جمعه, 28 ارديبهشت 1403

 



آشنایی با اداره روابط عمومی بانک سپه

مقدمه‌

يكي‌ از عواملي‌ كه‌ در سرنوشت‌ هر مؤسسه‌، گروه‌ و فرد اهميت‌ و ارزش‌ اساسي‌ دارد و آنها را در نيل‌به‌ هدف‌ها ياري‌ مي‌دهد; كيفيت‌ رابطه‌ آنها با افراد و مؤسساتي‌ است‌ كه‌ با آنها سروكار دارند و همچنين‌با افكار عمومي‌ جامعه‌اي‌ است‌ كه‌ در آن‌ به‌ فعاليت‌ مشعولند. هر اندازه‌ اين‌ ارتباط بطور مفيدي‌ مستقر وبه‌ شكل‌ مؤثري‌ گسترش‌ يافته‌ باشد، به‌ همان‌ اندازه‌ آن‌ فرد، گروه‌ و مؤسسه‌ در دستيابي‌ به‌ اهداف‌ خودموفق‌تر مي‌باشد. اكنون‌ به‌ عنوان‌ يك‌ اصل‌ اساسي‌ در مديريت‌ پذيرفته‌ شده‌ كه‌ افراد و مؤسسات‌ براي‌رسيدن‌ هرچه‌ بهتر و راحت‌تر به‌ مقاصد خود نيازمند به‌ حسن‌ رابطه‌ و درك‌ متقابل‌ و توسعه‌ تفاهم‌ بايكديگر و عموم‌ مردم‌ مي‌باشند.


مديران‌ مؤسسات‌ به‌ دلايل‌ فوق‌، در تشكيلات‌ خود اقدام‌ به‌ تأسيس‌ دفتر، واحد يا بخشي‌ تحت‌عنوان‌ روابط عمومي‌ نموده‌اند تا از طريق‌ آن‌ ارتباط مفيد و مؤثر را با افراد داخل‌ و خارج‌ سازمان‌ برقرارنمايند و با آگاه‌ كردن‌، تشويق‌ و ترغيب‌ آنان‌، به‌ اهداف‌ مديران‌، سريعتر، راحت‌تر و با هزينه‌ كمتر جامه‌عمل‌ بپوشانند. دست‌ اندركاران‌ چنين‌ دفاتري‌ همه‌ روزه‌ در تلاشند تا با استفاده‌ از تكنيك‌ها وتخصص‌هاي‌ حرفه‌ روابط عمومي‌، به‌ گسترش‌ تفاهم‌ و ارتباط مؤثر بپردازند. هدف‌ از تهيه‌ اين‌ گزارش‌;آشنايي‌ با وظايف‌، نقش‌ و جايگاه‌ روابط عمومي‌ مطلوب در بانک سپه‌ است‌ و در آن‌ ابتدا شرح‌ وظايف‌ عمومي‌ وسپس‌ جايگاه‌ سازماني‌ آن‌ و تفاوت‌ بين‌ روابط عمومي‌ و تبليغات‌ مورد بررسي‌ قرار گرفته‌ است‌.

تفاوت‌ بين‌ روابط عمومي‌ و تبليغات‌ :


يكي‌ از موضوعات‌ مهم‌ براي‌ كساني‌ كه‌ به‌ كار روابط عمومي‌ اشتغال‌ دارند، تفكيك‌ بين‌ تبليغات‌ وروابط عمومي‌ است‌. اگر کارشناسان بدون‌ در نظر گرفتن وجوه‌ اختلاف بین تبليغات‌ با روابط عمومي‌ به ‌فعاليت‌هاي‌ خود رنگ‌ تبليغات‌ بدهند، به‌ سمت‌ فعاليتهايي‌ گرايش‌ خواهند يافت‌ كه‌ تفاوت‌ اساسي‌ با ماهيت‌ فعاليتهاي‌ روابط عمومي‌ دارد. بايد توجه‌ داشت‌ كه‌ اين‌ تفاوت‌ در واقع‌ از سلطه‌جويي‌ برمخاطب‌ در فعاليتهاي‌ تبليغي‌ تا ايجاد ارتباط متقابل‌ و مبتني‌ بر گفت‌ و گو با مخاطب‌ در فعاليت‌هاي‌روابط عمومي‌ توسعه‌ پيدا مي‌كند. بنابراين‌ رفع‌ ابهام‌ و مشخص‌ كردن‌ تفاوت‌هاي‌ روابط عمومي‌ با تبليغات‌ براي‌ شاغلين‌ روابط عمومي‌ بسيار ضروري‌ است‌. هدف‌ اين‌ مبحث‌، روشن‌سازي‌ وجوه‌ افتراق‌ بين‌ روابط عمومي‌ و تبليغات‌ است‌.

توجه‌ به‌ اين‌ نكته‌ اساسي‌ ضروري‌ است‌ كه‌ كاركنان‌ روابط عمومي‌ با حركت‌ به‌ سمت‌ تبليغات‌ از [ارتباطات‌ مشاركت‌آميز] به‌ سمت‌ "ارتباطات‌ سلطه‌آميز" گام‌ بر مي‌دارند و گام‌ به‌ گام‌ از فلسفه‌ روابط عمومي‌ كه‌ همانا مردمداري‌ است‌، دور مي‌شوند.

