چهارشنبه, 19 ارديبهشت 1403

 



عملكرد روابط عمومي در فرودگاه مهرآباد

untitledff

باسمه تعالي

 

ساماندهي دپوي زباله ها در فرودگاه مهرآباد

 

 

             ساماندهي دپوي زباله در فرودگاه مهرآباد، همواره يكي از دغدغه هاي مهم مديران اين فرودگاه بوده است چرا كه زيبائي بصري و نظافت ظاهري فرودگاه كه به صورت شبانه روزي محل تردد و رفت و آمد تعداد بيشماري از مسافران و مستقبلين در اين محل مي باشد همواره مورد توجه ويژه عموم مردم و دست اندركاران قرار مي گيرد.

به همين منظور و در جهت محيطي سالم و نظافت هر چه بيشتر قرارداد بازيافت و جمع آوري زباله به صورت سنتي قبل از سال 88 ، فسخ و اقدامات جديدي مد نظر مديران اين فرودگاه بين المللي قرار گرفت .

اين اقدام به دو مرحله كوتاه مدت و بنلد مدت تقسيم مي گردد. مرحله نخست شامل اقداماتي است كه هم اكنون درحال پيگيري و اجرا است و مرحله دوم ، برنامه هاي دردست مطالعه و اجراي گسترده تر در آينده مي باشد.

در جهت اجراي برنامه هاي مرحله اول ايستگاههاي جمع آوري زباله با امكانات و تجهيزات كامل شالم آب، برق و تهويه به تعداد 12 مورد فرعي و 1 مورد ذكر در نظر گرفته شده است . جمع آوري زباله ها از ايستگاه هاي فرعي و ارسال آنها به ايستگاه اصلي به متراژ 700 متر و تفكيك آنها در بين ايستگاه ، كارساماندهي زباله ها شكل مي گيرد.

لازم به ذكر است با آنكه متراژ ايستگاه اصلي در سابق 2000 فعال بوده است و قسمت هاي قابل توجهي از آن به
بخش هاي تجاري واگذار گرديده است ، اما با نظم بخشيدن و نظارت هر چه بيشتر ، كارساماندهي و تفكيك ، به مراتب با پذيرش ظرفيت 10 تن و متراژ فوق مطلوب تر صورت مي پذيرد.

شايان ذكر است در برنامه هاي آتي و بلند مدت بامكانيزه شدن تجهيزات و انتقال زباله ها و توجيه پيمانكاران در جمع آوري زباله ها، از اين امر به عنوان يك منبع درآمد در جهت خدمات بيشتر به كاربران فرودگاهي ، استفاده گردد.


 

نصب نماد دفاع مقدس و نمايشگاه عكس در ترمينال 4 فرودگاه بين المللي مهرآباد

 

 

             به مناسبت هفته دفاع مقدس ، نمادي از صحنه هاي حماسي 8 سال دفاع مقدس در محل سالن عمومي ترمينال 2 و ترمينال 4 نصب و مورد بازديد مسافران و مستقبلين قرار گرفت .

در اين نمادها كه ياد آور سنگرهاي دلير مردان ميهن عزيز در جبهه هاي حق عليه باطل مي باشد ، تصاوير ازرشمند سربازان و شهدا تداعي كننده لحاظت مبارزه مقدس آنان ياد و خاطره مرم قدرشناس نيز هست .

همچنين در محل تزانزيت ترمينال 4 ، نمايشگاه عكس از 8 سال دفاع مقدس توسط سپاه حفاظت فرودگاه بين المللي مهرآباد درمعرض بازديد مسافران گرامي قرارگرفت.


 

