پنج شنبه, 27 ارديبهشت 1403

 



کاربینی روابط عمومی معاونت صدا

 

(گزارش کاربینی)

 

دانشگاه جامع علمی‌کاربردی (واحد 13)

استاد: سرکار خانم صادقی

 

 

 

 

 

تهیه کننده: پیمانه مومنی

رشته روابط عمومی گرایش رسانه


 

فهرست مطالب

عنوان

 

صفحه

مقدمه

........................................................................................

3

چارت سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

........................................................................................

4

توضیح مختصری در خصوص چارت

........................................................................................

5

اهداف و وظایف شبکه های رادیویی

........................................................................................

7

شرح وظایف روابط عمومی معاونت صدا

........................................................................................

9

ارتباطات درون سازمانی

........................................................................................

9

ارتباطات برون سازمانی

........................................................................................

10

امور فرهنگی

........................................................................................

11

تبلیغات

........................................................................................

11

انتشارات

........................................................................................

14

تشریفات

........................................................................................

14

سابر موارد

........................................................................................

14

نیروی انسانی مشغول در واحد روابط عمومی

........................................................................................

15

وظایف مدیر روابط عمومی

........................................................................................

16

وظایف کارشناس روابط عمومی

........................................................................................

18

مسئول اجرایی

........................................................................................

19

مسئول سایت

........................................................................................

20

رابط خبری

........................................................................................

20

متصدی دفتر

 

21

نامه رسان

........................................................................................

21

تایپیست

........................................................................................

21

سایت رادیو با قابلیت و خدمات متنوع

........................................................................................

22

نحوه برگزاری جشن ها و مراسم ها

........................................................................................

24

گزارش برگزاری جشنواره رادیو در شهرستان زیباکنار

........................................................................................

25

شاخص ها و اندازه گیری بهره وری روابط عمومی صدا

........................................................................................

30

گزارش عکس

........................................................................................

33

نتیجه گیری

........................................................................................

40

 


مقدمه :

در این گزارش که از عملکرد اشتغال اینجانب در روابط عمومی معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است سعی بر این داشته ام تا در خصوص تجربیات خود که در طی این مدت آموخته ام را خدمتتان ارائه نمایم.

طی این مدت که در واحد روابط عمومی معاونت صدا در سازمان صدا و سیما واقع در ساختمان شهدای رادیو طبقه پنجم مشغول بودم ، سعی کردم تا با توجه به رشته تحصیلی خود بیشتر در زمینه فعالیت های روابط عمومی تجربه کسب نمایم و از این زمانی که در اختیار داشتم حداکثر استفاده را صورت دهم وبا کمک همکاران خوب خود در این واحد بتوانم تجربیات ارزشمندی را کسب و گزارش خود را حول مسائلی همچون:  

  • ساختار روابط عمومی
  • چارت سازمانی
  • شرح وظایف روابط عمومی معاونت صدا
  • مدبر و نیروهای مشغول در این واحد

را ارائه دهم .

 


چارت سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران:

 

(لازم به ذکر است که شبکه رادیوئی آوا فعلا زیر مجموعه شبکه پیام میباشد و توسط مدیر این شبکه مدیریت میشود)


توضیح مختصری در خصوص چارت:

مدیریت روابط­عمومی یکی از مدیریت‌های ستادی در معاونت صداست که مستقیماً زیرنظر معاون صدا و به صورت غیر مستقیم به اداره کل روابط عمومی( زیر نظر مستقیم ریاست سازمان صدا و سیما)
متصل است .

اینکه می‌گوییم به صورت غیرمستقیم یعنی این که در ارائه برخی از گزارشها به اداره­کل روابط عمومی ملزم به پاسخگویی است .

دیگر این‌که هر کدام از شبکه­های رادیویی دارای روابط­عمومی هستند برای فعالیت‌های خاص آن شبکه که آنها نیز زیر نظر مستقیم مدیر شبکه مربوطه و به طور غیرمستقیم متصل به روابط­عمومی
معاونت صدا هستند.

