شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



روابط عمومي سازمان خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا)

v مقدمه ...............................................................................2

v تاريخچه تأسيس سازمان خبرگزاري جمهوري اسلامي..........................3

vمنابع اطلاعاتی روابط عموی سازمان.............................................3

vشیوه های فراهم آوری اطلاعات ..................................................4

vنیازهای اطلاعاتی مخاطبان درون سازمانی وبرون سازمانی ...................5

v  راه های اطلاع رساني به مخاطبان ...............................................6

v خدمات اينترنتي ايرنا................................................................6

vمعرفی مناطق خبري خارجي ايرنا………………………….........…. 7


vنمایه سازی چکیده نویسی وفهرست نویسی.........................................9

v شرایط نگهداری اطلاعات (نوشتاری،دیداری-شنیداری وتصویری) ............9

v  اطلاعات تصویری.................................................................... 10

v   فن آوری نوین اطلاعات و ارتباطات در روابط عمومی..........................11

v روابط عمومي الكترونيك...........................................................................13

v   مقايسه اجمالي روابط عمومي خبرگزاري جمهوري اسلامي وروابط عمومي جهاد كشاورزي..13

v شرح وظايف مركز روابط عمومي و اطلاع رساني ............................14

v اهداف كلان مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت جهاد كشاورزي........16

 

 

 

مقدمه

یکی از عواملی که در سرنوشت هر موسسه گروه و فرد اهمیت وارزش اساسی دارد وانها را در نیل به هدف ها یاری می دهد،کیفیت رابطه انها با افراد وموسساتی است که با انها سر و کار دارند و همچنین با افکار عمومی جامعه ای است که در آن به فعالیت مشغولند .هر اندازه این ارتباط بطور مفیدی مستقر و به شکل موثری گسترش یافته باشد ،به همان اندازه ان فرد ،گروه و موسسه در دستیابی به اهداف خود موفق تر می باشد .اکنون به عنوان یک اصل اساسی در مدیریت پذیرفته شده که افراد و موسسات برای رسیدن هر چه بهتر و راحت تر به مقاصد خود نیازمند به حسن رابطه و درک متقابل وتوسعه تفاهم با یکدیگر وعموم مردم می باشند.

 

مدیران این موسسات به دلایل فوق در تشکیلات خود اقدام به تاسیس دفتر ،واحد و یا بخشی تحت عنوان روابط عمومی نموده اند تا از این طریق ان ارتباط مفید و موثر را با افراد داخل و خارج سازمان بر قرار نمایند وبا اگاه کردن،تشویق وترغیب انان ،به اهداف میران،سریعتر،راحت تر وبا هزینه کمتر جامه عمل بپوشانند. دست اندر کاران چنین دفاتری همه روزه در تلاشند تا با استفاده از تکنیک ها وتخصص های حرفه روابط عمومی ،به گسترش تفاهم وارتباط موثر بپردازند .

 

تاريخچه تأسيس سازمان خبرگزاري جمهوري اسلامي

در سال 1313 اداره‌اي به نام ً آژانس پارسً در وزارت امور خارجه تشكيل شد تا اخبار كشور را گردآوري و در دسترس مردم و مطبوعات قرار دهد و علاوه بر اين دو نشريه ًصبح و عصرً به زبانهاي فارسي و فرانسه براي مسوولان و خبرگزاري‌هاي خارجي وروزنامه‌ها منتشر و ارسال مي‌كرد.

آژانس پارس به ترتيب با خبرگزاريهاي فرانسه، رويتر، آسوشيتدپرسؤ يونايتدپرس و آناتولي قارداد خبري منعقد كرد و از سال 1332 اخبار خبرگزاريها و راديو تلويزون‌ها و مطبوعات را به زبانهاي مختلف ترجمه و منتشر مي‌كرد.

در سال 1342 همزمان با تاسيس وزارت اطلاعات، خبرگزاري به نام ًخبرگزاري پارسً به اين وزارت خانه ملحق و بهصورت 24 ساعته فعاليت خود را آغاز كرد.پس از پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1360 نام سازمان خبرگزاري پارس به خبرگزاري جمهوري اسلامي تغيير يافت.

