جمعه, 14 ارديبهشت 1403

 



گزارش بیمارستانی


مقدمه ؛

در تاريخ 91/04/11 پروژه مذكور بنا به قرارداد منعقد شده بين بيمارستان توس و شركت طراح داده پيشرو بمنطور پياده سازي و اجراي نرم افزار جامع بيمارستاني خريداري شده تحت سيستم عامل ويندوز از آن شركت و جايگزين شدن آن با نرم افزار قبلي استفاده شده تحت سيستم عامل داس ، با حضور كارشناسان مستقر در محل بيمارستان و ناظر (نماينده فني بيمارستان) شروع گرديد.

طبق برنامه ريزي انجام شده پياده سازي نرم افزار به فاز هاي اجرائي ذيل تقسيم بندي شد و عبارتند از:

  1. فاز صفر : آماده سازي بستر عملياتي و اجرائي نرم افزار تحت شبكه ويندوز
  2. فاز يك : نصب نرم افزار بيمارستاني برروي سرور و كلاينت هاي شبكه بيمارستاني
  3. فاز دو : نرم افزار هاي درماني و پاراكلينيكي
  4. فاز سه : نرم افزار هاي مالي ، اداري و مديريتي
  5. فاز چهار : مستندات راهبري و تحويل نهائي

در ادامه به چگونگي و نحوه پياده سازي فاز هاي اجرائي پروژه تا تاريخ تهيه گزارش جهت اطلاع مديريت محترم بيمارستان از انجام آن مي پردازيم ...

  1. فاز صفر :

در ابتدا به منظور فراهم نمودن بستر كاري شبكه بيمارستاني ، زيرساخت لازم جهت اجراي نرم افزار در محيط كاربري تحت ويندوز ، تنظيمات و نرم افزارهاي لازم برروي سرورها و كلاينت هاي بيمارستاني به تعداد 3 سرور و 37 كلاينت موجود در شبكه بيمارستاني نصب و راه اندازي گرديد و مشكلات مشاهده شده جهت سازگاري شبكه جديد با بستر قبلي كه در محيط داس و تحت سيستم عامل ناول بوده ، بررسي و بطور كامل برطرف گرديد .... اين فاز از تاريخ 18/10/91 لغايت 25/10/91 به ميزان72 نفر/ ساعت به طول انجاميد ...

  1. فاز يك:

در تاريخ 26/10/91 پس از نصب و پيكره بندي اوليه نسخه سرور نرم افزار بيمارستاني و آموزش اوليه جهت نصب نرم افزار هاي مربوطه برروي كلاينت هاي بيمارستان اقدام به نصب و پيكره بندي نسخه اوليه نرم افزارهاي بيمارستاني برروي كلاينت مربوطه اقدام شد كه پس از انجام حدودي 80 نفر/ ساعت در تاريخ 2/11/91 فاز اجرائي مذكور پس از رفع مشكلات مربوطه به اتمام رسيد .

  1. فاز دو:

در تاريخ 4/11/91 با حضور كارشناسان شركت (2 نفر) فاز دو شروع بكار گرديد. در ابتدا پس از همفكري براي اجراي فازهاي پروژه و تقسيم بندي كارهاي انجامي توسط ناظر پيشنهاد ارائه جدول شكست كار (گان چارت) و برنامه زمانبندي در غالب كنترل پروژه بمنطور اطلاع ناظر از كنترل چگونگي كار و ارائه گزارش دوره اي جهت اطلاع رساني از پيشرفت درصد پروژه به مديريت محترم بيمارستان به كارشناس شركت داده شد.

به دليل عدم امكان دو سيستمي بودن قديم و جديد براي كاربري موازي اپراتور و پائين آوردن ريسك رفتن يكباره به محيط كاربري سيستم جديد به شركت پيشنهاد داشتن دو سيستم به صورت همزمان در محيط كاربري ويندوز داده شد كه با بررسي هاي مكرر و بروز خطاهاي رخ داده شده و عدم قابليت اجراي سيستم قبلي در محيط كاربري ويندوز (قفل موجود در سيستم قديمي) نتيجه شد از تاريخ 5/12/91 كليه سيستم ها از محيط داس به ويندوز مبادرت نمايند ؛ كه به طبع آن همزمان مي توان فقط از يك سيستم قابل استفاده نمود ؛ كه با حمايت مداوم كاربران توسط كارشناسان شركت و ناظر (در سه شيفت كاري پرسنل بيمارستان) مشكلات رخ داده شده به حداقل رسيد.

در نهايت اين فاز كه سهم قابل توجهي از مراحل پياده سازي و اجراي پروژه را به خود اختصاص ميداد ، در طول بازه زماني 4/11/91 لغايت 28/12/91 به مدت 54 روز كاري با توان اجرائي حدودي 2200 نفر/ساعت مداومت كاري دقيق توسط كارشناسان شركت و ناظر بطول انجاميد، و شامل زير سيستم هاي مشروحه به مراحل اجرائي ذيل تقسيم بندي شده؛ پياده سازي و قابل بهره برداري گرديد:

3.1.        سامانه جامع:

به منظور راه اندازي و عملياتي شدن واحد پذيرش ؛ ترخيص و سامانه پيامك بصورت آزمايشي از تاريخ 4/11/91 توسط كارشناسان شركت شروع به انجام مراحل پياده سازي نرم افزار اقدامات تفضيلي زير شروع گرديد و پس از تعاريف اوليه اولين پذيرش بيمار بصورت موازي در سامانه جامع در تاريخ 17/11/91 پس از آموزش اوليه پرسنل پذيرش و ترخيص بيمارستان اقدام به پذيرش / ترخيص بيماران بستري گرديد.

بنا به تاكيد مديريت محترم بيمارستان سامانه ارسال پيامك بيماران بستري پذيرش و ترخيص شده بيمارستان در تاريخ 26/11/91 عملياتي و مورد بهره برداري گرديد.

شايان ذكر است شماره پرونده هاي بيماران بصورت 01-00-00 در سيستم توسط كارشناس شركت بصورت آزمايشي تنظيم گرديد .

3.1.1.  جداول پايه:

بمنطور تسهيل و جلوگيري از دوباره كاري در امر تعاريف پايه از اطلاعات موجود در سيستم قبلي در قالب فايل بانك اطلاعاتي، اطلاعات مورد نياز كارشناسان شركت استخراج گرديد و به منطور درج در سيستم جديد در اختيار آنان گذاشته شد، كه در ادامه درهريك از بند هاي جزئي ذيل به ميزان كانورت اطلاعات و درج آن در ساختار جديد اشاره مي گردد.