نقش حمل و نقل هوايي در توسعه صنعت توريسم

چكيده

حمل و نقل از اركان اصلي صنعت توريسم مي باشد و صنعت توريسم به عنوان يكي از مهمترين و پردرآمدترين منابع جهان در آغاز هزاره سوم به شمار مي رود. سيستم حمل و نقل هوايي يك از عمده ترين عناصر تكشيل دهنده صنعت گردشگري مي باشد كه بخشي از هزينه هاي گردشگران را به خود اختصاص مي دهد. اساساً گردشگري با جابه جايي و حركت از مبداء و محل زندگي دائمي افراد به نفاط دور دست تحقق پيدا مي كند. توسعه و گسترش صنعت توريسم منوط به توسعه امكانات حمل و نقل مي باشد و حمل و نقل هوايي با ايجاد امكانات دسترسي آسان وراحت، سريع و ايمن به نقاط مختلف و با فواصل زياد سهم زيادي از جا به جايي گردشگران را به خوداختصاص داده است هم اكنون حدود 40 در صد از گردشگران بين المللي از طريق هوايي مسافرت مي كنند. فرودگاهي كه مبداء و مقصد مسافرت هاي هوايي و دروازه ورودي به شهرها و كشورها مي باشند. فرودگاه به عنوان سمبل يك شهر و كشور شناخته مي شوند. زيبائي، شكوه، تسهيلات و امكانات، معماري ، چشمگيري يك فرودگاه بيانگر وضعيت اجتماعي فرهنگي و حتي سياسي آن شهر با كشور مي باشد.

برنامه ريزان صنعت حمل و نقل هوايي بايد توجه نمايند كه مسافرين آنان افرادي هستند كه داراي درآمد بالا و مشاغل بالاي اجتماعي هستند كه عامل سرعت و زمان را شناخته اند و به مقوله ايمني نيز حساسيت فراوان دارند، مسافران دوست دارند همه چيز سريع و وران باشد.

1-  مقدمه

حمل ونقل هوايي از امور زيربنائي و يكي از اجزاي مهم چرخه توليد و مصرف به شمار مي آيد كه در سيستم ملي كشورها در بخش خدمات قرار مي گيرد و بر اساس آمار رسمي در ايران فعاليت هاي مستقيم حمل و نقل بيش از 9 در صد توليد ناخالص ملي و 15 درصد كل سرمايه ناخالص در ماشين آلات و لوازم كسب و كار و قريب 3/1 ميليون نفر از شاغلين كشور را به خود اختصاص داده است .

 

 

صنعت حمل و نقل هوايي در هر منطقه و كشوري جنبه استراتژيك دارد. حمل و نقل هوايي باعث توسعه گردشگري، تجارت، بازرگاني و توسعه دانش و ظرفيت هاي دانش پروري و ... مي شود و اثرگذار بر ساير بخش هاي اقتصادي ، فرهنگي ، سياسي و اجتماعي است .

ساختار حمل و نقل و دسترسي راحت و با كيفيت بالا براي گردشگران يكي از مهمترين لازمه هاي ايجاد هر منطقه گردشگري است . در اغلب مناطق توسعه يافته گردشگري شبكه اي وسيع و مناسب حمل و نقل وجود دارد اهميت نوع سامانه حمل و نقل در كشورهاي مختل براي گردشگران متفاوت است . در آمريكا سامانه حمل و نقل هوايي از اهميت بيشتري برخوردار است . در آمريكا 15 در صد از مسافرتهاي بين شهري از طريق حمل و نقل هوايي انجام مي شود. عمده ترين ويژگي حمل و نقل هوايي سرعت جابه جايي بالاي آن است.

جهانگردي ، بمعني گذران اوقات فراغت باب تازه اي از سفرهاي مورد نياز انسان قرن بيستم بوده است، كه مي رود به عنوان يك صنعت پاك در قرن 21 عالم گير شود . و به عبارت ديگر گردشگري تنها يك خواسته و نياز نيست، بلكه يك حق است. از دهه 80 به بعد ديدگاه ديگري مطرح مي شود كه جهانگردي را نوعي حق به حساب مي آورد، يعني فرغات و سفر، بخش از حقوق بشر محسوب مي شود و دولت ها موظف اند زمينه احقاق اين حق را فراهم كنند. در سال 1998 ( كد، اخلاق جهانگردي ) افراد حق دارند آزادانه بر اساس قوانين و مقررات بين المللي بين كشورهاي مختلف رفت و آمد كنند و ارائه كنندگان خدمات گردشگري موظف هستند به همه جهانگردان بدون توجه به مليت ، نژاد و هدفشان از سفر، خدمات ارائه دهند. ( اسماعيل قادري 1388 )

ترديدي نيست كه سيستم گردشگري رشد امروزي خود را بيش از هر چيز، مديون توسعه سيستم حمل و نقل مي باشد. امروزه يكي از معيارهاي سنجش سطح توسعه يافتگي هر سرزميني، نظام حمل و نقل آن سرزمين است. حمل و نقل به مثابه بالهاي پرنده و جهانگردي خود پرنده است . كه درصورت ضعف يا نبود بالها هيچ پرنده هايي قادر به پرواز نخواهند بود. امروزه مهمترين نوع حمل و نقل ، خصوصاً در جهانگردي بين المللي حمل و نقل هوايي است. به همين جهت عدم توسعه و پيشرفت در حمل و نقل هوايي يك از مشكلات كشورهاي در حال توسعه در زمينه جهانگردي
بين المللي است .

