شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



ماهنامه مدیریت ارتباطات

آشنایی با ماهنامه مدیریت ارتباطات

ماهنامه مدیریت ارتباطات 11 آبان ماه سال ۱۳۸۸ مجوز انتشار خود را به صاحب امتیازی و مدیرمسؤولی امیرعباس تقی پور، از هیئت نظارت بر مطبوعات دریافت کرد. شماره صفر این ماهنامه هم زمان با برگزاری چهارمین همایش ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شد. اولین شماره مدیریت ارتباطات نیز اول خردادماه ۱۳۸۹ به روی پیشخوان مطبوعات نشست.از آن پس علاقمندان مدیریت ارتباطات هر ماهه شاهد انتشار منظم ماهنامه‌ای تخصصی با موضوعات متنوع در قالب پرونده‌هایی تحت عناوین مدیریت ارتباطات سیاسی، مدیریت ارتباطات اجتماعی، مدیریت ارتباطات اقتصادی، مدیریت ارتباطات فرهنگی و هنری و... بوده‌‌اند. سردبیر این ماهنامه امیر لعلی است و آنطور که از شناسنامه آن برمی آید جمعی از اساتید دانشگاه در علوم مدیریت و ارتباطات به عنوان مشاور، ماهنامه را همراهی می‌کنند.

JELD-26

این نشریه تخصصی، جلب مشارکت نخبگان در ارتقای کیفی دانش "مدیریت ارتباطات" از طریق انتشار نشریه ای روزآمد ، علمی و کاربردی و تلاش براي فراگيري، جلب توجه و ارتقای سطح عمومي دانش مديريت ارتباطات را به عنوان مأموریت‌های حرفه‌ای خود تعریف کرده است. در اولین شماره این ماهنامه، گزارشی از یک روز کاری حمید بقایی معاون رییس جمهور و رییس وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شده بود. صحبتهای وی در مورد ماهواره و این جمله که بی بی سی فارسی را تماشا نمی‌کنم بازتاب وسیعی در رسانه‌ها داشت. مدیریت ارتباطات در دومین شماره خود گفت وگویی را با اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام داد که بازتاب بسیار گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت. در این گفت و گو وی برای اولین بار در طول تاریخ جمهوری اسلامی ایران گفت: مایلم کناره گیری کنم.

جلد‌های این ماهنامه به غیر از مناسبت نوروز، عکس محور بوده است. عکس‌هایی از گفت‌وگوشونده‌هایی که متن پرسش و پاسخ با آنها در قالب گفت‌وگوی ویژه منتشر می‌شود. گفت‌وگو یکی از مهم‌ترین و پرطرفدارترین بخش‌های ماهنامه است و تا کنون شمار زیادی از شخصیت‌ها و چهره‌های سیاسی، علمی و فرهنگی به پرسش‌های نمایندگان ماهنامه پاسخ داده‌اند. در سال 90 و در هجدهمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت و گو با آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان اثر برگزیده معرفی و مورد تجلیل قرار گرفت.

حمید بقایی، اکبرهاشمی رفسنجانی، سید محمد حسینی، کمال خرازی، محسن رضایی، حسین توفیق، مهدی کلهر، فاطمه طباطبایی(عروس حضرت امام(ره))، منوچهر متکی، حسن خجسته، محمد حسین صوفی، معصومه ابتکار، باقر لاريجاني، کاظم معتمد نژاد، جواد شمقدری، محمد جعفر محمدزاده، مسعود جزایری، رامین مهمانپرست، محمد هاشمی، احمد مسجد جامعی، سعید رضا عاملی، حسن بشیر، رضا تقی پور، علیرضا کریمی، صابر فیضی، پدرام پاک‌آیین، یحیی کمالی‌پور، مهدی محسنیان‌راد، محمد جواد آقاجری، شهیندخت خوارزمی، علی‌اصغر‌شعردوست، علی‌اکبر فرهنگی، باقر ساروخانی، علی اکبر جلالی، یونس شکر خواه، حسام الدین بیان، حسام الدین آشنا، حسین انتظامی، محمد سلطانی‌فر، عفت مرعشی(همسر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی)، امیر خوراکیان، مسعود کوثری، امیدعلی مسعودی، فریدون وردی‌نژاد، علی معلم و محمدرضا مجیدی از جمله مدیران ارشد، استادان و صاحبنظران و شخصیت‌هایی هستند که در مقابل پرسش‌های ماهنامه مدیریت ارتباطات قرار گرفته‌اند. شناسنامه این ماهنامه چنین است: صاحب امتياز و مدیرمسؤول: اميرعباس تقي‌پور/ سردبير: امير لعلي/ مشاور سردبیر: غلامرضا کاظمی‌دینان/ مدیریت هنری: علی شوقی بنام/ صفحه‌آرایی: یوسف فروتن آغمیونی/ گروه عکس: رئوف محسني/ ویراستار: وحیده گیتی‌فرد/ سایت: بهنام تقی پور