منابع اطلاعاتی روابط عموی سازمان

روابط عمومی سازمان خبرگزاری به صورت تخصصی اطلاعات خود را از طریق خبرنگاران سرویس های خبری خود که از جمله انها سرویس سیاسی،سرویس،اقتصادی،سرویس ورزشی،سرویس اجتماعی ،سرویس علم و فناوری ،و.... هست خبرهای تاپ و پر بیننده خود را دریافت و در صورت لزوم انها را روی پایگاه اطلاع رسانی ایرنا به نشانی info.irna.irمنتشر می نماید. ↓

 

شیوه های فراهم آوری اطلاعات

روابط عمومی سازمان خبر گزاری به دلیل جامعیت بحث خبر که محور اصلی واساسی این سازمان است و هر یک از حوزه ها ی خبر به صورت تخصصی خبر را تجزیه وتحلیل می کنند به طور کلی نیازی به جمع آوری اطلاعات برون سازمانی ندارد ،از این رو عظم خود را در جمع اوری اطلاعات و نظرات داخل سازمان وگاها مخاطبان بیرونی جزم کرده است.پس میتوان اینگونه برداشت کرد که سازمان خبرگزاری خود یک روابط عمومی وسیع و بزرگ است که اخبار روز ایران وجهان پیرامون را به صورت حوزه های تخصصی دریافت و بازتاب می دهد و در پایان همان خبر نظرات مردمی وغیره را دریافت می نماید.حال در اینجا چگونگی دریافت اخبار و نحوه انتشار رابیان میکنیم:

اخبار در تهران از طريق خبرنگاران حوزه‌ها، روابط عمومي سازمانها و وزارتخانه‌ها، رابطين خبر، اخبار خبرگزاريهاي خارجي و شنود راديويي و تلويزيوني دريافت و پس از تنظيم بر روي خروجيهاي مطبوعات، اقتصادي، ايرنا فارسي، ايرنا انگليسي، ايرنا عربي و...ارسال مي‌شود و اخبار شهرستانها نيز توسط خبرنگاران و رابطين به دفاتر و سپس به مناطق هشتگانه خبري ارسال مي‌شود و توسط سردبيران و دبيران بر روي خروجيهاي ذكر شده قرار مي‌گيرد.

گردآوري اخبار و گزارشها در شهرستانها زير نظر هشت منطقه خبري صورت مي‌گيرد و هر منطقه تعدادي از استانهاي كشور را تحت پوشش قرار مي‌دهد. اخبار و گزارشها توسط رابطين خبري و خبرنگاران شهرستانها تهيه و پس از ارسال به منطقه آن را به طور مستقيم بر روي خروجيهاي سازمان قرار مي‌دهند كه اين اقدام به منظور تمركز زدائي و سرعت بخشيدن به ارسال خبرها صورت گرفته است.

فعاليت اداره كل اخبار خارجي به عهده هشت گروه. اروپا و آمريكا، آفريقا و خاورميانه. آسيا و اقيانوسيه. شبه قاره هند و آسياي ميانه. اخبار انگليسي، اخبار عربي، اخبار بين‌المللي فارسي و اخبار خارجي است. گروه اخبار خارجي مشتمل بر سه بخش شنود صوتي و تصويري، ترجمه اخبار خارجي و شبكه اطلاع‌رساني جهاني (اينترنت) به صورت 24 ساعته، 23 فرستنده راديوئي و 13 فرستنده ماهواره‌اي را بر روي نوارهاي ويدئويي و صوتي مغناطيسي ضبط مي‌كند. فرستنده‌هاي راديويي روزانه در 85 نوبت شنود مي‌شود و اين برنامه‌ها علاوه بر زبان فارسي به زبانهاي انگليسي، عربي و فرانسه نيز ترجمه مي‌شود. همچنين اخبار خبرگزاريهاي مهم جهان و شبكه جهاني اينترنت نيز در اين گروه مورد بررسي قرار مي‌گيرد و خبرهاي مهم از آنها استخراج مي‌شود.