 


توضیح دیگر اینکه تمامی شبکه ها به لحاظ ساختاری تقریبا مشابه یکدیگرندکه یک نمونه را برای مثال مشاهده میکنید:

 


اهداف و وظایف شبکه های رادیویی:

اگر بخواهیم به لحاظ اهداف و وظایف شبکه ها را بررسی نمائیم تمامی شبکه ها اهداف تقریباً مشترکی دارند که از جمله آن:     

1. تعریف هویت و مأموریتهای شبکه های رادیویی.

2.    توسعه فضای پیام رسانی رادیویی وگسترش نفوذ رسانه درجامعه ازطریق برپایی شبکه های جدید.

3.    توسعه سطح پوشش جمعیتی و بهبود کیفی برنامه ها متناسب با برنامه جامع پوشش کشوری.

4.   ارتقای کیفیت محتوای برنامه ها با بکارگیری شیوه های هنرمندانه و حرفه ای درموضوعات مختلف.

5.  ارتقای کیفی دارائیهای نامشهود سازمان.( سرمایه سازمانی ـ سرمایه اطلاعاتی ـ سرمایه انسانی )

6.    حفظ مخاطبان فعلی و جذب مخاطبان جدید.

7.    نهادینه سازی و ترویج فرهنگ و هویت ایرانی ـ اسلامی.

8.    تقویت وحدت ملی.

9.    طرح غیر مستقیم و تأثیرگذار آموزه های دینی و اخلاقی در قالب های نوین و جذاب.

10.    افزایش حضور اثربخش در فضای رقابتی سایبر.

11.    گسترش حضور فعال در عرصه های داخلی و بین المللی .

12.  تأمین نیازهای معنوی و دینی از طریق ارتقای کیفی تولیدات نغمات دینی و آئینی
و ساماندهی پخش موسیقی.

13.  ارتقا و تقویت جایگاه رادیو در جامعه و افزایش سطح اعتماد مخاطبان به رسانه.

14.   واگذاری خبر به معاونت صدا با هدف گسترش یکپارچگی و اثر بخشی فرایندهای ارتباطی.

15.  تقویت رویکرد آگاهی و امید بخشی و توجه به نهاد خانواده در برنامه های رادیویی.

16.  حفظ و تقویت زبان فارسی برای ایرانیان و فارسی زبانان.

17.  دستیابی به سرآمدی در مدیریت عملیاتی با مضمون بهره وری مالی.

18.  بهبود مستمر فرآیندهای طرح،تولید ، پخش و نظارت رادیو با روش معماری سازمانی.

19.   ایفای نقش مطلوب رسانه ای در تحقق برنامه های توسعه ملی با رویکرد مسئولیت اجتماعی .

20.   تعامل با رسانه های داخل و خارج سازمان.


شرح وظایف روابط عمومی معاونت صدا :

بخش های زیر مجموعه روابط عمومی شامل ارتباطات درون سازمانی، ارتباطات برون سازمانی، امور فرهنگی، تبلیغات، انتشارات ،تشریفات، سایر موارد :

 

  1. ارتباطات درون سازمانی :
  • تهیه پیام‌های تبریک و تسلیت ، طراحی نمودارها و پلاکاردها به مناسبت‌های مختلف
  • تلاش برای تقویت روحیه تفاهم بین مدیران و کارکنان و زمینه­سازی برای برقراری ارتباطات بین آنها (برگزاری مراسم نشست­های صمیمی کارکنان با معاون صدا برگزاری جلسات پرسش و پاسخ بین مدیران معاونت (هر 3 ماه) .
  • بررسی و استخراج بولتن بریده جراید و تهیه خبرهای منتشره درج شده در سایت‌ها به صورت روزانه
  • هماهنگی و همکاری با واحد روابط عمومی شبکه­های رادیویی و اداره­کل­ها
  • پوشش خبری مراسم­ ، سخنرانی‌ها، گردهمایی­های معاونت
  • برنامه­ريزي و همكاري در جهت برگزاري كنفرانس­ها، سمينارها، جشنواره­ها ، مصاحبه­ها و بازديدها
  • تهیه، تنظیم و ارسال اخبار حوزه معاونت به خبرگزاری ها و جراید و هفته نامه سازمان
  • دریافت و ویرایش اخبار و شبکه های حوزه صدا و اطلاع رسانی به اصحاب رسانه
  • مذاکره با مدیران روابط عمومی و مسئولان خبر شبکه ها در خصوص نحوه اطلاع رسانی
  • تهیه و ارسال خبر از بازدیدها ، نشست ها و جلسات معاون محترم صدا
  • پذیرش مسئولیت سایت جشنواره رادیو و بروز رسانی آن
  • انتشار اخبار مرتبط با جشنواره در سایت جشنواره و سایت رادیو
  • فراهم نمودن مقدمات برگزاری طرح رادیو نگاران
  • هماهنگی برگزاری مصاحبه های اختصاصی خبرنگاران رسانه های دیداری ، شنیداری و الکترونیک بروز رسانی و تابلوهای اطلاع رسانی معاونت .
  • ارسال پیامک داخلی

