شنبه, 08 ارديبهشت 1403

 



کاربینی سرکار خانم ملیحه بهرمند

باسمه تعالی
مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر 13 تهران
معاونت فرهنگی و دانشجویی
دفتر ارتباط با صنعت و کارآفرینی(هماورد مهارتی)
 
واحد 13تهران

الف)مشخصات کاربین:

نام :   ملیحه                                    نام خانوادگی: بهر‌مند                                   

شماره دانشجویی: 94138049600047   مقطع تحصیلی: کارشناسی        رشته تحصیلی:مدیریت فرهنگی برنامه‌ریزی

وضعیت اشتغال:                           شاغل   R                                غیر شاغل *   

..............................................................................

ب)مشاغل قابل احراز:

·        مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصیلی خود را نام ببرید؟:

مدیر تشریفاتی سازمان، مدیریت موزه، مدیریت واحدهای فرهنگی، کارشناس برنامه‌ریزی امور فرهنگی، کارشناس نظارت و ارزیابی فعالیت‌های فرهنگی، کارشناس تحقیقات فرهنگ، کارشناس مسائل فرهنگی جامعه، کارشناس اطلاعات و جهانگردی، کارشناس امور فرهنگی، کارشناس روابط‌عمومي و امور بین‌الملل در سازمان‌ها بنابر وظايفي كه بر عهده دارند



·        رشته تحصیلی شما در محیط کار چه نقشی را ایفا میکند؟

در هر سازمان برای برقراری ارتباط بهتر با مخاطبین سعی می شود از افراد مطلع و توانا استفاده کنند از آنجائی که رشته امورفرهنگی بر گرفته از فرهنگ اجتماع و سازمان محل خدمت می باشد می توان چنین نام برد :

1-اطلاع رسانی،2- انتشارات، 3- ارتباطات، 4- امور سمعی و بصری، 5-مدیریت محتوای وب سایت شرکت،     6- امور فرهنگی و تبلیغات 7- طراحی و امور هنری 8-ارتباط با ذی‌نفعان، 9- امور بین‌الملل، 10- برگزاری مراسم ملی مذهبی، 11-مرکز اسناد مدارک فنی و کتابخانه

·        چه توانمندیهای شخصیتی و جسمی برای احراز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما متصور است؟

از نظر شخصیتی:برخورداري از معلومات همه جانبه و وسيع، شور و شوق و تمايل زياد به دانستن همه چيز و كوشش در آموختن هر چه بيشتر، توانايي در انجام امور محوله، مسئولیت پذیر بودن، داشتن تفکر خلاق و نقاد،داشتن اعتماد به نفس بالا و ذوق هنری و استعداد خاص در برقراري ارتباط با گروه‌ها و افراد مختلف (روابط عمومي بالا)، داشتن استعداد و ذوق هنري در زمينه هاي مختلف، برخورداري از ظرافت فكري و حس ابتكار و خلاقيت، آشنايي با اصطلاحات خاص مسائل فرهنگي و هنري، داراي استعداد خاص روانشناسي خصوصا در زمينه هنري و فرهنگي، آشنايي به زبانهاي مختلف (زبان رايج دنيا)، آشنا به آداب و رسوم و فرهنگ ديگر ملل جهان، دارا بودن قدرت مشاوره در امور مربوطه، مقتصد بودن و توجه به بودجه و اعتباري كه در اختيار ايشان گذاشته مي شود، برخورداري از صفت خويشتن داري و تسلط بر اعصاب و رعايت اصول و مبادي ادب و تربيت، آشنايي با نقاط ديدني و فرهنگي كشور، داشتن سعه صدر و همدلي و صداقت و دقت نظر

از نظر جسمی: به این شکل نیست که اگر دارای نقص عضو باشد نتواند کارهای فرهنگی انجام دهد تنها محدودیت هایی بوجود می آید که دیگر همکاران آن شخص می توانند جبران کنند. در واقع برخورداري از سلامت رواني، داشتن آراستگي و خوشرويي



