جمعه, 21 ارديبهشت 1403

 



انواع ضمانتنامه ارزی بانک ملت

- ضمانتنامه هاى ارزى :

تعریف ضمانتنامه                    (Letter of Guarantee )
ضمانتنامه بانکی، تعهدی کتبی و غیرقابل برگشت‏،‌ جهت پرداخت مبلغ معینی وجه نقد به ذینفع ضمانتنامه می باشد، درصورتی که ضمانت خواه از انجام تعهدات خود برطبق قرارداد منعقده با ذینفع،‌ قصور نماید و یا به هر دلیلی نسبت به انجام قرارداد مربوطه استنکاف ورزد.“

انواع ضمانتنامه از لحاظ ماهیت :

1-وارداتی:

به آن دسته از ضمانتنامه هایی اطلاق می گردد که به پشتوانه ضمانتنامه متقابل دریافتی از یک بانک کارگزار خارجی بعنوان وثیقه (Collateral) به نفع خریداران/کارفرمایان ایرانی به ارز یا ریال صادر می شوند.

نکته:جهت اطلاع از اسامی بانکهای موردقبول بانک و همچنین جهت دریافت فرمهای استاندارد بانک و اطلاع از شرایط لازم در متن ضمانتنامه متقابل با اداره ضمانتنامه های ارزی در اداره کل عملیات ارزی تماس حاصل فرمایید.

2- صادراتی:

به آن دسته از ضمانتنامه هایی اطلاق می گردد که به پشتوانه وثایق دریافتی از ضمانت خواه (و یا ارائه ضمانتنامه متقابل توسط یکی از بانکهای داخلی بعنوان وثیقه) به ارز یا ریال صادر می شوند.

ضمانتنامه های صادراتی از لحاظ موضوع به سه گروه تقسیم می شوند:

الف- ضمانتنامه های صادراتی موضوع صدور خدمات فنی و مهندسی

ب- ضمانتنامه های صادراتی موضوع صدور کالا

ج- ضمانتنامه های صادراتی موضوع قراردادهای داخلی

ضمانتنامه های مربوط به موضوعات فوق به صورت انواع ضمانتنامه های شرکت در مناقصه، حسن انجام کار، پیش پرداخت و سایر انواع ضمانتنامه صادر می گردد.

توجه:صدور ضمانتنامه های شرکت در مناقصه نیازی به اخذ مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ندارد.

خدمات اداره ضمانتنامه های ارزی :

خدمات این اداره در زمینه صدور انواع ضمانتنامه های وارداتی شامل:

حسن انجام کار                             Good Performance Guarantee
پیش پرداخت                                                               Advance Payment Guarantee
شرکت در مناقصه                                          ‏‏Tender/Bid Bond
کسور وجه الضمان                                                                Retention Bond               
گمرکی                                                                                                  Temporary Import Guarantee


ضمناَ کادر متخصص این اداره آماده ارائه خدمات مشروحه ذیل می باشد:

1-صدور انواع ضمانتنامه های ارزی موردنیاز صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی

2-صدور انواع ضمانتنامه های ارزی موردنیاز پیمانکاران‏،‌ مشاوران و سازندگان داخلی که اجراء کننده تمام و یا بخشی از پروژه های بین المللی در داخل کشور می باشند.

3-صدور ضمانتنامه های موردنیاز صادرکنندگان ایرانی جهت صدور کالا.

4-صدور ضمانتنامه های تعهد پرداخت ارزی به نفع بانک توسعه اسلامی در قالب انواع قرارداد از جمله:

• Import Trade Financing Operation(ITFO)
•Murabaha
•SUKUK
• (Export Finance Scheme (EFS

الف) ضمانتنامه های صادراتی موضوع صدور خدمات فنی و مهندسی :

مدارک موردنیاز جهت اخذ مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران :

گواهی تائید صلاحیت ضمانتخواه مبنی بر توانایی اجرای قرارداد یا موضوع مناقصه از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور (حاوی سقف ضمانتنامه و ...).