 

  1. ارتباطات برون سازمانی :
  • زمينه­سازي براي ارتباط مستمر با خبرنگاران رسانه­هاي جمعي
  • برقراری ارتباط مستمر با رسانه­های گروهی و خبرگزاری جمهوری اسلامی جهت انعکاس تشریح فعالیت‌ها و برنامه­های معاونت
  • برقراری ارتباط با رسانه­های گروهی و ترتیب مصاحبه با معاونت صدا و قائم مقام
  • برنامه­ريزي براي برقراري ارتباط دوسويه بين كاركنان و كليه اقشار مردمي با مسئولين ( بخش ارتباطات مردمی)
  • ارتباط با وزارتخانه­ها و سازمان‌ها و ارگان‌ها
  1. امور فرهنگی :
  • تشکیل شورای امور فرهنگی با مشارکت بسیج معاونت و مشاور امور زنان
  • تهیه مطالب فرهنگی مانند حدیث روز ، شعار هفته ودرج در تابلوهای اعلانات
  • برگزاری مسابقه در نشریه صدای ماندگار
  • تهیه و در اختیار قرار دادن بلیط مراکز رفاهی تفریحی از قبیل سرزمین عجایب، باغ وحش ارم ،
    تله کابین توچال به همکاران.
  • تهیه و توزیع بلیط تئاترو سینما در برخی از مناسبت ها
  • تجهیز روابط عمومی به امکانات مورد نیاز کارهای گرافیکی
  • نصب پارچه های مشکی در ایام جشنواره
  • برگزاری مسابقات ورزشی در رشته های فوتبال ، شطرنج ، دارت ، پینگ پنگ بین همکاران رادیو
  • تهیه اقلام فرهنگی از قبیل پرچم ، پارچه مشکی و ...
  • تهیه عکس و فیلم از نشست ها و مراسم های حوزه صدا

 

  1. تبلیغات :
  • انجام تبلیغات محیطی در 60 مناسبت ملی و مذهبی
  • نصب بیلبوردبه ابعاد30 متر مربع در طبقه همکف ساختمان رادیو و استفاده مناسبتی از آن
  • برنامه ریزی مناسب جهت انجام تبلیغات زمان دار برای جشنواره
  • برنامه ریزی مناسب جهت انجام تبلیغات زمان دار برای جشنواره
  • انجام تبلیغات محیطی گسترده در فواصل مختلف در ساختمان های رادیو در
    خصوص جشنواره
  • طراحی و تولید هدایای تبلیغاتی برای اهدا به مخاطبان

انتشارات :

  • برنامه ریزی جهت انتشار بروشورهای مرتبط با جشنواره رادیو
  • تهیه بولتن خبری مرتبط با اخبار حوزه رادیو
  • انتشار نشریه صدای ماندگار جهت جشنواره رادیو

 

  1. تشریفات :
  • برگزاری مراسم تودیع و معارفه در چندین نوبت برای مدیران شبکه های رادیویی
  • حضور موثر در جلسات معاونت محترم صدا با گروه ها و واحدهای حوزه صدا
  • همراهی با معاونت محترم صدا در بازدید از واحدهای حوزه و مجامع بیرونی

 

  1. سایر موارد :
  • طرح رادیو نگاران شامل :

1-    ارائه طرح

2-    اخذ مجوزهای لازم

3-    انتشار فراخوان

4-    دریافت آثار

5-    تشکیل هیئت داوران

6-    پیگیری های مرتبط با لوح تقدیر و جوایز برگزیدگان

 

  • ارائه طرح ساماندهی ارتباطات تلفنی حوزه صدا شامل :

