سه شنبه, 01 خرداد 1403

 



روابط عمومی

 

 

 

 

 

موضوع تحقیق : روابط عمومی  

نام و نام خانوادگی محقق : حامد جهاندیده

نام استاد : میرزایی

 

رشته روابط عمومی

 

دانشگاه علمی کاربردی واحد ١3 تهران

 

 

مقدمه :

روابط عمومی حدود یک قرن است که پا به عرصه ی وجود گذاشته و ایفای نقشی بزرگ و

حیاتی را در سازمان ها و مراکز دولتی و خصوصی بر عهده گرفته است .

علمی که در اولین اعلام حضور خویش خاصیت خدمت رسانی به عموم جامعه را به رخ کشیده

است.

(ایوی لی) پدر روابط عمومی جهان در بیانیه ای می گوید : (هدف ما این است که اخبار موثق

و معتبر در اختیار مردم بگذاریم )  و دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط عمومی در ایران به

حق می گوید : ( پایه روابط عمومی باید بر اساس درست ٬ وفاداری و قدر دانی استوار

باشد ، ما نیازوند روابط عمومی ایرانی هستیم نه روابط عمومی غرب صنعتی ، روابط

عمومی های ما باید به کار مردم بیایند و راستگو باشند )

 روابط عمومی تلفیقی از علم و فن و هنر است ، یک حرفه ای روابط عمومی در صورتی

میتواند وظایف خویش را به نحو احسن به انجام برساند که به این سه بعد روابط عمومی

مسلح باشد . دانستن فنون یا علم روابط عمومی بدون داشتن هنر بر قراری ارتباط یا هنر نفوذ

در دل ها چندان کاری از پیش نمیبرد. نظم و انضباط ، شیک پوشی ، خوش خلقی ، بیان شیوا

اشنایی با مکاتبات و اصول و قوانین اداری ، تفکر خدمت گذاری به کلیه ی مخاطبان درون

سازمانی و برون سازمانی ، مهارت در اقناع مخاطبان، اطلاع از مسایل سازمان و به طور

کلی شناخت سازمان و فعالیت هایش همه وهمه بازوهای کار کنان روابط عمومی در انجام

وظیفه حساس ایفای نقش پل ارتباطی سازمان در دروت و میان سازمان با بیرون هستند.

اکنون روابط عمومی با سرعتی زیاد به سمت کارشناسی شدن و الکترونیک شدن گام

بر می دارد .

کارشناسی از این جهت که بتواند وظیفه خاص خویش را به عنوان مشاور ریاست عالی

سازمان در امور مختلف به انجام برساند و یا اطلاع کامل بحرانی های احتمالی را شناسایی

نمود و پیش بینی های لازم را جهت مقابله و کاهش اثرات آن ها صورت دهد و الکترونیک

به دلیل این که ما در عصر اطلاعات و ارتباطات زندگی می کنیم و هر چیزی یک نسخه

الکترونیک نیز پیدا می کند .

با این وجود روابط عمومی برای ابراز وجود و نشان دادن توانایی های منحصر به فرد

نیازمند حمایت مادی و معنوی مقامات عالی سازمان در زمینه بودجه ،   نیروی انسانی

متخصص و ارائه نقطه نظرات و پیش نهادات است .

حضور مدیران سازمان در برنهمه هایی که توسط روابط عمومی اجرا می شود مؤید حمایت

و مساعدت آن هاست.

سخن آخر این که روابط عمومی سخت در پی افزایش سرمایه اجتماعی سازمان است. یعنی

میزان شنختی که مخاطبین از سازمان و فعالیت های آن دارند .افزایش سرمایه اجتماعی

به نوعی افزایش حمایت عمومی و ملی را از برنامه های سازمان در پی خواهد داشت .  

تاریخچه روابط عمومی سازمان انرژی اتمی :

ﺧﻮد   ﺳﺎﻟﻪ ٣۵ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻃﻮل در اﻳﺮان اﺗﻤﻲ اﻧﺮژي ﺳﺎزﻣﺎن رﺳﺎﻧﻲ اﻃﻼع و ﻋﻤﻮﻣﻲ رواﺑﻂ ﻛﻞ اداره

ﻧﮕﺮش ﻫﻤﭽﻮن ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻣﺨﺘﻠﻒ اﺑﻌﺎد ﺑﻪ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﺎ ﻋﻤﻮﻣﻲ رواﺑﻂ اﻓﺖ .اﺳﺖ ﺑﻮده ﻫﺎﻳﻲ ﺧﻴﺰ و اﻓﺖ ﺷﺎﻫﺪ

