پنج شنبه, 03 خرداد 1403

 



پولشویی سایه ای مرگباربر اقتصاد

بشراز زمانی که پا به زمین گذاشت جرم با او همراه شد اولین جرم قتل بود و به پشتوانه ی آن بزه های دیگری چون سرقت وکلاهبرداری روان شد .به تدریج با اجتماع انسانها وبه وجود امدن جوامعی که به سرعت رو به پیشرفت وتکنولوژی نهاده بود وهمراه با توسعه اقتصادی شکل پیچیده تری به خود گرفتند.

 

با ظهور صنعت وفناوری جرم های جدیدی از دل جامعه سر بر آوردند.جرایم کامپیوتری واینترنتی ،رانت خواری ،اختلاس وغیره ،محصول این جریان هستند.ازجمله جرایمی که از بطن بزه های دیگری چون قاچاق مواد مخدر قاچاق انسان وجرایم سازمان یافته به وجود امد پول شویی بود .پولشویی به عنوان یک جرم ،تقریباحدود دودهه سابقه دارد.

 

اساس پولشویی عملااز سال 1980وبه قاچاق برمی گردد .پولشویی عملااز سال 1980وبه قاچاق برمی گردد.بحث پول شویی از زمانی به طور جدی مورد توجه قرار گرفت که قاچاقچیان مواد مخدر در صدد برامدند تاسود های کلان حاصل ازقاچاق را در سیستم های مشروع وکارهای تجاری قانونی تزریق کنندتا به این صورت هم به پولهای کثیف حاصل از جرم جنبه مشروع وقانونی دهندوعلاوه بر وارد کردن این پول هابه سیستم اقتصادباعث محو شدن ریشه غیرقانونی آنهاوناتوانی در عدم پیگیری ماموران برای دستگیری مجرمین گردند.

 8 copy copy copy

 

اصطلاح پولشویی از مالکیت خشک شویی ها که توسط مافیا در امریکااداره می شد،گرفته شده است.

شاید پولشویی پدیده ای نوظهور است اما عده ای معتقدند که سابقه ان هزاران سال قبل برمی گرددکه سلاطین وخوانین اموال ودارایی های خود رامخفی می کردند.

 

در تعریف ساده تر پول شویی فرایندی است که در طی آنشخص منابع ودرامدهای غیر قانونی را به حالت قانونی تبدیل می کند

نويسنده : سید حمید میرکاظمی

این کاربر 16 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.