1-    ارائه طرح

2-    اخذ مجوز

3-    تهیه مستندات مرتبط با سامانه تلفنی

4-    پیگیری تهیه خطوط E1

 

نیروی انسانی مشغول در واحد روابط عمومی معاونت صدا :

- مدیر روابط عمومی(جناب آقای علی اکبر خدابخش)

-کارشناس روابط عمومی( 3 نفر)

- رابط خبری

- مسئول اجرایی

- عکاس و تصویربردار

- گرافیست

- متصدی دفتر

- تایپیست

-نامه‌رسان

مسئول سایت

وظایف مدیر روابط­عمومی معاونت صدا :

1-    تعامل دو طرفه بین روابط عمومی معاونت با دفتر و معاون صدا

2-  ارائه مشاوره به معاون صدا به عنوان بازوی مشورتی در مناسبت‌ها و یا مواقع بحران، با حفظ سمت مشاور معاونت صدا نیز هستند.

3-  ارائه گزارش عملکرد روابط­عمومی در طول ایام سال و مناسبت‌های ملی و مذهبی به اطلاعات و
برنامه­ریزی

4-    ارائه گزارش عملکرد سالیانه به اداره­کل روابط عمومی سازمان

5-    تعامل با وزارتخانه­ها و سازمان‌ها و ... که با معاونت صدا همکاری دارند

6-  ایجاد محیطی آرام و پرنشاط در روابط عمومی معاونت برای انجام بهینه کارها توسط کارکنان
روابط عمومی در جهت اهداف و چشم­اندازهای معاونت.

7-  تعامل با روابط­عمومی شبکه­های رادیویی برای برجسته­سازی فعالیت­های صورت گرفته در معاونت در جهت معرفی بیشتر آنها در جراید و سایت‌های خبری.

8-  برگزاری مراسم­، بازدید از موزه­ها ونمایشگاه­ها و ... که در جهت ایجاد روحیه شاداب­تر کارکنان معاونت سودمند خواهد بود .

9-    مدیریت فضاهای تبلیعاتی داخلی ساختمان معاونت خصوصاً تابلوها

10- ایجاد یک پل ارتباطی موثر در جهت انعکاس نظرات کارکنان معاونت به معاون صدا و همچنین انعکاس نظرات معاون صدا به کارکنان معاونت از طریق ارائه اطلاعیه یا بروشور و استفاده از فضاهای تبلیغاتی داخلی ساختمان معاونت

11-  مدیریت صندوق انتقادات و پیشنهادهای معاونت و جمع­بندی نظرات ارائه شده به معاون صدا

12-  برگزاری نشست‌های صمیمانه بین کارکنان معاونت با معاون صدا برای تعامل مستقیم بین آنها

13-  تلاش در جهت انعکاس و برجسته­سازی هر چه بیشتر فعالیت‌های مفید صورت گرفته معاونت در جراید و سایت‌های خبری

14-  ارائه تبلیغاتبه صورت بنر ، استند ، پوستر ، بروشور، در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی .

15-  مدیریت جشنواره­هایی که توسط معاونت صدا برگزار می­شود . مانند : جشنواره برنامه های رادیویی یا نشست‌هایی که به نحوی معاونت در آن دخیل است .

16-  ایجاد محیط مطمئن و با اعتماد در روابط­عمومی برای کارکنان معاونت تا پیشنهادها و انتقادهای خود را به روابط­عمومی انعکاس دهند .

17-  تقدیر و تشکر از فعالیت­ها برجسته کارکنان معاونت و خانواده آنان در قالب انعکاس در جراید و هفته­نامه ، وب سایت‌ها

18-  ارائه پیام تبریک و تسلیت در هفته­نامه ، برای کارکنان یا خانواده محترم آنان مانند پیام تبریک ازدواج و یا تسلیت .


