پنج شنبه, 20 ارديبهشت 1403

 



موضوع: توصیه های ورزشی وتغذیه ای در ایام نوروز

توصیه های ورزشی وتغذیه ای در ایام نوروز 10 سال 1 ماه ago #66091

توصیه های ورزشی وتغذیه ای در ایام نوروز
آنچه در اینجا با عنوان ورزش های نوروزی مطرح می شود، دلیل بر آن نیست که این ورزش ها را نباید در سایر ایام سال انجام داد، بلکه منظور این است که با توجه به فرصت بدست آمده در تعطیلات نوروز، برخی از ورزش ها را می توان بهتر و منظم تر انجام داد. این ورزش ها عبارتند از پیاده روی، کوهنوردی، دوچرخه سواری، تمرینات هوازی (آیروبیک) و تمرین های که در طبیعت و فضای باز انجام می شود.

پیاده روی و دویدن به وسیله خاصی نیاز ندارند برای آغاز کار بهتر است یک کفش ورزشی و لباس مناسب تهیه کرد و تأکید بر راحتی باشد نه ظاهر.

با توجه به اینکه در ایام عید فرصت بیشتری برای بودن در کنار خانواده وجود دارد لذا یک توصیه مهم این است که ورزش گروهی می تواند توأم با شادابی و اثربخشی خوب باشد. بنابراین سعی کنید با انجام ورزش هایی مثل پیاده روی، کوهپیمایی، شنا و یا تمرین های آیروبیک، بدمینتون، والیبال همراه با اعضای خانواده به فعالیت جسمی بپردازید.

سعی کنید در ایام نوروز حداقل صبح ها ۱۵ تا ۲۰ دقیقه تمرین هوازی (آیروبیک) را با استفاده از دوچرخه ثابت، تردمیل، پیاده روی یا دویدن انجام دهید. با اجرای همین تمرین هوازی صبحگاهی، باعث می شوید که از همان ابتدای صبح بدنتان با سرعت متابولیسم بالاتری شروع به کار کند.

تنقلات جای وعده های اصلی غذایی را نمی گیرد

با تغییر عادات غذایی در ایام نوروز، برنامه ی غذایی روزانه ی افراد و ورزشکاران، معمولاً تغییر می کند و ممکن است بعضی از آنها مصرف آجیل و شیرینی را جایگزین وعده های غذایی کنند.

گاهی اوقات شیرینی و آجیل در ایام عید، جانشین ناهار یا شام می شود و برخی از افرادی که در مصرف این تنقلات افراط می کنند به علت سیر شدن و یا ترس از چاقی، وعده های غذایی اصلی را حذف می کنند.

مصرف سه وعده ی اصلی غذایی یعنی صبحانه، ناهار و شام برای همه ی افراد لازم است و باید کوشید تا حد امکان از افراط در مصرف تنقلات چاق کننده، شیرین و پر چرب پرهیز شود تا موجب چاقی، افزایش چربی های نامطلوب خون و کاهش اشتها برای صرف غذای اصلی نشوند.

توجه داشته باشید هر چند که تنقلات حاوی ارزش تغذیه ای بالایی باشند، ولی نمی توانند جانشین غذای اصلی انسان شوند.

مصرف متعادل آجیل ها برای سلامتی بدن بسیار مفید است و تنها در زمان افراط در مصرف این قبیل تنقلات، مضرات آن شامل فرد می شود.

مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: الهه اورعی