دوشنبه, 28 خرداد 1403

 



کاربینی روابط عمومی معاونت اجتماعی فرهنگی

02154

اهداف وبرنامه ها:

 

حوزه معاونت اجتماعی و فرهنگی در راستای ارتقاء سطح فرهنگ شهروندان و جلب مشارکتهای آنان در جهت توسعه و ایجاد فضاها و مراکز مختلف فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی نظیر کتابخانه ها ، فرهنگسراها ، خانه های فرهنگ ، مجموعه های ورزشی ، خانه های مشق و سراهای محلات و همچنین مدیریت و گرداندن اینگونه مراکز ، تشکیل و پشتیبانی تیمهای مختلف ورزشی در محلات ، ایجاد زمینهای خاکی فوتبال ، برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی و اجتماعی ، تشکیل کلاسهای علمی ، آموزشی در مراکز تحت پوشش خود و اجراء طرح شهردار مدرسه فعالیت دارد.برگزاری مراسم های مختلف به مناسبت های اعیاد و سوگواری در طول سال نیز از عملکرد این حوزه محسوب می شود.

 

وظایف معاونت اجتماعی و فرهنگی:

 

معاونتی است که تلاش می کند با همکاری مراکز دانشگاهی و نخبگان رشته های مرتبط با مدیریت شهری ، اجرای وظایف و مسئولیت های لازم به منظور تبدیل سازمان شهرداری به یک نهاد اجتماعی را تسهیل نماید.
این معاونت می کوشد تا با ایجاد هم افزایی در فعالیت های اجتماعی و فرهنگی ، سرمایه های اجتماعی را افزایش داده و تقابلات را به تعاملات اجتماعی تبدیل کند تا بدین وسیله سطح رضایتمندی و اعتماد مردم افزایش یابد.

 

اهم وظایف معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه عبارتست از :
- بررسی اوضاع اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی و جمعیتی منطقه در جهت تعیین خط مشی فعالیت ها ی شهرداری منطقه در راستای فراهم آوردن زندگی آرام و پربار برای شهروندان و ارتقای شاخص کیفیت زندگی در سطح منطقه
- مطالعه چگونگی فعالیت ها ی اجتماعی مردم درسطح منطقه و شناسایی عوامل موثر بر این فعالیت و جمع آوری اطلاعات لازم از طریق پژوهش های علمی و ارائه راه حل های علمی به شهرداری منطقه 
- ارائه راه حل هایی برای رفع مشکلات اجتماعی شهری که نیاز به تصمیم گیری در سطوح بالای اجرائی و یا قانون گذاری دارد.
-  بالا بردن آگاهی های اجتماعی مردم در ایجاد نظم اجتماعی
- تعمیق ارزش های دینی و ملی در میان شهروندان با تکیه بر نکو داشت مراسمات  و مناسبت ها
- تقویت امید به زندگی و روحیه ی نشاط شهروندان منطقه با تکیه بر فعالیت های غنی سازی اوقات فراغت و گردشگری محله محور
- ارتقای فرهنگ شهروندی و بهبود کیفیت زندگی با اجرای برنامه های فرهنگی و هنری محلات
- تقویت سرمایه های فرهنگی و اجتماعی شهر با تکیه بر تعاملات و همکاری های فرهنگی با فعالان عرصه ی فرهنگ
- پروژه های عمرانی این معاونت در ذیل برنامه ایجاد و توسعه اماکن و فضاهای ورزشی ، تفریحی و فرهنگی تعریف شده است . پروژهایی مانند احداث و تجهیز اماکن ورزشی ، احداث ، تکمیل و تجهیز سینما و آمفی تئاتر ، احداث مسجد ، احداث ، تکمیل و نگهداری مجتمع های ورزشی ، تفریحی و فرهنگی ، احداث ، تکمیل و تجهیز کتابخانه و کمک به اداره کتابخانه های عمومی سطح منطقه ، از مهم ترین پروژه های معاونت اجتماعی و فرهنگی می باشد

 

منطقه 5 به پهنه توسعه شهر تهران معروف است. این منطقه پس از انقلاب اسلامي به دلايل مختلف از جمله موقعیت حاشیه­ای منطقه و جذب جمعیت از مناطق مركزي و جنوبي، با افزايش جمعيت و توسعه روبرو بوده است. رشد سريع جمعيت در سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب، نشان­دهنده ميل مردم به سكونت در اين منطقه جوان بوده است، ودر حال حاضر جمعیتی نزدیک به 800000 نفر دارد .