3.1.1.1.                    بيمه تعرفه:

اطلاعات پايه ازقبيل فعاليت هاي درماني ، تعرفه هاي قيمتي خصوصي - بيمه و تنظيمات مربوطه به طور كامل توسط كارشناسان شركت بصورت دستي در سيستم تعريف و قابل بهره برداري در قسمت هاي مختلف سامانه هاي نرم افزاري مرتبط در سامانه جامع تعريف و قابل بهره برداري قرار گرديد.

3.1.1.2.                    پزشك – ذينفع:

اطلاعات پزشكان (در حدود 400 پزشك) از سيستم قبلي به سيستم جديد انتقال داده شد ، كه دراين تبديل به دليل ضعف نرم افزار برگردان اطلاعات شركت اسامي پزشكان چسبيده به هم در سيستم جديد قرار گرفت و موكول به اصلاح دستي اپراتور گرديد ؛ كه در مقاطع مختلف اطلاعات ناقص در سيستم از قبيل گروه ذينفع ،تخصص پزشك، نوع قرارداد و ... اصلاح شد كه به مرور زمان توسط اپراتور بايد اصلاح شود.  

3.1.1.3.                    بخش تخت:

اطلاعات مربوط به بخش ، اطاق و تخت هاي بستري از سيستم قبلي استخراج و در سيستم جديد درج شده است و فعاليت درماني هاي مربوطه جهت محاسبه در صورتحساب بيمار به آن اختصاص داده شد. پس از بررسي ناظر از اطلاعات تعريف شده در سيستم و بازديد مجدد حضوري از بخش ها بيمارستاني ، اطلاعات حقيقي جمع آوري شده و اطلاعات مربوطه فعاليت درماني هاي متناسب در سيستم تصحيح گرديد.

3.1.1.4.                    بستري ترخيص:

اطلاعات بيماري از سيستم قبلي در سيستم جديد تعبيه و دسترسي ايجاد بيماري هاي جديد به مسئول واحد پذيرش داده شد.

3.1.2.  بخش پذيرش بستري:

همانطور كه قبل اشاره شد ، واحد پذيرش بستري در تاريخ 91/11/17 بصورت موازي با سيستم قبلي راه اندازي گرديد، بطوري كه با آموزش اوليه قسمت هاي مورد نياز جهت تكميل اطلاعات بيمار به تمامي پرسنل پذيرش تا مدتي به صورت آزمايشي بيماران بستري شده را در دوسيستم قديم و جديد وارد نموده و پس از برطرف نمودن اصلاحيه هاي اطلاعات تعبيه شده در سيستم جديد ؛ از تاريخ 91/12/5سيستم قديمي راكد شد و سيستم جديد بطور كامل جايگزين آن قرار گرفت. به دليل ارائه اشتباه اطلاعات شماره پرونده بيمار با سريال پذيرش و عدم صحت درستي آن ؛ تعداد 180 پرونده با شماره پرونده اشتباهي در سيستم جديد درج شد؛ پس از اطلاع از اشتباه رخ داده شده؛ شماره پرونده ها اشتباهي، در سيستم شناسائي و پشت شماره پرونده هاي پزشكي سيستم قبلي گرديد و تصحيح در بانك اطلاعاتي جديد اقدام گرديد و مقرر شد پرينت پرونده هاي اصلاح شده جايگزين پرينت هاي قبلي در پرونده شود ؛ كه اين امر با همكاري مدارك پزشكي و واحد پذيرش به مرور زمان اتفاق خواهد افتاد.

از نقاط قوت در سيستم جديد ميتوان به :

ü   مكانيزه نمودن كامل تشكيل پرونده بدون دخالت دستي اپراتور و ورود اطلاعات جامع و كامل صحيح به سيستم اشاره نمود و كليه چاپ هاي سربرگ اجزاء تشكيل دهنده پرونده بيمار توسط سيستم در فرمهاي چاپي پرونده بيمار بطور استاندارد صورت مي پذيرد.

ü   تامين ودايع و ثبت مكانيزه ميزان وديعه توسط واحد پذيرش و ترخيص و دريافت اتوماتيك مبلغ وديعه در صندوق وديعه به صورت اتوماتيك توسط صندوقدار صورت مي پذيرد.

3.1.3.  بخش ترخيص:

با توجه به توضيحات اجمالي فوق ؛ در تاريخ 91/11/21 اولين پرونده پذيرش شده در سيستم جديد پس از آموزش اجمالي نرم افزار به پرسنل ترخيص، به صورت استعلام دستي (بدليل عملياتي نشدن قسمت هاي مختلف درماني) كه بيشتر با رويكرد راه اندازي سامانه پيامك و نيز آشنائي اپراتور ترخيص با محيط نرم افزاري جديد و آشنائي با روند ترخيص در سامانه نرم افزاري جديد، هدف گذاري شد ؛ شروع به كار خود نمود. لازم به ذكر است مبناي ترخيص بيماران بستري تا قبل از تاريخ 91/12/5همان سيستم قديمي تحت داس بوده و از تاريخ مذكور مبناي اطلاعاتي بخش ترخيص در سيستم جديد ميباشد. كه با نظارت كامل كارشناسان و ناظر خوشبختانه مغايرتي در اين تعويض سيستم مشاهده نشد و سيستم بدون اشتباه صورتحساب بيماران را محاسبه و مبلغ تسويه از بيمار اخذ گرديد. در حين اجراي فاز مربوطه اشكالات مشاهده شده توسط كاربر (پرسنل ترخيص) به كارشناسان شركت با نظارت كامل انجام و رفع گرديد. در حال حاضر در بخش ترخيص كار بدرستي انجام پذيرفته و تعرفه هاي سال جديد تمام در سيستم جديد اعمال گرديد و بررسي نهائي انجام پذيرفته است و بدون اشكال به فعاليت خود ادامه ميدهند. شايان ذكر است پرونده هاي باز مانده در فاصله جايگزيني كامل سيستم جديد با قديم ، بطور كامل در سيستم قبلي پايان پذيرفته و سيستم قديمي جهت داشتن سوابق قبلي بطور بايگاني راكد گرديده است. از مزاياي بارز امكانات بهره برداي شده          مي توان به حذف مقادير قابل توجهي توسط اپراتور به عنوان اطلاعات ورودي لازم به سيستم جهت ترخيص بيمار و جلوگيري از اشتباهات غير عمدي كاربر اشاره نمود. در حال حاضر سيستم بصورت اتوماتيك از قسمت هاي مختلف درماني، استعلام بروز گرفته و در صورتحساب بيمار در حال ترخيص درج ميشود و اپراتور موظف به بررسي مقادير بوده تا رديفي از صورتحساب بيمار از قلم نيفتد و نيز تمامي گزارشات مربوط به ريز صورتحساب بيمار جهت ارائه به واحد بيمه و امور قراردادها توسط امكانات گزارش گيري تعبيه شده در داخل سامانه بخش ترخيص صورت مي گيرد كه اين عمل سابق نيازمند صرف زمان زيادي بصورت دستي بوده و ساعت ها فرايند ترخيص بيمار به ميزان قابل توجهي به تعويق مي انداخته است؛ كه حال در چند دقيقه تقليل يافته و بطور كامل صورت مي پذيرد.