مروری بر تاریخچه بانک سپه

در آغاز سال 1304 شمسی که هنوز آرامش در سراسر کشور و فعاليتهای عمومی در شئون مختلف اجتماعی محسوس نشده بود و تاثير شگرف عوامل اقتصادی و بازرگانی در حيات سياسی مملکت نمودی نداشت. اولين بانک ايرانی با سرمايه 3,883,950 ريال در محلی محدود – چند باب مغازه – تاسيس شد و در 24 اسفند همان سال اولين شعبه بانک سپه در شهر رشت افتتاح گرديد.

showimage 3

 


و اکنون بانک سپه با نزديک به 89 سال (بيش از سه ربع قرن) تجربه به عنوان يکی از مهمترين نهادهای مالی و اقتصادی کشور با حدود 2000 شعبه توانسته با جذب سرمايه های سرگردان جامعه و سوق دادن آن در فعاليتهای توليدی در جهت تحقق اهداف اقتصادی کلان کشور مشارکتی موثر و مطلوب داشته باشد.
در عرصه بين المللی نيز با ايجاد واحد در کشورهايی چون آلمان، ايتاليا و فرانسه و همچنين بانک بين المللی سپه انگلستان، در ارائه خدمات بانکی از جايگاه ارزنده ای برخوردار است.


از اهم فعاليتهای بانک سپه در عرصه بين المللی ميتوان به خدماتی از قبيل افتتاح انواع حسابهای سپرده، انجام امور حوالجات ارزی، گشايش اعتبار اسنادی، ابلاغ اعتبارات اسنادی، پوشش اعتبارات اسنادی، تاييد اعتبارات اسنادی، صدور ضمانتنامه ارزی، ... اشاره نمود.


مطالب فوق تاريخچه مختصری بود از اين بانک کهن ايرانی، اما در اين برهه زمانی که سرعت چرخه سازندگی در سراسر جهان، نياز به حضور بانکها را هر روز افزايش ميدهد، طبيعتا با گسترش توان اقتصادی ملل مختلف در پهنه گيتی، نياز به سيستم بانکی و روابط عمومی کارآمد و پويا بيش از پيش احساس ميشود.

re

                                                                          مدیران روابط عمومی در بانک سپه:

تا تاریخ

از تاریخ

نام

ردیف

1371

1370

اقای خوارزمی

1

1373

1371

آقای بهنام

2

1380

1373

آقای شاهرخی نیا

3

1381

1380

آقای لطفی

4

1385

1381

آقای دارایی

5

1387

1385

آقای صوفی آبادی

6

1389

1387

آقای دارایی

7

1390

1389

آقای علی آبادی

8

تاکنون

1390

آقای ملکی

9

 ملکی

حضور آقای ملکی مدیر روابط عمومی بانک در نشست خبری مدیریت عامل بانک

 

شرح وظایف اداره روابط عمومی و بازاریابی

 

1-   برنامه ریزی و اراﺋه خط مشی های لازم در خصوص برقراری ارتباط با رسانه های گروهی،

 

سازمانهای مختلف و مردم جهت معرفی بانک و فعالیتهای آن

 

2-   هماهنگی و تسهیل در امر برقراری ارتباط مدیریت با کارکنان و بالعکس

 

3-   برنامه ریزی و نظارت در زمینه تهیه اخبار و اطلاعات و انتفال آن به مدیریت و واحدهای و افزار ذیربط

 

4-   برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر اجرای پروژه های تحقیقی نظر سنجی و افکارسنجی به منظور اطلاع از خواسته ها، نظرات، پیشنهادات و انتقادات مشتریان و کارکنان و انتقال نتایج بدست آمده به مدیریت بانک و افراد و واحدهای ذیربط

 

5-   هماهنگی اقدامات مربوط به برگزاری سمینارها، جلسات، جشنها، نمایشگاهها و مراسم مختلف بانک و تشریفات لازم

 

6-   برنامه ریزی و نظارت بر امور مربوط به ماموریتهای داخلی و خارجی اعضای هیات مدیره و کارکنان بانک

 

7-   برنامه ریزی و اراﺋه خط مشی های لازم برای حفظ و نگهداری موزه سکه بانک و اقدامات مربوطه

 

8-   هماهنگی و نظارت بر فعالیتهای مربوط به تهیه بولتن خبری بانک و سایر امور انتشاراتی

 

9-   اراﺋه خط مشی های لازم در خصوص تهیه فیلمهای تبلیغاتی و امور مربوط به تبلیغات بانک

 

10-    برنامه ریزی، نظارت و راهنمایی ارباب رجوع برای ورود و خروج از ساختمان ادارات مرکزی و ملاقات مراجعین با مدیران و کارکنان بانک

 

11-    نظارت بر حسن انجام کار واحدها و کارکنان تحت پوشش و اراﺋه رهنمودها و راهنمایی های لازم برای بهبود کار و انجام وظایف

 

12-    اجرای قوانین، مقررات و آیین نامه ها،دستورالعملها و بخشنامه های مربوطه و نظارت بر حسن اجرای آنها در واحدهای تابعه

 

13-    تهیه گزارشات ادواری از فعالیتها و اقدامات انجام شده و مساﺋل و مشکلات موجود و اراﺋه پیشنهادات لازم

 

14-          انجام سایر امور در حدود وظایف و مسئولیتها

 

 

موزه

 

 (تولید سریال برای شبکه یک با هدف معرفی موزه سکه بانک سپه توسط اداره روابط عمومی)

 

نويسنده : علی محمد اسلامی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.