آیا اطلاعات موجود بر اساس نیازهای اطلاعاتی مخاطبان درون سازمانی وبرون سازمانی است؟ خیر

همان طور که در بالا اشاره شد روابط عمومی به هیچ عنوان در شکل دهی به خبر دخالتی ندارد زیرا اخبار به صورت جداگانه و از طریق حوزه های مربوطه جمع آوری و منتشر می شود .اما در اینجا باید این نکته توجه داشت که به هر حال بعضی خبر نگاران یا حوزه های خبری گاهاً در این میان ممکن است خبری را با توجه به امیال حزب یا گروه مورد نظرشان منتشر کنند و جنبه های مثبت موضوع را بزرگ وجنبه های منفی همان موضوع را کوچک یا محو نمایند.

روابط عمومی از چه راه هایی اطلاعات را به مخاطبان می رساند؟

روابط عمومی سازمان خبرگزاري جمهوري از لحاظ برون سازمانی تنها اخبار تاپ ودسته اول روز ایران،دنیا،و به لحاظ درون سازمانی اخبار مهم مربوط به سازمان را براي دسترسي اقشار مختلف جامعه و کارکنان سازمان به آخرين اخبار و اطلاعات را از طريق شبكه جهاني اينترنت، انتشار نشريات تحقيقي و تخصصي در زمينه‌هاي مختلف سياسي، فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و ارائه خدمات مربوط به اسناد و ميكروفيلم را انجام داده است.

ايرنا همچنين خدمات اينترنتي به شرح ذيل به متقاضيان ارائه مي‌نمايد:

- انتشار آگهي‌هاي تبليغاتي موردي صفحات سايت ايرنا

- طراحي آگهي‌هاي تبليغاتي در صفحه ايرنا بر روي اينترنت ارائه لحظه به لحظه تيتر آخرين اخبار ايران و جهان به زبانهاي فارسي، انگليسي و عربي، دسترسي به آخرين اخبار ايران و جهان به زبانهاي فارسي، انگليسي و عربي، دسترسي به آخرين شماره نشريات مؤسسه ايران، ارائه مجموعه اطلاعات جذاب از مناسبتهاي ملي مذهبي و فرهنگي ايران امكان پذير است.

 

 معرفی مناطق خبري خارجي ايرنا:

 

مناطق خبري ايرنا در خارج از كشور شامل منطقه خاورميانه و آفريقا به مركزيت بيروت، منطقه اروپا و آمريكا به مركزيت لندن، آسيا و اقيانوسيه به مركزيت كوالالامپور و دفتر ارشد هند كه پوشش خبري آسياي ميانه و شبه قاره را به عهده دارند خبرهاي تهيه شده در 30 دفتر خارجي ايرنا و اخبار رابطين خبري و خبرنگاران آزاد ايرنا در سراسر جهان را به طور مستقيم بر روي خروجيها ارسال مي‌كنند.

همكاري با خبرگزاريهاي خارجي و منطقه‌اي ايرنا در راستاي مبادله خبر و عكس با خبرگزاريهاي خارجي و منطقه‌اي همكاري به صورت قراردادهاي انحصاري پايا پاي و فروش خبر و عكس دارد كه عمر اين همكاري با برخي خبرگزاريها به دهها سال مي‌رسد.اين قراردادها كه قبل از انقلاب فقط با خبرگزاريهاي غربي بود و پس از پيروزي انقلاب اسلامي با خبرگزاريهاي آسيائي و منطقه را نيز شامل شد. عضويت سازمان خبرگزاري در مجامع بين‌المللي.ايرنا در مجامع مهم بين‌المللي تلاشهايي در جهت راه‌اندازي و تقويت مجامع خبري منطقه كرد كه بسياري از اين تشكلهاي خبري مرهون تلاشهاي اين سازمان است. ايرنا در زمان حاضر در اكثر گردهماييهاي حرفه‌اي نقش تعيين كننده‌اي در مصوبات و تصميمات ايفاء مي‌كند.

ايرنا در مجامع بين‌المللي همچون خبرگزاري بين المللي اسلامي (IINA) سازمان خبرگزاريهاي آسيا و اقيانوسي آرام (OANA)خبرگزاري‌هاي غيرتعهد(NANAP)خبرگزاري اوپك (OPECNA)، اتحاديه خبرگزاريهاي درياي خزر(ACSNA) وخبرگزاري‌ اكو (ECONA) عضويت دارد و رياست دوره‌اي چندين اجلاس مجامع بين‌المللي را به عهده داشته و دارد.

