یکشنبه, 27 خرداد 1403

 



گزارش هشتم : نحوه انجام حسابداری دستی در اکسل

به نام خدا

نرم افزار صفحه گسترده (EXCEL)

نرم افزار اکسل صفحه ای است با چنیدن سطر و ستون

برای ورود اطلاعات و اینکه موارد ورودی ما مرتب و مشخص باشد، ما نیاز به جدول داریم. برای اینکار تعداد ستون های مورد نیاز را در صفحه ی اصلی انتخاب کرده برای ورود جدول، در قسمتTab ها روی Insert کلیک کرده و در قسمت raibonها روی Tables رفته و روی Table کلیک می کنیم . مشاهده می شود که جدولی با سرستون هایی بوجود آمد.

حال ما بستگی بر نوع استفاده از جدول پیشفرض ها را تغییر می دهیم.

معمولاٌ برای حسابداری بیمه ما به سرستون های زیر نیاز داریم:

  1. ردیف   2. تاریخ صدور   3.شماره بیمه نامه   4.نام بیمه گذار   5.شماره شاسی   6.شماره موتو   7.حق بیمه

8.مبلغ دریافتی   9.مانده   10.تشخیص

به ترتیب در محیط اکسل رده های زیر را پر می کنیم. حال ما برای تشخیص دادن اینکه بیمه گذار بده کار یا طلبکار   می باشد باید مابعدتفاوت مبالغ حق بیمه و دریافتی را حساب کنیم. برای این کار باید در سلول مورد نظر که در ستون "مانده" می باشد کلیک کرده و " = " را تایپ میکنیم و بعد از آن روی سلول مبلغ دریافتی کلیک کرده. مشاهده می شود که به محض کلیک کردن روی سلول مورد نظر آدرس آن سلول در جلوی علامت مساوی ظاهر میشود بعد از آن ما باید مرحله بعدی عملات را مشخص کنیم حال ما با گذاشتن علامت " – " دستور کسر کردن را می دهیم. مرحله بعد مشخص کردن عدد دوم برای کسر از عدد اول می باشد . روی سلول مبلغ دریافتی کلیک کرده و در آخر دکمه " اینتر " را میزنیم. مشاهده می شود که جواب کسر ما در ستون ظاهر شد. برای تشخیص اینکه فرد مورد نظر بدهکار یا بستانکار می باشد باید به علامت جواب کسر دقت کنیم اگر جواب منفی بود شخص بستانکار و دراگر مثبت بود بدهکارمی باشد و اگر جواب صفر بود شخص تسویه حساب کرده است.

برای جمع ستونی می توان از یه رها ساده استفاده کرد. پایین ستون مورد نظر دکمه های Ali و + را زده و دکمه " اینتر " را میزنیم و جواب نهایی مشخص می شود.

 

نويسنده : هاجر حسن چالكي

این کاربر 13 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.