hashemi

مسؤولان پرونده‌های تخصصی: کتاب حمید نورشمسی/ مدیریت ارتباطات فرهنگی: حجت‌اله مرادخانی/ رسانه و کودک: ليلا خانزاده/ مدیریت ارتباطات سیاسی: آرش محبی/ مدیریت رسانه: رضا قربانی/ جامعه اطلاعاتی: سید تقی کمالی/ اندیشه: منوچهر دین‌پرست/ رسانه‌های بین‌الملل: علی البرزی/ تئاتر: علی حسنلو/ روابط‌عمومی: محمد دشتی.

در تهیه تولید مطالب ماهنامه تا کنون بیش از 100 نفر از نویسندگان و کارشناسان حوزه‌های مختلف، در قالب یادداشت، تحلیل، مصاحبه، میزگرد، نقد و نظر با مدیریت ارتباطات همکاری داشته‌اند.

مشاوران: پروفسور یحیی کمالی‌پور، دکتر شهیندخت خوارزمی، دکتر محمد سلطانی‌فر،دکتر یونس شکرخواه، دکتر حسن بشیر، دکتر علی اصغر محکی، دکتر هوشنگ عباس‌زاده،دکتر محمود ترابیان، محمدصادق افراسیابی، علي‌حيدري، سعيد معادي ، ناصر رزاق‌منش، علی جهانی، ابراهیم دربانیان، سید جواد مهدوی عادلی، علی‌اکبر خدابخش، علي صالحي، حمید شکری خانقاه، رضا نامی و دکتر نگین حسینی.

 

-------------------------------------------------------

 

جای بسی سعادت است برای بنده که توانستم مطالب بخش هماورد مهارتی خودم را در محیط صمیمی ماهنامه وزین "مدیریت ارتباطات" تهیه کنم. در مدت حدود یک هفته حضورم در دفتر نشریه مذکور واقع در خیابان ویلا/ خ پورموسی/پلاک 34 ،تجربیات بسیار گرانبهایی از سردبیر محترم این نشریه- امیر لعلی عزیز- و نویسندگان محترم کسب کردم که انشاء الله بتوانم آن را به نحو احسن در اختیار شما مخاطبان عزیز قرار دهم.قبل از اینکه بروم سر اصل مطلب، فرصت را مغتنم می شمارم و از مدیر مسئول محترم ماهنامه جناب آقای "امیرعباس تقی پور" کمال تشکر را می نمایم.

 

(روز اول حضور)- 3ساعت

روز اول حضورم که مصادف با 18 فروردین ماه 1392 بود با "امیر لعلی عزیز" سردبیر ماهنامه نشستی داشتم. نکات ارزشمندی در این نشست بیان شد که به برخی از آنها می پردازم.

amir-laali

 

  • اگر روزنامه نگار یا سیاستمدار هستی، باید پیه نامحبوب بودن را به تنتان بمالید جالب این است که به دلایل درست و معقولی مورد بی مهری قرار می گیرید، چون تلاش کرده اید واقعیت را آن گونه که می بینید، شرح دهید.
  • می توانیم هر ساعت و در هر زمان از عمرمان، حتی زمانی که بیماریم ، در حد معقول دست به قلم ببریم. داشتن میزانی از استعداد شرط لازم نویسندگی است و برای پروراندن این استعداد می توان کارهای زیادی انجام داد.اما در عین حال به آن لجاجتی که گفتیم و نیز به مقدار زیادی کنجکاوی و میل نیرومندی برای برقراری ارتباط نیاز داریم. لجاجت به این معناست که عزم راسخ را برای بهبود مهارتهایمان از طریق تمرین مداوم داشته باشیم. به خصوص برای نوشتن و بازنویسی و تا زمانی که مطلبتان شسته رفته شود، پشتکار نشان دهید و ثابت قدم باشید.در روزنامه نگاری منظور از"شسته رفته بودن" این است که نه فقط خودتان را بلکه سردبیر و مخاطبانی را که مورد خطابتان هستند، راضی و خشنود سازید.
  • گزارشگری اصلی ترین مهارت روزنامه نگار است. در عین حال باید به تندنویسی هم توجه کنید، حتی اگر سیستمی باشد که خودتان درست کرده باشید . باید کاملا به رایانه مسلط باشید و از صفحه کلید به خوبی استفاده کنید. لازم است نحوه استفاده از اینترنت را هم بدانید.
  • مهمترین درسی که باید به ویژه به عنوان خبرنگار یا نویسنده بیاموزید این است که با جدیت نام خود را سر زبان ها بیندازید و در صورتی که کارهایتان پذیرفته نشد، هرگز اعتماد به نفستان را از دست ندهید. هر شخص خلاق و مبتکری می داند که بحران اعتماد به نفس و دوره انتقاد از خود،نشانگر رویکردی جدی و دلسوزانه به نویسندگی است. اگر فردی کمال گرا باشید، اندکی نق نقو بودن بخشی از کار است. برای گرفتن دلگرمی بیشتر به خواندن ادامه بدهید.

