دوشنبه, 24 ارديبهشت 1403

 



معرفی روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران و اقدامات آن

 

هوالحق

 

 

                                           

 

علمي كاربردي واحد 13

 

 

 

 

 

 

 

 

استاد :  سركار خانم ميزرايي

دانشجو : سلمي افضلي

كارشناسي روابط عمومي ترم اول

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست :

عنوان

صفحه

عنوان تحقیق

1

معرفی روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران

2

عنوان سمت : متصدی ارتباطات و امور رسانه ای

4

عنوان سمت : متصدی امور مناطق سمعی و بصری

عنوان سمت : متصدی نمایشگاهها مراسم و بازدیدها

5

عنوان سمت : کارشناس ارتباطات خارجی

شرح وظایف تخصصی روابط عمومی ها مناطق شش گانه
( خارگ , سیری, لاوان , بهرگان, کیش و قشم) شرکت نفت فلات قاره ایران

6

اقدامات رابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران درهفدهمین نمایشگاه  بین المللی نفت, گاز , پالایش  و پتروشیمی  تهران

7

 

 

 

 

 

 

 

 

معرفی روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران و اقدامات آن

 

 این واقعیت را مجال انکار نیست که  روابط عمومی در عرصه مدیریت سازمانی یکی از محورهای تحول آفرینی و پویایی در حوزه سازمان‌ها ارزیابی می‌گردد. این نقش تا حدی است که بعضاً در کشورهای توسعه‌یافته نیز روابط‌عمومی با عناوین و توصیف‌هایی از قبیل «پیشانی سازمان» یا «‌قلب تحول سازمانی» معرفی می‌گردد.

در حوزه شرکت ملی نفت ایران نیز روابط عمومی به دلیل سابقه 50 ساله یکی از بخش‌هایی است که می‌تواند در ایجاد زمینه تحول و دگرگونی بسیار موثر واقع گردد، از طرفی با عنایت به ساختار کنونی شرکت ملی نفت ایران و  برعهده گرفتن وظایف عملیاتی از سوی شرکت‌های تابعه، روابط‌عمومی‌های زیرمجموعه شرکت نفت در حقیقت ترسیم‌کننده روند فراز یا فرود عرصه ارتباطات و اطلاع‌رسانی در این صنعت هستند.

شرکت نفت فلات قاره ایران به عنوان یک عضو پراهمیت در ردیف شرکت‌های وابسته به شرکت ملی نفت با داشتن مسوولیت تولید نفت و گاز از آبهای فلات قاره ایران در خلیج فارس، در حوزه روابط‌عمومی زمینه‌های متعددی برای تحول و توسعه داراست.

همکاران روابط عمومي شرکت نفت فلات قاره ایران، براي تحقق اهداف متعالي این شرکت و تامین نیازها و خواسته‌های کارکنان تمام سعی و کوشش خود را به کار بسته‌اند تا ضمن بهبود رابطه ميان سازمان و كاركنان، ضريب آگاهي و اطلاع‌رساني به آنان به نحو چشمگيري ارتقا يابد.

برگزاري جشن باشكوه شكوفه‌هاي انقلاب با هدف تكريم تلاش فرزندان دانش‌آموز كاركنان گرامي در شهرهاي تهران، اصفهان، شيراز و اهواز و برپایی جشن همزمان با اعیاد و مناسبت‌های مختلف تجربه‌اي موفق را براي روابط عمومی در ایجاد رضایتمندی کارکنان و خانواده‌های محترم آنان ثبت كرده است. همچنين برگزاري نمايشگاه‌های كتاب و عکس در ستاد تهران و مناطق عملیاتی در راستای اقدامات فرهنگی روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران ارزیابی می‌شود و با اين آرمان صورت می‌پذيرد كه كاركنان در خلال فعاليت‌هاي روزمره‌شان، از سطح اطلاعات علمي- تخصصي و تاريخي شايسته‌تري برخوردار شده و نيز حجم سرانه مطالعه آزاد آنان با بهره‌مندي از ابزار‌هاي تشويقي نمايشگاه‌هاي كتاب ارتقا يابد.