3.1.4.  بخش صندوق:

در تاريخ 5/12/91 پس از آموزش اوليه قسمت هاي اصلي بخش صندوق در سامانه مربوطه به اپراتورهاي اجرائي صندوق، واحد مربوطه شروع به كار جدي خود نمود. در ابتدا به علت عدم آشنائي كامل اپراتور به نحوه استفاده از امكانات موجود در محيط اجرائي سيستم جديد ، با اشتباهات كاربري جهت دريافت و پرداخت مواجه شده؛ كه با نظارت مستمر و ايجاد و اصلاح فرايند هاي كاري گذشته كاربران؛ اشتباهات پيش آمده در سيستم جبران و تصحيح گرديد و با نظارت كامل بر عملكرد كاربران صندوق در شيفت هاي كاري مختلف در روزهاي اوليه كاري اشتباهات پيش آمده ، رفته رفته به حداقل ممكن رسيده است. در اين حين با مجزا نمودن صندوق دريافت و پرداخت واحد حسابداري (مدير مربوطه) در جريان كامل اتفاقات بوقوع آمده در واحد صندوق قرار ميگيرد و اشتباهات احتمالي توسط اپراتور با در جريان قرار گرفتن مدير حسابداري قابل رفع ميباشد. بطوريكه اگر مبالغ اشتباهي توسط صندوقدار دريافت كننده از بيمار (به علت ابطال پذيرش و يا اشتباه در خدمات ارائه شده و تغيير قيمتي خدمات ارائه شده توسط واحد هاي صدور هزينه) صورت پذيرد ؛ حتمن بايد با دستور پرداخت مدير مالي اين مبالغ قابل برگشت باشد و مجوز پرداخت از صندوق جهت عودت وجوه به بيمار از طريق صندوق حسابداري و توسط مسئول صندوق تنها صورت مي پذيرد. اين فرايند باعث ميشود صندوقدار در دريافت مبالغ با دقت بيشتري به اين عمل مبادرت نمايد. نيز دبل چك نمودن عملكرد كاربر به ميزان قابل توجهي افزايش يافته است. در حال حاضر 2 واحد دريافت صندوق در بيمارستان (گيشه صندوق پذيرش و كلينيك) ايجاد شده است و 1 واحد دريافت و پرداخت (گيشه صندوق حسابداري) موجود است. هريك از صندوقداران شناسه كاربري مجزا داشته تا در صورت امكان خطا و يا سوء استفاده هاي احتمالي كاربر خاطي قابل تشخيص و رهگيري باشد.  

3.1.4.1.                    صندوق اتوماتيك:

كليه رسيد هاي صندوق توسط واحدهاي پذيرش سرپائي پاراكلينك ها پس از ثبت پذيرش بطور اتوماتيك در سيستم محاسبه و خروجي بعنوان درخواست رسيد صندوق ؛ بدون اعمال اپراتور در واحد صندوق قابل دريافت ويا پرداخت بوده و صندوق دار پس از درياقت / پرداخت وجه بيمار قادر به صدور اتوماتيك و تائيد قبض مربوطه در سه نسخه (بيمار/واحد/حسابداري) بوده كه در سيستم ثبت ميگردد ؛ و سيستم نسبت به چاپ رسيد اصلي و المثني بطوركامل هوشمند عمل خواهد كرد.

3.1.4.2.                    صندوق دستي:

صندوق دستي به منطور دريافت/پرداخت متفرقه صندوقدار در سيستم تعبيه شده تا مبالغ متفرقه اخذ شده توسط اپراتور را در سيستم ثبت و حسابرسي شود. اين امكان از تاريخ 91/12/5 لغايت 91/12/20 فقط براي مبالغ دريافتي صورتحساب بيماران سرپائي پاراكلينيك آزمايشگاه مقرر گرديد (به علت زير بار نرفتن واحد آزمايشگاه در ثبت پذيرش بيماران سرپائي مراجعه به آزمايشگاه) در سيستم منظور گرديد كه بعد از تاريخ مذكور و توجيه مشكلات احتمالي در قابل ردگيري و عدم استعلام از پذيرش انجام شده توسط اپراتور پذيرش كننده توسط مدير محترم بيمارستان به مسئول آزمايشگاه؛ مقرر شد وجوه دريافتي از درآمد حاصل بيماران سرپائي آزمايشگاه توسط صندوق اتوماتيك قابل دريافت و صدور قبض گردد. در حال حاضر بجز استثنائاتي جهت اخذ دريافت وجه و صدور قبض دستي مربوطه براي معدودي از اپراتور هاي صندوق حسابداري ؛ براي ديگران قابل استفاده و دسترسي نمي باشد.

3.1.4.3.                    قبض المثني:

قبوض المثني بمنظور اصلاحيه موارد اشكال در صدور پذيرش بيماران سرپائي در صندوق پاراكلينك ها و واحد ترخيص و وديعه بيمار در سيستم تعبيه شده و چنانچه قبضي مفقود و نياز به چاپ المثني قبض ثبت شده در سيستم براي ارائه مجدد به بيمار و يا واحد درخواست كننده براي ارائه به بيمه لازم باشد ؛ استفاده ميگردد . بديهي است سيستم تشخيص داده و در بالاي چاپ رسيد قبض مربوطه عبارت- المثني - توسط سيستم قيد مي گردد.

3.1.4.4.                    برگه خروج:

برگه خروج بيمار ترخيص شده كه سابق بصورت دست نويس واحد ترخيص صورت مي پذيرفت ؛ حال بصورت چاپي بر روي فرم هاي چاپي بيمارستان قابل صدور و ارائه به همراه بيمار جهت خروج بيمار از بيمارستان صورت مي پذيرد.

