سه شنبه, 18 ارديبهشت 1403

 



تاریخچه نرم افزار

از آنجا كه كامپيوتر يك وسيله حسابگر سريع و دقيق بود افرادی كه برنامه نويسی می دانستند سعی كردند نرم افزارهايی بنويسند كه در امور حسابداری و مالي از آن كمك گرفته و برنامه هايی بنويسند كه عمليات حسابداری و محاسبات را بيشتر كامپيوتر انجام دهد .
افراد زيادی نرم افزارهای حسابداری مختلفی ابتدا برای ادارات و سازمانهای مختلف نوشتند و بعد سعی كردند اين نرم افزارها را به بازار و ميان مردم آورده و مشاغل ديگر هم از اين نرم افزارها استفاده نمايند .
بطور دقيق نمی توان گفت كه واقعا اولين نرم افزار حسابداری در ايران را چه كسی نوشته و نام آن چه بوده است

اما به جرات می توان گفت كه از اولين نرم افزارهای حسابداری نوشته شده در ايران نرم افزار حسابداری ACC بود

كه فقط ( ثبت سند حسابداری و دفتر روزنامه و دفتر كل و دفتر تفصيلی و يك تراز آزمايشی ٤ ستوني داشت ) حجم اين نرم افزار حدودا ٠٩ / ١ مگابايت بوده و تنها روی يك ديسكت فلاپی جا می گرفت و به رايگان در اختيار همه قرار داشت اين نرم افزار حدودا ٤ سال بسيار محبوب و مورد استفاده شركتها افراد و سازمان ها قرار گرفت

( هنوز هم بسياری از حسابداران آن را به خوبی می شناسند ) اين نرم افزار حسابداری به زبان FoxBASE كه نسخه های ابتدايی زبان برنامه نويسی FoxPro بود توسط آقای منصور بروجرديان طراحی و برنامه نويسی شده بود .
نام آقای منصور بروجرديان در نرم افزار حسابداری فوق و تاريخ ايجاد و كامپايل فايل های نرم افزار كه در سال ١٣٦٨ انجام گرفته است ( در سالی كه هيچ نرم افزار حسابداری موجود نبوده ) خود سند بسيار معتبر و گويايی بر اين ادعاست كه هنوز هم موجود است .
بعد ها افراد و اشخاص حقيقی و حقوقی ديگر هم وارد عرصه برنامه نويسی نرم افزارهای حسابداری شده و از پيشگامان اين عرصه می توان به ترتيب واقعی متكی به اسناد زنده و

بسيار معتبر ازنرم افزارهای:
نرم افزار حسابداری مستوفی
نرم افزار حسابداری چرتكه
نرم افزار حسابداری برليان
نرم افزار حسابداری همكاران سيستم

نويسنده : نجمه کربلایی محمد حسین

این کاربر 19 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.