یکشنبه, 23 ارديبهشت 1403

 



حسابداری در شرکت بیمه آسیا قسمت ششم

وظايف مسئولين مالي در سيستم جامع بيمه اي

با توجه به راه اندازي سيستم جامه بيمه اي وظايف مسئولين ملي شعب ممتاز-استاني و منطقه به شرح ذيل مي باشد

1-دريافت آمار حداقل ظرف يك هفته از نمايندگان حقيقي و حقوقي كه مدارك دريافتي طي بخشنامه 715/88 مورخ 18/09/1388 به اطلاع رسيد.مجددا ياد آوري ميشود مسءولين مالي مي باست نسبت به تاييد فيش هاي واريزيو تحويل اسناد دريافتي و واگذاري چكهاي دريافتي در سيستم مالي فناوران اقدام نموده و روزانه نسبت به دريافت صورتحساب بانكي اسناد دريافتني كه وصول شده است اقدام كنند

و در سيستم فناوران در گزينه وصول اسناد ثبت كنند. در صورتي كه هر يك از موارد فوق در سيستم تاييد نگردد جز ارقام با شعب در سيستم خواهد بود. لذا مسئولين مالي جهت اطلاع مواردرقم باز مي بايست از گزارشات مختلف سيستم استفاده نمايند.كليه مسئولين مالي ميباست حداكثر هر هفته نسبت به برطرف نمودن ارقام باز ، شعبه اقدام نمايند.تا مسئوليتي متوجه آنان نشود.در صورتي كه هر يك از چكهاي دريافتي برگشت شود بلافاصله در سيستم گزينه چكهاي برگشتي درج و مراتب به صورت تلفني به نماينده اطلاع داده شود در صورتيكه حداكثر ظرف 24 ساعت نماينده تسبت به واريز آن اقدام ننمايد، مراتب كتباً به نماينده اطلاع داده شود تا ظزف 10 روز از تاريخ چك نسبت به تعيين تكليف بيمه نامه اقدام نمايد.به هيچ عنوان سفته واخواستي و چك برگشتي از كارمزد نماينده كسر نخواهد شد در اين مورد مسئوليت وصول يا واريز به صورت نقدي با توجه به زمان فوق بعهده نماينده مي باشد.هماهنطور كه در بخشنامه 714 و 715/88 مورخ 18/09/1388 ذكر شده كليه مدارك دريافتي بر اساس نام نماينده و يا شعبه در ذونكن نگهداري گردد.اينگونه مدارك در شعب ناظر ،اعم از مستقل و يا زير نظر سرپرستي بايگاني ميگردد.