ﺑﻴﺶ و ﻛﻢ ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ ، ﻫﺎ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺑﺮ ﺎنﺳﺎزﻣ ارﺗﺒﺎﻃﻲ ﻫﺎي ﺳﻴﺎﺳﺖ ﺗﺎﺛﻴﺮ ، ﻋﻤﻮﻣﻲ رواﺑﻂ ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن

اي ﺣﺮﻓﻪ و ﭘﺮاﻧﮕﻴﺰه ﭘﺮﺳﻨﻞ و ﻛﺎري ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ وﺟﻮد ﻋﺪم ﻳﺎ وﺟﻮد وﻳﮋه ﺑﻪ و ﻋﻤﻮﻣﻲ رواﺑﻂ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﺪﻳﺮان

اﺳﺖ اﻓﺘﺎده اﺗﻔﺎق اﺧﻴﺮ ﺳﺎل ﻳﻚ در آﻧﭽﻪ اﻣﺎ .اﺳﺖ داده رخ ﺳﺎزﻣﺎن ﻋﻤﺮ ﻃﻮل در ﺗﻮان ﻛﻢ و ﺧﻨﺜﻲ ﻳﺎ

در ﺗﻐﻴﻴﺮات اﻳﻦ .ﮔﻴﺮد ﻣﻲ ﻗﺮار ﻗﺒﻞ ﻫﺎي دوره ﻣﻌﻤﻮل ﻫﺎي ﻴﺖﻟﻓﻌﺎ وراي در ﻛﻪ اﺳﺖ ﺗﻐﻴﻴﺮاﺗﻲ

. ﺷﻮد ﻣﻲ داده ﻗﺮار ﺷﻤﺎ ﻗﻀﺎوت ﻣﻌﺮض ﺑﻪ رو ﭘﻴﺶ ﺟﻤﻼت

 اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی ایران از چهار بخش اداری حوزه

مدیریت، اداره داخلی اطلاع رسانی، سامانه های اطلاعاتی، تبلیغات و انتشارات، امور فرهنگی

رفاهی و تن درستی تشکیل شده است اما ما با توجه به حوزه های مختلف این اداره کل به حوز های

مرتبط نیز می پردازیم .

 

         

 

عنوان های شغلی در روابط عمومی :

١ـ حوزه مدیریت روابط عمومی

٢ـ اداره اطلاع رسانی و سامان دهی ارتباطی متشکل از :

الف . حوزه روابط عمومی الکترونیک

ب . حوزه ارتباطات

ج . حوزه تشریفات

د . ارتباط با بازدید کنندگان  

و . بخش هماهنگی با مناطق تابعه

٣ـ اداره تبلیغات و انتشارات متشکل از :

الف . حوزه مراسم و مناسبت های ویژه

ب . حوزه مدیریت بحران

ج . حوزه سمعی و بصری

د . حوزه تبلیغات

و . حوزه انتشارات

ه . حوزه مناسبت های ملی و مذهبی

ی . حوزه روابط عمومی بین الملل

۴ـ اداره امور فرهنگی و رفاهی و تندرستی

 

 

شرح وظایف و عملکرد ادارات :

 ۱- حوزه مدیریت روابط عمومی  

- تلاش برای احیاء جایگاه وزین روابط عمومی در داخل و خارج سازمان با پذیرش مسئولیت

سخنگویی وعضویت در شورای محترم معاونین و تعمل مستمر و مناسب با افکار عمومی داخل و خارج

سازمان .

- حضور منظم مدیر کل در حوزه کاری و بر قراری نظم و انضباط در واحد .

- تشکیل شورای تصمیم گیری روابط عمومی با حضور همکاران واحد و تشکیل منظم جلسات

شورا به صورت هفتگی .

- تشکیل شورایی موسوم به اتاق فکر در سازمان متشکل از مدیران و کارشناسان دارای گرایش های

مختلف فکری برای کمک و مشاوره در حل مسایل سازمان – یکی از دست آورد های این جلسات

پیشنهاد مدیر کل روابط عمومی برای کمک به صندق احسان در شورای معاونین بود که منجر به

تخصیص اعتبار ۵۰۰ میلیون ریالی به کمک ریاست محترم سازمان از سوی رئیس جمهور شد.