ايرنا در جهت تحقق سياستهاي خود فعاليتهاي ذيل را به انجام رسانده است.

انتشار اخبار كشورهاي جهان بخصوص كشورهاي اسلامي، جهان سوم و كشورهاي حوزه آسياي ميانه و توسعه روابط خبري با جهان. شركت فعال در كنفرانسها و مجامع حرفه‌اي و ديدار از خبرگزاريها، عقد قرارداد دو جانبه و چند جانبه با بيش از 70 خبرگزاري كشورهاي خارجي براي مبادله مستقيم اخبار به ويژه با كشورهاي مسلمان دوست و همسايه، تقويت دبيرخانه و تداوم رياست خبرگزاريهاي كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد، ايجاد ائتلاف آكسنا (خبرگزاري‌هاي حاشيه درياي خزر) و رياست نخستين دوره آن، مشاركت در ايجاد و رياست دوره‌اي خبرگزاريهاي عضو سازمان همكاري اكو (اكونا) و رياست خبرگزاريهاي كشورهاي آسيا و اقيانوس آرام تا سال 2000.دفتر پژوهش و بررسيهاي خبري ايرنا با بهره‌گيري ازامكانات و پرسنل خود ماموريت دارد وظايفي چون انجام فعاليتهاي تحقيقاتي، پژوهشي و بررسي در زمينه موضوعات مختلف اقتصادي، اجتماعي، سياسي، فرهنگي و… در باره مسائل داخلي، منطقه‌اي و جهاني و تحليل و تفسير اهم رخدادها براي اطلاع رساني دقيق و علمي به رسانه‌هاي گروهي، مردم و مسوولان، همچنينن گردآوري آمار و آخرين اطلاعات و تحولات خبري ايران و ساير كشورهاي جهان وطبقه‌بندي و نگهداري مدارك و اطلاعات جمع‌آوري شده و ايجاد بانك اطلاعاتي خبري به هنگام، تهيه و تدوين بولتن‌هاي تخصصي، موضوعي ويژه خبري سازمان را به انجام مي‌رساند.

نمایه سازی چکیده نویسی وفهرست نویسی:

این گونه موارد در روابط عمومی سازمان انجام نمی شود زیرا تمامی این موارد به صورت کامل وتخصصی در حوزه های خبری کار شده وانجام می پذیرد وبه صورت آرشیو در سرویس فوق بایگانی می گردد.

شرایط نگهداری اطلاعات (نوشتاری،دیداری-شنیداری وتصویری)

اطلاعات نوشتاری: این گونه اطلاعات بر حسب نوع اطلاعات از قبیل اجتماعی ، سیاسی، ورزشی ، و...در سرویس مربوطه به صورت فایل word ذخیره و در محیطی که مربوط به آرشیو مطالب است بایگانی میگردد و برای دسترسی دیگر کاربران به اطلاعات قبلی ،مطلب فوق بر روی سرور اصلی سازمان نیز گنجانده شده است.ضمناً واحدی در ساختمان مرکزی بنام واحد میکرو فیلم فعالیت می کند که این واحد تمامی روزنامه ها ،مقالات پژوهشی ،مجلات، و...را به صورت آرشیو میکرو فیلم درآورده و بایگانی می نماید و در مواقع لزوم از انها استفاده ودر اختیار پژوهش گران وداوطلبان گوناگون می گذارد.

اطلاعات دیداری-شنیداری :این اطلاعات تا قبل از بهمن ماه سال88 در روابط عمومی سازمان و بر روی فیلم های mini dv ذخیره ونگهداری می شد.اما از آن تاریخ به بعد و به دستور مدیر عامل سازمان،جناب آقای جوان فکر بخشی به نام ایرنا فیلم افتتاح گردید که تمامی گزارشات تصویری اعم از گزارش کامل بازیدهای وزراء ،بازدید روءسای ادارات مختلف ،سفیران کشورهای گوناگون ودیگر مسئولینی که جهت بازدید به سازمان مراجعه یا کنفرانس خبری دارند را ضبط و آرشیو، وهمچنین بر روی سایت ایرنا فیلم به نمایش گذاشته می شود تا کاربران علاقه مند بتوانند فایل مورد نظرشان را دانلود نمایند.

