پنج شنبه, 20 ارديبهشت 1403

 



کاربینی روابط عمومی 1

روابط عمومی چیست ؟

روابط عمومی در حکم دم و بازدم سازمان به ایفای نقش میپردازد . روابط عمومی مجموعه‌ای از اقدامات و کوششهای حساب‌شده‌ای است که هر سازمان برای برقراری ارتباط موثر و هدفمند با گروه‌هایی که با سازمان در ارتباطند انجام می‌دهد.

روابط عمومی کار روبه‌رو شدن یک سازمان یا موسسه را با مخاطبانش از طریق پرداختن به موضوعات و مطالب و اخباری انجام می‌دهد که به منافع مشترکشان مربوط است. سخنرانی در کنفرانس‌ها، کار با رسانه‌ها، ارتباطات بحران، اشتغال به امور اجتماعی از طریق رسانه‌ها و ارتباط با کارکنان از جمله وظایف این حرفه است.

روابط عمومی عبارت است از :

 

     دادن اطلاعات به مردم

 

  تلاش های ترغیبی به منظور تغییر گرایشها و رفتار مردم      

   کوشش برای وحدت بخشیدن به نگرش ها و اقدامات یک موسسه با مخاطبان خود و متقابلاً نگرش ها و اقدامات مخاطبان با موسسه

 

مهمترین عوامل رشد روابط عمومی:

 

 

  پیشرفت روز افزون وسایل ارتباطی.

 

     گسترش آموزش و پرورش و افزایش تعداد با سوادان.

 

  لزوم توجه به افکار عمومی.

 

    پیدایش وسایل حمل و نقل سریع که مکان را از بین برداشتند.

 

     تکنولوژی جدید ارتباطی که زمان را از میان برداشتند.

 

     لزوم توجه به مخاطبین.

 

    استفاده از شیوه اتناع و آگاه سازی به جای زور و تهدید.

 

     پیشرفت اقتصاد و صنعت و آزادی رقابت.

 

   توسعه فرهنگ و دانش بشر

 

 لزوم ارتباط متقابل بین سازمان و مخاطبین آن که هدف از آن ایجاد تفاهم و همکاری در جلب اعتماد و احترام می باشد.

 

به طور خلاصه می توان گفت هدف هر برنامه روابط عمومی نفوذ در افکار عمومی می باشد و تغییر و تثبیت طرز تلقی یا گرایش مردم نسبت به سازمان یا موسسه است .روابط عمومی از هنگامی آغاز شد که بشر به جستجوی ایجاد ارتباط و کسب تفاهم و جلب پشتیبانی دیگران به شیوه هایی غیر از تهدید و ارعاب برآمد و به زندگی گروهی روی آورد.

 

در تاریخ روابط عمومی سه مرحله مشخص وجود دارد. ابتدا دورانی که در آن روابط عمومی به این نام و نشان وجود نداشت ولیکن دانشمندان نوعدوست، ارزشهای بشری را با کلمات موثر به گوش زورمندان می رسانند که به آنها اشاره شد.

 

در این دوران روابط عمومی مطلقاً به صورت هنر متجلی گردیده است. این دوران از7000

 

ق . م تا ابتدای قرن بیستم را شامل می شود.

 

مرحله دوم ، مرحله اصالت تکنیک است که در این دوران روابط عمومی به عنوان مقداری فن یا تکنیک تصور می گردید که با به کار بردن آنها به خودی خود کارهای سازمان ، سامان می پذیرد. این دوران را دوران تصویر سازی یا انگاره سازی می نامند این دوران به طور رسمی از ابتدای قرن بیستم تا اواخر سال 1918 . م ادامه یافت.

 

روابط عمومی متکی بر مدیریت علمی نوین :

در دوران سوم که تا امروز را در بر می گیرد ما شاهد روابط عمومی متکی بر فلسفه نوین مدیریت هستیم یعنی دورانی که در کنار هنر مردم داری و استفاده از تکنیک های مختلف روابط عمومی بعد سومی می یابد و یکی از عناصر سیستم مدیریت می گردد. به عبارتی روابط عمومی آمیزه ای می گردد از هنر ، فن و فلسفه مدیریت نو.

با توجه به بعد سوم روابط عمومی روابط عمومی یکی از وظایف مشخص مدیریت است که کمک می کند تا ارتباط ، دریافت و پذیرش و همکاری دو جانبه میان سازمان و مردمی که با آن سروکار دارند برقرار و حفظ شود. روابط عمومی مدیریت مشکلات و مسائل را به عهده می گیرد .

 

 

 

 

جناب آقای منوچهر گلستانی مدیر روابط عمومی مجموعه شهید چمران میباشند که فارغ التحصیل رشته ی روابط عمومی در سال1366 از دانشگاه تهران میباشند .