وظایف کارشناس روابط عمومی :

 

1-     تنظیم تقویم زمان‌بندی کاری در شش ماه سال

2-     تنظیم تقویم زمان‌بندی جلسات

3-     تنظیم برنامه مصاحبه با مطبوعات و رسانه گروهی

4-     چاپ بروشور و جزوه جهت تنظیم برنامه مصاحبه با مطبوعات و رسانه گروهی

5-     تشکیل جلسات با خبرنگاران هر دو ماه یک‌بار برای دفتر معاونت

6-   تشکیل جلسه با روابط­عمومی شبکه­های رادیویی و روابط­عمومی سازمان‌ها و نهادهای
خارج از سازمان

7-     برقراری ارتباط مستمر با رسانه­های گروهی به منظور تشریح فعالیت­ها و اقدامات معاونت

8-   برقراری ارتباط شایسته بین مخاطبان درون­سازمانی و برون­سازمانی معاونت از طریق دریافت پیشنهادها ، انتقادها و نقطه نظرات به منظور انعکاس آن به مسئولین

9-     تهیه و انتشار جزوات و نشریه­های اطلاعاتی و خبری

10- بررسی و استخراج مطالب و تهیه متون لازم از بولتن­ها ی منتشر شده توسط سازمان­ها و ارگان‌ها در ارتباط با مسائل رادیویی

11- فراهم نمودن امکانات برگزاری مراسم سخنرانی­ها، جشن‌ها و فعالیت­های مذهبی و ملی
درسطح معاونت

12- انجام کلیه امور تشریفاتی و استقبال و بدرقه میهمانان معاونت

13- شرکت در جلسات و سمینارهای مربوطه حسب دستور مقام مافوق و ارائه گزارش­های مورد نیاز و در صورت صلاحدید درج در سایت‌ها و خبرگزاری­ها

14- مطالعه اخبار ومطالب منتشره در مطبوعات کشور درباره فعالیت‌های معاونت صدا

15- بهره­مندی از نظرات کارشناسی و کمک کارشناسی برای مشارکت ، بهینه ­سازی و تسریع در
پی­گیری امور محوله

 

مسئول اجرایی :

- تهیه پیام­های تبریک و تسلیت در مناسبت­های مختلف مذهبی و غیرمذهبی

- نظارت و اجرای پوشش تبلیغات محیطی ( بنر، استند و ...) دردرون ساختمان معاونت صدا

- ارتباط و هماهنگی با واحد تبلیغات روابط­عمومی شبکه­های صدا

- نظارت بر توزیع هفته­نامه صدا و سیما و هفته­ نامه سروش


مسئول سایت :

-         ارسال خبرهای تایپ شده به سایت­های مختلف ( هفته­نامه، خبرگزاری‌ها ، روزنامه­ها )

-         اطلاع­رسانی پیام­های مرتبط با روابط­عمومی معاونت از طریق سامانه پیام کوتاه به عوامل و مدیران رادیو

-         مسئولیت امور دبیرخانه شورای هماهنگی روابط عمومی­ها

-         تهیه و تنظیم بولتن بریده جراید به صورت روزانه

(سایت رادیو:wwwRadio.ir)

 

رابط خبری :

-         ارتباط با رابط­های خبری شبکه­های صدا برای دریافت خبرهای مربوط به معاونت

-         تهیه و تنظیم مصاحبه با عوامل تولیدی یا مدیران

-         تهیه خبر از مراسم­های معاونت و ایجاد ارتباط مستمر با خبرگزار‌ي‌ها و روزنامه برای انعکاس خبرها .

-         دعوت از خبرنگاران برای نشست­های خبری معاونت صدا

متصدی دفتر:

-         ثبت و ارسال نامه­های دفتر

-         کلیه هماهنگی­های مربوط به مدیریت روابط­عمومی (جلسات ، ارتباط با واحدهای مختلف و امور دفتری )

-         نظارت بر روزنامه­های مورد استفاده همکاران و مدیریت

 

نامه رسان :

-         توزیع کلیه نامه­های داخلی و خارجی دفتر روابط­عمومی

-         نصب پوسترهای رسیده و تایید شده توسط مدیریت روابط­عمومی و یا مسئول اجرایی

-         نصب بنرها و استندهای مناسبتی در محوطه ساختمان شهدای رادیو

 

تایپست :

- کلیه امور تایپ دفتر روابط­عمومی اعم از خبرها ، نامه‌ها ، جدول‌ها ، قراردادها، گزار ش‌ها

 

سایت راديو، با قابليت‌ها و خدمات متنوع

در اين پايگاه، هدر سايت با طراحي منحصر به فرد و قابليت دريافت پخش زده شبكه‌ها، بصورت نمادين بعنوان يك راديوي ديجيتال طراحي شده است.