اطلاعات تصویری: >>>

این نوع اطلاعات بر روی سایت اصلی خبر گزاری ،به آدرس Irna news .irودر سرویس عکس این وب سایت وجود دارد .ایرنا امکاناتی را فراهم آورده تا کاربران،روزنامه ها سایت های خبری و نهادهای...، با دادن حق اشتراک بتوانند از فایل های اصلی با کیفیت بالا در جهت نیاز خود استفاده نمایند .این اطلاعات در ساختمان شماره 2 ایرنا ودر بخش آرشیو عکس بایگانی می گردد .بایگانی این اطلاعات به شکلی است که فایلهای قدیمی که به صورت نگاتیو تهیه شده را در زر ورقهای خاص ودر محیطی مخصوص جمع آوری ونگهداری می گردد. اما فایلهای جدیدی که به صورت دیتا جمع آوری می شود را بر روی هاردهای اکسترنال ذخیره وبرای اطمینان از نحوه نگهداری بهتر از روی این فایل ها بک آپی روی لوح های فشرده گرفته شده وتکثیر می گردد تا دیگر نگران از بین رفتن اطلاعات نباشند.

 

 

نحوه استفاده روابط عمومی از فن آوری نوین اطلاعات و ارتباطات در اطلاع یابی:

روابط عمومی الکترونیک به منزله استفاده صرف از ابزارهای الکترونیک برای انتقال اطلاعات نیست! این نکته است که به طور موکد روی آن تاکید می کنم. روابط عمومی الکترونیک به نظر من، با بهره گیری مناسب از فنآوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) ، طبقه بندی مناسبی از اطلاعات را ایجاد می کند و نظام جمع آوری، گردش و پردازش، ارائه و در نهایت دریافت بازخورد (feedback) را به بهترین شکل ممکن، (سریع، دقیق، آسان و عاری از خطا) انجام می دهد. بنابراین رسانه های قدیمی و یا اشکال قدیمی ارائه اطلاعات (مانند کتاب، جزوه، بروشور، مجله، خبرهای مکتوب و یا صوتی و تصویری، کاتالوگ و یا همایش ها، نمایشگاه ها و … هر کدام از ابزارهای قبلی روابط عمومی) نیز در روابط عمومی الکترونیک جایگاه دارند.

به عبارت دیگر در یک روابط عمومی الکترونیک یک پایگاه دانش

(knowledge base) از کلیه اطلاعات که پیشتر در یک معماری نظام یافته اند نگهداری می شود. از سوی دیگر مخاطبین این اطلاعات شناسایی و طبقه بندی می شوند.برای هر مخاطب بایستی از ابزار خاص خود استفاده کرد و اطلاعات را منتقل نمود. برای مثال برای مخاطبینی که سطح سواد بالاتری دارند می توان با راه اندازی یک وب سایت پویا، برای مخاطبین عام از طریق جراید و یا تلفن گویا استفاده کرد. برای مخاطبین محدود در یک بازه زمانی خاص از طریق جشنواره و یا همایش و یا …. عمل کرد و …

از سوی دیگر نوع اطلاعات نیز در انتخاب کانال و یا ابزار ارائه مهم می باشند. برای مثال اطلاعات آماری و جزیی را از طریق وب سایت و یا بروشورهای تفصیلی بهتر می توان ارائه نمود. در حالیکه در تلفن گویا باید اطلاعات مختصر و کاربردی ارائه گردد و یا در روزنامه ها و جراید باید با توجه به نوع مخاطب آن جریده , اطلاعات مختصر و مهم و عام ارائه گردد. بدین ترتیب روابط عمومی فقط یک واسط ساده و ایستا نیست.فقط وظیفه ارائه اطلاعات را ندارد. بلکه روابط عمومی به عنوان یک واسط پویا خود تشخیص می دهد که اطلاعات را چگونه و برای چه کسی و از چه طریقی ارائه کند. فرهنگ سازی نماید و بر اساس سیاست های تعیین شده جلب مخاطب نموده و یا رضایتمندی مخاطبین را بالا ببرد و از طریق دریافت نظرات و جمع آوری اطلاعات از داخل و خارج سازمان تاثیر فعالیت های خود و سازمان مطبوعش را در محیط اندازه گیری و جهت حرکت خود را بهبود بخشد.بنابراین روابط عمومی الکترونیک با اصلاح روشها و بهره گیری از ابزارهای نوین می کوشد که نقش خود را در بهبود فرآیند های اطلاع رسانی و جلب اطلاعات پررنگ تر نماید.