اخذ مصوبه شماره 59339/ت 27213/ک مورخ 23/10/1382 هیئت محترم وزیران از کمیته ماده 19 مستقر در سازمان توسعه تجارت ایران (حاوی سقف ضمانتامه و مبلغ کل قرارداد.

تکمیل فرم مشخصات ضمانتنامه درخواستی در سربرگ شرکت با امضاء و مهر مجاز شرکت (تائیدیه امضاء نامه ضروری است.)

جهت ارائه به شعبه دارنده حساب شرکت.

ارائه تصویر اسناد مناقصه (در مورد ضمانتنامه های شرکت در مناقصه) و تصویر قرارداد یا ابلاغیه ارجاع کار- بخشهای مربوط به مشخصات قرارداد و چگونگی پرداختها (درمورد ضمانتنامه های حسن انجام کار و پیش پرداخت) در دو نسخه.

تائیدیه کمیته اعتباری بانک :

پس از اخذ مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارائه تعهدنامه از طرف متقاضی مبنی بر اینکه چنانچه پرداخت وجه ضمانتنامه به ذینفع موضوعیت یابد، ضمانتنخواه مکلف به تامین وجه ضمانتنامه به ارز یا معادل ریالی آن براساس نرخ فروش ارز در روز ضبط ضمانتنامه خواهد بود.

تامین وثایق به شرح ذیل:

$1v    میزان وثایق مطابق با مفاد آئین نامه صدور ضمانتنامه و ظهرنویسی از طرف بانکها و براساس توانمندیهای شرکت و تشخیص بانک مشخص خواهد گردید.

$1v    نرخ کارمزد سالانه صدور ضمانتنامه های خدمات فنی و مهندسی تا مبلغ پنجاه میلیون دلار
نیم درصد و مازاد بر آن سه دهم درصد و عهـده متقاضی ضمانتنامه می باشد.

ب ) ضمانتنامه های صادراتی موضوع کالا :

مدارک موردنیاز جهت اخذ مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران:

تائید صلاحیت متقاضی درخصوص توانایی اجرای قرارداد یا موضوع مناقصه از وزارتخانه ذیربط (حاوی سقف ضمانتنامه و ...

تکمیل فرم مشخصات ضمانتنامه درخواستی در سربرگ شرکت با امضاء و مهر مجاز شرکت (تائیدیه امضا‌ء نامه ضروری است.

ارائه تصویر اسناد مناقصه (در مورد ضمانتنامه های شرکت در مناقصه) و تصویر قرارداد، یا اعتبار اسنادی و یا ابلاغیه ارجاع کار- بخشهای مربوط به مشخصات قرارداد و چگونگی پرداختها (در مورد ضمانتنامه های حسن انجام کار و پیش پرداخت) در دو نسخه.

تائیدیه کمیته اعتباری بانک.

پس از اخذ مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارائه تعهدنامه از طرف متقاضی مبنی بر اینکه چنانچه پرداخت وجه ضمانتنامه به ذینفع موضوعیت یابد،ضمانتنخواه مکلف به تامین وجه ضمانتنامه به ارز یا معادل ریالی آن براساس نرخ فروش ارز در روز ضبط ضمانتنامه خواهد بود.

مبنای تعرفه کارمزد براساس نوع و ترکیبی از وثایق و عهده متقاضی ضمانتنامه می باشد.

ج)ضمانتنامه های صادراتی موضوع قراردادهای داخلی :

مدارک مورد نیاز جهت اخذ مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران :

توجه :صدور انواع ضمانت نامه ها در این قالب تا مبلغ دویست هزار دلار نیازی به اخذ مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ندارد.