·        شغلهای مرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد؟

با توجه به اینکه فرهنگ نقش بسیار مهمی در جامعه ایفاد می‌کند بنا براین رشته هایی همچون مدیریت امور فرهنگی نیز دارای جایگاه مهمی است و این نکته چه در داخل و چه در خارج از کشور دارای جایگاه بالایی خواهد بود. در واقع می‌توان چنین گفت امور فرهنگی هر کشور می تواند در هر شاخه ای فعالیت داشته باشد گاهی معرفی فرهنگ یک جامعه است و گاه خدماتی و گاه فروش یک کالا که در نهایت می توان گفت فعالیت های امور فرهنگی شامل :فعالیت های برنامه ریزی شده برای فروش یک کالا ،ارائه خدمات با یک ایده مرکب از تبلیغات، شهرسازی ،فعالیت‌های پیشبردی، بسته‌بندی، نمایش در محل فروش نمایش‌های تجاری و رویدادها، مدیریت میراث فرهنگی هر کشور، راهنمای تورهای گردشگری، مدیریت موزه .....




تاریخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شما در ایران و جهان چگونه است؟


از زمانی که نیاز به کسب درآمد بوده پس مدیریت بر چگونگی پیشبرد کار و هدف دار بودن آن نیز بوده و با علم روز دستخوش پیشرفت و تحول گردیده است. اين رشته، يك رشته تازه و نوپا است. در سازمانها، دستگاهها، دانشگاهها و .... در دو يا سه سال اخير به وجود آمده است. در بعضي از سازمانها و دستگاههاي اجرائي (غيرپزشكي) كشورمان، واحدي تحت عنوان "معاونت فرهنگي" همزمان با تأسيس آن سازمان و دستگاه ايجاد شده؛ و از رشته هاي مديريت دولتي، صنعتي و .... استفاده مي شده. اما در سازمانها و دانشگاههاي علوم پزشكي، در يك يا دو سال اخير واحد معاونت فرهنگي ايجاد شده كه خوشبختانه رشته مديريت امور فرهنگي هم در آن سازمانها استفاده مي شود و كاربرد دارد.



·        شرایط شغل های مرتبط با رشته تحصیلی خود را از لحاظ موارد زیر توضیح دهید:



1.سختی و پیچیدگی

2.قوانین و مقررات انجام کار

3.مباحث ایمنی و بهداشت

4.مباحث فرهنگی و اجتماعی (جاذبه و انگیزه های شغلی)

سختی و پیچیدگی:

یک کارشناس فرهنگی باید برای حفظ هویت دینی و فرهنگ غنی ایرانی و همچنین ارتقای فرخنگ شهروندی بسیار تلاش کندواین کار با وجود تهاجم فرهنگی ورسانه های داخلی امری پیچیده ومشکل به نظر می رسد. همچنین باید اطلاعاتش به روز باشد وسختی کار اواین است که باید در همه لحظات صبور باشد وپایبندی خود را به اصول مذهبی و تربیتی حفظ کند. کارکنان امورفرهنگی باید دارای دقت، تمرکز، حوصله و بردباری زیاد باشند. چنانچه خبری نادرست منتقل شود ممکن است خسارت جبران ناپذیری را بدنبال داشته باشد كه جبران ناپذير باشد.

قوانین و مقررات انجام کار:

بی ثباتی و نبود قوانین و مقررات و سیاست‌های مرتبط با کارشناسان و كاردان نان فرهنگی، عدم تفکیک مدیریت و رعایت مالکیت معنوی در نظام‌های کسب و کار فرهنگی کشور، عدم درک درست تطبیقی از روندهای جهانی کسب و کار و فناوری‌های فرهنگی و برنامه ریزی متناسب با آن، رعایت ساعات اداري محل انجام كار، پايبندي به ارزشهاي اخلاقي و انضباط اداري، حسن رفتار با همكار و ارباب رجوع، كارشناس امور فرهنگي بايد فردي متعهد و مؤمن باشد با ظاهري آراسته و مطابق با عرف جامعه