بخش عمومي با هدف جلب مشاركت بيشتر مخاطبان در فرآيند برنامه‌سازي راديو، بدين شكل طراحي شده است: امكان دريافت آخرين اخبار رويدادهاي راديو، شنيدن برنامه‌ها بصورت زنده، امكان تست صدا براي علاقمندان به گويندگي، دريافت فركانس شبكه‌هاي راديويي در تمام كشور با قابليت جستجو، مشاهده تصاوير رويدادهاي راديو، امكان اعلام نظر در مورد برنامه‌هاي راديو در قالب‌هاي پيشنهاد، انتقاد و درخواست، طرح سؤال و دريافت پاسخ، انعكاس اخبار و اطلاعات جشنواره بين‌المللي راديو، ورود به وبلاگ برنامه‌هاي راديو در دامنه radio.ir و با قابليت ارائه نظر مخاطب معرفي سايت شبكه‌هاي راديويي، انعكاس گزيده‌‌اي از تازه‌ترين اخبار ايران و جهان از منابع معتبر، امكان شناسايي كارشناسان مختلف براي حضور در برنامه‌هاي راديويي و ثبت نام داوطلبان متقاضي.

در بخش عمومي و در سايت اصلي، معرفي شبكه‌هاي راديويي، امكانات ارتباطي شبكه‌هاي راديويي، سايتهايي نظير پژوهشهاي راديو، نغمات آييني و ... همچنين تاريخچه راديو و تماس با روابط عمومی صدا قرار گرفته است. همچنين امكان تبليغ در تمام بخش‌هاي سايت، وجود دارد.

در بخش كاركنان راديو نيز، كاركنان راديو مي‌توانند با مراجعه به فهرست اصلي سايت، در اين بخش ثبت‌نام و از اطلاعات ذيل بهره‌مند شوند:

قابليت‌هايي نظير آخرين اطلاعيه‌‌هاي سازماني، مطالب خواندني (در اين بخش مطالب كاربردي و خواندني زيادي در سرويس‌هاي مختلف مورد نياز برنامه‌سازان روزانه به روز مي‌شود)، بانك كارشناسان (اطلاعات فردي و تحصيلي افرادي است كه در بخش عمومي سايت اصلي راديو ثبت نام كرده و پس از تأييد صلاحيت، در بخش كاركنان قابليت نمايش پيدا مي‌كند. پيوندهاي سازماني، دفتر تلفن سازماني،
بريده جرايد.

كارمندان هماهنگي سا سردبيران برنامه‌ها مي‌توانند با مراجعه به بانك كارشناسان، كارشناس مورد نياز برنامه خود را انتخاب و در برنامه از توانمندي‌ ايشان استفاده كنند.) تيتر روزنامه‌هاي كثيرالانتشار در اين بخش نمايش گذاشته مي‌شود، درخواست ايجاد وبلاگ براي برنامه‌ها (برنامه‌سازان مي‌توانند با هدف ايجاد وبلاگ براي برنامه‌ها، درخواست اوليه ايجاد وبلاگ را ارائه نمايند، پس از تأييد مدير گروه و شبكه، وبلاگ مورد نياز برنامه‌ساز در بخش عمومي به نمايش گذاشته شده و مديريت محتوايي اين وبلاگ به برنامه‌ساز متقاضي سپرده مي‌شود.)

هم‌اكنون در بخش كاركنان راديو لينك‌هاي نظير تقويم سازماني، اخبار مهم سايت‌هاي اينترنتي در قالب پيشنهاد سردبير، نظرسنجي، مشاوره و هرگونه لينك مورد نياز، قابليت ايجاد دارد.

همكاران راديو در اين بخش مي‌توانند علاوه بر دسترسي به پرونده شخصي به معاون صدا و مديران شبكه‌ها نيز به صورت مستقيم پيام ارسال كنند.

 

 


نحوه برگزاری جشن­ها و مراسم­ها :

1) در صورتی که مراسم داخلی باشد مانند تقدیر از برنامه­سازان دهه فجر، بر اساس وظایف محوله در سه محور انجام می‌شود .