 

ویژگی های مهم یک خبرنگار از نگاه سردبیر ماهنامه:

1- ذوق و استعداد: کسی باید وارد عرصه جذاب، پرخاطره و در عین حال پرمخاطره روزنامه نگاری شود که ضمن داشتن این استعداد ذاتی، از هنر واژه گزینی، شم خبری،حوصله زیاد و نگاه موشکافانه و دقیق نیز برخوردار باشد و با پرهیز از احساسات، سعی کند رویدادها را همان طور که اتفاق افتاده اند، منتشر کند، نه آن طور که خود می خواسته اتفاق بیفتد.

2- سرعت: سرعت در تصمیم گیری و انتقال سریع خبر، از دیگر ویژگی های اساسی خبرنویسی است.حساسیت کار اطلاع رسانی، نیاز مخاطبان به دانستن سریع و به موقع خبرها برای اتخاذ تصمیم درست، افزایش رسانه ها و رقابت میان آنها و بسیاری موارد دیگر بر ضرورت سرعت در کار خبررسانی افزوده است، به طوری که به اعتقاد من، این مثال مندرج در کتاب های روزنامه نگاری که« خبرها همانند سبزیجات فاسدشدنی هستند و اگر تا چند روز مصرف نشوند باید آنها را دور انداخت»، به میزان زیادی اعتبارش را از دست داده است، زیرا امروزه با تعدد رسانه های مکتوب و چاپ مکرر آنها در روز و پیدایش و رشد تصورناپذیر رسانه های الکترونیکی به ویژه اخبار ، مدت سوختن برخی از خبرها مثل ترور یا مرگ شخصیت های معروف سیاسی و فرهنگی ، اعلام وقوع یا پایان جنگ و سقوط شدید قیمت ارز، از چند روز به چند ساعت، چند دقیقه و حتی به چند ثانیه کاهش یافته است و تضمینی وجود ندارد که اگر رسانه ای در انتشار خبری تعلل کند، رسانه ای دیگر همان خبر را منتشر نکند.

3- توجه به واقعیتها: از دیگر خصوصیات مهمی که حتما خبرنگار باید آن را در کار خود لحاظ کند، توجه به «عینیت» است. به این معنی که خبرنگار باید سعی کند رویدادها را همان طور که اتفاق افتاده اند، منتشر کند، نه آن طور که خود می خواست اتفاق بیفتد.

با وجود این که بسیاری از رسانه ها، به ویژه رسانه های غربی، از واژه «بی طرفی» در انتشار اخبار به شکل حرفه ای سوء استفاده کرده اند، اما همچنان باید تأکید کرد که در تولید و انتشار اخبار ، باید سعی در بی طرفی و پرهیز از افتادن در دام احساسات و حب و بغض شخصی ، جناحی و گروهی داشت.کمترین عارضه رعایت نکردن بی طرفی این است که چنانچه مخاطب متوجه بی طرف نبودن رسانه شود، اعتمادش از آن سلب شود و رسانه در جذب مخاطب با دیدگاه های مختلف شکست می خورد. یکی دیگر از موارد بی اعتمادی مخاطب ، توجه خبرنگار به یک بعد از واقعیت و برجسته کردن آن ، بدون در نظر گرفتن نیازهای مخاطب است.

4- داشتن اطلاعات وسیع: مطالعه مستمر در زمینه های مختلف و پشتوانه علمی فنی، فهم خبرنگار را از خبر آسان تر و قدرت مانور او را در نگارش و تنظیم خبر بیشتر می کند. بسیار اتفاق می افتد که خبرنگار در همایشی علمی یا مصاحبه با شخصیتی سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی شرکت می کند، اما به علت کافی نبودن اطلاعات او از موضوع خبر ، خبرهایی را که مصاحبه شونده بیان می کند، خوب نمی فهمد و نمی تواند از لابه لای آنها سؤال طرح کند، یا بارها مشاهده شده است که همکاران در تحریریه های مختلف خبر رادیو و تلویزیون و مطبوعات، به علت این که خود، متن خبر را نمی فهمند و از موضوع خبر اطلاع کافی ندارند، نمی توانند خبر خوب و جذابی تنظیم و قسمتهای مهم آن را برجسته کنند. راه حل این مشکل، داشتن اطلاعات کافی و احاطه خبرنگار بر موضوع است.

