پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



کاربینی ( روابط عمومی بیمه ایران )

بسمه تعالی

دانشگاه جامع علمی کاربردی

واحد 13

عنوان مطلب :کاربینی

موضوع کاربینی : بیمه ایران

استاد : سرکار خانم سالاریان

گردآورند ه: مهدی بیرامی

رشته : کاردانی روابط عمومی

 

 

مقدمه:

روابط عمومي در هر سازماني، سامانة برقراري ارتباط مؤثر ، نزديك و سازنده مديريت آن سازمان با ديگر بخش ها اعم از بخش هاي دروني يا بخش هاي بيروني محسوب مي شود. با برقراري اين ارتباط به نحو شايسته امكان تطابق بروندادهاي يك سازمان با نيازهاي بيروني فراهم مي شود. فرآيندي كه علت وجودي پيدايش و استمرار حيات آن سازمان محسوب مي شود. روابط عمومي درحقيقت، ابزار دوگانه اي است كه از يك سو باعث آگاهي مديران از محيط پيرامون آنها مي شود و از سوي ديگر باعث انعكاس درست فعاليت آنان به جمعيت مخاطب مي گردد. برقراري اين ارتباط دوطرفه در هر سطحي، مترادف سطح توفيق روابط عمومي است. ,,,,,,, به همين دليل توجه به چند نكته درخصوص فعاليت روابط عمومي حائز اهميت است. روابط عمومي هنرش اين است كه بتواند امكانات وشرايط محيط بيروني را تشخيص دهد وآنان را با امكانات درون سازمان پيوند دهد و اجراي فرامين درون سازماني را تسهيل نمايد ودرنهايت ارتباط سازمان را با بيرون ازآن، بدرستي برقرار سازد. كه دراين راستا اولين قدم شناخت محيط وسازمان مربوطه است ومنظور از اين شناخت ، شناسايي و بررسي نقاط قوت وضعف است نخست آنكه در فعاليت هاي روابط عمومي همواره ارتباط « دوسويه» است. دوم آنكه در فرآيندهاي ارتباطي روابط عمومي همواره اصل بر «تفاهم» است. در ارتباطات اين حوزه نه تنها «تحميل» جايي ندارد بلكه از «اقناع» نيز پرهيز مي شود. چراكه در اقناع نوعي رويكرد سلطه جويانه مخفي را مي توان جستجو كرد. فرآيندي كه در بلند مدت باعث مقاومت مخاطب در برابر پيام مي شود. ,,,,,,, نكته ديگر اتكاء به «تحقيق» به معناي واقعي كلمه است.

اما جايگاه علمي روابط عمومي نه تبليغ بلكه تبيين جايگاه سامانه در جامعه و تبيين فرآيندهاي درون سامانه براي مديريت است. در اين راه پايبندي به اخلاق حرفه اي نه فقط از جهت ارزش هاي متعالي كه از ديدگاه فني و حرفه اي نيز يك ضرورت است. بدون اين پايبندي اطلاعات دقيق و درستي به مديريت و سازمان منتقل نخواهد شد. در آن صورت سامانه پي به نقائص خود نخواهد برد و مآلاً در پي رفع نواقص و ارتقاء كيفيت خود برنخواهد آمد. فلذا عمل «شرافتمندانه» ، احترام به مخاطبين اعم از موافق و مخالف، ,,,,,,, تأكيد بر تفاهم و تعامل ،‌ايجاد هماهنگي بين سازمان و گروه هاي مرتبط ، توجه به منافع بلند مدت، تميز واقعيات از شبهاتي كه خود را همچون واقعيات جلوه مي دهند، وفاداري به اهداف سازمان و تثبيت رفتار صادقانه با همكاران از جمله مباني ضروري در فعاليت هر سيستم و من جمله روابط عمومي است.

در اين راه روابط عمومي از دو نكته مهم نيز بايد پرهيز كند:

نخست «اغراق» در انعكاس موفقيت هاست و دوم «تعديل» وجوه منفي است. در نهايت با تكيه بر اين رويكرد روابط عمومي را بايد بخشي از فرآيند «مديريت» دانست و نه ابزاري براي اعمال مديريت. به عبارت ديگر روابط عمومي يك سامانة اجرايي در نظام مديريت محسوب نمي شود بلكه يك سامانة مشورتي در فرآيند تصميم سازي و سياست گذاري است. روابط عمومي جزئي از سيستم تطبيقي سازمان با محيط خود است. روابط عمومي به سازمان و مديريت آن كمك مي كند تا با محيط خود به تعامل مناسب بپردازد. روابط عمومي يك منعكس كنندة محض نيست، بلكه يك عامل مشاركتي است در اصلاح آنچه كه در نهايت به جامعه منعكس مي شود.

شرح وظایف مسئول روابط عمومی بيمه ایران

روابط عمومي بيمه ايران هم مانند ساير سازمان ها ي ديگر مجموعه اي از فعاليتهاي درون سازمان و برون سازماني ميباشد . ولي  برنامه هاي هر سازمان شايد در نحوه اجراي آن با هم تفاوت داشته باشد .