سازمان فضايی اين منطقه از دو عنصر اصلی بافت مسکونی و شبکه‌های ارتباطی تشکيل شده که اين بافت مسکونی در قسمت‌های وسيعی توسط اين شبکه­ ها به چند پاره تقسيم شده و باعث جدايی ساکنان يک محله از يکديگر (با توجه به تقسيم‌بندی موجود محلات) گشته است. بافت مسکونی در اغلب نقاط نسبت به بسياری از مناطق تهران از کيفيت ساخت بهتری بهره‌مند بوده و بر اساس مطالعات انجام شده در خصوص عوارض زلزله بر روی اين بافت، از وضعيت مطلوب‌تری بالاخص به دليل نوساز بودن و نيز در هم تنيدگی کم بافت برخوردار است.

منطقه 5 به دلیل قرار گرفتن در کوهپایه و باد غالب غربی شرقی تهران، دارای آب و هوائی ملایم تر وپاکتر از داخل شهر می باشد. همچنین اين منطقه از نظر سرانه فضای سبز در وضعیت مطلوبی قرار داشته و سرانه فضای سبز آن 19 متر مربع است.

 

اداره روابط عمومی بعنوان مهمترین ابزار ارتباطی مدیریت منطقه باهدف ایجاد تعامل پایدار بین ارکان اصلی سازمان(مدیران و کارکنان) با شهروندان، موسسات دولتی ، سازمانها و .... از طریق ارتباط جمعی مناسب مخاطبان، در حال انجام وظیفه میباشد

 

شادابی و بالندگی روزافزون شهروندان ، کارکنان و مدیران در امور مشترک و مرتبط کاری و مساعدت در جهت بهبود ،تسریع و تسهیل در ارائه خدمات به شهروندان ، شفاف سازی ، همکاری همدلی و همفکری در کلیه عرصه های کاری و اتخاذ تدابیر مناسب در صرفه جوئی هزینه ها با انتقال نظرات و پیشنهادات از سطوح پائین به بالای مدیریت و تلاش جهت نهادینه کردن خدمتگذاری به مردم و تکریم ارباب رجوع همچنین اطلاع رسانی سریع و بموقع به شهروندان به طرق مختلف ازدیگر اقدامات این اداره بشمار میرود

 

اهم شرح وظایف اداره روابط عمومی

 

1-انعكاس كليه فعاليتهاي انجام شده منطقه از طريق رسانه هاي گروهي به منظور آگاهي مردم باهمكاري اداره كل روابط عمومي و بين الملل شهرداري تهران.

 

2- تهيه متن خبري جهت نشريه شهرداري و اهتمام در پربار نمودن مجله فوق.

 

3- تدارك و فراهم نمودن تسهيلات لازم جهت خبرنگاران رسانه هاي گروهي حسب دستور شهردار منطقه و با هماهنگي اداره كل روابط عمومي و بين الملل.

 

4- برنامه ريزي امور مربوط به تشريفات و كنفرانس ها.

 

5-دعوت از رسانه هاي گروهي به منظور تهيه خبر از فعاليتهاي شهرداري در مراسم و بازگشائي و اختتام پروژه هاي عمراني و ساير فعاليتهاي مشابه حسب دستور شهردار منطقه.

 

6-مطالعه روزنامه هاي پر تيراژ ( قسمت انتقادها ، ما و خوانندگان و غيره ) و انعكاس شكايات مردم به مسئولين مربوطه و اداره كل روابط عمومي وبين الملل.

 

7-برنامه ريزي امور مربوط به اجراي جشنهاي مذهبي و ملي و مراسم و ميهمانيهاي رسمي در منطقه.