الف: بر این اساس وطبق اهمیت مراسم اطلاع­رسانی در سطح رادیو انجام می‌شود. برای این منظور بنر در ابعاد 90×2 و همچنین بیلبورد طراحی، چاپ و نصب می‌شود .

ب: با ایجاد ارتباط با رسانه­ها از کلیه عکاسان و خبرنگاران رسانه­ها (15 رسانه ) از آنها دعوت به عمل آمده تا اخبار را پوشش دهند . همچنین خود واحد روابط­عمومی مستقلا خبر ، عکس و فیلم تهیه می‌کند.

ج: اخبار و عکس تهیه شده به سایت اصلی رادیو ارئه می‌شود تا در صفحه اول درج شود.

2) اگر مراسم در حد ملی باشد (جشنواره ملی صدا) مراحل و محورهای بالا با گستردگی غیرقابل مقایسه­ای انجام می‌شود .

الف: اطلاع­رسانی تبلیغی از ساختمان اصلی رادیو (ساختمان شهدای رادیو ) تا فضاهای مناسب داخلی سازمان تا سطح شهر و محل برگزاری جشنواره و مسیر جاده بین تهران و شهر محل برگزاری انجام می­شود .

ب: حجم ارسال دعوت‌نامه از 15 رسانه به 35 خبرگزاری افزایش یافته و با در نظر گرفتن مکان مناسبی برای استقرار آنها در محل برگزاری و در اختیار قرار دادن امکاناتی از قبیل تلفن، فکس، کامپیوتر متصل به اینترنت پر سرعت و پرینتر و... اخبار را به صورت لحظه به لحظه ارسال می‌کنند . همچنین کار تهیه خبر روابط­عمومی در قالب ستاد خبری انجام می‌شود.

ج: سایت رسمی رادیو به صورت 24 ساعته کلیه اخبار را درج می‌کند

(سایت رادیو:  www.Radio.ir)

 

گزارش برگزاری جشنواره رادیو در شهرستان زیباکنار:

دوازدهمين جشنواره بين‌المللي صدا و چهارمین اجلاس جهاني صدا كه در زيباكنار مجتمع فرهنگی تفریحی صدا و سیما برگزار شد، تعداد بسيار زيادي از برنامه‌‌سازان و عوامل توليدي برنامه‌هاي راديويي داخل و بيش از 20 كشور خارجي در آن شركت كردند.

واحد روابط‌عمومي بر اساس وظايف و نحوه عملكردي كه داشت عمده بخش مربوط به اطلاع‌رساني محيطي، و خبر را به نحو فزاينده‌اي انجام داد.


الف) تبليغات محيطي

به منظور اطلاع‌رساني هرچه بيشتر از 6 ماه قبل از برگزاري اين جشنواره كه بزرگ‌ترين اجتماع راديويي كشور به حساب مي‌آيد. كليه كارهاي مربوط به روابط‌عمومي اعم از طراحي و چاپ و پوستر، بنرهاي كوچك 90×2 و در سايز‌هاي بزرگ جهت نصب در ساختمان راديو، محيط اطراف صداوسيما و ساير نقاط در تعداد مشخص نصب شد.

در فضاي برگزاري جشنواره نيز با استفاده از انواع و اقسام سازه‌هاي نمايشگاهي (اسپيس) به مقدار كافي بنر و پوستر نصب شد.

به منظور هرچه بهتر برگزار شدن اين گردهمايي مسئولان برگزاري با نظارت روابط‌عمومي اقدام به ساخت و نصب بزرگ‌ترين راديوي جهان كه از چوب (MDF) و پروفيل و پلاستيك ساخته شده بود را نمودند كه اين سازه بسيار جالب هم‌اكنون در ساختمان راديو مستقر است.


ب) ستاد خبري

روابط‌عمومي با راه‌اندازي ستاد خبري كه امكانات مناسبي مانند انواع كامپيوترها، فاكس و خطوط متعدد تلفن بود به صورت 24 ساعته اخبار و رويدادهاي گوناگوني كه در طي جشنواره در حال برگزاري بود را توليد و به ساير خبرگزاري‌ها ارسال مي‌كردند. با توجه با اهميت فوق‌العاده زياد اين گردهمايي راديويي از خبرنگار برخي رسانه‌ها براي توليد اخبار نيز دعوت به عمل آمد كه اين افراد در طي 3 روز برگزاري اين جشنواره حجم قابل ملاحظه‌اي از اخبار را براي رسانه خود تهيه و ارسال كردند.