دربرگزاري مراسم و تجمعات ابتدا براساس نياز سنجي هاي بعمل آمده موضوع مورد نظر انتخاب و سپس مراحل ذيل بترتيب اجرا مي شوند

الف ) انتخاب موضوع :

-         اجراي برنامه به مناسبت هاي مختلف ملي و مذهبي در طول سال

-         اجراي برنامه با ماهيت هاي متفاوت براساس نياز سنجي انجام شده در سطح سازمان و يا جامعه در قالب هاي

( اقتصادي ، سياسي ، رفاهي ، تخصص هاي درون سازماني و برون سازماني ، اجتماعي ،ورزشي و غيره ....)

ب ) برگزاري مراسم

* اطلاع رساني :

- گستردگي مدعوين ( طبقه – رسته – سطح - مديران – خانواده و ......)

* نوع دعوت :

-ارسال كارت دعوت – تهيه پوستر – تهيه بنر و استندهاي تبليغاتي – تبليغ و دعوت از طريق رسانه ها  ( راديو- تلويزيون – روزنامه و .....) و يا دعوت از طريق سايت اينترنتي و .....

ج) نحوه برگزاري

* پشتيباني و اجرا

- تهيه كنداكتور برنامه براساس زمان در نظر گرفته شده ( نيم روزي- يك روزه – دو روزه و ....)

- مكان اجراي مراسم ( سالنهاي اجتماعات ، نمازخانه ها، ورزشگاه ها )

- امكانات صوتي – تصويري- پذيرائي – اياب و ذهاب – اهداي لوح ،‌تنديس و تقدير و تشكر و ....)

- انتخاب سخنران ، مجري ، قاري ، گروههاي نمايشي يا تخصصي ، كارگروههاي تخصصي و پانلهاي تخصصي .

ويژگي شكلي و محتوايي گزارش عملكرد روابط عمومي :

بخشهـاي اصلـي :

تابلوهاي بيلبرد و استندها

1-     محيطي                         ميادين ورزشي – تلويزيون هاي شهري

پوستر

2-     نوشتاري وچاپي                            بروشور

تبليغـات                                                                                  جزوه و كتاب

3-     مشاركتهاي فرهنگي                             فيلم و سريال

4-     هداياي تبليغاتي                     انواع نمونه هاي موجود در بازار

1-     گردهمايي ها                                                      اجرا و يا مشاركت

برگزاري ها                   2-حضور در نمايشگاه ها                                        اجرا و يا مشاركت

3-     مراسم هاي درون سازماني                               اجرا و يا مشاركت

وظایف برون سازمانی روابط عمومی بيمه ايران :

* برقراری ارتباط با رسانه ها

* برقراری ارتباط با مطبوعات

* دعوت از خبرنگاران در مراسم

* ارتباط با خبرگزاری ها

* برگزاری نشست خبری

*ارتباط با سایر سازمانها (آموزش و پرورش ، انتقال خون و...) * تهیه تیزر و تبلیغات .

* ساخت یا مشارکت در ساخت فیلم به منظور معرفی خدمات بیمه . * دعوت و تقدیر از بیمه گذاران ممتاز .

*ارسال تقویم وهدایای تبلیغاتی  برای بیمه گذاران ، شرکتها و موسسات مختلف .

* اعلام افتتاح شعب و دفاتر نمایندگی در نقاط مختلف برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان .

*اطلاعیه درباره  واحد خسارت سیار برای دسترسی بهتر و راحت تر مشتریان در اقصی نقاط .

* برگزاری مراسم برای تجدید میثاق با رهبر معظم انقلاب درروز 14 و 15 خرداد.

* برگزاري نمايشگاه در داخل و خارج از سازمان .

*اعلام پخش تبلیغات و تیزر از رسانه ها برای آشنایی و آگاهي مردم . (در ساعت های معین)

* انتشار نشريه داخلي درچهارچوب قوانين مصوب.

* تهيه عكس ، اسلايد و فيلم ازفعاليتهاي دستگاه متبوع وايجاد آرشيو سمعي وبصري.

* انتشار عملكرد دستگاه ذيربط درچهارچوب قوانين مصوب.

* نظارت براجراي امور انتشاراتي دستگاه متبوع.

*   تهيه پيش نويس بيانيه ها و اطلاعيه ها و پيامهاي تبريك و تسليت

* برگزاري مراسم مذهبي واقامه نماز جماعات وجلسات سخنراني با هماهنگي وهمكاري انجمن اسلامي دستگاه متبوع.

گزارشات تصویری روابط عمومی بیمه ایران

1- تصویری از نمای ظاهری بیمه ایران

 

2 - برگزاری جلسات وکنگره های آموزشی برای پرسنل

 

 

 

3 - اجراي برنامه به مناسبت هاي مختلف ملي و مذهبي در طول سال

 

4 -   هماهنگي با ساير بخش هاي تخصصي وفني شركت در جهت ارائه بهترين روش هاي تبليغاتي در ايام نوروز

 

 

 

پایان  

نويسنده : مهدی بیرامی دمدل

این کاربر 3 مطلب منتشر شده دارد.

نظرات  

 
#1 رجب علی سالاریان 1392-03-18 11:09
کپی است.درضمن من آقای سالاریان هستم
 

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.