 

 

1

Untitled

 

 

          جلسه اتاق فکر سازمان                                          

- ایجاد فضای همدلی و افزایش اعتماد به نفس در میان همکاران

                                                همدلی و همکاری در روابط عمومی

- تلاش برای اصلاح ساختار روابط عمومی ، تقویت نیروی انسانی و تفکیک اعتبارات تخصیصی

به روابط عمومی

- بر قراری نظم و انضبات در دفتر روابط عمومی با عنوان محلی حساس و مهم در پاسخ گویی

به مخاطبین

- توجه به امر آموزش و شرکت برخی از همکاران در دوره های آموزشی مربوطه

 

- ایجاد آرشیو در زمینه های مختلف

 

 

 

 2

3

 

 

                                تصاویری از آرشیو منسجم در روابط عمومی سازمان

 

 

 

 

 

- شفافیت تفویض امور مالی به معاون حوزه و نظارت مستمر

- شفاویت امور مالی در روابط عمومی به نحوی که کلیه همکاران از ریز این امور اطلاع داشته باشند

- تشکیل شورای تحریریه نشریه داخلی ارتباط با هدف اجتناب از وابستگی به شخص مدیر کل

- ایجاد تغییرات گسترده در فضاههای داخلی ساختمان ، پارتیشن بندی اطاق های بزرک و نو سازی تجهیزات اداری

    

نمای پاتیشن بندی اطاق های روابط عمومی                                           

 

 55

 

 

 

 

                                                      نوسازی تجهیزات اداری                                                       

                                                                                                                                            

 

 

٢- اداره اطلاع رسانی و سامانه های ارتباطی     

اداره اطلاع رسانی و سامانه های ارتباطی روابط عمومی بر اساس اهداف کلی اداره کل و وظایف تعریف شده خود در قالب فعالیتهای منسجمی همچون تشریفات ، ارتباتط با رسانه ها ،

تقویت روابط عمومی الکترونیک با بهره گیری از پورتل سازمان جهت اطلاع رسانی صحیح و به هنگام ، مدیریت ، هماهنگی ،پذیرایی ، همراهی وتکریم بازدید کنندگان و .... .... زیر نظر مدیرکل به پیشبرد اهداف سازمان کمک می کند . در ذیل مهمترین فعالیتهای این اداره در چهار حوزه می آید :

الف. حوزی روابط عمومی الکترونیک

مدیریت بر محتوای پورتال سازمان با تهیه خبر وگزارش از فعالیت های انجام شده ، جمع آوری مهمترین اخبار هسته ای خبرگزاری ها و رسانه ها به صورت روزانه و نصب آنها به صورت مستقیم روی پورتال ، ارتباط با نمایندگان وب سازمان و حمایت از آنان در زمینه های مختلف مورد نیاز ، بر قراری ارتباط میان کارگروه پورتال سازمان در مرکز منابع علمی و نمایندگان وب سازمان ، بررسی دائمی وب و تلاش حهت بهبود ظاهر و محتوای آن ، آماده سازی صفحه اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی .

در حال حاضر حدود بیست 20 نفر در زمینه فنی و محتوای پورتال در سازمان فعالیت می کنند و طبق آخرین اطلاعات در سال ۹۰ تعداد ٢٢۸٥ خبر در سایت منتشر شده و تعداد ۵۰۸۸۸٤ نفر از سایت سازمان بازدید نموده اند .

ـ بر گزاری جلسات متعدد تقویت وب سازمان با حضور مسئولین فنی وب ، نمایندگان وب سازمان و مسئولین اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی .

 


جلسه نمایندگان پورتال سازمان        

 

 

8

9 

 

ـ  پاسخگویی یا انعکاس پیامهای الکترونیک مخاطبان سازمان به مراجع ذیربط جهت اقدام لازم که به آدرس الکترونیک اداره کل روابط عمومی ارسال می گردد .

- جستجو در سایت های مختلف حهت جمع آوری واطلاع از آخرین اخبار مربوط به سازمان یا انرژی هسته ای.

- مجله الکترونیکی روابط عمومی: بر روی وب سازمان با موضوعات مختلفی همچون آموزشی، علمی ، فرهنگی اجتماعی ، مذهبی ، ورزشی ، طنز وکاریکاتور ، سرگرمی وغیره.... . این نشریه نیز با توجه به امتیازاتی که ارتباطات الکترونیکی دارد وخلاء موجود در این زمینه تولید می گردد .این نشریه با توجه به گستردگی موضوعاتی که دارد می تواند در داخل سازمان همکاری وفعالیت تعداد زیادی از همکاران را در این زمینه های مورد علاقه موجب شده ودر بیرون سازمان میزان مراجع به سایت سازمان را به شدت افزایش بخشد.