2-تامين وجوه خسارت پرداختي ، الحاقيه برگشتي، باز خريد، در شعب استاني ممتاز و شعب تحت نظر سرپرستي توسط مسئولين مالي پس از دريافت دايجست و يا الحاقيه برگشتي و باز خريد كه توسط واحدهاي مربوطه تائيد شده است در سيستم درج و نسبت به پرداخت آن اقدام نمايند.همانطوريكه قبلا در بخشنامه 752/89 مورخ 31/01/1388 اطلاع داده شده تامين وجوه خسارتهاي پرداختي ..... شعب استاني توسط مركز و هر پانزده روز و شعب تحت نظر سرپرستي با سرپرستي مربوط مي باشد.امور سرپرستي جهت تامين خسارتهاي پرداختي و ...... پس از اخذ گزارشات پرداختي شعب مورد نظر به صورت هفتگي نسبت به حواله وجوه اقدام نماييد.با توجه به اين كه مدارك پرداختي اعم از دايجست بايگاني ميشود مسئولين مالي سرپرستي مي باسيت به صورت ماهانه به شعبه مورد نظر اعزام و نسبت به بررسي و كنترل مدارك پرداختي اقدام نمايند.در صورتيكه شعب تحت نظر سرپرستي در محل سرپرستي باشد اصل مدارك پرداختي در امور مالي سرپرستي بايگاني شود.در رابطه با پرداخت خسارت و الحاقيه هاي برگشتي در بخشنامه هاي 742/88 مورخ 24/12/1388 اطلاع داده شده.مدارك پرداختي بر اساس شماره چك ، كلاسه بايگاني شود امور مالي سرپرستي با توجه به اين كه مدارك پرداختي ادارات خسارت و شعبه ويژه اشخاص را نگهداري مي نمايد بايگاني آنان بر اساا ادارات ، شعبه و شماره سريال چك پرداختي شعبه پرداخت كننده و بر اساس تامين وجوه صورت ميگيرد بايگاني مدارك حداقل به مدت 10 سال در فضا و مكان مناسب مي باشد شعب و مناطقي كه مجوز استفاده از حساب درآمدي داشته، و به هر عنوان مبلغي از حسابهاي بانكي قديم به حسابهاي بانكي افتتاح شده در سيستم جامه بيمه اي (فناوران) واريز مي نمايند، مي بايست فرم شماره 1 را به اداره محاسبه و پرداخت فكس نمايند. با توجه به اين كه اصل مدارك در شعبه يا سرپرستي بايگاني ميشود نيازي به ارسال مدارك فرم شماره 1 به اداره محاسبه و پرداخت نمي باشد.

2-2-جهت مغايرت بانكي حسابهاي پرداختي از گزينه گزارشات خسارت پرداختي- بانك پرداخت به عنوان درفتر معين بانك استفاده گردد.

بررسي و كنترل گزارشات:

با توجه به اين كه مجوز مهلت 10 روزه پرداخت براي بيمه گذاران حقوقي در سيستم ايجاد شده است

كنترل تاريخ سررسيد بيمه نامه ها بعهده مسئولين شعب ناظر مي باشد.

كنترل پيش در يافتي هاي نماينده به عهده مسئولين مالي مي باشد.

مراحل تحويل ، واگذاري و وصول اسناد دريافتي به عهده شعبه ناظر بوده و در صورتي كه اين مراحل به طور كامل انجام نشود كارمزدي توسط اداره كارمزد پرداخت نخواهد شد و مسئوليت آن به عهده مسئول مالي بوده است.مسئول مالي ميباست نسبت به دريافت صورتحساب بانكي به صورت روزانه اقدام و وصولي اسناد را در سيستم ثبت نمايد .

با توجه به اين كه وصول سفته در سيستم بانكي با مشكل همراه است حتي المقدور از دريافت سفته خودداري نمايند.در صورتي كه بانك از وصول سفته امتناع ورزد سفته در تاريخ سررسيد توسط نماينده با فيش نقدي پرداخت شود.

كنترل حساب صندوق:

با توجه به بخشنامه هاي 740 مورخ 04/12/1388 و 756 مورخ 31/01/1389 تسويه حساب صندوق به صورت نقدي و به حسابهاي اعلام شده ميباشد.و به هيچ عنوان چك دريافت نخواهد شد.

مسئولين امور مالي به صورت روزانه نسبت به اخذ گزارش صندوق نمايندگان اقدام نمايند در صورت بروز هر نوع تخطي مراتب را بلافاصله به مديريت مالي گزارش نمايند تا نسبت به انسداد صندوق مذكور اقدام شود.

مغايرت بانكي:

با توجه به اعلام حساب بانكي مربوط به سيستم جامع بيمه اي وظيفه گرفتن مغايرت بانكي به عهده مسئولين مالي شعب و ادارات خسارت مي باشد لذا به صورت ماهانه مغايرت بانكي تهيه و هر ساله مغايرات بانكي 6 ماه اول حداكثر تا 15 مهر آن سال مغايرت بانكي سالانه حداكثر تا 20 فروردين سال بعد به اداره اسناد و بانكها ارسال گردد.

نويسنده : محمد ایمانی نسب

این کاربر 6 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.