همکاران روابط عمومي شرکت نفت فلات قاره ایران در سال 91 با وجود محدوديت‌هاي فراوان تلاش كردند تا شيوه اطلاع‌رساني درون و برون سازماني بهبود يافته و جريان آزاد اطلاعات تا سر حد ممكن گسترش يابد. در زاويه برون سازماني، پايگاه اطلاع‌رساني روابط عمومي در کمتر از یک سال،  افزون بر 913 مورد خبر‌، گزارش خبري‌، مصاحبه با مديران و كاركنان و تحليل اقتصادي به فضاي وسيع تبادل اطلاعات الكترونيك  مخابره كرد كه انعكاس گسترده آن در سطح مطبوعات و خبرگزاري‌هاي كشور گوياي غناي اخبار و بهره‌گيري از روش‌هاي حرفه‌اي ژورناليسم خبري است.

 در سال جاری به لطف الهي و با همدلي و همكاري بيشتر مديران و كاركنان، رهيافت‌هاي اثرگذارتري در فضاي روزنامه‌نگاري سايبرناتيك (الكترونيك) از سوي روابط عمومي به انجام خواهد رسيد كه در نهايت شركت نفت فلات قاره ايران را به جايگاه اول توليد اطلاعات و اخبار در سطح صنعت نفت جمهوري اسلامي ايران ارتقا خواهد داد ، از آثار و تبعات پر اهميت چنين رويدادي، شناخت كامل‌تر و عميق‌تر تمام اقشار كشورمان از تلاش و كوشش كاركنان شريف شركت نفت فلات قاره ايران خواهد بود.

همچنين از پيامك به عنوان ابزاري نو در شيوه تبادل اطلاعات در جهان با هدف اطلاع‌رساني آني به كاركنان شركت مورد  بهره‌برداری قرار گرفت و‌ 11 ‌دوره موفق مسابقات پيامكي از سوي روابط‌عمومي‌ طرح گردید، كه منجر به بيش از 14 هزار بار مشاركت در اين طرح از سوي كاركنان شد، تمريني براي ارتقاي سطح مشاركت كاركنان در فعاليت‌هاي درون سازماني و تامین رضایت آنان بود.

همچنین زمینه‌سازی و ایجاد مقدمات  برای تبادل تجربیات در حوزه صنایع نفت و گاز میان شرکت نفت فلات قاره ایران و سایر شرکت‌های فعال در منطقه خاورمیانه و جهان از طریق تبادل هیئت‌ها و ارتقای گفت‌و‌گوها و به موازات شركت در كنفرانسهای علمي در حوزه نفت و گاز به ویژه كنفرانس‌هایی كه در منطقه خلیج فارس برگزار می‌شود به منظور تبادل افكار و رایزنی در حوزه افزایش ‌مناسبات و همكاري‌ها و ارائه مقالات و ایراد سخنرانی می‌تواند در بسط دامنه ارتباطات شرکت موثر قرار گیرد.

فعالیت‌های روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران زیر نظر مستقیم رییس روابط عمومی  در 4 سمت سازمانی در ستاد تهران  انجام می‌گیرد و پس از توسعه سازمانی، روابط عمومی در مناطق عملیاتی نیز مشغول بکار شده است.

 در ادامه عنوان سمت‌های روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره در ستاد تهران و شرح مختصر وظایف آنها می‌آید:

 

 

 

 

عنوان سمت: متصدي ارتباطات و امور رسانه‌اي

شرح وظايف كلي:

الف -      كليه فعاليت‌هاي مربوط و مرتبط با تهيه خبر و متون داراي محتواي خبري گزارش‌هاي قابل كاربرد در سطح رسانه‌ها با محوريت و رويكرد آماري/ تحليلي/ خبري/ توصيفي.

ب -         رصد قابليت‌ها و پتانسيل‌هاي خبرساز شركت، مناطق عملياتي و سكوهاي توليدي و فراهم آوردن شرايط تهيه گزارش و توليد خبر در مورد پتانسيل‌هاي مذكور از سوي رسانه‌ها.

ج -          برنامه‌ريزي و مشاركت در اجرا و برگزاري نشست‌هاي خبري مطبوعاتي رسانه‌ها در حالت گروهي و اختصاصي با حضور مديرعامل و مديران اصلي شركت.