                              نماهایی از مجله الکترونیکی روابط عمومی سازمان              

10

11     

 

 

 

 

ب- حوزه ارتباطات :

اداره اطلاع رسانی و سامانه های ارتباطی سعی در بر قراری ارتباط مؤثر با رسانه های جمعی مهم کشور ، سایت های خبری ، خبر گزاری ها ، روزنامه ها و غیره نموده است تا از رهگذر این امور بتواند اخبار و وقایع هسته ای مربوط به سازمان را در سریع ترین زمان ممکن انعکاس دهد . دعوت از اصحاب رسانه و مدیریت و هماهنگی اموررسانه ای یکی از مهمترین فعالیت های این دوره هنگام برگزاری کنفرانس های خبری و اتفاقات مهمی همچون سال روز فناوری هسته ای است که در تاریخ ٢۰/١/۸۸

طی مراسمی باشکوه و با حضور مسئولین کشوری ، دانشکاهی ، سازمانی در سایت اصفهان برکزار گردید.

- همچنین اداره اطلاع رسانی و سامانه های ارتباطی جهت افزایش سرمایه اجتماعی سازمان همواره از طریق بالا بردن میزان شناخت رسانه ها از فعالیت های علمی تحقیقاتی سازمان به ویژه فعالیت های دارای جنبه عمومی و حیاتی از قبیل تولد رادیو داروها ، کشاورزی هسته ای و غیره .... تلاش نموده است که این کار با ارائه بروشور ، کتاب و اقلام رسانه ای و همچون ارتباطات کلاسیک وچهره به چهره صورت پذیرفته است .

مهمترین فعالیت رسانه ای این اداره در برگزاری کنفراس های خبری برگزار شده در بوشهر و تهران  در سال ۸۷ سالروز فناوری هسته ای وچهار نمایشگاه آخرین دستاوردهای صنعت هسته ای در دانشگاه های تهران در سال ۸۷ ، امیر کبیر ۸۷ ، شهید بهشتی ۸۷،و دانشگاه صنعتی شریف ۸۸

 

ج- حوزه تشریفات  

تیم تشریفات اداره کل روابط عمومی واطلاع رسانی سازمان از اواخر سال ١٣۸۶ مسئولیت کلیه امور تشریفات میمانان خارجی سازمان را بر عهده گرفته است. این تیم تاکنون سعی نموده است وظایف خود شامل امو تشریفاتی از قبیل پاویون فرودگاه ، اسکورت محافظین شخصیت ها و هماهنگی با دفاتر مختلف جهت برگزاری جلسات مشترک هیات های بلند پایه خارجی را به نحو احسن به انجام برساند . از جمله فعالیتهایی که در این دوره در قالب تشریفات صورت گرفته ،می توان به موارد زیر اشاره نمود .

- هماهنگی حضور هیات بلند پایه روسی به سرپرستی جناب آقای کرینکو ، رئیس آژانس انرژی اتمی فدرال روسیه در تهران و اعزام به بوشهر جهت حضور در مراسم راه اندازی مجازی نیروگاه اتمی بوشهر در سال ١٢/۸٧

- انجام امور تشریفات مربوط به بازدید کنندگان سازمان که در میان آنها از رده های بالای نهادها و وزارت خانه ها از جمله وزارت امور خارجه به چشم می خورد .

- انجام امور تشریفات مربوط به مراسم مختلف ملی مذهبی و جشن ها .

 

د- حوزه بازدید کنندگان 

از دیگر برنامه های مهمی که با هدف افزایش سرمایه اجتماعی سازمان و توسعه ارتباطات سازمان با مراکز علمی ، نهاد ها و مراکز دولتی صورت می گیرد ،بازدیدهای علمی است که هر چهار شنبه به صورت هفتگی و در مواقع نادر در دیگر روزهای هفته صورت می گیرد .امور مربوط به هماهنگی ها ، ارتباطات، پذیرائی و راهنمایی و همچنین توزیع بروشور و پاسخ گویی به سوالات عمومی بازدید کنندگان از فعالیت های این اداره  می باشد. بازدیدها معمولا از بخش های راکتور، رادیو ایزوتوپ، تابش گاما، آزمایشگاه های حفاظت در برابر اشعه، لیزر، آزمایشگاه تولید ید ١٣١ و به ندرت از مراکز چرخه سوخت در نطنز و اصفهان، نیروگاه اتمی بوشهر و پژوهشکده کشاورزی و پزشکی هسته ای کرج انجام می شود. عمده بازدید کنندگان شامل اساتید و دانشجویان دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی می باشند ،اما مدیران و مسئولان،نهادها و سازمان ها از جمله وزارت امور خارجه، نهاد ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی، اعضای انجمن های علمی، دبیران و دانش آموزان نیز گاهی از این مراکز بازدید می نمایند .

