رسید انبار مربوطه کرده سپس قیمت فروش و قیمت انبار آن و مابه التفاوتی که حاصل سود و یا زیان می باشد را مشخص و به حساب بستانکاری انبار کارخانجات و بدهکاری شعبۀ مربوطه در رایانه ثبت می کنیم.

6) کلیه خریدهای شرکت اعم از مواد مصرفی استفاده شده در واحد رستوران و هر جنس مورد نیاز شرکت از قبیل نخ و سیم عدلبندی و چتائی و لوازم مطوبعاتی و صرفی رنگرزی و غیره توسط کارپردازی خریداری گردیده در فرم مخصوصی پر می شود سپس به واحد حسابداری ارسال می گردد در حسابداری کلیه فاکتورها و درخواست های خرید بررسی گردیده و پس از تکمیل آنها با توجه به قسمتهای مصرف شده آنها را هزینه می کنیم و سندحسابداری می زنیم در ضمن بنابه درخواست و دستور اداره دارائی می بایستی کلیه خریدها در فایلی مخصوص از نظر فروشنده کد ملی – آدرس قید گردد و هر ماه لیست آن به اداره دارائی ارسال گردد که این امر نیز هر ماه توسط حسابداری انجام می گردد.

7) کلیه پشم هاوفرشهای ارسالی ازشعب پس از اینکه وارد شرکت شده و به انبارهای مربوطه رفته پسکرایه هائی نیز دارند که آن نیز توسط حسابداری پرداخت می شود و در رایانه در قسمت مربوط به خود سند می خورد.

8) در پایان سال نیز هر ساله انبارگردانی می شود به این صورت که از کلیۀ انبار ها صورت برداری شده به واحد حسابداری ارجاع و در آنجا با سیستم مطابقت داده می شود و نتیجه کم و زیادی آن به مرکز گزارش و سند مغایرت آن در رایانه ثبت می گردد

9) در قسمت پرداخت و دریافت کلیه واریزی های رکت که از طریق دفتر مرکزی ارسال و وجوه واریزی تجار و مشتریان فرش که در سیستم موجود می باشد پرینتی از بانک گرفته شده و مغایرت حسابهای بانکی نیز انجام می گردد.

10) در پایان قسمت حقوق و مزایای پرسنل است که در حسابداری پس از جمع آوری مدارک لازم اعم از اضافه کاری – کارکرد روزانه و دیگر موارد که از طریق امور اداری شرکت به حسابداری ارسال می گردد وارد رایانه شده و در آنجا بطور خودکار حقوق پرسنل محاسبه می گردد. لازم به ذکر است که قبلاً تمامی کسورات قانونی و اقساط ها به سیستم وارد شده و رایانه اتومات خودش محاسبه می کند بد نیست اشاره ای نیز به طرز محاسبه بیمه و مالیات پرسنل را هم داشته باشیم.

طرز محاسبه بیمه پرسنل کارگری (تأمین اجتماعی)

کلیه حقوق و مزایای کارگر اعم از اضافه کاری – نوبت کاری – حق مسکن – بیمه به آنها تعلق می گیرد فقط حق اولاد و بن کارگری معاف می باشد، که 7 درصد آنرا کارگر و 23 درصد آنرا کارفرما می پردازد.

مثال: کارگری که حقوق روزانه اش 170,000 ریال است و 50 ساعت اضافه کار داشته باشد با احتساب یک فرزند و حق مسکن 100,000 ریالی و بن 350,000 ریالی محاسبه کنید بیمه آنرا؟

جمع کل حقوق و مزایا :                           

ماهیانه 5,100,000 = 30 ×170,000 روزانه

                                                            380,000 = حق اولاد

                                                100,000= مسکن

                                 350,000 = بن کارگری

                   

  7,552,500

730,000-   کسراولاد و بن            

  6,822,500 =

   

1,622,500=   32450 × 50 = اضافه کار

مبلغ یک ساعت اضافه کاری   

 

که از این مبلغ بایستی 7 درصد کارگر                                        

و 23 درصد کارفرما بپردازد.

      477,575 = 7% × 6,822,500

      1,569,175 = 23 × 6,822,500

شاید اینجا سوال پیش بیاید این مبلغ ساعت اضافه کاری از کجا و چگونه محاسبه گردیده

به عرض می رسانم فرمول آن به قرار زیر می باشد:

 حقوق روزانه=6روز ×44ساعت×40٪= یک ساعت اضافه کاری

 ریال 32450 = 40٪ × 44 × 6 × 170,000 : مثال

طرز محاسبه مالیات:

به استثنای بن کارگری به حقوق و تمامی مزایا 10 درصد مالیات تعلق می گیرد البته طبق بخشودگی اداره دارائی هر ماه مبلغ 5,500,000 ریال معاف و بقیه 10 درصدکسر و به دارائی پرداخت می گردد.

نويسنده : مژگان جلالی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.