تکمیل فرم مشخصات ضمانتنامه درخواستی در سربرگ شرکت با امضاء و مهر مجاز شرکت(تائیدیه امضا‌ء نامه ضروری است)جهت ارائه به شعبه دارنده حساب شرکت.

ارائه تصویر اسناد مناقصه ( در مورد ضمانت نامه های شرکت در مناقصه ) و تصویر قرارداد یا ابلاغیه ارجاع کار بخشهای مربوط به مشخصات قرارداد و چگونگی پرداختها ( در مورد ضمانتنامه های حسن انجام کار و پیش پرداخت ) در دو نسخه.
تائیدیه کمیته اعتباری بانک.

پس از اخذ مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

$1v    ارائه تعهدنامه از طرف متقاضی مبنی بر اینکه چنانچه پرداخت وجه ضمانتنامه به ذینفع موضوعیت یابد، ضمانتخواه مکلف به تامین وجه ضمانتنامه به ارز یا معادل ریالی آن براساس نرخ فروش ارز در روز ضبط ضمانتنامه خواهد بود.

$1v    میزان وثایق مطابق با مفاد آئین نامه صدور ضمانتنامه و ظهرنویسی از طرف بانکها و براساس توانمندیهای شرکت و تشخیص بانک مشخص خواهد گردید.

$1v    نرخ کارمزد سالانه این بانک جهت صدور ضمانتنامه های مورداشاره براساس نوع و ترکیبی از وثیقه و عهده متقاضی ضمانتنامه خواهد بود.

درصورت تودیع کل مبلغ ضمانتنامه به صورت ارز یا معادل ریالی آن به نرخ روز نیاز به اخذ مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران،‌ سازمان مدیریت و برنامه ریزی، سازمان توسعه تجارت و کمیته اعتباری بانک نمی باشد.

جهت اخذ اطلاعات بیشتر با اداره ضمانتنامه های ارزی- اداره کل عملیات ارزی مستقر در ساختمان مرکزی فرصت تماس حاصل فرمایید.
نکته1:بانکها مجاز به صدور ضمانتنامه تعهد پرداخت ارزی بابت تضمین وام، هرنوع تسهیلات ارزی دریافتی از موسسات، منابع مالی و بانکهای خارجی ”بجز مواردی که مورد تائید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واقع شده است، نمی باشند.“

نکته2:صدور انواع ضمانتنامه های ارزی موردنیاز اشخاص حقیقی و حقوقی غیر ایرانی صرفاَ درصورت توثیق 100% عین وجه الضمان به ارز و بدون اخذ مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران امکانپذیر است.

نکته3: قبول و ابلاغ ضمانتنامه مستقیم در رابطه با اعتبار اسنادی و قراردادهای ارزی که از محل ارز متقاضی تامین می گردد و همچنین ضمانتنامه مستقیم صادره توسط بانکهای ایرانی، شعب بانکهای ایرانی در خارج از کشور و واحدهای بانکهای ایرانی بلامانع میباشد.

تلفنهای اداره کل عملیات ارزی- اداره ضمانتنامه های ارزی

مدیریت

82962020

اداره ضمانتنامه های ارزی

82962523 82962328 82962521

فاکس

82962704 82962718 82962504

SWIFT

BKMTIRTHLGD

تلکس

212483msfxir

آدرس

تهران- خیابان آیت ا... طالقانی- نبش خیابان فرصت- شماره 327

ذخیره ارزی :

شرایط و ضوابط تسهیلات اعطائی از محل حساب ذخیره ارزی در برنامه چهارم توسعه به منظور حمایت و تأمین مـــالی بخشی از نیـازهای ارزی تولیدکنندگان و صادرکنندگان بخش‌های خصوصی و تعاونی تسهیــلاتی که از مازاد درامد حاصل از فروش نفت خام تأمین می گردد د ر چارچوب عقود و قوانین بانکداری اسلامی و آئین‌نامه‌های مصوب هیات امناء حساب ذخیره ارزی از طریق گشایش اعتبارات اسنادی دیداری براساس مقررات وا رد ات و صادرات کالا و خدمات اعطا می‌گردد.