- طبق آخرین آمارها تعداد ١۵٧۵ نفر از بخش ها و مراکز سازمان بازدید کرده اند که در بالاترین سطح بازدید ١۶٧ تن از مدیران و کارشناسان بلند پایه وزارت امور خارجه در راستای افزایش اطلاعات آن ها از پروژه های بزرگ ملی و دست آورد های علمی تحقیقاتی کشور از برخی پژوهشکده های سازمان بازدید نمودند. 

 

٣ـ اداره تبلیغات و انتشارات

اداره تبلیغات و انتشارات اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان نیز وظایف روابط عمومی در زمینه های ارائه خدمات عمومی به درون و بیرون سازمان ، برگزاری مراسم مختلف جشن، عزاداری ، بزرگداشت، سمینار های علمی ، سخنرانی ها ،همایش ها و کلیه گرد همایی ها و همچنین انتشار نشریه داخلی ارتباط و کتب هسته ای و به ویژه به عنوان مهمترین وظیفه تهیه صوت و تصویر از پروژه ها ، فعالیت ها و دستاورد های سازمان به صورت منظم و تهیه فیلم وکلیپ در موقعیت های خاص و تصویر برداری از کلیه فعالیت های سازمان و روابط عمومی را بر عهده دارد . علاوه بر این ها همچون دیگر بخش های روابط عمومی کارکنان و کارشناسان این اداره نیز همواره در برگزاری کلیه امور عمومی روابط عمومی حاضر بوده و نهایت سعی خود را در برگزاری بهتر فعالیت ها و کسب رضایت بیشتر پرسنل و مخاطبان به کار می برند .

الف . حوزه مراسم

این اداره در کلیه مراسمی که ئر سازمان برگزار می گردد ، به نوعی دخیل می باشد.گاهی خود برگزار کننده است، گاهی نیز فقط سالن در اختیار دیگر بخش ها میگذارد و در هماهنگی ها همکاری می نماید. در سال ۹۰ به طور کلی بش از ۶۰ مورد هم کاری و هماهنگی در برگزاری مراسم ، کنفرانس ها، جلسات و نشست ها ،دوره های آموزشی و . . . در کارنامه این دوره انجام گرفته است که به مهمترین آنها اشاره می شود .

-  همکاری در برگزاری نشست ماهانه انجمن فرهنگی و ادبی در آخرین چهار شنبه هر ماه در سالم دکتر حسابی واقع در سازمان

- همکاری در برگزاری دوره های آموزشی مرگز آموزش و بهسازی نیروی انسانی شامی امکانات سالن ، تجهیزات عمومی ، سمعی و بصری و تصویر برداری .

 

 

 

 

                                     همکاری در برگذاری دوره های آموزشی   

- همکاری در برگزاری سمینارها و سخنرانی های علمی

- همکاری در برگزاری نشست ها ، مجمع ها عمومی تعونی ها و شرکت ها

- برگزاری طرح دیدار یاران با همکاری پایگاه بسیج سازمان به صورت ماهانه در اولین

دوشنبه هر ماه در سالن خوارزمی واقع در سازمان .

● حوزه مراسم و مناسبت های ویژه

مراسم دیدار نوروزی ریاست وقت سازمان با معاونین ، مدیران و پرسنل سازمان در سالن خوارزمی در سال ۹۰

- برگزاری نشست معاونت اداری ، مالی سازمان با همکاران در سال ۹۰

- برگزاری نمایشگاه و فروشگاه محصولات فرهنگی و نرم افزاری در نماز خانه سازمان به

مناسبت سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در خرداد سال ۸۸

- برگزاری جشن اعیاد قربان و غدیرخم و تجلیل از نیروهای خدماتی سازمان برای اولین بار در سال ۸٧