 

8-تهيه اطلاعيه و آگهيهاي مختلف مورد نياز منطقه با هماهنگي اداره كل روابط عمومي و بين الملل.

 

­ پاسخگوئي و راهنمائي ارباب رجوع.

 

9-تهيه و نصب ساير اقلام تبليغاتي نظير پلاكارد ، تراكت ، آويز، پوستر و اطلاعيه و ريسه و . . در ساختمانهاي منطقه ،‌ميادين و معابر به مناسبت هاي مختلف ايام و اعياد.

 

10-همكاري و ايجاد هماهنگي هاي لازم با اداره كل روابط عمومي و بين الملل.

 

اصطلاح دولت الکترونیک ، کاربرد شبکه اینترنت توسط سازمان های دولتی جهت ارائه خدمات به مردم ، شرکت ها و سایر سازمان های دولتی و خصوصی است .
دولت الکترونیکی سیستمی است که کلیه شهروندان ، شرکت های تجاری ، سایر سازمان های دولتی و کارمندان دولت را قادر می سازد تا از طریق یک وب سایت در شبکه اینترنت و بدون محدودیت مکانی و زمانی به اطلاعات و خدمات دولت دسترسی پیدا کنند .
در صورتی که در گذشته برقراری هر گونه ارتباط کاری شهروندان با موسسات دولتی تنها از طریق حضور فیزیکی دو طرف در یک اداره دولتی امکان پذیر بود .
به همین جهت کشورهای در حال توسعه باید بتوانند کاربرد ارتباطات و فن آوری اطلاعات را در کشور خود توسعه دهند و بستری به نام دولت الکترونیک ایجاد کنند . ، در این صورت می توانند از مزایای متعددی برخوردار شوند که در این فرآیند بهره مندی واحد روابط عمومی از همه بیشتر است .
در واقع روابط عمومی الکترونیک ؛ به روابط عمومی ای گفته می شود که ضمن به کار گرفتن فن آوری های جدید ارتباطات و اطلاعات (
ICT ) و سیستم های نوین اطلاع رسانی و ارتباطی ، خدمات خود را منطبق با خواسته ها و نیاز های مخاطبین به صورت لحظه ای و آن لاین ارائه نماید .
با توجه به ویژگی های عصر حاضر عوامل مختلفی از جمله افزایش حجم اطلاعات مورد تقاضای مردم ، افزایش خدمات قابل ارائه به مردم ، تقویت روند شکل گیری رسان های تعاملی افزایش،سرعت اطلاع رسانی و... ضرورت روابط عمومی الکترونیک را جدی تر ساخته است و ویژگی روابط عمومی الکترونیک باعث شده تا کارشناسان بر توسعه سریع آن اتفاق نظر داشته باشند و برای تحقق آن بر رهبری و حمایت سازمانی، ایجاد بینش سازمانی در مدیران متعهد به منابع و امکانات موردنیاز آموزش همگانی و تامین سریع و به موقع اطلاعات مورد نیاز مخاطبان تاکید زیادی کنند .
برای تحقق دولت الکترونیک ، یک روابط عمومی الکترونیک لازم است تا بتواند کلیه مسئولیت های اطلاع رسانی را بر عهده بگیرد و در کلیه زمینه های تبلیغاتی با روش های مدرن کم هزینه و کارآمد و ظایف و نقش های خود را انجام دهد . توسعه دولت الکترونیک باید بر اساس راهبرد کلی روابط عمومی به صورت تدریجی اتفاق بیفتد تا شرایط و فضای لازم برای این کار فراهم شود . ، برای توسعه دولت الکترونیک در جامعه باید به عوامل مختلفی توجه شود که یکی از مهمترین آن آموزش الکترونیکی در سازمان ها و به تبع آن در جامعه است .
آمادگی الکترونیکی درجه پذیرش فناوری اطلاعات در هر سازمان را نشان می دهد و وظیفه فراهم کردن چنین شرایطی بر عهده روابط عمومی هاست .

 

 

 

نويسنده : سید هاشم چاوشی آغمیونی

این کاربر 2 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.