3.1.5.  بخش امور قرارداد بستري:

درتاريخ 22/12/91 بخش مذكور پس از آموزش اوليه قسمت هاي اصلي برنامه به كاربر قابل بهره برداري گشت. اما بدليل آنكه مبناي عملياتي شدن سيستم از تاريخ 5/12/91 بر روي سيستم جديد مي باشد، پرونده هاي پذيرش و ترخيص شده قبل از اين تاريخ به روش سابق سيستم قديمي ليست مورد نياز مربوط به تحويل پرونده تهيه شد. از تاريخ 25/1/92 كاربر سيستم آموزش دوباره (بمنطور يادآوري مجدد) داده شد و از آن تاريخ به بعد ليست هاي تحويل پرونده از سيستم جديد استخراج و ضميمه پرونده هاي ارسالي به بيمه گرديد. در حال حاضر سيستم قابل بهره برداري بوده و اشكالات مشاهده و اعلان شده توسط كاربر مربوطه بررسي و تحليل گرديد. قسمت هاي قابل بهره برداري سيستم مذكور به قرار ذيل مي باشد.

3.1.5.1.                    تحويل پرونده

3.1.5.2.                    تائيد امور قراردادها

3.1.5.3.                    ارسال پرونده

3.1.5.4.                    چاپ نامه

3.1.5.5.                    دريافت چك

3.1.5.6.                    ورود كسورات

3.1.5.7.                    كسورات تجميعي

3.1.5.8.                    تنظيم مجدد امور قراردادها

3.1.6.  گزارشات:

سامانه جامع شامل يك سري گزارشات آماده در تنوع مختلف بوده و به مرور زمان بنا به نياز كاربر سيستم مربوطه به ايشان معرفي و دسترسي مناسب كاربران مجاز استفاده از گزارش مورد نظر با اخذ مجوز بهره برداري از مسئول مربوطه به ايشان اعطا مي گردد و جهت استفاده از آن گزارش آموزش هاي لازم جهت بهره برداري به كاربر داده شده است.

علاوه بر گزارشات تعبيه شده موجود در سامانه ها ؛ يك سري گزارشات سفارشي بنا به نياز كاربران سامانه هاي مختلف نيازش ضروري بوده ؛ كه بنا به درخواست كاربر سامانه مربوطه به مرور زمان و اولويت كاري گزارشات سفارشي توسط كارشناسان مقيم شركت ايجاد و در اختيار كاربر جهت بهره برداري همراه با آموزش هاي كاربري داده شد و مجوز هاي مناسب دسترسي به گزارشات سفارشي بنا به درخواست مسئول واحد مربروطه به كاربر آن داده شده است. فهرست گزارشات مذكور به قرار ذيل ميباشد:

3.1.6.1.                    سفارشي

3.1.6.1.1.              آمار بيماران بستري

3.1.6.1.2.              ليست پزشكان

3.1.6.1.3.              گزارش صندوق كلينيك

3.1.6.1.4.              گزارش درامد پاراكينيك ها

3.1.6.1.5.              گزارش درآمد كلي

3.1.6.1.6.              ستون بيمه پاراكلينيك ها

3.1.6.1.7.              تنظيمات درصد ذينفعان

3.1.6.1.8.              اماربيماران اورژانس

3.1.6.1.9.              آمار سرويس هاي پاراكلينيك ها

3.1.6.1.10.          آمار پذيرش پاراكلينيك ها

3.2.   سامانه مديريت پيامك:

سامانه مديريت پيامك به منطور اطلاع رساني از آخرين وضعيت بيماران بستري از تاريخ 20/12/91 راه اندازي و آماده بهربرداري آزمايشي گرديد. در ابتدا بنابه تاكيد مديريت محترم بيمارستان جهت ارسال آمار بيماران پذيرش شده و ترخيص شده به پزشك مربوطه و نيز آمار كلي تعداد بيماران بستري در حال حاضر و ترخيص شده بيمارستان به مديريت محترم بيمارستان بصورت آزمايشي قرار گرفت و پس از اصلاحيه هاي مورد نطر مدير محترم بيمارستان نسبت به متن ارسالي و آمار مورد نظر توسط كارشناس شركت اصلاح و معايب مشاهده شده رفع و تاكنون بصورت روزانه در سه مقطع زماني به مخاطبين مربوطه ارسال مي گردد.

3.3.        سامانه انبار دارو و تجهيزات:

سامانه فوق در تاريخ 5/12/91 همزمان با راه اندازي سامانه هاي مرتبط درماني در بيمارستان راه اندازي و به پرسنل داروخانه آموزش قسمت هاي اصلي برنامه داده شد. براي بهره برداري از سامانه مذكور از سيستم قبلي اطلاعات بروز سيستم قديمي استخراج و همراه با كدها و آخرين قيمت هاي مربوطه پس از تبديل به ساختار جديد در بانك اطلاعاتي سامانه جديد درج گرديد. شايان ذكر است قبل از عملياتي شدن از سامانه مذكور ليست چاپي تهيه و جهت تائيد صحت اطلاعات تعريف شده در سيستم جديد به مسولين واحد مذكور تسليم و پس از رفع اشكالات اعلان شده توسط آن واحد نهائي و قابل بهره برداري قرار گرفت.

لازم به ذكر است به دليل مشخص نبودن موجودي اوليه كالاهاي موجود در واحد داروخانه به پيشنهاد مسئول آن واحد بصورت پيش فرض كليه اقلام تعداد 5000 عدد موجودي كالا يكباره در سيستم شارژ و توسط كاربران سامانه درخواست هاي ارسالي واحد هاي درخواست كننده نسبت به تائيد و تحويل دارو به آن واحد درخواست كننده اقدام شد. تاكنون مشكلات مشاهده توسط كاربر سامانه به گروه كارشناسي سيستم پيگيري و مرتفع گرديد و گزارش هاي تعدادي ريالي موجودي و گردش دارو در سامانه مذكور در اختيار كاربر سامانه با اعطاي مجوز دسترسي و مورد بهره برداري قرار گرفت. سامانه مذكور شامل دو انبار مجزا از موجودي بوده و بقرار ذيل ميباشد:

3.3.1.  انبار دارويي مركزي:

انبار مذكور بعنوان پاسخ دهنده به فقط درخواست هاي بيماران بستري بيمارستان مورد بهره برداري قرار گرفت

3.3.2.  انبار دارويي اطاق عمل:

انبار مذكور بمنظور پاسخ دهنده درخواست هاي بخش اطاق عمل بوده كه بعنوان يك انبار مجزا از انبار مركزي عمل كرده و طبق تعريف درخواست هاي حواله به انبار مركزي به منزله خريد از انبار مركزي بوده و ارزش داروهاي مصرفي طبق آخرين قيمت فاكتور خريداري شده از انبار مركزي بوده ؛ و مبناي محاسبات هزينه داروهاي مصرفي بيماران در اطاق عمل ميباشد.