- برگزاری همایش یک روزه ٣۰ سال فناوری هسته ای در سالن خوارزمی در سال ۸٧

- برگزاری جشن سی امین سال روز پیروزی انقلاب اسلامی هم زمان با افتتاحیه مجتمع ورزشی خورشید در سالن خوارزمی سال ۸٧

- مراسم جشن هفته احسان و نیکوکاری با همکاری صندوق احسان سازمان و مراسم تجلیل از دکتر قلم سیا

- مراسم جشن سال روز ملی فناوری هسته ای  در محل سایت اصفهان در تاریخ ٢۰/١/۸۸  

   

جشن سال روز ملی فناوری هسته ای

Untitled

 

- مراسم جشن میلاد کوثر حضرت زهرا (س) و روز زن در سالن خوارزمی با مشارکت

کمیته مشارکت امور زنان و خوانواده های سازمان در سال ۸۸

 

 

 

 

جشن میلاد حضرت فاطمه (س) و روز زن

 

- گرامیداشت روز جهانی روابط عمومی و ارتباطات با توزیع شاخه های گل و شیرینی بین

همکاران

- مراسم تقدیر از تهیه کنندگان و عوامل فیلم (عملیات پایتخت) با همکاری معاونت ایمنی

- برگزاری مجمع عمومی کانون بازنشستگان سازمان

 

  ب . حوزه مدیریت بحران 

روابط عمومی بخشی از سازمان است که ارتباط مستقیم با افکارعمومی دارد و در واقع هدف اساسی و ماهیت وجودی روابط عمومی ایجاد ، حفظ و تداوم تفاهم با افکار عمومی است . پس لازم است برای نزدیک شدن به این هدف ، روابط عمومی پاسخگوی سئوالات و ابهامات حاصل شده از سوی افکار عمومی باشد ودر راستای تنویر افکار عمومی تلاش کند از این طریق روابط عمومی نیز می تواند راهبر و راهنمای افکار عمومی باشد.

- در مواقعی ممکن است افکار عمومی با تاثیر گیری از رسانه های جهانی و یا به واسطه اطلاع رسانی ناقص و حتی بروز هیجانات اجتماعی در ابهام فرو رفته و به شایعات دامن بزند . این مسئله  می تواند موجب ایجاد بحران های گسترده ای در سطح اجتماع شود. در چنین وضعیتی روابط عمومی به عنوان متخصص شناسایی افکار عمومی و کنترل آن وارد عمل شده و با شناسایی بحران از طریق اطلاع رسانی به هنگام و صحیح و پاسگویی به افکار عمومی آن را کاهش داده و کنترل  می کند .

- اداره کل روابط عمومی واطلاع رسانی سازمان با توجه به اهمیتی که برای افکار عمومی قائل است همواره سعی نموده است فعالیت ها ، مسایل و برنامه های سازمان را حتی الامکان به اطلاع  عموم رسانده و ارتباط نزدیکی را با افکار عمومی بر قرار سازد. این موضوع از ٣۴مورد مصاحبه رسانه ای و کنفرانس مطبوعاتی سخنگو و مدیر کل و همچنین حضور در متن رویداد های سازمان همچون برگزاری نمایشگاه دستاورد های صنعت هسته ای در دانشگاه ها، بازدیدها ودیگر فعالیت های عمومی روابط عمومی مشخص می شود .

- به هر صورت روابط عمومی حرکت رو به جلویی را در این زمینه ها در دستور کار خود دارد .

ج . حوزه سمعی و بصری

واحد سمعی و بصری اداره تبلیغات و انتشارات روابط عمومی کلیه رخ دادهای سازمان را مستند سازی نموده و آرشیو منظمی از آن تهیه می نماید .

لازم به ذکر است تهیه آرشیو نظام مند و منظم کاری است که در چند سال اخیر اجام شده و کلیه مستندات صوت و تصویری روابط عمومی را در بر می گیرد.تهیه فیلم و عکس از کلیه مراسم و فعالیت های سازمان و ارائه خدمات صوت و تصویر جهت افتتاحیه ها، سخنرانی ها، نشست ها،دوره های آموزشی مهم ترین فعالیت های این بخش را تشکیل می دهد.آماری از فعالیت های انجام شده را می توان در ذیل مشاهده نمایید :

ـ ایجاد آرشیو مناسب و منسجم نرم افزاری از فیلم ها و سی دی های ضبط شده از فعالیت های سازمان در روابط عمومی

ـ بررسی فیلم های موجود از ابتدای تآسیس سازمان تا کنون و تهیه فیلم های جدیدی از تاریخچه و فعالیت ها

ـ ارائه خدمات صوت و تصویر و سالن در برنامه های مختلف سالانه بیش از ۶۰ مورد

ـ پخش فیلم و خدمات منظم سالن جهت بازدید کنندگان به صورت هفتگی می باشد .