5- ساده نویسی: یکی دیگر از ویژگی های مهم خبرنگار موفق، نگارش ساده خبرهاست. اگر شما خبرنگار مطبوعات تخصصی چون مجلات حقوقی، پزشکی یا دیگر نشریات تخصصی هستید، یا برای بخش های خبری، فرهنگی یا اقتصادی رادیو و تلویزیون خبر و گزارش تهیه می کنید، می توانید از واژه ها و عبارات تخصصی همان رشته استفاده کنید. اما اگر مخاطبان رسانه ای که شما در آن کار می کنید، مردم عادی یا قشرهای مختلف مردم، از افراد کم سواد تا دانشگاهیان باشند، حتما باید طوری خبر بنویسید که کم سواد ترین فرد جامعه نیز قادر به درک مطلب شما باشد. به یاد داشته باشید که رسانه، به ویژه رسانه ای که دارای مخاطب عام است، عرصه فخرفروشی نیست. به همین دلیل باید از به کارگیری واژه های تخصصی، عبارات سنگین و نامفهوم اجتناب کنید.

6- با مردم و حکومت بودن: ارتباط قوی خبرنگار با قشرهای مختلف، شخصیت های سیاسی و غیر سیاسی و دولتمردان از جمله ویژگی های مهم و اساسی در موفقیت خبرنگار است. هر قدر این ارتباط بیشتر و گسترده تر باشد، دست خبرنگار پرتر است،زیرا خبرها ذهنی نیستند و رسانه ها تقریبا همه خبرهای منتشر شده در جامعه را از قشرهای مختلف مردم،فعالیت ها و گفته های مسئولان و شخصیت های دولتی و غیر دولتی می گیرند.

تشکر از امیر لعلی عزیز...

 

(روز دوم حضور)- 3 ساعت

 

 ارزش های خبری از نگاه بهنام تقی پور(مسئول سایت مدیریت ارتباطات)

 

1- در برگیری: یکی از مهم ترین ارزش های خبری که شاید بیشتر توجه مردم را به خود جلب می کند، ارزش خبری«در برگیری» است. رویدادها وقتی این ارزش خبری را دارند که روی عده زیادی از افراد جامعه، در زمان حال یا آینده، تاثیر داشته باشد.

 

مثال: قیمت نان افزایش یافت

 

با تصویب شورای اقتصاد، نرخ انواع نان افزایش یافت.

 

به گزارش خبرنگار ما......

 

2- شهرت: برخی از مردم بسیار معروف و شناخته شده و عده دیگر گمنام و ناشناخته هستند. مردم به طور طبیعی علاقه مندند از اعمال، گفتار، رفتار و سایر ابعاد زندگی افراد مشهور و شناخته شده اطلاع داشته باشند و به همین دلیل است که خبر بیماری،مرگ، مسافرت، سخنرانی و دیگر اعمال و اقدامات شخصیت های معروف هنری،سیاسی، اقتصادی، ورزشی و به طور کلی افراد شناخته شده، صفحات اول روزنامه ها یا سایتها و یا تلویزیون را به خود اختصاص می دهد.

600 Perspolis-1392-02-24

 

مثال: جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان و احمدی نژاد به تعویق افتاد

 

تهران واحد مرکزی خبر:

 

به علت کسالت رئیس جمهور دیدار فردای(یکشنبه) وی با دانشجویان لغو شد.

 

به گزارش روابط عمومی ....

 

3- مجاورت: یکی دیگر از ارزش های خبری ،« مجاورت» است. این ارزش خبری به میزان نزدیکی مکانی یا معنوی افراد به محل رویداد مربوط می شود. مجاورت دو نوع است : مجاورت جغرافیایی و مجاورت معنوی

 

مثال جغرافیایی: زمین لرزه ای معمولی تهران را لرزاند خیلی از مهمتر از خبر زمین لرزه ای معمولی آرژانتین را لرزاند

 

مثال معنوی: مراسم تشییع پیکر پاک شهدا از مقابل مجلس شورای اسلامی برای تهرانی ها مهمتر است ولی خبر مراسم تشییع پیکر پاک شهدا در مشهد در درجه اهمیت خبر قبلی نیست.