 


 

 

حضور نسل جديد هواپيماهاي مدرن، رشد سريع حجم ترافيك هوايي و تقاضاي سفر هوايي در كنار اصالت موضوع انتخاب بهترين مسير، امن ترين راه ، سريعترين و سالم ترين وسيله حمل و نقل با رعايت اصل حداقل زمان و هزينه بخش حمل و نقل هوايي است . در روابط بين كشورها بعد از ارتباطات ديپلماسي و ايجاد دفاتر كنسولي ، شركت هاي هواپيمائي هستند كه حرف اول را مي زنند.

 

 

 

مشايعت مدير كل فرودگاه بين المللي مهرآباد از اعزام كاروانهاي جانبازان و معلولين
و خانواده هاي شهداي دفاع مقدس به سفر حج

 

           دفاع مقدس يادگاراني را از خود به جاي گذارد كه همواره گلستان سرزمين ايران عزيز را به عطر بهشتي خود معطر مي نمايند. اينك كه سالها از حماسه آفريني اين سرداران خوشنام و بلند آوازه مي گذرد، هنوز مي توان برق شجاعت و ايثار و فداكاري را در سخت ترين لحظات مرگ و زندگي در چشمانشان نظاره گر شد .

       در نهمين روز از آبان ماه 1389 و در لحظات شكوه انگيزي سالن ترمينال 5 و 3 حجاج مزين به وجود رشيد جانبازان و معلولين جنگ تحميلي گشت . شوق زيارت خانه خدا و سرزمين وحي و نبوت در چهره منور تك تك آنها ديده مي شد . تن شريف خود را سالها قبل وقف دين و ميهن عزيز خود كرده بودند، آنچه را كه خداوند متعال به عنوان نعمات جسماني به آنها عطا فرموده بود در راه همان معبود بي نياز هديه داده بودند و تا ابد تمامي ملت را همراه با آب و خاك وطن عزيزشان مديون خويش . آري از جان عزيز تر نمي توان در اين دنياي فاني يافت نمود ولي آنان به همگان ثابت كردند جان و تن در مقابل دفاع از حيثيت و شرف و ناموس هيچ ارزشي ندارد و درس آزادگي را با غيرت و ايمان خود و به قيمت سالها معلوليت ، رايگان در كلاس زهد و تقوي و شجاعت در اختيار آيندگان قرار دادند .

        كاروان جانبازان و معلولين دفاع مقدس 17914 با مديريت آقاي مجيد درزي و تعداد 230 نفر از جانبازان گرامي و با پرواز 5751 سعودي به مقصد مدينه به حج تمتع اعزام گرديدند. از اين تعداد 5 جانباز قطع نخاع از گردن و مابقي جانبازان ويلچري قطع عضو و شيميايي بودند و دو جانباز خوزستاني بانو نيز در ميان اين عزيزان ديده مي شد .

      كاروان هايي از خانواده هاي معظم و معزز شهدا نيز همراه با كاروان جانبازان در اين سفر عازم گرديدند . به گزارش روابط عمومي فرودگاه مهرآباد ، مهندس دهقان مدير كل فرودگاه بين المللي مهرآباد در مشايعت از كاروان جانبازان و معلولين و همچنين خانواده شهدا در گفتگويي مقدم اين عزيزان را به فرودگاه مهرآباد تبريك گفت . وي حضور ارزشمند اين عزيزان را مايه فخر و آنان را همواره براي نظام مقدس جمهوري اسلامي و تمامي اقشار مردم شريف مايه بركت و تبلور شجاعت ، ايثار و سرافرازي دانست و اعزام آنان به اين سفر الهي را نماد روشني بخش اميد به درگاه خالق هستي بخش و شكر گذاري هميشگي آنان عنوان نمود .