ـ جهت کلیپ جهت مراسم تجلیل از بازنشستگان و تجلیل از نیروهای خدماتی سازمان. ٢مورد

ـ عکاسی و تصویر برداری از پروژه های مهمی هم چون دستگاه های فیزیک نوترون که مورد در خواست بخش ها و مراکز سازمان است .

ـ عکاسی و تصویر برداری از دوره های آموزشی مدیران در چهار نوبت و دیگر دوره های مرکز آموزش ، مجمع شرکت تعاونی مصرف و تعاونی مسکن ، نمایشگاه دستاورد های صنعت  هسته ای ، بازدید از خانواده های شهدا و جنبازان ، جلسات وب مسترهای سایت سازمان ، کمیته ورزش، کلاس های آتش نشانی ، صندق احسان ، مراسم دهه فجر و سالن های ورزشی مجتمع خورشید و کلیه مراسمی که در نماز خانه سازمان انجام می شود .

د . حوزه تبلیغات

اداره تبلیغات و انتشارات در راستای اطلاع رسانی و ایجاد روحیه و نشاط و همچنین نمایش آخرین دستاورد های سازمان اقدام به تهیه و نصب بیلبورد، بنر، فکس و تراکت، استند، پاپ آپ و پلاکادر نموده است .آنچه قابل توجه است نگاه ویژه ای است که در دوره اخیر به کیفیت اطلاع رسانی در زمینه تبلیغات شده است .تغییر پارچه نویسیبه چاپ پلاکارد های دارای جذابیت های ویژه، ترویج شعائراسلامی بر زمینه های جذاب در سطح سازمان و سامان دهی تابلوهای اعلانات از این اقدامات است. در واقع تغییراتی نرم افزاری در حوزه فرهنگ با رویکرد جذب مخاطب صورت گرفته است.

 

ـ از دیگر فعالیت های حوزه تبلیغات می توان به موارد زیر اشاره نمود :

- بازسازی وزیبا سازی محیط داخلی نمازخانه سازمان که با تآکید و پیگیری روابط عمومی انجام شد .

- پیگیری و تصویب درج تصاویری از فعالیت های سازمان بر کتب درسی مدارس که از مهر ماه سال ۸۸ در دسترس دانش آموزان قرار می گیرد  ودارای۹۰۰میلیون تیراژ می باشد.

- تهیه و توزیع روزانه روزنامه برای کلیه بخش های سازمان

- آرشیو و نگهداری روزنامه های دفتر روابط عمومی که اخیرآ به صورت منسجم و شامل کلیه روزنامه های کثیرالانتشار کشور صورت گرفته است و کلیه پرسنل سازمان می تواند از آنها استفاده نمایند .

- نصب اطلاعیه بخش های مختلف سازمان در تابلوی اعلانات روابط عمومی در سطح سازمان و نظارت روزانه بر آنها ( روابط عمومی دارای ۱۰تابلو اعلانات در سطح سازمان است.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


                                                   فعالیت های تبلیغاتی در سطح سازمان 

- استقرار پایگاه سیار انتقال خون ایران در ساختمان خوارزمی در دو یا سه نوبت از سال انجام      می پذیرد .

 

 

 

 

 

                                              پرسنل انتقال خون در سازمان

 

 

  و . حوزه انتشارات 

 - تهیه و تنظیم و چاپ نشریه داخلی ارتباط و دو ویژه نامه شامل تهیه ۸ مورد گزارش فعالیت ها ، مراسم و نشست ها ،۷ مورد گفت و گو با مسئولین مختلف سازمان ، ۹ مقاله در موضوعات جذاب و همچنین صدها مورد اخبار مختلف هسته ای، اداری ، رفاهی، علمی ،انتصاب ها، اطلاعیه ها ، نشست ها و سمینارهای علمی ، پیام ها و پیشنهاد های همکاران در سازمان ، پژوهشات علوم و فنون هسته ای و مراکز و شرکت های تابعه سازمان .

