شنبه, 29 ارديبهشت 1403

 



بفرمایید کتاب با طعم نهادکتابخانه های عمومی

به گفته مهدی تاج الدین، تهران دارای تعداد 16 ایستگاه است که تعداد 8 عدد از این ایستگاه ها در فرودگاه مهرآباد،5 عدد در فرودگاه امام خمینی و 3 عدد آن در ایستگاه راه آهن مستقر هستند.

Untitled

به گزارش واحد روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران، مهدی تاج الدین، کارشناس ایستگاه مطالعه در نشست خبری "اهداف اجرای طرح ملی ایستگاه مطالعه" با طرح این سوال که ايستگا‌ه‌هاي مطالعه با چه تفکری شکل گرفته اند گفت: «چه كار كنيم كتابخانه‌ها را بين مردم ببريم؟» سوالی بود که منشاء به وجود آمدن ایستگاه های معالعه شد. چرا که اين ايستگاه‌ها كتابدار ندارند و مردم مي‌توانند مستقيما به قفسه‌ها مراجعه كنند و متناسب با ذائقه عمومي‌شان كتاب بردارند. اين كتاب‌ها عمومي هستند و از جهت محتوايي، اقشار مختلف جامعه را در بر مي‌گيرند.
وی ادامه داد: این طرح یکی از طرح های بزرگ نهاد کتابخانه های عمومی کشور است ، چرا که در سال اول اجرای آن‌، 25 ميليون جلد كتاب در اين ايستگاه‌ها قرار خواهد گرفت.
تاج الدین اضافه کرد: هر ايستگاه‌ مطالعه كه قرار است در مكان‌هاي عمومي مستقر شود داراي 15 عنوان کتاب است و قفسه ها به‌ صورت دائمی شارژ مي‌شوند. از اين عناوین 3 عنوان مختص کودک،2 عنوان مختص نوجوانان و 10 عنوان مختص بزرگسالان در موضوعاتي چون، داستان، تاريخ، علوم و فنون و ادبيات به‌معناي شعر و آثاري با موضوعات دفاع‌مقدس هستند.
وی تصریح کرد: ما در استان تهران تعداد 16 ایستگاه داریم که 8 عدد از این ایستگاهها در فرودگاه مهرآباد،5 عدد آن در فرودگاه امام خمینی و 3 عدد آن در ایستگاه راه آهن مستقر هستند. در سطح تهران تعداد 550 هزار 500 جلد کتاب برای این ایستگاه تحویل گرفته شده که از این تعداد 382 هزار و 500 جلد برای راه آهن ،تعداد 60 هزار جلد کتاب برای برای فرودگاه امام خمینی و تعداد 108 هزار جلد کتاب برای فرودگاه مهرآباد تعلق دارد.
وی در خصوص کارنامه یک ماه این ایستگاه ها گفت: از مجموع کتب رسیده حدود 45 درصد توزیع شده که از مجموع کتب توزیع شده 78 درصد آن توسط مردم برگشت داده شده و تقریبا حدود کمتر از 5/0 درصد از کتب برگشتی فرسوده هستند و امکان استفاده مجدد را ندارند.
به گفته تاج الدین شهروندان مي توانند با مراجعه به اين ايستگاه‌ها كتاب‌ها را برداشته و براي مطالعه به منزل ببرند، و در صورت تمایل به نگهداری آن 2000 تومان به شماره حساب 123 بانک ملی یا تجارت پرداخت ‌كنند و اگر تمايل نداشته باشند مي‌توانند كتاب را به نخستين ايستگاه يا يكي از كتابخانه‌هاي عمومي تحويل دهند.

وی در خصوص برنامه آینده این طرح خاطر نشان کرد: با توجه به اجرای موفقیت آمیز این طرح در مراکز استانها ، مرحله بعدی این طرح "طرح توسعه ایستگاه مطالعه" در سراسر کشور خواهد بود که قرار است در طرح توسعه در شهرستانهای با جمعیت حداقل 50 هزار نفر این طرح اجرایی شود. در این طرح توسعه ایستگاههای به سطوح مختلف تقسیم بندی می شوند که کتب سطوح اول به سطوح دوم و سطوح دوم به سطوح سوم و الی آخر منتقل می شود تا گردش کتاب در تمامی مراکز صورت پذیرفته و بدین صورت استفاده حداکثری از تمامی کتب می شود.ترتیب این سطوح :سطح یک همین مراکزی است که در حال حاضر ایستگاهها مستقر هستند.سطوح دوم مراکز شهرستانی و سطوح سوم به بعد ویژه شهرستانهای دارای حداقل 50 هزار نفر است.
این کارشناس خاطر نشان کرد: درخواست اصلی نهاد از ادارات ،موسسات،نهاد ها و خیرین کمک به اجرای این طرح است. درخواست اصلی ما از تمامی خیرین مشارکت در اجرای طرح است.

نويسنده : فيروزه فيض الله

این کاربر 4 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.