روابط عمومی الکترونیک، گام اول است در جهت ایجاد سازمان الکترونیک و درنهایت دولت الکترونیک. روابط عمومی با توجه به ماهیت اطلاعاتی خود، جایگاه مناسبی است برای استفاده از تکنیک ها، ابزارها و روشهای فنآوری اطلاعات و ارتباطات که متاسفانه امروزه کمتر از آن بهره مناسب می برد. دلیل آن به مهجور بودن روابط عمومی در سازمانها (عدم مهم شمردن آن به اندازه کافی)، عدم دانش مدیران و کارمندان روابط عمومی ها و یا بخش نامه ای بودن فعالیت هاست. به دلیل کار زیاد با روابط عمومی ها اغلب مشاهده می کنم که در روابط عمومی ها به جای استفاده از ابزارهایی نظیر وب سایت و یا تلفن گویا برای ارتباط با مخاطب، این ابزارها صرفا برای رفع تکلیف و انجام بخشنامه خریداری و استفاده می شوند و حتی مشاهده می شود که کارمندان روابط عمومی پشت این رسانه ها مخفی می شوند به جای این که از آن استفاده مناسب بنمایند.

مقايسه اجمالي روابط عمومي خبرگزاري جمهوري اسلامي وروابط عمومي جهاد كشاورزي

روابط عمومي جهاد كشاورزي يك روابط عمومي تحليل است . اين روابط عمومي با توجه به فلسفه وجودي وزارت خانه ، براساس اهداف اصلي و فرعي آن حركت مي كند . اين روابط عمومي داراي برنامه ادواري منظم روزانه ، هفتگي ، ماهانه ، فصلي و سالانه است . براي روبرويي با بحران‌ها و چالش‌ها داراي طرحهاي معين است .

روابط‌عمومي جهاد براي بهره‌گيري از فرصتهاي مناسب داراي طرحهاي بهره‌گيري و بهره برداري است . در يك جمع بندي مي توان گفت كه روابط عمومي جهاد يك روابط عمومي علمي ، سيستماتيك فعال ، نوآور ، قابل انعطاف و اثر گذار است .

شرح وظايف مركز روابط عمومي و اطلاع رساني

1-      ارتباط و همكاري مستمر با رسانه‌هاي جمعي اعم از ؛ (صدا و سيما، خبرگزاريها، روزنامه‌هاي كثيرالانتشار و نشريات تخصصي كشاورزي و دامپروري، سايت‌هاي خبري و...) به منظور انعكاس دستاوردها، توانمنديها و برنامه‌هاي وزارت جهاد كشاورزي.

2-      مديريت و برنامه‌ريزي براي توسعه ارتباطات الكترونيكي از طريق پايگاه اطلاع‌رساني (سايت) و بهنگام كردن رويدادهاي بخش كشاورزي ..

3-      ساماندهي و توسعه سيستم جمع آوري اطلاعات و اخبار مربوط به واحدهاي مختلف زير مجموعه وزارت جهادكشاورزي   ( توسعه بانك اطلاعات رسانه‌اي)

4-      پوشش خبري و تصويري مراسم مختلف نظير؛ همايش‌ها، سفرهاي مسئولين و مراسم افتتاح طرح‌هاي و پروژه‌ها و.. با دعوت از نمايندگان رسانه‌‌هاي جمعي و يا اعزام كارشناسان خبر.

5-      پاسخگويي به كليه انتقادات مطروحه در رسانه‌هاي جمعي ( صدا و سيما، مطبوعات و نشريات تخصصي و خبرگزاريها و سايت‌ها )

6-      هماهنگي براي شركت مديران و كارشناسان وزارت جهاد كشاورزي در برنامه ها و ميزگردهاي راديو و تلويزيوني و مطبوعاتي .