مباحث ایمنی و بهداشت: هدف اصلی ایمنی،نگهداری و ارتقای سلامتی نیروی انسانی شاغل مي باشد:

بهداشت رواني كار به اين معنا كه حجمی که در سیستم کار به یک یا چند نفر برای انجاموظیفه اختصاص یافته است به اندازه باشد. در محیط کار عوامل فیزیکی، زیست شناختی،اجتماعی و فرهنگی که فضای فرد را احاطه کرده است مناسب باشد . فشار کاری (یا بار خارجی): مجموع شرایط خارجی و خواسته‌ها درسیستم کار که در جهت بر هم زدن حالت فیزیولوژیکی و روانی فرد عمل می‌کنند و تنش کار (یا عکس‌العمل‌های داخلی): تأثیر فشار کار بر روی شخص دررابطه با ویژگی‌ها و توانایی‌های فردی و خستگی ناشی از کار پيش بيني شده باشد . ایمنی به معنی سلامت، امنیت و آسایش است و دوری یا فرار از خطر، ایمنی کامل یعنیمصونیت در برابر هر نوع آسیب، جراحت و نابودی.و ظرفیتآسیب‌رسانی و صدمه به کارکنان، خسارت به وسایل، تجهیزات، ساختمانها و از بین بردنمواد یا کاهش قدرت کارآیی در اجرای عملی از قبل تعیین شده باشد.

مباحث فرهنگی و اجتماعی (جاذبه و انکیزه های شغلی ):

يكي از نكات مربوط به جاذبه شغلي هنگامي ديده مي شود كه كارشناس امور فرهنگي ماحصل كار و فعاليت خودش راجامعه مي بيند كه مورد توجه بسياري افراد قرار مي گيردو همچنین زمانی که به این شغل بها داده می شود. در مورد مباحث فرهنگي، مهمترين مورد اينكه كارشناس اين رشته بايد مقيد به رعايت مسائل اسلامي، اخلاقي و انساني باشدو به بحث های گروهی وفعالیت های مشارکتی توجه ویژه داشته باشد

در اين خصوص با توجه به شغل و حرفه اي كه با آن روبرو هستيم ،انگيزه متفاوت مي باشد .از جمله: علاقه مندي به حرفه، احساس آرامش و سلامتي داشتن در محيط كار از نظر فيزيكي و اجتماعي، وجود رابطه مناسب با همكاران در محيط كار، وجود قوانين حاكم وقابل قبول در محيط كار براي شاغلين، از نظر فرهگي: مشاركت‌ در برگزاري‌ سمينارها و گردهمايي‌هاي‌ تخصصي‌ و عمومي‌ سازمان، پوشش‌ تبليغي‌ ساختمان‌ها و فضاهاي‌ عمومي‌ سازمان‌ در گراميداشت‌ ايام‌ و مناسبت‌هاي‌ ويژه‌، تدوين‌ و اجراي‌ طرح‌ جامع‌ تبليغات‌ براي‌ فضاسازي‌ فرهنگي، تبليغي‌ در ساختمان‌ها و محوطه‌ها، اجراي نمايشگاه‌ها در خارج‌ و داخل‌ سازمان، اعلام برنامه‌ كنفرانس‌ها و سمينارها، شركت در نمايشگاه‌هاي مرتبط و ارائه فعاليت‌ها، حضور در سمينارهاي مرتبط و اطلاع‌رساني، برگزاري آيين‌ها و مراسم ملي، مذهبي، وضعیت در آمدی و اقتصادي .......



شغلهای مرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد؟

با توجه به اینکه فرهنگ نقش بسیار مهمی در جامعه ایفاد می کند بنا بر آن رشته‌هایی همچون مدیریت امور فرهنگی نیز امر مهمی است و این نکته چه در داخل و چه در خارج از کشور مثل مدیریت در مراکز فرهنگی و هنری.

نويسنده : ملیحه بهرمند

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.