پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



فرهنگسرای سرو 2

                      

                       بسمه تعالی 

 

گونه شناسی برنامه هاي سازمان

برنامه هاي سازمان فرهنگی هنري شهرداري تهران درسال 1392 در پنج دسته اصلی طبقه  بندي میشوند:

برنامه هاي محله اي/منطقه اي

منظور از برنامه هاي محلهاي/منطقها ي، برنامه هایی استکه ذیل طرحهاي مصوب و بنا بر اقتضائات و نیازهاي خاص هر محله و منطقه و با تاکید بر هویت متمایز محلات تهران تدوین و اجرا میشود. این برنامه ها که حجم عمده فعالیتهاي برنامهاي مراکز تحت پوششمدیریتهاي فرهنگی هنري مناطق را تشکیل میدهد، با گستره اجرایی محلهاي یا منطقهاي، در تمام فصول و ماههاي سال به اجرا در خواهد آمد. برنامه هاي محلهاي/منطقه اي با توجه به برخورداري از ویژگی استمرار و قرابت محتوایی و ارتباط در سطح عمیق با مخاطبین سازمان، نقش موثر وتعیینکنندهاي در تحقق جریانسازي در برنامههاي فرهنگی هنري سازمان ایفا میکند. این برنامهها در تامین مخاطبان ثابت براي مراکز فرهنگی هنري سازمان نقش موثري دارند برنامههاي محلهاي/منطقهاي در سه دسته پیشنهاد و تصویب خواهد شد .

.برنامههاي پیوسته سالیانه: برنامههایی که با رویکرد اجرایی بلندمدت با ویژگیهاي مشخص و مشترکاز لحاظ قالب، موضوع، مخاطب، زمان و نوع اجراي برنامه) طراحی شده و براي اجرا در طول یک سال به صورت ثابت و منظم پیشنهاد خواهد شد. این برنامهها به لحاظ برقراري ارتباط تنگاتنگ و منظم بامخاطبین ثابت، از اهمیت و ارزش بالایی برخوردارند.

بسته برنامههاي فصلی: برنامههایی که به لحاظ محتوایی و الگوي اجرا به یکدیگر شبیه بوده و با توجه به .بستر و فرصت مناسبی که در طول یک فصل مهیا خواهد شد، طراحی و در چند نوبت به اجرا درخواهند آمد .

برنامه هاي تک اجرا: در صورتی که ایده برنامهاي جدیدي تولید شود، براي سنجش کارآمدي آن، نسبت.به اجرا در قالب یک برنامه تک اجرا مبادرت ورزیده و در صورت کسب موفقیت و تایید، اقدام لازم درخصوص تبدیل آن برنامه به بستهبرنامه فصلی و در ادامه براي تبدیل به برنامه پیوسته سالیانه به عمل خواهد آمد .

لازم به توضیح است همانند روال سابق، اطلاعات تفصیلی مربوط به دورهها و کلاسهاي آموزشی مناطق از طریق سامانه سینا جمعآوري خواهد شد. دستورالعملها و شیوهنامههاي مربوط به چگونگی اعلام و ثبت این نوع برنامه هاي محله اي/منطقه اي، قبلا توسط مدیریت آموزش ارسال شده است .

برنامه هاي فرامنطقه اي

برنامه هاي فرامنطقه اي، برنامههایی با گستره اجرایی فراتر از یک منطقه هستند که ذیل طرحهاي مصوب، توسط مناطق و مراکز سازمان، طراحی، پیشنهاد و پس از تصویب، اجرایی میشوند . این برنامهها با تاکید بیشتري برهماهنگی و همافزایی مناطق مختلف و در راستاي اثربخشی فراتر از یک منطقه طراحی میشوند. برنامههاي فاخر وپیشینهدار سالهاي گذشته مناطق و مراکز که قابلیت اجراي فراتر از سطح یک منطقه را داشته و تبدیل به یک نشان(بِرَند) براي سازمان شده است نیز جزو این برنامهها میباشند. لذا کلیه مناطق 22 گانه و فرهنگسراهاي موضوعی انقلاب، قرآن، رسانه، مترو، رضوان و مجازي) لازم است نسبت به طراحی و پیشنهاد برنامههاي فرامنطقه اي ذیل طرحهاي مصوب اقدام نمایند.

برنامه هاي جریانساز فراگیر

برنامه هاي جریانساز فراگیر مجموعهاي از برنامههاي فاخر و گسترده فرهنگی هنري با قالبهاي متنوع است که ذیل طرح هاي مصوب، تدوین شده و با بهرهگیري فراگیر و سراسري از کلیه ظرفیتهاي اجرایی و شبکه توزیع پیامِ دراختیار سازمان اجرا میشوند. همچنین برنامههاي جریانساز فراگیر ضمن بهرهگیري از شبکه همیاران برونسازمانی و با پوشش وسیع مخاطب و رسانهها، هماهنگ با سایر گونه هاي برنامهاي و در راستاي تکمیل زنجیره جریانسازي برنامههاي فرهنگی هنري، سعی در ارتقاي توانمندي سازمان در تحقق اهداف پیشبینی شده خود خواهد داشت. پیشنهاد این برنامه ها از سوي پیشنهاد دهندگان داخل و خارج سازمان امکان پذیر بوده و پس از جمعبندي توسط دبیرخانه برنامههاي فراگیر، در کلیه مناطق سازمان به صورت یکپارچه و هماهنگ اجرا خواهد شد.

برنامه هاي ستادي

برنامههایی هستند که ناظر به هر گونه بهبود و توسعه در انجام وظایف حوزههاي ستاد و با تاکید بر ایفاي نقش موثر حمایتی و هدایتی نسبت به مراکز صفی سازمان، طراحی و اجرا میشوند. این برنامهها مبتنی بر اهداف وسیاستهاي کلان سازمانی و منطبق با شرح وظایف واحدهاي ستادي، همچنین با درنظر گرفتن اولویتهاي موجوددر زمینه هاي مختلف از جمله بهبود نیروي انسانی، فرآیندها، مطالعات، اطلاعرسانی و تبلیغات، ابزارها و شاخصهاي انجام بهینه وظایف، تولید محتواي فرهنگی، منابع مالی(درآمدي، هزینهاي) وداراییها طراحی میشوند .

تذکر: برنامههاي واحدهاي ستادي که ماهیت اجراي برنامه فرهنگی هنري داشته و در راستاي حمایت و تقویت سایربرنامه هاي فرهنگی هنري مراکز صفی سازمان قرار دارد، لازم است در بخش مربوطه در برنامه هاي فرهنگی ثبت شده و از پیشنهاد هرگونه برنامه فرهنگی هنري ذیل سرفصل برنامه هاي ستادي اجتناب شود .

برنامه هاي پرسنلی، پشتیبانی، نگهداري و تعمیر ساختمان

برنامه هاي جاري، ناظر بر اقدامات و فعالیتهاي مستمر، روزمره و جاري حوزههاي ستادي سازمان و حوزههاي پشتیبانی مراکز و مناطق هستند که دربرگیرنده اجراي فعالیتها و رویههاي جاري این بخشها در چارچوب وظایف سازمانی تعیین شده میباشند .

نويسنده : مژگان عموزاده

این کاربر 7 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.