7-      بررسي مشكلات، مسائل و چالش‌هاي موجود در مخاطبان بخش كشاورزي

8-      تهيه وتدوين طرح‌هاي مطالعاتي مرتبط با افكار عمومي در سطوح ملي، استاني، منطقه اي و محلي

9-      انجام پژوهشهاي كاربردي در جهت يافتن راهكارهاي جلوگيري از بحران هاي ناخواسته بخش كشاورزي

10-   سياست گذاري و هدايت كليه فعاليت هاي مطالعاتي،رسانه اي،انتشاراتي،تبليغاتي مرتبط با مراكز روابط عمومي هاي كشور در سطح مراكز روابط عمومي جهادكشاورزي استانها ، سازمانها و شركت هاي وابسته به جهاد كشاورزي

11-   بررسي راهكارهاي بهبود سياست ها و روشهاي مديريتي و برنامه‌ريزي بخش كشاورزي با مطالعه طرحها و پروژه‌هاي در حال اجراي وزارتخانه در ابعاد مختلف

12-   ارتباط با مراكز علمي و پژوهشي كشور در جهت ارتقاء سطح تحقيقات علمي مراكز روابط عمومي هاي وزارت جهاد كشاورزي

13-   انجام مطالعات تحليل محتواي مطبوعات و رسانه ها در جهت بررسي مشكلات نظام اطلاع رساني موجود در بخش كشاورزي در سطوح مختلف و مقاطع زماني متفاوت

14-   انجام تحقيقات موردي در خصوص مشكلات مرتبط با توليد كنندگان، كشاورزان و بهره برداران محصولات مختلف بخش كشاورزي

15-   شناسايي و سازماندهي و همكاري در برگزاري جشنواره هاي محصولي استاني

16-   هماهنگي و همكاري بر اجراي جشنواره هاي فرهنگي مرتبط با بخش كشاورزي

17-   برنامه ريزي و اجراي جشنواره هاي ملي و سراسري بامضمون كشاورزي

18-   برگزاري مسابقات كشاورزي با هدف ارائه دستاوردهاي بخش كشاورزي

19-   تهيه بانك اطلاعات مخاطبان و ارسال ا طلاعات و دستاوردهاي بخش كشاورزي در قالب هداياي تبليغاتي

20-   فضاهاي عمومي و پوشش تبليغي ساختمانها ي وزارت

21-   برگزاري برنامه هاي بازديدي از طرحها و پروژهاي شاخص براي اصحاب رسانه ،دانشجويان و...

22-   هماهنگي و اجراي نمايشگا هاي تخصصي بخش كشاورزي و شركت در نمايشگاهاي داخلي و خارجي

23-   اجراي امورانتشاراتي درقالب نشريه ،برشور،كاتالوك،پوستر،كتاب و....

24-   برنامه ريزي امورارتباطات مردمي ورسيدگي به درخواست هاي مخاطبان ومراجعان بخش كشاورزي

25-   مستند سازي فعاليت ها ودستاوردهاي بخش كشاورزي درقالب فيلم ،عكس و....

 

 

 

 

اهداف كلانمركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت جهاد كشاورزي

 

·          ايجاد بستر تفاهم، همكاري و جلب اعتماد عمومي واعتمادسازي در درون و برون؛‏‏ جلب مشاركت و همفكري همه جانبه مخاطبــان درتصميم سازي وتصميم گيري هاي سازماني؛

·          توسعه و ساماندهي نظام اطلاع رساني و اطلاع يابي در چارچوب وظايف وزارتخانه؛

·          ايجاد بستر مناسب براي گفتمان مستمر و منظم بين وزارتخانه و مخاطبان آن؛

·          تثبيت، تقويت و كمك به زمينه سازي تحقق سياست هاي اجرايي وزارتخانه؛

·          پيش بيني بحران هاي بالقوه و كمك به پيشگيري از وقوع آنها؛

·          مشاركت در رفع مشكلات و حل مسايل وزارتخانه؛

·          كمك به گسترش و توسعه روابط عمومي در بخش كشاورزي؛

·          زمينه سازي براي ارتقاي بينش و رفتار عامه در راستاي اصلاح الگوي مصرف؛

            زمينه سازي براي گسترش مطالعات و پژوهش هاي با موضوع روابط عمومي.

 

نويسنده : ندا دنيازاد

این کاربر 2 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.