 

4- بزرگی(فراوانی مقدار و تعداد): این ارزش خبری به آمار و ارقام مربوط است. ارقام ممکن است میزان خسارت های مالی و جانی، کثرت افراد، میزان وزن،میزان ظرفیت، میزان سرعت، درجه ریشتر و غیره باشند.

 

مثال: 300 میلیارد ریال اعتبار برای وام ازدواج اختصاص یافت

 

مشهد- خبرنگار کیهان:

 

به منظور کمک به جوانان ، 300 میلیارد ریال جهت اعطای وام ازدواج به آنان اختصاص یافته است.

 

مشاور رئیس جمهور ....

 

5- عجیب و استثنایی: این ارزش خبری در مورد رویدادهایی که برای اولین بار یا به ندرت روی می دهند، مصداق دارد.

 

مثال: تولد یک بره عجیب الخلقه در قائن

 

مشهد خبرنگار رسالت:

 

این بره عجیب الخلقه با 8 دست و پا در قائن متولد شد.

 

تمامی خبرهای ...

 

6- برخورد(اختلاف و درگیری): این گونه رویدادها، برخورد میان افراد،گروه ها، ملتها و حیوانات با یکدیگر یا با طبیعت است. برخورد ممکن است به صورت جسمی(فیزیکی) یا فکری(ایدئولوژیکی) باشد.

 

مثال: با وجود مخالفت آمریکا، بانک جهانی 231 میلیون دلار بع ایران وام می دهد

 

روزنامه واشنگتن پست به نقل از ....

 

7- زمان یا تازگی رویداد: هر قدر فاصله میان رویداد و زمان انتشار خبر آن کمتر باشد ارزش خبری بیشتری داردو برعکس.این بهد از ارزش خبری در عصر حاضر که حلقه رقابت روزنامه ها و دیگر مؤسسات خبری دیگر هر روز تنگ تر می شود، اهمیت خاصی دارد.

تشکر از آقای تقی پور عزیز...

 

(روز سوم حضور)- 4 ساعت

در انتها نشستی صمیمی با مدیر مسئول نشریه مدیریت ارتباطات داشتم که نتیجه آن در ذیل می آید:

آشنایی با دبیرخانه دائمی همایش روابط عمومی الکترونیک در صحبت با آقای امیرعباس تقی پور

amir abbas copy

در اواخر سال 1383 و همزمان با شتاب پیشرفت های روزافزون فناوری‌های دیجیتال، دبیرخانه دائمی همایش روابط‌ عمومی الکترونیک با هدف فرهنگسازی در حوزه روابط عمومی الکترونیک، آشنایی بیشتر کارگزاران روابط عمومی با پیشرفت های فناور محور، و ارتقای عملکرد روابط عمومی ها از طریق بکارگیری ابزار و تکنیک های نوین ایجاد شد. بر این اساس مقرر شد دبیرخانه همایش برای تضمین کیفیت علمی اقدامات خود همواره از مشورت برجسته ترین اساتید و مدیران اجرایی حوزه روابط عمومی و فناوری اطلاعات و ارتباطات بهره گرفته و برای انجام بهینه وظایف خود نسبت به تشکیل کمیته های تخصصی اقدام کند.

این دبیرخانه برای رسیدن به اهداف خود، برگزاری همایش های سالانه روابط عمومی الکترونیک، کارگاه‌های عملی، انتشار کتاب، مولتی مدیاهای آموزشی، انتخاب و تقدیر از اساتید پیشکسوت، انتخاب و تقدیر از اساتید پیشگام روابط عمومی الکترونیک، تقدیر از مدیران حامی توسعه روابط عمومی الکترونیک، تقدیر از دانشجویان و مقاله نویسان برتر در حوزه روابط عمومی الکترونیک، تولید ویژه نامه های مطبوعاتی، فعالیت مستمر سایت اطلاع رسانی دبیرخانه به نشانی www.eprcenter.ir و سایر اقدامات فرهنگی و علمی را در دستور کار خود قرار داده است.