اشخاص مجاز : اشخاص حقیقی و همچنین شرکت‌هایی که اکثریت سرمایه سهامی آنها متعلق به بخش خصوصی و یا تعاونی است.

بخش‌های مجاز : صنعت، معدن، کشاورزی، حمل و نقل و صدور خدمات فنی و مهند سی و خدمات (از جمله گرد شگری) و فناوری اطلاعات.

فعالیت‌های قابل قبول :

1- کلیه فعالیت‌های سرمایه‌گذاری د ر طرح های تولیدی و کارآفرینی صنعتی، معد نی، کشاورزی، حمل و نقل، خد مات (از جمله گردشگری) و صدور خدمات فنی- مهندسی بخش‌های خصوصی و یا تعاونی.

2-سرمایه‌گذاری برای ایجاد ظرفیت‌های جدید از جمله خرید تجهیزات و ماشین‌آلات،د انش فنی و پرد اخت هزینه‌های نصب و راه‌اندازی مربوط به طرح‌های تولیدی و کارآفرینی صنعتی،معدنی، کشاورزی، حمل و نقل، خدمات و خد مات فنی- مهندسی.

3- سرمایه‌گذاری برای توسعه و بازسازی ظرفیت‌های تولیدی موجود از جمله ساختمان، ماشین‌آلات و تأسیسات .

4-طرح‌های سرمایه‌گذاری ارزآور و درامدزا در بخش خدمات (هتل‌سازی) و حمل و نقل (توسعه و تغییر و نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی و دریایی) توضیح: در کلیه موارد فوق، سرمایه‌گذاری د ر طرح‌های بهینه‌سازی انرژی و کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) از اولویت برخوردار خواهد بود.

5-سرمایه گذاری طرحهای کشاورزی با هدف توسعه صادرات .

6-صدور ضمانت‌نامه برای شرکتهای ایرانی برنده د ر مناقصه‌های بین المللی.

7- طرحهای سرمایه گذاری مشترک که د ر چارچوب قانون جلب و حمایت سرمایه های خارجی به تصویب برسند.

8-اعطای تسهیلات د ر قالب اعتبار فروشنده(Supplier`s Credit) به صادرکنندگان کالا و خدمات به منظور تشویق و توسعه صادرات غیر نفتی.

11 - هر نوع تضمین دیگری که برای بانک قابل قبول باشد

نرخ سود تسهیلات ارزی :

1-بطور عام نرخ بین بانکیLibor شش ماهه به اضافه 2 واحد درصد یا (CIRR) به اضافه 2 واحد درصد در سال خواهد بود.

2-نرخ سود طرحهای استانها و مناطق کمتر توسعه یافته، 3 واحددرصد.

3- نرخ سود تسهیلات دارای شرایط ترجیحی شامل صنایع کشتی سازی (ساخت شناورهای 140 تا 2000 تنی بنفع سازندگان داخلی) ، بازسازی صنایع نساجی و تجهیز و نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور ( هوائی، ریلی،جاده ای و دریایی) 3 واحد درصد.

مدت تسهیلات :

1- حداکثر مدت تأمین مالی هر طرح، از 8 سال تجاوز نخواهد کرد که تا 3 سال آن دوره مشارکت مدنی (سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی) و 5 سال بقیه دوران بهره برداری (بازپرداخت) خواهد بود.

2-مجموع دوره برای مناطق کمتر توسعه یافته و تجهیز و نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور تا 10 سال مجاز است

3-دوره استفاد ه از تسهیلات ترجیحی بخش نساجی،حد اکثر 3 سال ، دوره مهلت،حد اکثر یکسال و د وره بازپرد اخت ، حداکثر 4سال بعد از خاتمه مهلت خواهد بود.