3.4.        سامانه مديريت پاراكلينيك:

سامانه مذكور بمنظور پاسخگوئي به مراجعات و درخواست هاي بيماران سرپائي و بستري بيمارستان مي باشد. بنا به تشخيص و نياز واحد هاي كاري در بيمارستان تعداد 7 پاراكلينيك در تاريخ 20/12/91 در سامانه مذكور تعريف و اقدامات تعاريف اوليه در كليه پاراكنيك ها در ادامه به شرح ذيل ميباشد. لازم به ذكر است سامانه هاي مذكور بنابه اولويت راه اندازي هريك به پرسنل شيفتي كاربران مربوطه آموزش قسمت هاي اصلي بمنظور استفاده از سيستم گرديد و به مرور زمان پس رفع مشكلات كاربران از لحاظ آموزش و رفع خطاهاي مشاهده شده در سيستم (كه در حدود 20 نسخه اصلاحي از طرف شركت و بروز رساني نسخه استفاده شده در بيمارستان) قابل بهربرداري گرديد ... همچنين فرآيند هاي دستي ، زايد از روند كاري سيستم حذف و فرآيند هاي اتوماتيك سيستمي جايگزين فرآيند هاي قبلي گرديد . در نهايت پس از تثبيت رويه كاري در سيستم جديد همكاري تعاملي سازماني بين واحد هاي پاراكلينكي تدوين و به هريك تبيين شد.

پاراكلينيك هاي ايجاد شده در سامانه مذكور عبارتند از:

3.4.1.  تصوير برداري:

پاراكلينيك مذكور به منظور پذيرش بيماران سرپائي مراجعه به بيمارستان و درخواست هاي سرويس هاي تصويربرداري بيماران بستري بيمارستان ايجاد شد. و شامل : واحد هاي راديولوژي، سونوگرافي، سي تي اسكن و سنجش تراكم استخوان بوده كه هريك از سرويس ها و تعرفه هاي خصوصي بيمه اي بيماران سرپائي و بستري در سيستم تعريف و پس از تصحيح اشتباهات مقادير وارد شده در بانك اطلاعاتي سامانه ، اطلاعات پايه در سامانه اطلاعاتي آماده بهره برداري پاراكلينيك قرار گرفت و به كاربر مربوطه آموزش اصلي كاربري از سامانه از تاريخ 25/11/91 بطور آزمايشي و در تاريخ 5/12/91 مبناي كاري و مورد استفاده واحد تصويربرداري قرار گرفته شد.

از اقدامات انجام شده در اين پاراكلينيك:

  • درج اطلاعات كد هاي بين المللي سرويس هاي ارائه شده از سيستم قبلي و تبديل و درج در سيستم جديد فعلي براي بيمه
  • ايجاد فايل گزارش ارائه شده به بيمه هاي طرف قرارداد واحد تصوير برداري در تاريخ 26/1/92
  • گزارش درامد پاراكلينيك به تفكيك هاي مختلف و مراجعات بيماران به تفضيل
  • اعطاي مجوز هاي دسترسي و ايجاد شناسه هاي كاربري براي تمامي كاربران استفاده كننده واحد
  • ايجاد قالب هاي جوابدهي دوزبانه و تعبيه و بهره برداري آن در سامانه مربوطه
  • تصحيح خطاهاي اطلاعات پذيرش شده توسط اپراتور سيستم در روزهاي اوليه راه اندازي

3.4.2.  اورژانس:

پاراكلينيك مذكور به منظور پذيرش بيماران سرپائي مراجعه به بيمارستان و درخواست هاي سرويس هاي اورژانسي به بيماران بستري ايجاد شد. كليه سرويس ها ، تعرفه هاي خصوصي بيمه هاي طرف قرار داد توسط آن واحد در سامانه تعريف و در تاريخ 23/11/91 بصورت آزمايشي راه اندازي و پس از آموزش اوليه قسمت هاي اصلي برنامه به كاربران واحد مورد بهره برداري قرار گرفت . پس از اصلاح و رفع اشكالات مشاهده شده پاراكلينيك فوق بصورت جدي از تاريخ 30/11/91 شروع به فعاليت نمود.

از اقدامات انجام شده در اين پاراكلينيك:

  • گزارش درامد پاراكلينيك به تفكيك هاي مختلف و مراجعات بيماران به تفضيل
  • اعطاي مجوز هاي دسترسي و ايجاد شناسه هاي كاربري براي تمامي كاربران استفاده كننده واحد
  • گزارش سفارشي آمار دوره اي بيماران بستري مراجعه به اورژانس

3.4.3.  كلينيك:

پاراكلينيك مذكور به منظور پذيرش بيماران سرپائي مراجعه به كلينيك ها ايجاد شد. كليه سرويس ها، تعرفه هاي خصوصي بيمه هاي طرف قرار داد توسط آن واحد در سامانه تعريف و در تاريخ 23/11/91 بصورت آزمايشي راه اندازي و پس از آموزش اوليه قسمت هاي اصلي برنامه به كاربران واحد مورد بهره برداري قرار گرفت . پس از اصلاح و رفع اشكالات مشاهده شده پاراكلينيك فوق بصورت جدي از تاريخ 8/12/91 شروع به فعاليت نمود.

از اقدامات انجام شده در اين پاراكلينيك:

  • گزارش درامد پاراكلينيك به تفكيك هاي مختلف و مراجعات بيماران به تفضيل
  • اعطاي مجوز هاي دسترسي و ايجاد شناسه هاي كاربري براي تمامي كاربران استفاده كننده واحد

3.4.4.  پاتولوژي:

پاراكلينيك مذكور به منظور پذيرش بيماران سرپائي مراجعه به بيمارستان و درخواست هاي بيماران بستري در بخش ها ايجاد شد. كليه سرويس ها، تعرفه هاي خصوصي بيمه هاي طرف قرار داد توسط آن واحد در سامانه تعريف و در تاريخ 3/12/91 بصورت آزمايشي راه اندازي و پس از آموزش اوليه قسمت هاي اصلي برنامه به كاربران واحد مورد بهره برداري قرار گرفت. پس از اصلاح و رفع اشكالات مشاهده شده پاراكلينيك فوق بصورت جدي از تاريخ 6/12/91 شروع به فعاليت نمود.

