پنج شنبه, 20 ارديبهشت 1403

 



آشنایی با سیستمهای بانکداری ایکترونیکی بانک ملت

- سیستم بانکداری اینترنتی :

مشتری می تواند با اخذ رمز و کدشناسه ورود، از شعب بانک، وارد سایت اینترنتی آن بانک شده و امور بانکی خود از قبیل جابجایی وجه، پرداخت قسط، پرداخت قبوض، دریافت صورتحساب و مانده حساب خود و ... را انجام دهد که مشتری جهت ایمنی بیشتر می بایست از رمز و شناسه کاربری خود مراقبت نماید تا مورد سوء استفاده توسط دیگران قرار نگیرد.

2- دستگاههای خودپرداز :

این دستگاهها توسط بانکها در بیرون شعب یا در مراکز پر تردد نصب می شوند و کار اصلی این دستگاهها پرداخت وجه نقد به مشتریان می باشد و کارهایی مانند جابجایی وجه، پرداخت قبوض، خرید شارژ، دریافت موجودی و صورت حساب نیز توسط این دستگاهها انجام می گیرد.

3- دستگاههای کارتخوان یا پوز :

این دستگاهها توسط شعب، هم در شعب و هم در فروشگاهها و مغازه های مشتریان بانک نصب می شوند تا مشتریان راحت تر بتوانند وجوه خود را هنگام خرید از طریق دستگاه پوز به حساب فروشنده واریز نمایند و همچنین مشتریان با استفاده از کارت خود از شعب می توانند مبلغ بالاتری را نسبت به خودپرداز برداشت نمایند.

4- سیستم تلفنبانک :

این سیستم توسط تلفن ثابت انجام می شود . مشتری ابتدا می بایست رمز تلفنبانک خود را از شعب بانک دریافت و سپس جهت انجام کارهای بانکی خود از آن استفاده نماید. از طریق تلفنبانک اموری مانند جابجایی وجه بین حسابهای خود مشتری، دریافت موجودی و صورت حساب و پرداخت قبوض انجام می گیرد.

5- سیستم موبایل بانک :

این سیستم بر روی گوشی تلفن همراه مشتریان نصب شده و مشتریان می توانند با اخذ رمز ورود از شعب بانک برنامه را اجرا نمایند. موبایل بانک یکی از سیستمهای بانکداری الکترونیکی است که بیشترین طرفدار را دارد زیرا امروزه اکثر مشتریان دارای تلفن همراه می باشند و مزایایی مانند راحتی استفاده و قابل حمل بودن و همیشه همراه مشتری بودن آن باعث شده که مشتریان در استفاده از موبایل بانک نسبت به خدمات دیگر راغبتر باشند. از طریق موبایل بانک مشتری می تواند اموری مانند انتقال وجه، دریافت موجودی و صورتحساب پرداخت اقساط، پرداخت قبوض، دریافت شارژ اعتباری و ... را انجام دهد.

6- سیستم خرید اینترنتی :

اصولاً مشتریان مانند شرکتها برای فروش محصولات خود راههایی را برای راحت تر و سریعتر رسیدن به پول خود انتخاب می کنند که یکی از این راهها سیستم خرید و فروش اینترنتی می باشد. به این ترتیب که مشتری با حفظ استانداردهای خاص خود از لحاظ ایمنی سیستم و مجوزهای قانونی جهت شغل خود اقدام به ایجاد درگاه اینترنتی می نمایند تا مشتری هنگام خرید از درگاه اینترنتی آن شرکت وجه خود را پرداخت نماید.

7- کارتهای الکترونیکی :

کارتهای الکترونیکی ابزاری هستند که مشتری می تواند هنگامی که به شعبه دسترسی ندارد از موجودی حساب خود استفاده نماید یا جهت انجام کارهایی مانند انتقال وجه به حساب سایر مشتریان، دریافت وجه از خودپرداز، خرید اینترنتی و پرداخت قبوض از آن استفاده نماید.

لازم به ذکر است که در خدماتهای ذکر شده فوق، بانکها ملزم هستند که حداکثر سیستم امنیت استاندارد را برای مشتریان فراهم نمایند تا مشتریان با آسودگی و اطمینان بالا از این خدمات استفاده کنند زیرا هرگونه نقص در این سیستمها می تواند خسارات جبران ناپذیری را به بانک و مشتریان وارد نمایند و باعث سلب اطمینان مشتری از بانکها شود که این امر باعث عدم استفاده مشتری از این خدمات و استفاه از خدمات حضوری را دارد که خود باعث بالا رفتن هزینه های بانک و مشتری می شود.

نويسنده : مهدی احمدی

این کاربر 30 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.