- بر گزاری منظم جلسات هیات تحریریه ارتباط

- ارسال سفارش چاپ  آگهی در روزنامه های کثیرالانتشار به در خواست مراکز سازمان و پیگیری تا نتیجه نهایی .

- ارائه کتب و انتشارات موجود در آرشیو کتاب روابط عمومی به متقاضیان داخلی سازمان و همچنین محققین و دانشجویان مراجعه کننده به روابط عمومی سازمان .

- تهیه ٢ کتاب با عناوین زیر که هم اکنون به چاپ رسیده است :

١- کتاب کودک " مداد سفید " با موضوع هسته ای

٢- کتاب " پیران پژوهش " – دکتر ابوالقاسم قلمسیاه

 

 

 

 


                                                 کتاب های انتشار شده

 

- و نا گفته نماند به دلیل اهمیت و کاربردی بودن وفعالیت های روابط عمومی در رابطه با کلیه مخاطبان درون و بیرون سازمانی و سرو کار داشتن با جامعه  گسترده ملی و حتی گاهی بین المللی ، همواره توجه به گسترش دایره دانش عمومی و تخصصی ، رعایت موازین اخلاقی، ارتقای حس خدمتگزاری به همکاران و مخاطبان و به ویژه مساعدت حرفه ای به سیر دستیابی به اهداف اساسی سازمان انرژی اتمی ایران مد نظر است .

ه . حوزه مناسبت های ملی و مذهبی

برگزاری مناسبت های مذهبی در نماز خانه سازمان شامل :

- ایام ولادت ائمه اطهار (ع) (سخنرانی، مولودی خوانی، پذیرایی، نصب پلاکادر و بنر )

- ایام شهادت و سوگواری ائمه اطهار (ع) (سخنرانی، مداحی و نوحه خوانی، نصب پلاکادر و بنر )

- اجرای مراسم زیارت عاشورا هر هفته سه شنبه ها همچنین طی دهه اول محرم و ایام سوگواری سید شهدا (ع)

- همکاری با ستاد اقامه نماز در برگزاری نماز جماعت ظهر و عصر روزانه

- همکاری با ستاد اقامه نماز در برگزاری مراسم و اقامه نماز ماه مبارک رمضان شامل نصب و پشتیبانی سیستم صوتی، سمعی و بصری، پلاکادر، بنر

- هماهنگی حضور امام جماعت یگان حفاظت سازمان جهت اقامه نماز ظهر و عصر

 

 

 

 

 

 

 

 

                          جشن میلاد امام حسین (ع) ، حضرت ابوالفضل (ع) و امام سجاد (ع)

 

  ی . حوزه روابط عمومی بین الملل

- حوزه روابط عمومی بین الملل نیز از حوزه هایی است که اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان علاقمند به فعالیت در آن و تقویت خود است. این مقوله می تواند در افزایش پاسخ گویی و اقناع بین المللی در زمینه فعالیت های سازمان بسیار موثر باشد . روابط عمومی وظیفه خود میداند که در شناسایی بحران های بین المللی ، افزایش سرمایه اجتماعی جهانی و پیشبرد اهداف اساسی سازمان نقش دستی توان مند را برای سازمان متبوع ایفا نماید .

- در همین راستا یکی از کارشناسان مجرب این اداره برای بخش روابط عمومی همکاری های فنی سازمان و آژانس بین المللی انرژی اتمی معرفی شده است و همچنین پیشنهاد برگزاری نمایشگاه هایی از دستاورد های صنعت هسته ای در خارج از کشور ، تهیه بروشور و کاتالوگ به زبان های مختلف جهت تنویر افکار عمومی خارج از کشور را به مسئولان عالی سازمان ارائه نموده است .

- از این رو اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان آمادگی هر گونه فعالیت و همکاری در زمینه امور روابط عمومی بین الملل را دارد. 

 

۴ـ اداره امور فرهنگی و رفاهی و تندرستی

این اداره جهت فراهم نمودن مکان های و تورهای  تفریحی ،ذیارتی ،گردشگری و ورزشی جهت پرسنل و مدیران و خانواده های آنان فعالیت  می نماید ، که بطور مدام در طول سال برنامه های متنوع تدارک می بیند. بطور مثال تور ذیارتی مشهد مقدس ، تور میهمانسرای رامسر،تور تفریحی شهر باستانی یزد و یا  برگزاری جشنواره ورزشی   شنا، دارت،دومیدانی ، طناب کشی و....                        

                                  

 

نويسنده : حامد جهاندیده

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.