از اقدامات انجام شده در اين پاراكلينيك:

  • گزارش درامد پاراكلينيك به تفكيك هاي مختلف و مراجعات بيماران به تفضيل
  • اعطاي مجوز هاي دسترسي و ايجاد شناسه هاي كاربري براي تمامي كاربران استفاده كننده واحد
  • ايجاد پرونده هاي پاتولوژي و پشت شماره بودن آن با سيستم قبلي تحت داس

3.4.5.  آزمايشگاه:

پاراكلينيك مذكور به منظور پذيرش بيماران سرپائي مراجعه به بيمارستان و درخواست هاي بيماران بستري در بخش ها ايجاد شد. كليه سرويس ها، تعرفه هاي خصوصي بيمه هاي طرف قرار داد توسط آن واحد در سامانه تعريف و در تاريخ30/11/91 بصورت آزمايشي راه اندازي و پس از آموزش مكرر اوليه قسمت هاي اصلي برنامه به كاربران ( به دليل پيچيدگي و موارد ظريفي كه بويژه دراين واحد وجود دارد) اين واحد راه اندازي و مورد بهره برداري قرار گرفت. پس از اصلاح و رفع اشكالات مشاهده شده پاراكلينيك فوق بصورت جدي پذيرش درخواست هاي بستري از بخش از تاريخ 5/12/91 و پذيرش سرپائي از تاريخ 20/12/91 شروع به فعاليت خود جهت پاسخگوئي به درخواست هاي ارسالي، نمود.

لازم به توضيح است به دليل پيچيدگي فرايندهاي كاري تخصصي در اين واحد بيشترين الويت كاري را نسبت به پشتيباني پاراكلينيك هاي ديگر ؛ از طرف كارشناسان پشتيباني سيستم به اين واحد اختصاص يافت.

از اقدامات انجام شده در اين پاراكلينيك:

  • گزارش درامد پاراكلينيك به تفكيك هاي مختلف و مراجعات بيماران به تفضيل
  • اعطاي مجوز هاي دسترسي و ايجاد شناسه هاي كاربري براي تمامي كاربران استفاده كننده واحد
  • اطلاعات آزمايشگاهي (ازقبيل نام آزمايش؛ نوع آزمايش؛ رنج هاي نرمال؛ كد بين المللي؛ و تعرفه هاي خصوصي مربوطه) از سيستم سرپائي آزمون واحد آزمايشگاه استخراج شده و در اطلاعات پايه پاراكلينيك درج گرديد.

3.4.6.  آندوسكپي:

پاراكلينيك مذكور به منظور پذيرش بيماران سرپائي مراجعه به كلينيك آندوسگپي ايجاد گرديد. ابتدا كليه سرويس ها،       تعرفه هاي خصوصي بيمه هاي طرف قرار داد توسط واحد ترخيص جمع آوري و در سامانه پاراكينيك مربوطه تعريف گرديده شد و در تاريخ 25/12/91 پس از آموزش اوليه قسمت هاي اصلي برنامه به كاربران مربوطه بصورت آزمايشي راه اندازي و قابل بهره برداري قرار گرفت. عليرغم اقدامات انجام شده به دليل لزوم تشكيل پرونده پزشكي در حين درمان بيمار، و عدم قابليت سامانه جهت تشكيل پرونده پزشكي مقرر گرديد بيماران مراجعه كرده به اين واحد از طريق واحد پذيرش بستري تشكيل پرونده داده و در نتيجه از پاراكلينيك آندوسكپي استفاده نگرديد. شايان ذكر است هر زمان از سامانه فوق براي واحد آندوسكپي قابل استفاده و بهره برداري ميباشد.

3.4.7.  فيزيوتراپي:

پاراكلينيك مذكور به منظور پذيرش بيماران سرپائي مراجعه به بيمارستان و درخواست هاي سرويس هاي فيزيوتراپي بيماران بستري بيمارستان ايجاد شد و هريك از سرويس ها و تعرفه هاي خصوصي بيمه اي بيماران سرپائي و بستري در سيستم تعريف و پس از بررسي نهائي و تائيد مقادير وارده از مسئول واحد، اطلاعات پايه در سامانه اطلاعاتي آماده بهره برداري پاراكلينيك قرار گرفت و به كاربر مربوطه ضمن آموزش اصلي كاربري سامانه از تاريخ 10/12/91 مبناي كاري و مورد استفاده واحد فيزيوتراپي قرار گرفته شد.

از اقدامات انجام شده در اين پاراكلينيك:

  • گزارش درامد پاراكلينيك به تفكيك هاي مختلف و مراجعات بيماران به تفضيل
  • اعطاي مجوز هاي دسترسي و ايجاد شناسه هاي كاربر واحد
  • تصحيح خطاهاي اطلاعات پذيرش شده توسط اپراتور سيستم در روزهاي اوليه راه اندازي

3.5.        سامانه مديريت پرستاري (بخش ها):

سامانه مذكور كه از اهميت خاصي نسبت به سامانه هاي مرتبط درماني ديگر در سيستم جامع بيمارستاني برخوردار است؛ ابتدا پس از تعاريف و بررسي مجدد مقادير تعريف شده جهت راه اندازي و عملياتي شدن آن در بخش هاي درماني بيمارستان، به منظور آشنائي پرستاران و منشي ها و مسئولين بخش ها در سه روز متوالي از تاريخ 18/11/91 لغايت 23/11/91 برنامه ريزي آموزشي به صورت گروهي تدوين و با همكاري سرپرست واحد پرستاري جهت آموزش پرسنل بيمارستان در سالن اجتماعات پرستاري بيمارستان برگزار گرديد؛ كه در نتيجه كاربران آموزش هاي اوليه قسمت هاي اصلي متناسب با كار رايج روزانه در واحد مربوطه، توسط كارشناسان شركت مقيم ديده و آماده كار گرديدند. به علت عدم امكان همزمان كاربري در دو محيط قديم و جديد سامانه نرم افزار قبلي و جديد، از تاريخ 5/12/91 واحدهاي مختلف (بخش هاي درماني) شروع به فعاليت نمودند. كه با پشتيباني مداوم اشكالات و سوالات كاربران سيستم پاسخگوئي گرديد. از امكانات بارز موجود در سامانه فوق موارد اصلي ذيل حايز اهميت بوده و با برطرف نمودن تدريجي اشكالات برنامه و كاربران در نهايت با پشتيباني مداوم (در سه شيفت كاري كارشناسان فني شركت مقيم در بيمارستان) سامانه جديد جايگزين سامانه قديمي استقرار يافت و مورد بهره برداري بخش ها قرار گرفته شد كه عبارتند از:

