جمعه, 14 ارديبهشت 1403

 



انتشارات همرنگ

 

كاربيني

موضوع كاربيني : دفتر انتشارات كمك آوزشي در يك نگاه

 

‌استاد : سركار خانم ميرزائي

نام و نام خانوادگي : زهرا اميريان

رشته :مديريت و برنامه ريزي فرهنگي

1392

 

 

دفتر انتشارات کمک آموزشی

در یک نگاه

تاریخچه

در سال 1341 : « مرکزتهیه خواندنی ها برای نوسوادان »

به موجب قانون سازمان

تالیف ، تدوین و انتشار کتب و نشریات آموزشی و کمک آموزشی

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی :

« دفتر امور کمک آموزشی و کتابخانه ها »

بعد ها « دفتر انتشارات کمک آموزشی »

تحول محتوايي و كيفي

اهداف ، راهبردها و ساختار نشریات رشد

( مصوب شورای هماهنگی علمی سازمان )

1382

6 هدفو 35 راهبرد

1ـ تكميل و تقويت برنامه هاي آموزشي

2ـ ارتقاي دانش عمومي و مهارتهاي زندگي

3ـ تقويت همبستگي اجتماعي و هويت ديني و ملي

4ـ رشد استعداد، ابتكار، خلاقيت علمي و ذوق وسليقه فرهنگي

5ـ تفريح و سرگرمي و ايجاد نشاط تقويت احساس اميد

كمك به تبادل تجارب و تقويت ارتباطات فکري و فرهنگي

ابعاد سه گانه رسانه ها و نشریات آموزشی :

1 اهداف و برنامه های آموزشی

سیاست ها و برنامه های سازمان و تبدیل آن ها به خط مشی های برنامه ای مجلات

2 استانداردهای مطبوعاتی

انطباق استانداردهای مطبوعاتی با مقتضیات مجلات رشد

3- نیاز ها ، علایق و نگرش های مخاطبان

نیاز سنجی و تبدیل یافته های نظر سنجی به خط مشی های برنامه ای

شورای برنامه ریزی مجلات رشد

  1. به موجب سند اهداف و رهبردها و ساختار نشريات رشد مصوب شوراي هماهنگي سازمان، تشكيل شوراي برنامه‌ريزي از جمله سازكارهاي انتشار مجلات رشد از سوي دفتر انتشارات کمک آموزشی است.

اين شورا عهده‌دار تدوين برنامه، تعيين محورها و موضوعات، كارشناسي آثار، نظارت بر محتوا و اجراي برنامه مي‌باشد و در اجرا با سردبير همكاري خواهد داشت.

qتركيب اعضاي شورا:

1ـ سردبير

2ـ 2 تا 4 نفر از متخصصان موضوعي و آشنا به مسائل تعليم و تربيت و روزنامه‌نگاري با تأييد مديرمسئول .

شورا در صورت لزوم از گرافيست، مدير داخلي، ويراستار مجله و ديگر كارشناسان دعوت مي‌كند.

گروه های هماهنگی علمی مجلات رشد

qبه موجب سند اهداف راهبردها و ساختار نشريات رشد مصوب شوراي هماهنگ علمي سازمان، گروه‌هاي هماهنگي علمي مجلات به منظور غني‌سازي و تقويت بنيه علمي و فرهنگي و هماهنگي با اهداف و برنامه‌هاي آموزشي و تربيتي، هم‌چنين هماهنگي ميان هر گروه از مجلات تشكيل مي‌شود و به تدوين سياست‌هاي كلان، خط‌مشي و تبيين رويكردها، مسأله‌يابي و نقد و بررسي مشي محتوايي مجلات مي پردازند.

qاين گروه‌ها در چهار حوزه كودك و نوجوان، ماهنامه‌هاي معلمان، فصلنامه‌هاي علوم پايه / فصلنامه‌هاي علوم انساني سازمان‌دهي مي‌شوند.

qتركيب اعضاي گروه‌هاي هماهنگي:

1ـ مديركل دفتر يا معاون مجلات

2ـ يك نفر به انتخاب مديركل به عنوان دبير گروه

3ـ دبير مركز مطالعات راهبردي

4ـ سردبيران مجلات مربوط به هر گروه

5ـ مديركل يا معاون دفتر برنامه‌ريزي و تأليف كتب درسي

6ـ مديركل يا معاون دفتر برنامه‌ريزي آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي به تناسب مجلات مرتبط