در این همایش ها اصلی ترین موضوعات روزی که روابط عمومی ها با آن مواجه هستند مورد توجه دبیرخانه قرار گرفته و پس از تصویب توسط کمیته علمی، فراخوان مقالات همایش منتشر می شود. تا تاریخ تنظیم این گزارش، 7 دوره سالانه همایش روابط عمومی الکترونیک با حضور جمع کثیری از استادان، کارشناسان و مدیران روابط عمومی از سراسر کشور برگزار شده است. حضور و یا ارسال پیام مقامات رسمی بین المللی و كشور، انعكاس وسيع رسانه اي، استقبال بسیار خوب حرفه‌ای های این حوزه و طرح جدیدترین مباحث توسط استادان و نفرات برتر فراخوان مقالات،از یک سو نیاز جامعه روابط عمومی به طرح مباحث روزآمد و از سوی دیگر اهمیت اقدامات دبیرخانه همایش را نشان می دهد. در 7 دوره همایش مذکور، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور(یک بار)، آیت الله هاشمی رفسنجانی(3بار)، محمد حسین صفار هرندی وزير وقت فرهنگ و ارشاد اسلامي(یک بار)، محمدباقر قالیباف شهردار تهران(یک بار) ، رؤسای وقت انجمن جهانی روابط عمومی(2بار) و پروفسور یحیی کمالی پور رئیس انجمن جهانی ارتباطات(4 بار) به این همایش پیام داده اند. همچنین حضور و سخنرانی پروفسور کاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات ایران در 6 دوره از این همایش (یک دوره به دلیل بیماری، امکان حضور فراهم نشد) موجب غنا و اعتبار این همایش شده است.

 

از سوي ديگر تلاش كميته علمي همايش براي دعوت از اساتيد و فعالان ممتاز روابط‌عمومي به منظور سخنراني و قرائت مقالات علمي، باعث شده شركت‌كنندگان با آخرين تحقيقات و پژوهش هاي انجام شده در حوزه روابط عمومي الكترونيك آشنا شوند. در طول این سال ها اساتیدی چون پروفسور کاظم معتمدنژاد، پروفسور یحیی کمالی پور و استاد علی میر سعید قاضی به عنوان اعضای شورای مشورتی و دکتر محمد سلطانی فر، دکتر سعیدرضا عاملی، دکتر یونس شکرخواه، دکتر داود زارعیان، دکتر علی اصغر محکی، دکتر شهیندخت خوارزمی ، دکتر حمید ضیایی پرور و دکتر محمد مهدی فتوره چی به عنوان اعضای کمیته علمی و امیر عباس تقی پور به عنوان دبیر همایش با دبیرخانه دائمی که در محل شرکت روابط عمومی و تبلیغات هفت تبلیغ مستقر است همکاری داشته اند.

- نخستين همايش روابط‌عمومي الكترونيك با حضور بيش از 500 استاد، كارشناس و مدير روابط‌عمومي، روزهاي 11 و 12 مهرماه 84 در مركز همايش‌هاي مؤسسه اطلاعات برگزار شد. در این همایش که نخستین تجربه محسوب می شد 20 نفر از اساتيد و صاحب‌نظران داخلی و خارجی عرصه روابط‌عمومي و فناوری اطلاعات و ارتباطات به ارائه مقاله و بحث و بررسي پيرامون روابط‌عمومي الكترونيك پرداختند.

- دومين همايش روابط‌عمومي الكترونيك همزمان با روز جهاني ارتباطات و اولین سال درج روز ملي روابط‌عمومي در تقویم رسمی کشور در تاریخ 27 اردیبهشت 1386 برگزار شد. موضوع اصلی مقالات این همایش، اعتماد به فناوری های نوین بود. این همایش در محل هتل سیمرغ تهران برگزار شد.

- سومين همايش روابط‌عمومي الكترونيك با حضور بيش از 500 نفر از استادان، مديران، كارشناسان و دانشجويان اين حوزه صبح روز پنج‌شنبه 26 ارديبهشت‌ماه 87 در هتل المپيك تهران و با موضوع استقرار نظام روابط‌عمومي الكترونيك برگزار شد. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در پيام خود به سومين همايش روابط‌عمومي الكترونيك تأکید كرد: انتظار از روابط‌عمومي برنامه‌ريزي، تصميم‌سازي، تصميم‌گيري و ارائه راه حل است. محمد حسین صفار هرندی وزير وقت فرهنگ و ارشاد اسلامي نیز در پیام خود ، توسعه‌ روابط‌عمومي الكترونيك را يك الزام غيرقابل انكار دانست. رابرت گروپ، رئيس وقت انجمن جهاني روابط‌عمومي نيز در پيامي به سومين همايش روابط‌عمومي الكترونيك گفت: من موضوع همايش شما را تحسين مي‌كنم و اميدوارم كه مقالات و سخنان شما گيرا و سازنده باشد.