4-حداکثردوره تامین مالی تسهیلات دارای شرایط ترجیحی صنایع کشتی سازی بنفع سازند گان د اخلی ، 12سال خواهد بود.

انواع وثائق هریک از د ارایی ها و ابزارهای زیر به تشخیص بانک بعنوان وثیقه پذیرفته خواهد شد:

1- زمین

2- ماشین آلات و تجهیزات

3- سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس

$11-   سهام شرکتهای خارج از بورس

$12-   تضمین بانکی و اعتبارات اسنادی معتبر بانکهای خارجی به نفع متقاضی ایرانی

$13-   اسناد قابل وصول

7-سفته مدیران شرکتها

8- پروانه بهره برداری از معدن

9- صورت وضعیت های تایید شده و بدهی های قطعی دستگاههای اجرایی دولتی به متقاضی همراه تاییدیه ذینفع مبنی بر انتقال

منابع متضمنه به بانک

10- اوراق مشارکت خصوصی

10 -گشایش اعتبار اسنادی

دوران بازپرداخت :

$11.     بازپرد اخت تسهیلات استفاد ه شد ه به اقساط شش ماهه خواهد بود.

$12.     پس از سه ماه از تاریخ انعقاد قرارد اد مشارکت مد نی نسبت به ماند ه استفاد ه نشده تسهیلات ارزی هزینه تعهد به میزان 125/0 د رصد د ر سال تعلق خواهد گرفت.

$13.     سود تسهیلات اعطایی د ر پایان هر شش ماه نسبت به ماند ه استفاد ه شد ه از تسهیلات محاسبه و به حساب تعهد تسهیلات گیرند ه منظور خواهد شد.

حدود اختیارات بانکهای عامل ، کارگروه تخصصی و هیات امنای حساب ذخیره ارزی :

$11.     بررسی طرحهای سرمایه گذاری د ر بانکهای عامل با هزینه ارزی کمتر از 30 میلیون د لار

$12.     بررسی طرحهای سرمایه گذاری د ر کارگروه تخصصی با هزینه ارزی بین 30 میلیون تا 50 میلیون د لار

$13.     بررسی طرحهای سرمایه گذاری د ر هیات امنای حساب ذخیره ارزی با هزینه ارزی بیش از 50 میلیون دلار خواهد بود.

مراحل اجرائی اعطای تسهیلات به مشتری در شعب ارزی، مدیریت شعب مربوطه، اداره کل اعتبارات، دفتر هیأت مدیره از محل حساب ذخیره ارزی :

$11)    مراجعه مشتری به شعبه و ارائه تقاضانامه خود مبنی بر دریافت تسهیلات ارزی از محل حساب ذخیره ارزی

$12)    ارائه تقاضانامه مشتری به همراه نوع وثایق تسهیلات به واحد کارشناسی مدیریت شعب مربوطه

$13)    موافقت مد یریت شعب و ارائه مراتب به اداره کل اعتبارات

$14)    تهیه گزارش کارشناسی از سوی اداره کل اعتبارات پس از اخذ تائیدیه قیمت و نوع ماشین آلات موضوع پروفرم / پروفرمهای ارائه شده ، از شرکتهای بازرسی کننده مجاز و یا گمرکات کشور

$15)    اخذ مجوز از وزارتخانه ذیربط توسط مشتریان

$16)    صدور مصوبه هیات مد یره محترم بانک

$17)    صدور اعلامیه مسد ودی ارز توسط واحد کارشناسی تامین ارز طرحها-اداره کل خارجه

$18)    انعقاد قرارد اد مشارکت مدنی فی‌ مابین مشتری و شعبه

$19)    تهیه اوراق ثبت سفارش بازرگانی و ارائه آن به اداره عملیات ارزی جهت ممهور شدن به مهر تخصیص ارز از محل حساب ذخیره ارزی

نويسنده : مهدی احمدی

این کاربر 30 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.