 

 

 

برگزاري مانور روميزي طرح اضطراري ويژه

 

       روز گذشته طرح اضطراري مانور روميزي در سالن همايش فرودگاه بين المللي مهرآباد با حضور بريكاني معاون عمليات هوانوردي فرودگاه بين المللي مهرآباد ، حاجي بيگي رئيس اداره ايمني و آتش نشاني ، دانايي رئيس اداره مراقبت پرواز ، اكبري رئيس حراست به همراه نمايندگان سپاه مستقر در فرودگاه و تني چند از عوامل و ارگان هاي شهري دخيل در مانور ، با شعار سلامتي و ايمني همه جا و براي همه برگزار گرديد.

در اين جلسه نحوه عملكرد و ارزيابي مانور ويژه اي كه در آينده نزديك با سناريوي جديد و البته محدود برگزار مي شود ، مورد نقد و بررسي قرارگرفت.


رعايت اصول در مديريت فرودگاهي ، پيوندي در راه رسيدن به اهداف و چشم انداز صنعت فرودگاهي در آينده

 

       مقايسه امكانات موجود كنتور و استعدادهاي بالقوه آن با ساير كشورهاي منطقه، حاكي از پتانسيل عظيم ايران در رشد صنعت فرودگاهي است . فرودگاههاي بزرگ و با سابقه مانند فرودگاه مهرآباد امام خيمني (ره ) شيراز مشهد- كيش اصفهان و ... در منطقه اي با قطب هاي مهم گردشگري ، اقتصادي و جغرافيايي در واقع هم زير ساخت هاي سخت افزاري لازم براي توسعه صنعت فرودگاهي در كشور را فراهم آورده است و هم در ارائه خدمات به پروازهاي عبوري و استفاده آنها از فضاي مطلوب كشور توانائي هاي خود را به منصه ظهور رسانده است .

آخرين آمار و تحقيقات در زمينه افزايش ظرف هاي استاندارد و لازم وضعيت حمل و نقل هوائي نشان مي دهد گوي سبقت در اين زمينه را كشورهاي عربي منطقه ربوده اند. اما با اين تلاش و اميدواري در ارائه راهكارهاي جديد براي اين امر مهم در كشورمان به نحو شايسته اي وجوددارد.

بر اين اساس مهمترين محورهاي تحقيقاتي در زمينه مديريت فرودگاهي در رسيدن به اهداف خصوصاً چشم انداز 20 ساله كشور به شرح ذيل اعلام گرديده است :

راهكارهاي استفاده از ظريفت خالي فرودگاههاي كشور

* نقش تبليغات و تأييد آن در صنعت فرودگاهي

*توسعه شركت ها وصنايع مرتبط با خدمات فرودگاهي

*توسعه شركت ها و صنايع مرتبط با هندلينگ و كيترينگ

*ارتقاء سيستم هاي امنيت فرودگاهي



انتصاب معاونت فني و مهندسي در فرودگاه بين المللي مهرآباد

در مراسمي با حضور عسكري همت مدير كل فرودگاه بين المللي مهرآباد ، وفائي معاونت تسهيلات فرودگاهي، خلج زاده معاونت اداري و پشتيباني و خليل پور معاونت اقتصادي و بازرگاني و جمعي از رؤساي ادارات و پرسنل كه در محل سالن اجتماعات فرودگاه بين المللي مهرآباد برگزار گرديد، از زحمات نيك صفت كه در سمت رئيس ادارة فني مشغول به كار بود ، حكم انتصاب وي به عنوان معاونت فني و مهندسي به وي ابلاغ گرديد.

در آغاز عسكري همت با تشريح حساسيت كار اين قسمت از فرودگاه و تلاش هاي زياد و شبانه روزي در آن امور مربوط به اين بخش را با بيش از 1400 نفر نفر پرسنل يكي از پر كارترين و پر مشغله ترين مواردي دانست كه در فرودگه مهرآباد همواره بدون وقفه در جهت ارائه خدمات ايفاي نقش مي نمايد و حسن تشكيل اين معاونت جديد را ارائه بهتر ، اين خدمات مهم به فرودگاه و مردم خواند.

در ادامه جمع حاضر با تبريك انتصاب جديد، موفقيت وي را در پست جديد آرزو نمودند، لازم به ذكر است قبلاً وفايي به عنوان معاونت خدمات فرودگاهي مسئوليت كليه خدمات مربوط به امور فني و مهندسي را نيز بر عهده داشت كه در چارت سازماني جديد مسئوليت جديد ايشان به عنوان معاونت تسيهلات فرودگاهي با تشكيل معاونت امور فني و مهندسي تفكيك گرديد.

 

نويسنده : بهروز وفادار قلعه جوق

این کاربر 2 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.