د -           برنامه‌ريزي براي انعكاس وسيع دستاوردهاي جديد و افتخارات كسب شده شركت در عرصه‌هاي مختلف فني عملياتي اجتماعي و...

ه -           افكارسنجي درون سازماني و مشاركت در ارتقاي روحيه ارتباطات و تعامل كاركنان و مديران در داخل سازمان.

ي -         همكاري و مشاركت با متصدي روابط خارجي براي استفاده مطلوب از فضاي رسانه‌اي غير ايراني در بالا بردن منافع ملي و سازماني.

 

عنوان سمت: متصدي امور مناطق و سمعي و بصري

 

شرح وظايف كلي:

تهيه و توليد محتواي تصويري اعم از فيلم، عكس، كليپ‌هاي تبليغاتي، طرح‌هاي تبليغاتي مورد مصرف در فعاليت‌هاي شركت پوشش تصويري مراسم، رويدادها، حوادث، طرحهاي در دست اجرا و پروژه هاي به بهره برداري رسيده.

تكثير لوح‌هاي فشرده حاوي متون و تصاوير مورد نياز روابط عمومي و توزيع آن در ميان كاركنان و مديران.

تصويربرداري موردي و دوره‌اي از تمامي سكوهاي عملياتي در خليج فارس، جزاير سيري، خارگ، لاوان، قشم و كيش و منطقه بهرگان.

تدوين و به روزنمايي بانك اطلاعات تصويري تمامي رده‌هاي مديريتي ستادي و عملياتي، كارشناسان مسئول واحدها و ادارات در تهران و مناطق عملياتي رؤساي سكوهاي بهره‌برداري و اكيپ‌هاي غواصي و كاركنان نخبه شركت.

 

عنوان سمت: متصدي امور نمايشگاه‌ها، مراسم و بازديدها

شرح وظايف كلي:

        مطالعه و تشخيص مفيد بودن حضور شركت در نمايشگاه‌هاي مختلف و ارائه پيشنهادات به منظور تعيين رويكرد كلي شركت در مباحث نمايشگاهي مطالعه، تهيه مقدمات و اجراي كليه امور مربوط به مراسم و يادمان‌هاي فرهنگي - اجتماعي شركت از جمله جشن‌هاي مذهبي و مناسبت‌هاي ديني، سخنراني‌هاي علمي - مذهبي و آموزشي، سمينارها، ميزگردها، همايش‌هاي تخصصي، نمايشگاه‌هاي ملي بين‌المللي و استاني و نيز رويدادهاي مشابه خارج از كشور با همكاري و تعامل با كارشناس ارتباطات خارجي.

حضور در فرآيند مبادله اسناد همكاري نمايشگاهي و جلسات مربوط به عقد قراردادهاي حضور در مجامع نمايشگاهي و همايشي.

 

عنوان سمت : كارشناس ارتباطات خارجي

شرح وظايف كلي :

ارزيابي و رصد كليه اطلاعات و اخبار منتشره در رسانه‌هاي خارجي و به ويژه سايت هاي خبري مربوط و يا متعلق به شركت هاي نفتي و گازي دولتي و خصوصي فعال در توليد هيدروكربن از منطقه جنوبي خليج فارس .

تعامل و همكاري  با رسانه هاي خارجي داراي نماينده رسمي و محل استقرار در جمهوري اسلامي ايران كه مورد تأييد اداره امور رسانه‌هاي وزارت امور خارجه و معاونت مطبوعات خارجي وزارت فرهنگ باشند .

برنامه‌ريزي و هماهنگي دعوت از خبرنگاران رسانه‌هاي خارجي كه به صورت رسمي داراي حق فعاليت رسانه اي در ايران باشند .

 

 

شرح  وظایف تخصصی روابط عمومی‌های مناطق عملیاتی شش‌گانه شرکت نفت فلات قاره ایران

 

تهيه خبر،گزارش خبری،گزارش توصیفی، گفت‌و‌گوی مطبوعاتی از طریق کسب آمار و اطلاعات و یا ایجاد ارتباط مستقیم با روسای مناطق عملیاتی و کارکنان بخش‌های مختلف مستقر در منطقه.

حضور مستمر و متناوب در سکوهای بهره‌برداری و انجام گفت‌و‌گو با رییس و کارکنان سکو با هدف تهیه و تنظیم اخبار دارای قابلیت کاربرد در سطح رسانه‌ها.