- «روابط‌عمومی الکترونیک در جامعه اطلاعاتی» موضوع چهارمین همایش روابط عمومی الکترونیک بود که همزمان با 27 اردیبهشت 1388، با حضور بیش از 500 نفر از استادان، مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی‌های سراسر کشور برگزار شد. از میان مسؤولان ارشد کشور، دکتر محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور اسلامی ایران، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجلس خبرگان رهبری و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و دکتر محمدباقر قالیباف، شهردار تهران به این همایش پیام دادند ضمن آنکه دکتر عبدالله جاسبی، رییس وقت دانشگاه آزاد اسلامی برای حضور در مراسم تقدیر از دکتر شهیندخت خوارزمی -استاد پیشگام روابط‌عمومی الکترونیک- به محل برگزاری همایش آمد و سخنانی نیز ایراد کرد. در چهارمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک حضور اساتید مسلم علوم ارتباطات و فناوری‌های نوین چشمگیر بود؛ ضمن آنکه پروفسور یحیی کمالی‌پور، رییس ایرانی دپارتمان ارتباطات و هنرهای زیبای دانشگاه پوردو آمریکا نیز پیامی به این همایش ارسال کرده بود. همچنین در بخش جنبی این همایش نمایشگاه تخصصی روابط‌عمومی با محوریت روابط‌عمومی دیجیتال برگزار شد. رییس‌جمهور در پیام خود ايجاد ارتباطات متقابل و تأمین فضا و مجال براي انعكاس آراء شهروندان، ضامن بقاء و رشد نظام‌ها دانست. همچنین شهردار تهران در پیامی به چهارمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک تأکید کرد‌: حرکت به سوی استقرار روابط‌عمومی الکترونیک، تنها یک تغییر صوری و ظاهری نیست بلکه تحولی است که فلسفه روابط‌عمومی را هدف قرار داده و آن را در جهت شفاف و پاسخگو نمودن تمام اجزای سازمان در برابر مردم مهیا می‌سازد.

- پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک با موضوع «روابط‌عمومی الکترونیک؛ روابط‌عمومی کاربردی» برگزار شد. این همایش 28 اردیبهشت ماه 89 با حضور اسفندیار رحیم مشایی، رییس دفتر رییس‌جمهور، دکتر علی زارعی نجفدری، مشاور رییس‌جمهور، علیرضا کریمی، مدیرکل وقت تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بیش از 500 نفر از اساتید، مدیران و کارشناسان این حوزه برگزار شد. نمایشگاه تخصصی روابط‌عمومی‌ها نیز در کنار محل برگزاری پنجمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک برپا شد.

- «روابط‌عمومی حرفه‌ای الکترونیک و ارتباطات مؤثر» موضوع اصلی ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک بود که با حضور دکتر رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمع کثیری از استادان، مدیران، کارشناسان روابط‌عمومی و اعضای هیئت‌مدیره انجمن‌های روابط‌عمومی ایران و متخصصان روابط‌عمومی، روز 31 اردیبهشت‌ماه 1390 در هتل المپیک تهران برگزار شد . در ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک، پیام ریچارد لینینگ، رئیس انجمن بین‌المللی روابط‌عمومی توسط غلامرضا کاظمی دینان از مدرسان و پیشکسوتان این حرفه قرائت شد.

وی در بخشی از پیام خود تأکید کرده بود: گفته می‌شود در دنیا دو چیز هست که تردیدی نسبت به آنها وجود ندارد: مرگ و مالیات‌ها که برای فعالان روابط‌عمومی شما می‌توانید «روابط‌عمومی الکترونیک» را نیز به آن اضافه کنید.

پروفسور یحیی کمالی‌پور رییس انجمن جهانی ارتباطات نیز در بخشی از پیام خود به این همایش که توسط فرهاد سپه‌رام، از پیشکسوتان روابط‌عمومی در ایران قرائت شد گفت: ایران در مسیر روابط‌عمومی الکترونیک، موفقیت‌های چشمگیری کسب کرده است.

- هفتمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک به عنوان یکی از بزرگ‌ترین گردهمایی‌های حرفه‌ای سالانه مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی کشور، با موضوع بررسی «روابط‌عمومی الکترونیک؛ تجارب و کارکردها» روز 25 اردیبهشت‌ماه 1391در هتل المپیک تهران برگزار شد.

mahnameh

 

استادان تقدیر شده در همایش های سالانه روابط عمومی الکترونیک

1- پروفسور کاظم معتمدنژاد در نخستین همایش روابط عمومی الکترونیک در سال 84

2- دکتر مهدی محسنیان راد در هفتمین همایش روابط عمومی الکترونیک در سال91

استادان دریافت کننده عنوان «استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک»

1- دکتر یونس شکرخواه، استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک در سال 86

2- دکتر سعید رضا عاملی، استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک در سال 87