ü             اقدامات درماني شامل:

  1. درخواست هاي پاراكلينيكي (شامل انبار داروئي ؛ اقدامات پاراكلينيكي)
  2. تعريف روتين هاي درماني

ü             اقدامات غير درماني :

  1. درخواست همراه بيمار
  2. درخواست تغذيه بيمار و همراه

  اقدامات مشترك فوق در بخش هاي بيمارستاني ذيل بصورت مشترك راه اندازي و مورد بهره برداري قرار گرفت:

3.5.1.  بخش 1 - زنان

3.5.2.  بخش 2 - جراحي

3.5.3.  بخش 3 داخلي و شيمي درماني

3.5.4.  بخش 4 (VIP)

3.5.5.  بخش مراقبت هاي ويژه ICU

3.5.6.  بخش مراقبت هاي ويژه CCU

3.5.7.  بخش زايمان

3.5.8.  بخش نوزادان

3.5.9.  واحد تغذيه

3.5.10.  بخش اطاق عمل

3.5.11.  بخش سرپائي اورژانس ( دي كيلينيك)

3.6.        سامانه مديريت اسناد و مدارك پزشكي:

سامانه فوق در تاريخ 20/12/91 در واحد مربوطه نصب و راه اندازي شد. به دليل كانورت نشدن سوابق پرونده در سيستم قبلي در زمان مذكور كاربر سامانه آموزش اوليه داده شد و فعاليت آن منوط به انتقال سوابق و پرونده هاي بيماران به سامانه جديد گرديد. همانطور كه قبلن توضيح داده شد ؛ به علت اشتباه پيش آمده در شماره دهي پرونده هاي جديد و پشت شماره بودن آن با پرونده هاي موجود قبلي در فاصله 9 روز كاري تعداد 180 پرونده با سريال 00-00-30 به بعد در سيستم جديد تشكيل شد كه پس از اطلاع از اشتباه پيش آمده اطلاعات با دقت پرونده هاي اشتباه شماره گذاري شده در بانك اطلاعاتي سامانه جديد اصلاح گرديد. از طرفي در مدت راه اندازي آزمايشي واحد پذيرش بستري بصورت موازي در دو سامانه قبلي و جديد اقدام به تشكيل پرونده هاي بستري نمودن واز شماره 00-00-00 بصورت سريال سامانه كدگذاري نموده كه در تاريخ 91/12/5 سيستم قبلي راكد و سامانه جديد جايگزين سيستم قبلي گرديد و در نهايت شماره پرونده ها در ادامه آخرين پرونده در سيستم قبلي اصلاح و در بانك اطلاعاتي قرار گرفته شد. و معيار بازيابي سوابق تشكيل پرونده و مراجعات بيمار بستري در بيمارستان محسوب شد.

در تاريخ 8/1/92 فقط سوابق مشخصات بيماران بستري پرونده هاي قبل از تاريخ 91/12/5 از سيستم قبلي استخراج و پس از تبديل ساختار آن در بانك اطلاعاتي سامانه جديد درج و قابل بهره برداري گرديد. و به پرسنل پذيرش آموزش مراجعه مجدد بيمار در صورت مراجعت بعدي داده شد و توجيه گرديد كه مراجعات بيماران بستري كه در قبل تشكيل پرونده داده شده؛ در همان پرونده قبلي پذيرش گردد. در نهايت پرونده هاي تكراري بيماران بايد به مرور زمان توسط واحد اسناد پزشكي شناسائي و با پرونده هاي قبلي ادغام گردد. اين امر به دليل حساسيت و ريسك از دست دادن اطلاعات مراجعات بيماران بايد با نظارت مدير سيستم براي مدتي انجام شود و در نهايت متولي اين امر در آينده واحد اسناد پزشكي جهت سامان دهي به پرونده هاي موجود درسيستم بوده؛ كه پس از تسلط به كاربري سامانه؛ به ايشان تفويض اختيار داده ميشود.

شايان ذكر است مراجعات قبلي بيماران ماقبل تاريخ 5/12/91 در سامانه قبلي بوده و جهت تجميع و يكپارچگي اطلاعات بايد از سيستم قبلي استخراج و در بانك اطلاعاتي سامانه مذكور درج و لحاظ گردد.  

3.7.        سامانه مديريت امنيت و كاربران:

سامانه مذكور بمنطور تعريف شناسه هاي كاربري و گذر واژه هاي عبور در سامانه هاي مختلف سيستم جامع بيمارستاني طراحي شده است و مجوز كاربري سطوح مختلف استفاده از امكانات موجود در سامانه ها در اين سامانه مديريت سيستم لحاظ شده است. در حال حاضر تعداد 50 كاربر در سامانه مذكور جهت استفاده كاربران و اعطاي مجوز هاي سطح دسترسي عملياتي همراه با گروه هاي كاربري و تخصيص مجوز امكانات دروني سامانه بصورت گروهي و فردي به كاربران ايجاد شده ؛ داده شده كه هريك از شناسه ها و گذر واژه بصورت كاملن محرمانه به كاربر اعلان شده است .

  1. فاز سه:

    در اين فاز عملياتي شدن سامانه هاي مالي / پرسنلي / اداري و مديريتي را شامل بوده و مراحل اوليه آماده سازي سامانه ها كه شامل تعاريف پايه اطلاعاتي؛ استخراج اطلاعات پايه از سيستم قبلي و انتقال آن به سامانه جديد بود ؛ در تاريخ 20/12/91 شروع شد. به دليل نزديك شدن به پايان سال و كثرت و فراواني وظايف محوله به بخش مالي و اداري از قبيل محاسبه و پرداخت حقوق و مزاياي پرسنل؛ حسابرسي هاي آخر سال و تنظيم مفاصاحساب هاي مالي آخر سال؛ بهره برداري آن موكول به بعد از تعطيلات سال 92 گرديد.

تاكنون به مدت تقريبي 600 نفر / ساعت در طول مدت 25 روز كاري هزينه انجام اين فاز اجرائي شده است.

در ادامه به تفكيك اقدامات انجام شده در هريك از سامانه هاي مرتبط با اين فاز اجرائي به شرح ذيل توصيف مي گردد.