در مجموع جشنواره دوازدهم از بعد اطلاع‌رساني و توليد اخبار در سطح بسيار بالا و وسيع و بسيار با كيفيت برگزار شد.

 


شاخص­ها و اندازه­گیری بهره­وری روابط­عمومی معاونت صدا :

1-  میزان و تعداد خبرهایی که از فعالیت­های صورت گرفته معاونت در روزنامه­ها و سایت‌ها درج می­شود که هرچه تعداد بیشتر باشد برجسته سازی بیشتری صورت گرفته است .

تعداد خبرهای درج شده از طریق روابط­عمومی معاونت در هفته­نامه و روزنامه­ها در سال90 در طی یک‌سال تقریباً 30 مورد اما تعداد خبرهای درج شده در 6 ماهه اول سال 91 تقریباً 25 مورد بود .

2-    میزان فعالیت‌های تبلیغاتی در قالب بنر، استند، کلیه فعالیت‌های ملی و مذهبی به تعداد مناسبت‌های سال 91 بوده است .

3-  میزان حضور روزنامه­ها و خبرگزاری­ها در مراسم­های برگزار شده در ساختمان معاونت و انعکاس خبری آنها در سال 91 نسبت به سال 90 در حدود 20 در صد افزایش یافته است .

4-  در سال 91 جشنواره رادیو در 2 بخش بین­الملل و داخلی در مجتمع فرهنگی تفریحی زیباکنار برگزار شد امادر سال 90 جشنواره رادیو فقط در بخش بین­المللی و در سالن همایش‌های سازمان در تهران برگزار شد و برای برگزیدگان داخلی نیز در طی یک جشن کوچک ساختمان شهدای رادیو مراسمی برگزار شد و جوایزی به آنها اهداء شد که از نظر هزینه برگزاری تبعاً سال 90 نسبت به سال 91 هزینه کمتری
در بر داشت .

به طور کلی می توان گفت که با توجه به بررسی­هایی بعمل آمده و با بهره­گیری از دروس مرتبط با این حوزه که در خصوص راه‌های افزایش بهره­وری روابط­عمومی صدا انجام دادم، به نظر می‌رسد به کار بستن موارد ذیل به پویایی هرچه بیشتر این رسانه کمک بسزائی نماید.

 

1-    تعامل بیشتر با خبرگزاری­ها و روزنامه­ها برای درج خبرهای معاونت

2-    تعامل بیشتر با وزارتخانه­ها و سازمان­ها که به نحوی با سازمان صدا وسیما و خصوصاً با معاونت صدا در ارتباط هستند .

3-    انجام امور تبلیغاتی به موقع و مفید و موثر با کمترین هزینه

4-    فعال کردن بخش تهیه خبر و انتظار نکشیدن برای دریافت خبر

5-    استفاده از نیروهای کارآمد که با ساختار و اهداف روابط­عمومی آشنا باشند .

6-  انتخاب مدیر آشنابا کلیه امور و ساختار روابط عمومی تا بتواند تفویض اختیار مناسب برای کارکنان مجموعه صورت دهد .

7-  تهیه بروشور و اطلاعیه­های مناسب که حاوی فعالیت­های صورت گرفته در معاونت می شود و انعکاس به موقع آنها در زمان مناسب .

8-    برگزاری نمایشگاه‌های مناسب جهت معرفی دستاوردهای معاونت صدا

9-  تعامل دوستانه بیشتر با کارکنان معاونت و انعکاس نظر آنها به معاون صدا و پی‌گیری
جهت دریافت پاسخ

10-      ایجاد حس همدلی و دوستی در بین کارکنان معاونت

11-      تلاش در جهت ایجاد یک محیط دوستانه در سطح واحد روابط عمومی

 

نتیجه گیری:

در پایان امیدوارم توانسته باشم در این گزارش مطالب مفیدی را که از نزدیک در رابطه با نقش و کارکرد روابط عمومی در معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران لمس نموده ام ارائه نمایم .


نويسنده : پیمانه مومنی

این کاربر 2 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.