بررسی پتانسيل‌هاي خبرساز شركت  در مناطق عملياتي و سكوهاي توليدي و فراهم آوردن شرايط تهيه گزارش و توليد خبر در مورد پتانسيل‌هاي مذكور از سوي رسانه‌ها  ضمن هماهنگی با رییس روابط عمومی و متصدی ارتباط با رسانه‌ها در ستاد تهران.

پیگیری مقدمات و تهیه ملزومات مورد نیاز بازدیدهای رسانه‌ای گروهی یا انفرادی در سطح منطقه و پيگيري برنامه سفر، اقامت و تنظيم جدول زماني بازديدهای رسانه‌ای و یا سایر بازدیدهایی که روابط عمومی مجری آن است.

مشایعت و همراهی با اکیپ‌های خبری، خبرنگاران و عکاسان در جریان بازدید از تاسیسات و تجهیزات در منطقه و گفت‌و‌گوی رسانه‌ها با کارکنان و مدیران.

انجام طرح‌های افكارسنجي درون سازماني در سطح منطقه و سکوهای بهره‌برداری منطبق با الگوی ارائه شده از سوی ستاد روابط عمومی و یا تهیه و تنظیم الگوهای خلاقانه افکارسنجی برای تصویب و اجرا در سطح منطقه.

مشاركت در برنامه‌های مرتبط با ارتقاي روحيه کار جمعی و تعامل كاركنان و مديران در  سطح منطقه از طریق به کارگیری پتانسیل‌های علم روابط عمومی و یا ابزارهای ارتباطی.

ايجاد و به روزنمايي بانك اطلاعات آماري در منطقه عملیاتی با هدف افزايش ضريب بهره‌وري عملكرد اطلاعاتی روابط عمومی در منطقه و ارسال نيازهاي اطلاعاتي رسانه‌ها در كوتاهترين زمان ممكن ضمن هماهنگی با متصدی ارتباط با رسانه‌ها در ستاد تهران.               

بارگزاري تابلوي اعلانات عمومي شركت در سطح منطقه و درج اخبار و اطلاعيه‌ها و اطلاعات مهم و داراي كاربرد در سطح شركت در تابلوي مذكور  به گونه‌ای که کلیه کارکنان ساکن منطقه و یا کارکنان سکوهای عملیاتی از آن مطلع شوند.    

پوشش خبري و اطلاعاتي كامل درباره بهره‌برداري از طرح‌هاي ابتکاری و دستاوردهاي تحقيقاتي  کارکنان و نمايش فناوري‌هاي نوين توليد شده و يا ابتكارات قابل توجه كاركنان و مديران مناطق.

هماهنگي و برنامه‌ريزي براي پوشش خبري و تصويري سفر مقامات و مسئولان به منظور شركت در جلسات يا بازديد از مناطق و سكوهاي عملياتي و نيز تهيه بسته اطلاعاتي از مفاد سفر به منظور ارتقای سطح اطلاع‌رسانی و تامین خوراک طرح‌های ارتباطات رسانه‌ای.

تلاش براي تشويق و ترغيب كاركنان به رعايت الگوهاي تعالي سازماني از طريق اطلاع‌رساني،  توزیع محتواي آموزشي خبري، كالاهاي فرهنگي و فعاليت‌هاي گروهي.

پیگیری و هماهنگی برای راه‌اندازی و برگزاری نمایشگاههای فرهنگی و یا مناسبتی از جمله نمایشگاه‌های  ادواری کتاب با هدف بهبود وضعیت تغذیه فرهنگی کارکنان.

انجام هماهنگی برای برگزاری نمایشگاه سالانه دستاوردهای علمی کارکنان با هدف نمایش توانمندی‌های علمی و فنی و معرفی هر چه بهتر استعدادهای انسانی در سطح منطقه.

تدوين و به روزنمايي بانك اطلاعات تصويري تمامي رده‌هاي مديريتي و عملياتي، كارشناسان مسئول، کارکنان  و رؤساي سكوهاي بهره‌برداري و اكيپ‌هاي غواصي، تعمیرات و نیروهای پیمانکاری.

