جمعه, 14 ارديبهشت 1403

 



مزايده ومناقصه چيست؟

065
 
مناقصه: فرآیندی است رقابتی برای تامین کیفیت مورد نظر(طبق اسناد مناقصه)که در آن تعهدات موضوع معامله به مناقصه گری که کمترین قیمت متناسب را پیشنهاد کرده باشدواگذار می شود.سه نوع مناقصه وجود دارد که از لحاظ قیمتی طبقه بندی می شود:
1- کوچک (محدود)                                2- متوسط                                3- بزرگ(عمده)
1. مناقصه کوچک یا محدود: که به صورت فاکتوری که کارپرداز به منظور خرید یا تعهد انجام می دهد (مکاتبه روزنامه ای انجام نمی شود)وحداقل با 6پیمانکار یا شرکت مکاتبه می شود.(در اجرای تبصره1ماده4آئین نامه مالی شهرداریها).
2. مناقصه متوسط : سقف آن در ساوه000/000/10 تومان که از طریق استعلام بهاء توسط مامور خرید انجام می شود بایدحداقل متقاضیانی که شرکت کرده باشند 3نفر باشد تا برگه باز شود و سه استعلام صورت می گیرد که کارپرداز مناسب ترین قیمت را مد نظر قرار می دهد و در کمیسیون معاملات(مسئول حسابدار،مسئول بازرسی کل کشور،مسئول تدارکات، اعضای شورای شهرویا معاون های هر قسمت)،استعلام مورد نظر را باز می کنند.در نتیجه کارپرداز استعلام را به اشخاصی که در مناقصه شرکت کرده اند می دهد و اشخاص مبلغ پیشنهادی خود را در آن برگه نوشته و سپس پاکت به صورت در بسته تحویل دبیرخانه داده می شود.سپس دبیرخانه شماره ، ساعت و روز بازگشایی پاکت را روی آن قید می کند که مناسبترین قیمت تایید می شود وبه مرحله قرارداد انتقال می یابد.
3. مناقصه بزرگ یا عمده:شرایط درخواست آن مانند مناقصه متوسط می باشد تنها فرقشان در ردیف اعتبارآن می باشد.پس از انجام مراحل اولیه و انتقال  به مرحله قراردادها برای آگهی با دفتر روزنامه مکاتبه می شود.
* (درخواست آگهی در 2 نوبت صورت می گیرد که فاصله هر آگهی هم باید 1هفته باشد."به طور مثال اولین آگهی 1/09/90 دومین آگهی 7/09/90")*
*(تاریخ ارائه پیشنهاد باید10 روز بعد از دومین آگهی باشد)*
*(تاریخ بازگشایی پاکت 2روز پس از ارائه ی پیشنهادمی باشد)*
*(متقاضیان از1/09/90یعنی اولین تاریخ آگهی وقت دارند تا پاکت را خریداری کنندوتا17روز بعد از آن باید پیشنهادشان را بدهند)*
*(حضور مسئول بازرس کل کشور و اعضای شورای شهر صرفا جهت استطلاعیه"جهت اطلاع" حضور دارند و اعمال نفوذی در کمیسیون ندارند.)*
بعد از بازگشایی طبق شرایط گفته شده در مناقصه برنده اعلام می شود و قانونأ ظرف مدت 3 الی 5 روز باید برای انعقاد قرارداد حضور یابند در صورتیکه ظرف مدت مقرر مراجعه نکند، سپرده او ضبط شده و موضوع جهت پیگیری به کمیسیون ارجاع داده می شود و نفر بعد به عنوان برنده اعلام خواهد شد.

انعقاد قرارداد شهرداریها طی سه حالت انجام می گیرد که 10%کل مبلغ بع عنوان سپرده حسن انجام کار از پیمانکار دریافت می شود(5%اعتبار مد نظر):
1-   یا مجوز شورا است
2-   یا صورت جلسه استعلام بها ست.
3-   یا صورت جلسه کمیسیون معاملا


مزایده: در اجرای ماده13 آئین نامه مالی شهرداریها آمده است: شهرداری هر وقت بخواهد اموال منقول و غیرمنقول را اجاره بدهد یا بفروش برساند باید از طریق مزایده و حتما باید مجوزش را هم بگیرد.
*(واحد رخواست کننده درخواست خود را مطرح می کندتا مجوز را صادر می کنند.برای اجاره یا فروش با دادگستری یا کارشناس مربوطه هماهنگی کرده و مبلغی که از طرف کارشناس دادگستری گفته می شود بعنوان مبلغ پایه در نظر گرفته می شود)*
معاملات
سه نوع معاملات داریم:
1-   معاملات جزئی                2- معاملات متوسط                    3- معاملات عمده
1*مامور فروش مکلف است به داوطلبان مراجعه و پس از برآورد قیمت و رعایت صرفه شهرداری و سندتعهد که آیا معامله به بیشترین قیمت انجام شده و با ذکر نام ونام خانوادگی،سمت،تاریخ و امضاء مامور فروش و پس از جلب رضایت ارزیاب شهرداری اقدام به فروش می کند.
2*به طریق حراج(چوب زنی) و به شرح زیرانجام می شود:
الف-اطلاعات کامل در مورد نوع،مشخصات، مقدار،روز،ساعت و محل حراج  باید در روزنامه یک نوبت آگهی شود.
ب –معامله موردنظر باید قبلاً ارزیابی شده باشدو فهرست قیمت قبل از انجام حراج در پاکت لاک و مهر شده در اختیار کمیسیون حراج قرار گیرد.
ج –کمیسیون حراج شامل:مسئول امور مالی،مسئول تدارکات،مسئول بازرسی و مسئول واحد تقاضا کننده(معاون آنها)باشد.
3*به طریق مزایده وبا انتشار آگهی انجام می گیرد.هم سقف ریالی وهم تشریفات خاص خودش را دارد(تمامی مراحل مانند مناقصه عمده است).
بر اساس قانون شهرداریها:
1-   درخواست کتبی واحد درخواست کننده.
2-   آگهی روزنامه:حداقل 2 نوبت به فاصله ی1هفته روزنامه می شودو مربوط به مناقصات شهرداریهاست. 10روزبه فاصله از نوبت دوم آگهی مدت زمانی است که متقاضیان میبایست پیشنهادهایشان را ارائه دهند و 2 روز بعد از آن پاکتها بازگشایی می شود.
مزایده:  شهرداری هر وقت بخواهد اموال منقول و غیرمنقول را اجاره بدهد یا بفروش برساند باید از طریق مزایده و حتما باید مجوزش را هم بگیرد.



نويسنده : مريم غلامحسين دولابي

این کاربر 53 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.