7ـ يك نفر از مديران كل حوزه ستادي به تناسب موضوع

8ـ حداقل سه نفر صاحب‌نظر به انتخاب مديركل دفتر

فرایند آماده سازی چاپ و توزیع مجلات رشد

ü    تحويل پرونده خبر ويراستاري شده

ü    حروفچيني، نمونه‌خواني، تصويرسازي، انتخاب عكس، صفحه‌آرايي

ü    تحويل براي چاپ

ü    تحويل مجلات چاپ شده به انبار توزيع

ü    بسته‌بندي و ارسال

ü    پي‌گيري وصول مطالبات

در فرآيند آماده سازي

1ـ بهره‌مندي از حدود 30 نفر از هنرمندان و گرافيست‌هاي حرفه‌اي، تصويرگران مجرب و ناظران هنري

2ـ سازمان‌دهي و بهره‌مندي از آرشيو ديجيتالي عكس رشد با بيش از 100،000 عكس موضوع‌بندي شده

(3ـ چاپ مجلات در شركت افست و با نظارت فني ناظران چاپ (مستقر در چاپخانه

4ـ توزيع مجلات از طريق استان‌ها به مدارس سراسر كشور، ارسال به آدرس مشتركين فردی مجلات و توزيع برون‌مرزي به 30 كشور (مدارس ايراني خارج از كشور)

5ـ انتشار به موقع و منظم همه مجلات با رعايت جدول زمان‌بندي

6ـ اعمال نظارت بر فرايند تهيه و توليد مجلات از طريق اعضاي شوراي برنامه‌ريزي، حوزه سردبير (سردبير، مدير داخلي، ويراستار، نمونه‌خوان، ماكت‌خوان)، مشاور مديرمسئول ، معاون مجلات و مديرمسئول

دفتر انتشارات كمكآموزشي، براي تقويت ارتباط خود با هنرمندان عكاس و ايجاد زمينههاي مناسب براي ظهور و بروز استعداد عكاسان آماتور و توجه جديتر عكاسان حرفهاي به حوزه آموزشوپرورش و مسايل آن، جشنواره عكس رشد را در سال 1382 برپا كرد و تاكنون چهار دوره از اين جشنواره با بيش از 29 هزار عكس برگزار شده است.

اهداف اين جشنواره عبارت است از :

1. شناسايي عكاسان مستعد و آماتور بويژه از ميان فرهنگيان و دانشآموزان و دانشجويان

2. ايجاد و تقويت ارتباط عكاسان با مجلات رشد و جلب توجه آنان به مسايل آموزش‌‌وپرورش

3. تقويت آرشيو عكس دفتر انتشارات كمكآموزشي

4. معرفي دفتر و نشريات آن در مراكز و محافل هنري و مطبوعاتي

جشنواره عكس رشد هر سال در دو مقطع سني بزرگسال و دانشآموزي‌ برگزار مي شود

3ـ مركز بررسي آثار مجلات رشد

مركز بررسي آثار مجلات رشد كه از سال 1360 كار خود را آغاز كرده، يكي از مراكز بزرگ مكاتبهاي فعال در ايران است كه در زمينههاي گوناگون ادبي و هنري با هزاران هنرجو از سراسر كشور ارتباط مكاتبهاي دارد. اين مركز به طور معمول در طول سال 25 تا 30 هزار نامه از مخاطبان مجلات رشد را دريافت ميكند. دريافت آثار مخاطبان و نقد آنها همراه با تشويق دانشآموزان به توليد و ارسال آثار و كمك به شكوفايي استعدادهاي ادبي، هنري و روزنامهنگاري آنها و ايجاد زمينه مشاركت آنها در توليد مجلات رشد هدف اين مركز است. تعداد 13 عنوان مجموعه

داستان وشعر و 7 جزوه آموزشي توسط اين مركز تا كنون منتشر شده است.

حضور در جشنواره مطبوعات کشور و جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان و برپایی غرفه مجلات رشد

(با کسب رتبه در همه جشنواره ها)

سه هدف :

– استاندارد سازی برای تولید کتاب های آموزشی مرتبط با برنامه های آموزشی ( هدایت بازار نشر )

2 – شناسایی ، انتخاب و معرفی کتاب های مناسب (هدایت مصرف کنندگان)

3 – حمایت از ناشران و پدید آورندگان

         کتاب های مناسب

7 – برگزاری میز گرد های علمی با حضور ناشران کتاب های آموزشی و کارشناسان برنامه درسی و آموزشی

نتايج كلي اجراي طرح سامان‌بخشي كتاب‌هاي آموزشي

1 – جلب اعتماد ناشران و پذیرش مدیریت آموزش و پرورش در حوزه نشر کتاب

(دفتر انتشارات کمک آموزشی را به عنوان مرجع و متولی به رسمیت شناخته اند)

2 – فرهنگ سازی در استاندارد بودن کتاب و ایجاد حساسیت در انتخاب کتاب

3 – ارتقای کیفیت تولید کتاب های آموزشی

   ( رشد 30 در صدی تولید کتاب های آموزشی مناسب در بازار نشر )

4 – تحلیل وضعیت موجود بازار نشر کتاب های آموزشی

نويسنده : زهرا امیریان

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.