تصويربرداري و عكاسي  به صورت مستمر و ادواری از مناطق عملياتي و سكوهاي توليدي و نيز سكوهاي حفاري و شناورهاي در حال خدمت به شركت و نيز ماموریت‌های ویژه عملیاتی از جمله نصب سکوهای سرچاهی و یا عملیات‌های خاص دریایی.

نظارت  و هماهنگي  براي نصب انواع يادبودها، بنرها و پوسترها، محتوای تبلیغاتی و يادمان‌هايي كه بنا به مناسبت‌هاي مختلف و نيز براي ثبت افتخارات شركت نفت فلات قاره تهيه مي‌شوند ‌و نصب آنها در سطح منطقه یا سکوهای بهره‌برداری موجب افزایش سطح اطلاع‌رسانی عمومی شده و یا دارای اثر تبلیغی مفید برای شرکت است.

مشایعت و همراهی با روحانیون و مبلغین مذهبی که بنا به مسوولیت رسمی از سوی شرکت و با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط برای ترویج مبانی دین اسلام به مناطق عملیاتی و سکوهای بهره‌برداری سفر می‌کنند، پیگیری و هماهنگی برای استقرار و برنامه سفر این افراد.

 

اقدامات روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران برای حضور در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران

 

 

هفدهمین نمايشگاه بين‌المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي تهران فرصتي بود تا گوشه‌اي از تلاش، ايثار و اراده سكونشينان صنعت نفت دريايي و كاركنان شركت نفت فلات قاره ايران در آبهاي خليج فارس در معرض ديد مردم قرار بگيرد.

روابط عمومي اين شركت با تشكيل كار‌گروهي ويژه اقدام به تدوين روش‌هاي اطلاع رساني حداكثري در فضاهاي نمايشگاهي كرد و حاصل مطالعات و تحقيقات اين كار گروه، منجر به تهيه و شكل‌گيري برنامه جامع نمايشگاهي شركت نفت فلات قاره شد.

بر همين اساس، در نمايشگاه نفت با ارائه برنامه‌هايي تا 90 درصد از بازديدكنندگاني كه از سالن شركت ملي نفت بازديد کردند با عملكرد مجموعه فلات قاره و اهميت توليد منابع هيدروكربني در مناطق دريايي آشنا شدند.

يكي از هدفگذاري‌هاي مهم شركت نفت فلات قاره ايران افزايش سطح آشنايي عمومي با عملكرد و اقدامات صنعت نفت دريايي كشور است چرا كه برآوردها نشان مي‌دهد هنوز و با گذشت بیش از نيم قرن از حيات صنعت نفت دريايي، بسياري از جمعيت كشور و از جمله شماري از جوانان از وجود سكوهاي توليد نفت و زندگي كردن شماري از هموطنانشان در اين سكوها خبر ندارند، و به همين دليل آشنا ساختن لايه‌هاي مختلف اجتماع ايران با كار و عملكرد پرسنل شركت نفت فلات قاره جزو اولويت‌هاي مهم اطلاع‌رساني در نمايشگاه نفت امسال بود.

روابط عمومی شركت نفت فلات قاره ایران در این نمايشگاه با طراحي مسابقات عمومي و تشويق مردم به دانستن اطلاعات تاريخي و مهم این شرکت، سعی در افزایش سطح اطلاعات عمومي بازديدكنندگان و مخاطبان داشت.

علاوه بر حضور دائمي كارشناساني از بخش‌های عملیات تولید، امور فنی و تداركات كالا در غرفه شركت نفت فلات قاره، در روزهاي برگزاري نمايشگاه، برخي مديران ارشد و رؤساي ستادي اين شركت نيز جهت پاسخگويي به مراجعه‌كنندگان و شفاف‌سازي اطلاع رساني به مخاطبان در غرفه حاضر بودند.

گفتنی است، بیش از 16 سال سابقه برگزاري اين نمايشگاه و افزايش هر ساله ضريب استقبال شركت‌كنندگان و بازديدكنندگان نشان مي‌دهد كه صنعت نفت ايران با وجود يكصد سال سابقه حيات، همچنان پرمزيت‌ترين بخش اقتصاد ملي و عامل ايجاد تحرك و پويايي در روند توسعه اقتصادي پايدار است.

 

 

 

 

 

 

 

نويسنده : سلما افضلی

این کاربر 2 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.