ایشان در رشته های هنری همچون نقاشی و خطاطی مهارت دارند و بعد ازاتمام تحصیلات خود نزدیک به 14 سال مدیریت روابط عمومی مجموعه شهید چمران را دارا هستند وعضو انجمن روابط عمومی ایران نیز هستند .

 

طی مصاحبه ای که با ایشان انجام دادم ایشان دیدگاه های خود را به این صورت بیان کردند که روابط عمومی از دیدگاه مردم کار بسیار آسان و ساده ای میباشد اما در حقیقت کار و رشته پراسترسی است چون کاری است فکری و اگر به این رشته علاقه نداشته نباشی نمیتوانی در آن زمینه موفق شوی .

در روابط عمومی به طور کل باید فکر خود را به ایده های نو و متفاوتی داشته باشیم که این کار را از طریق خواندن کتابهای متفاوت مانند روانشناسی و یا مطالعه ی نشریه های مربوطه و یا شرکت در

انجمن های روابط عمومی اطلاعاتی کسب کرده و با فکر و ایده های جدید به روز آشنا شویم .                 در علم روابط عمومی باید روانشناسی – جامعه شناسی و نوع برقرار کردن ارتباط با مردم و مسائلی از این دست را دانست چون تمامی این علوم پازل هایی هستند که به این رشته وابسته هستند.               بعد از تمامی اینها شخص باید دارای اخلاقی خوب باشد تا بتواند به راحتی با دیگران و دیگران با او ارتباط برقرار کنند تا شخص هم بتواند مخاطبان را جذب کند .

عمده ی اصلی کار مدیریت روابط عمومی به 3 بخش بازاریابی – تبلیغات – ارتباطات تقسیم میشود .

آیا در کشور ایران به کار روابط عمومی اهمیت میدهند؟

طبق صحبت های آقای گلستانی در چندین سال اخیر به این رشته اهمیتی داده نمیشود زیرا تعدادی از مدیران اعتقاد چندانی به این کار نداشتند و به نظرشان مسائل مربوطه را خود مدیران انجام میدهند پس دیگر نیازی به وجود شخص دیگری نیست اما به مرور زمان و رقابت هایی که بین شرکت ها و مجموعه ها به وجود آمد مدیران احساس کردند نیاز به شخصی متخصص در این زمینه دارند و هنوز هم یک سری از مدیران دولتی خودشان این کار را انجام میدهند زیرا علاقه دارند که خودشان مدیریت کار را به دست بگیرند تا دیگری .

در روابط عمومی چه کارهایی انجام میگیرد ؟

کارها و روابط بستگی به نوع ارتباطی شرکت ها –سازمان ها و ارگان ها دارد زیرا هر کدام از این گروه ها نیاز به تبلیغات – بازاریابی ها و روابط مخصوص به خود را دارا هستند به عنوان مثال در شرکت های خدماتی ارتباطات و خدمات به یک نوع است و در شرکت های دولتی به نوع دیگر است ولی به طور کل هرکدام یک سری خدمات و هدفی دارند که در زمینه معرفی محصول باید نوعی خدمات خود را انجام دهند و تلاش کنند به عنوان مثال برای مجموعه ای همچون شهید چمران ارائه ی خدمات فرهنگی و ورزشی است و باید درباره ی این خدمات به نوعی تبلیغ کنند تا بتوانند برای خود مخاطب جدید جذب کنند و مخاطبان خود را راضی و خشنود نگه دارند که این بهترین روش و مهمترین اصل در امور روابط عمومی میباشد و در واقع باید جذابیت نو و جدید را از این مجموعه به مخاطب نشان دهند تا جذب مجموعه شوند یا به دیگران آن را معرفی نمایند زیرا امکان دارد در رابطه با این مجموعه مجموعه های مشابه دیگری هم وجود داشته باشد و به همین علت است که همیشه مخاطب برای انتخاب خود به سوی بهترین ها جذب میشود به این ترتیب تبلیغات باید حساب شده و با استفاده از اشخاص کار آزموده آشنا به روابط عمومی بالا باشد و با برنامه ریزی از پیش تعیین شده به سوی هدف والای مؤسسه گامهای مؤثر بردارد که در این زمینه تبلیغات به صورت و اشکال متفاوتی انجام میشود تا بتواند در جامعه جایگاه خود را پیدا کند و شناسانده شود .                         به عنوان مثال مدیریت در مجموعه چمران تبلیغ و تیزرهای مختلف در رسانه های همگانی را یکی از عوامل موفقیت خود در سطح جامعه کنونی میداند.

