پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



روابط عمومی

.

0-توجه به افکار عمومی در واحد مربوطه

یکی از وظایف روابط عمومی ، سنجش افکار عمومی است ؛ روابط عمومی  باید دیوارهای بین خود، رسانه ها و مردم را بردارد. شفاف  کردن سازمان و سیاست های آن و دوسویه کردن ارتباط با مردم از دیگر وظایف روابط عمومی است.

روابط عمومی باید در پی برقراری رابطه ای سالم بر اساس  تفاهم و اعتماد متقابل  برای دستیابی  مردم و جامعه به حقیقت باشد. در غیر این صورت وقتی بین رفتار و کردار فاصله ایجاد شود اعتماد مردم سلب می شود که در واقع به معنای شکست در تمام برنامه های ارتباطی  است. همه این امور فقط به صداقت و درستی گفتار و کردار باز می گردد. با توجه به نقش مهمی که افکار عمومی در روابط عمومی دارد، ضرورت ایجاب می کند که این پدیده شگفت انگیز را به خوبی بشناسیم. به هرحال  استفاده از هر یک از روش های پژوهش در افکار عمومی با توجه به مقتضیات زمان و مکان و نیازها و امکانات که صورت گیرد، حاصل  آن، شناخت افکار عمومی مخاطبان است و برای ما مشخص  می کند که نیازها و طرز  تلقی ها چیست.

روابط عمومی در این بخش  وظایفی بسیار پیچیده تر و دشواری  بر عهده دارد. ایجاد پل ارتباطی  دو سویه میان سازمان ومخاطب، از عمده ترین این وظایف  است. روبط عمومی موظف است اطلاعات ، عملکرد و اخبار سازمان را  به صورت  واقعی، صحیح  و به موقع  در اختیار افکار عمومی  بگذارد. مردم را از ضرورت  اقدامات و برنامه های اجرا شده  و در دست  اجرا آگاه کند . نیازهای  اطلاعاتی  آنها را صادقانه بر طرف  سازد هم دلی ،  همراهی و مشارکت مردم را برای ادامه تلاش های  توسعه بخش خود جلب کند و فلسفه  تصمیم  گیری ها  و برنامه را به اطلاع عموم برساند و به این وسیله  از بروز  و شکل  گیری شایعات که نشات گرفته از ابهام و فقر اطلاعات  نیز اهمیت موضوع ها و رویداد های مرتبط با سازمان است جلوگیری کند؛ در عین حال  لازم است با حضور به موقع و موثر  در عرصه اجتماع اطلاعات گوناگون را از  سطح جامعه جمع آوری کند و به مدیریت سازمان انتقال دهد تا زمینه ناکامی ها و نیز  سردی گراییدن روابط سازمان با جامعه را از بین ببرد . پنهان کردن اطلاعات و سنگین کردن فضای  ارتباطی  سازمان و جامعه بی تردید  حرکتی ضد توسعه است. استفاده از  رسانه های جمعی امروز کارآمد ترین و مهم ترین ابزار  انتقال  اطلاعات سازمان به بیرون و آگاهی  از نیازها و داوری های افکار عمومی در قبال سازمان است. بنابراین شناخت ماهیت جایگاه و ظرفیت های رسانه ای  و بهره برداری آگاهانه و صحیح از رسانه ها در جهت اهداف  توسعه امروز یکی از نیازها وضرورت های اساسی  فرا روی  روابط عمومی هاست.

 

نويسنده : خدیجه رمضان زاده

این کاربر 12 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.