4.1.        سامانه حقوق پزشكان:

    پس از تكميل اطلاعات پايه پزشكان كه قسمتي از آن شامل مشخصات اوليه پزشك از سيستم قبلي استخراج و انتقال به سامانه جديد گرديد؛ در ادامه اطلاعات ضروري ديگر از قبيل تخصص ؛ گروه كاري و نوع قرارداد توسط اپراتور در سيستم اصلاح و تكميل گرديد؛ سپس هريك از ضوابط محاسباتي تجميعي پزشكان نسبت به فعاليت درماني مشاراليه در واحدهاي مختلف كاري براي سيستم تعريف و پس از محاسبات سيستم ؛ گزارش آزمايشي جهت بررسي و صحت و صغم درستي محاسبات انجام شده توسط سامانه به واحد مالي تسليم گرديد. با بررسي انجام شده؛ نقطه نظرات واحد مالي جهت برطرف كردن پاره مشكلات به شركت انتقال داده شد و پس از دريافت نسخ اصلاحي نرم اقزار؛ سامانه مذكور آماده بهره برداري گرديد. بعد از تعطيلات جهت استفاده واحد مالي بمنظور تسويه مفاصاحساب حقوق پزشكان در تاريخ 20/1/92 قسمت هاي اصلي برنامه به كاربر استفاده از سيستم با هماهنگي مدير مالي داده شد و سيستم مورد بهره برداري آزمايشي قرار گرفت.

4.2.        سامانه كارگزيني:

    سامانه فوق در تاريخ 18/1/91 با استخراج مشخصات پرسنلي از سيستم حضور غياب پرسنل و سامانه قديمي تحت داس به انضمام ساير اطلاعات لازم در صدور احكام پرسنلي به سامانه جديد انتقال داده شد؛ و هم اكنون آماده صدور احكام در سال جديد توسط واحد پرسنلي / اداري مي باشد و طبق توافق مقرر شد احكام پرسنلي سال جديد براي محاسبه حقوق و دستمزد ماه ارديبهشت سال جاري در سامانه جديد تعريف و مورد بهره برداري قرار گيرد.

4.3.        سامانه حقوق و دستمزد كاركنان:

    در راستاي تحقق محاسبه حقوق و دستمزد كاركنان با شركت سيستم حضور غياب جهت خروجي كاركرد ساعات كار پرسنل هماهنگي به عمل آمد تا با ارائه فايل خروجي متني در قالب درخواست شده؛ اطلاعات كاركرد پرسنل به سامانه فوق انتقال داده شود. نسخه اوليه ارائه شده مورد رضايت كارشناس شركت قرار نگرفت لذا با انتقال نقظه نظرات به شركت؛ منتظر دريافت نسخه نهائي بوده تا سيستم حقوق و دستمزد بصورت آزمايشي مورد بهره برداري واحد امور كاركنان قرار گيرد.

4.4.        سامانه حسابداري:

    سامانه مذكور يكي از مهمترين و كليدي ترين سامانه هاي سيستم جامع بيمارستاني بوده و از اهميت خاصي برخوردار است. لذا سامانه با داشتن يك سري اطلاعات پايه مربوط به سرفصل حساب هاي كل و معين راه اندازي شد و در تاريخ 92/1/18 با آموزش مختصر اوليه جهت تعريف حسابهاي تفضيلي و درختواره حساب ها به پرسنل مالي و كاربران مربوطه آموزش داده شد. به علت كثرت وظايف جاري امور مالي از تاريخ مذكور تا كنون كليه اطلاعات پايه سامانه مذكور مورد بازنگري و تعاريف لازم گرديد. در تاريخ 92/1/30مرحله دوم آموزش جهت صدور اسناد حسابداري به كاربران امور مالي / حسابداري داده شد و مورد بهره برداري قرار گرفت. در حال حاضر بنا به درخواست واحد مالي نسبت به ساخت گزارش سفارشي درآمد مالي روزانه صندوق در اولويت كاري و در دست اجراي كارشناسان شركت مي باشد.

4.5.   سامانه مديريت چك و خزانه: هنوز اقدامي صورت نپديرفته است.

4.6.   سامانه انبار مركزي: هنوز اقدامي حادث نشده است. البته اطلاعات سيستم قبلي جهت انتقال به ساختار بانك اطلاعاتي جديد در موجود بوده درحال بررسي و انجام است.

4.7.   سامانه مكاتبات اداري: هنوز اقدامي صورت نپذيرفته است.

4.8.   سامانه داشبورد مديريت: هنوز اقدامي صورت نپذيرفته است.

  1. فاز چهار

5.1.   آموزش مدير سيستم: به دليل كثرت سامانه ها و حجم فراگيري نكات راهبري سيستم از بدو پياده سازي به ميزان مختصر جهت آشنائي كلي با سامانه هاي مختلف موجود در سيستم جامع بيمارستاني به مدير سيستم وقت (كه در حال حاضر مسئوليتش به عهده ناظر بوده) اطلاع داده شده است؛ كه جهت آشنايي ناظر با روند كاري نرم افزار ها لازم بوده اما كافي نمي باشد، كه ميبايست تا زمان اتمام پروژه بطور كامل آموزش راهبري سيستم به مدير مسدول بيمارستان داده شود و بدون هيچ ابهامي صورت پذيرد.

5.2.   ارائه مستندات راهبري: تاكنون اقدامي صورت نپذيرفته است.

5.3.   رفع اشكالات اعلان شده سامانه ها: در حال حاضر تعداد 00 نسخه اصلاحي از موارد اعلان شده به شركت توليد و جايگزين سيستم جاري كاربران شده است كه تا پايان زمان انجام پروژه ؛ اين روند اصلاحي ادامه خواهد داشت و بعد آن مشمول قرارداد پشتيباني نرم افزار با شركت مذكور خواهد بود.

5.4.   تحويل نهائي : منوط به اجراي تمام تعهدات بندهاي توافقي قرارداد بي مابين خواهد بود.

نتيجه :

در انتهاي گزارش، اقدامات انجام شده در راه اندازي سامانه جديد در كمال دقت صورت پذيرفته و سعي شده دراين مراحل گذار پياده سازي سامانه نرم افزاري در فرايند كاري بخش ها و واحد عملياتي ذينفع از استفاده نرم افزار با كمترين چالش و بيشتر دقت در اسرع وقت انجام گردد.

                                                                                           با سپاس

                                                                                                                 

نويسنده : حسین شمس دوست

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.