اساس روابط عمومي عرضه يك نقطه نظر نيست. هنر تعديل طرز فكرها و نگرش ها نيست. ايجاد و توسعه روابط صميمي و سود آور نيست. بلكه وظيفه يا كاركرد اصلي روابط عمومي آشتي دادن وسازگار كردن آن بخش از رفتار فردي و سازماني كه اهميت اجتماعي دارد، با منافع و خواست عمومي است.

روابط عمومي، فعاليتهاي اطلاعاتي و خط مشي هايي است كه سازمان هاي مختلف با توسل به آنها در صدد ايجاد نگرش هاي مطلوب نسبت به خود و كارشان و همچنين مبارزه با نگرش هاي مخالف هستند.

فعالیت های روابط عمومی بسیار متنوع بوده و طیف وسیعی را شامل می شود. از جمله بازاریابی و کارهایی که باعث تقویت اعتبار و وجهه سازمان می شود. این چنین فعالیت هایی معمولا به طور مستقیم با مخاطب ارتباط ایجاد می کند، مثل سخنرانی ها، رویدادهای خاص، بولتن های خبری، گزارش های سالانه و

 

روابط عمومی است که مشخص می کند شما کی هستید، چه کار می کنید و چه طور بین خودتان و سازمان های دیگر تفاوت ایجاد می کنید.                                                                                      

متأسفانه مردم کشور ما به این فکر میکنند که روابط عمومی فقط برای کار تبلیغات است اما مابین این دو تفاوت هایی وجود دارد

یکی از بزرگترین تفاوتهای روابط عمومی و تبلیغات در برنامه‌ریزی است به طوری که روابط عمومی برای بلندمدت برنامه‌ریزی می‌کند اما تبلیغات در کوتاه‌ترین زمان ممکن به‌دنبال نتیجه‌است و البته این ریسک کار را بالا می‌برد. روابط عمومی با صبر وحوصله و اختصاص زمان به مشتری برای فکر کردن و نیز همین زمان برای شرکت در جهت جلب رضایت هرچه بیشتر مشتری و ارائه خدمات بهتر سعی در دائمی کردن مشتریان و مخاطبان شرکت دارد. ارئه چهره واقعی و شفاف شرکت به مشتریان، از وظایف مهم روابط عمومی است و اگر این درک بوجود آید که مشتریان صاحبان اصلی شرکت هستند و بدون وجود آنها شرکت وسود دهی معنی نخواهد داشت در می‌یابیم که باید به روابط عمومی حرفه‌ای به دیده یک عنصر و یک لازمه در هر سازمانی نگریسته شود.

 

مدیران عامل و مدیران رده‌های بالا زمان کافی برای رسیدگی به سیل اطلاعاتی که هر روزه به سازمان‌ها سرازیر می‌شوند، ندارند والبته تمام این اطلاعات نیز به کار آنها نمی‌آید در این زمینه دسته بندی این اطلاعات، به روز آوری آنها و شناخت ارتباط آنها با سمت‌های متفاوت مدیران نه تنها به صرفه جویی در زمان آنها کمک فراوانی می‌کند بلکه باعث جلوگیری از پراکندگی و سردر گمی واحدهای مختلف سازمان می‌شود. این کاتالیزور تصمیم گیری در سازمان تا حد زیادی به مشتریان نیز کمک می‌کند. و آنها هم می‌دانند برای مطالبات خود به کجا مراجعه نمایند.

 

امروزه مشتری مداری نه به عنوان یک شعار که به عنوان یک رکن اصلی در سود آوری و بقای سازمان‌ها و شرکت‌ها به موضوعی حیاتی تبدیل شده‌است و دیگر نمی‌توان با شعار دادن بدون عمل گفت که سازمانی به این امر پرداخته‌است یا سازمان این ادعا را داشته باشد در حالیکه در عمل مشتریان رضایتی از سازمان ندارند.

تعاریفی از روابط عمومی :

 

روابط عمومي كوششي براي تاثيرگذاري و ايجاد تغيير در افكار عمومي از طريق نظارت تحقيق و ارزيابي اطلاعات و فرایندها است .

 

روابط عمومي عبارت است از تلاشهاي آگاهانه و قانوني، به منظور تفاهم و استقرار اعتماد و شناخت متقابل با عموم كه براساس تحقيق علمي و عملي صحيح و مستمر، ميسر است .

روابط عمومي بخشي از وظايف مديريت سازمان است. عملي است ممتد، مداوم و طرح ريزي شده كه از طريق آن افراد و سازمانها مي كوشند تا تفاهم و پشتيباني كساني را كه با آنها سروكار دارند بدست آورند .

 

نويسنده : دنیا کربلایی غلام فرد

این کاربر 2 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.