3- دکتر شهیندخت خوارزمی، استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک در سال 88

4- دکتر محمد سلطانی فر، استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک در سال 89

5- دکتر داود زارعیان، استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک در سال 90

 

کتاب‌های منتشر شده توسط دبیرخانه دائمی همایش روابط عمومی الکترونیک که با همکاری انتشارات سیمای شرق و یا ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شده است 16 عنوان را شامل می شود.

hamayesh1 copy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dr shokr khah copy copy copy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

book copy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

ارزش های خبری از نگاه بهنام تقی پور(مسئول سایت مدیریت ارتباطات)

1- در برگیری: یکی از مهم ترین ارزش های خبری که شاید بیشتر توجه مردم را به خود جلب می کند، ارزش خبری«در برگیری» است. رویدادها وقتی این ارزش خبری را دارند که روی عده زیادی از افراد جامعه، در زمان حال یا آینده، تاثیر داشته باشد.

مثال: قیمت نان افزایش یافت

با تصویب شورای اقتصاد، نرخ انواع نان افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار ما......

2- شهرت:  برخی از مردم بسیار معروف و شناخته شده و عده دیگر گمنام و ناشناخته هستند. مردم به طور طبیعی علاقه مندند از اعمال، گفتار، رفتار و سایر ابعاد زندگی افراد مشهور و شناخته شده اطلاع داشته باشند و به همین دلیل است که خبر بیماری،مرگ، مسافرت، سخنرانی و دیگر اعمال و اقدامات شخصیت های معروف هنری،سیاسی، اقتصادی، ورزشی و به طور کلی افراد شناخته شده، صفحات اول روزنامه ها یا سایتها و یا تلویزیون را به خود اختصاص می دهد.

مثال: جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان و احمدی نژاد به تعویق افتاد

تهران واحد مرکزی خبر:

به علت کسالت رئیس جمهور دیدار فردای(یکشنبه) وی با دانشجویان لغو شد.

به گزارش روابط عمومی ....

3- مجاورت: یکی دیگر از ارزش های خبری ،« مجاورت» است. این ارزش خبری به میزان نزدیکی مکانی یا معنوی افراد به محل رویداد مربوط می شود. مجاورت دو نوع است : مجاورت جغرافیایی و مجاورت معنوی

مثال جغرافیایی: زمین لرزه ای معمولی تهران را لرزاند خیلی از مهمتر از خبر زمین لرزه ای معمولی آرژانتین را لرزاند

مثال معنوی: مراسم تشییع پیکر پاک شهدا از مقابل مجلس شورای اسلامی برای تهرانی ها مهمتر است ولی خبر مراسم تشییع پیکر پاک شهدا در مشهد در درجه اهمیت خبر قبلی نیست.

4- بزرگی(فراوانی مقدار و تعداد): این ارزش خبری به آمار و ارقام مربوط است. ارقام ممکن است میزان خسارت های مالی و جانی، کثرت افراد، میزان وزن،میزان ظرفیت، میزان سرعت، درجه ریشتر و غیره باشند.

مثال: 300 میلیارد ریال اعتبار برای وام ازدواج اختصاص یافت

مشهد- خبرنگار کیهان:

به منظور کمک به جوانان ، 300 میلیارد ریال جهت اعطای وام ازدواج به آنان اختصاص یافته است.

مشاور رئیس جمهور ....

5- عجیب و استثنایی: این ارزش خبری در مورد رویدادهایی که برای اولین بار یا به ندرت روی می دهند، مصداق دارد.

مثال: تولد یک بره عجیب الخلقه در قائن

مشهد خبرنگار رسالت:

این بره عجیب الخلقه با 8 دست و پا در قائن متولد شد.

تمامی خبرهای ...

6- برخورد(اختلاف و درگیری): این گونه رویدادها، برخورد میان افراد،گروه ها، ملتها و حیوانات با یکدیگر یا با طبیعت است. برخورد ممکن است به صورت جسمی(فیزیکی) یا فکری(ایدئولوژیکی) باشد.

مثال: با وجود مخالفت آمریکا، بانک جهانی 231 میلیون دلار بع ایران وام می دهد

روزنامه واشنگتن پست به نقل از ....

7- زمان یا تازگی رویداد: هر قدر فاصله میان رویداد و زمان انتشار خبر آن کمتر باشد ارزش خبری بیشتری داردو برعکس.این بهد از ارزش خبری در عصر حاضر که حلقه رقابت روزنامه ها و دیگر مؤسسات خبری دیگر هر روز تنگ تر می شود، اهمیت خاصی دارد.

  

نويسنده : روح الله فلاح

این کاربر 2 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.