جمعه, 14 ارديبهشت 1403

 



موضوع: چکیده از مطالب جلسه اول

چکیده از مطالب جلسه اول 10 سال 10 ماه ago #13062

استاد عزیزیان
با سلام
احتراما، به استحضار می رساند که مطالبی که خلاصه وار درج شده است جهت تمرین کردن خودم برای امتحان می باشد. اگر در بکار بردن کلمات مشکلی داشت پوزش می طلبم.
با نشکر
رهگذر

فواید جامعه شناسی:
جامعه شناسی در کنار دیگر دانش های اجتماعی با توجه به موضوع تخصصی بودن خود از فوائد و آثار آن می توان آموزش جامعه شناسی را گفت. جامعه شناسی بینشی ژرف، آرام و اصلاح گر می باشد. به این معنا که بطور مثال : هر جایی برای خود آزمایشگاهی دارد و جامعه هم برای خود آزمایشگاهی دارد، این آزمایشگاه می تواند خانه، مهمانی، خیابان باشد.حالا جامعه شناس با دید عمیق تر به مشکلات جامعه می پردازد. جامعه شناس زوایای دیدها را به زندگی عوض می کند.
انسان دوست دارد که به وقایع و پدیده های پیرامون زندگی بپردازد.آدمی همواره کنجکاو است و با چنین آگاهی ، آدمی میتواند معماها را حل کند. در واقع یک جامعه شناس مشکلات جامعه را بررسی می کند و ضعف های آنرا پیدا می کند و بررسی می کند که کدام روش بهتر است.

تخصص گرایی در علم جامعه شناسی:

پاسخ روشن و یافتنی برای هر کدام از پرسش های جامعه شناسی که کسب و جذب خلاقیت معرفتی خاص را ایجاد می کند.که به آن تخصص جامعه شناسی گویند.
به این معناست که : وقتی یک جامعه شناس با شخص جامعه شناس از یک منظری به موضوعی نگاه میکند باید با دید تخصصی باشد. باید در چارچوب نگاه کند ، با از دیدگاه مارکس ، بر اساس یک سری مبانی نگاه کرد.

پایگاه انسان در جامعه فرهنگ:

سرشت انسان یا فطرت انسانی با زندگی اجتماعی و خلقت جامعه همراه می باشد. بدین معنی که بشر بدون زندگی جمعی نمی تواند نیازهای خود را تامین کندو در نتیجه آسیب پذیر می شود.
یا به گفته دیگر: انسان حیوانی است اجتماعی: جامعه بشری از زمانی که بوجود آده است فهمیده که اگر با هم زندگی کنند خیلی بهتر است تا به اجتماعی زندگی کردن.
منزوی ترین آدمها هم به اجتماع روی آوردند،به صورت اجتماعی زندگی می کنند ، مثال: کار می کنیم ، در اجتماع ، اگر تنها هستیم ولی فرهنگ داریم.

تعریف فرهنگ از نظر TAYLOR:
فرهنگ را ادوارد تیلور در سال 1871: مجموعه پیچیده ای از دانش ها، باورها، هنرها، عادات، قوانین که هر فرد بهعنوان هضوی از جامعه خویش فرا می گیرد ، تعریف می کند.
هر منطقه از هر کشوری می تواند فرهنگی متفاوتی با دیگر مناطق آن کشور داشته یاشد. فرهنگ به وسیله آموزش به نسل بعدی منتقل می شود در حالیکه ژمتیک به وسیله وراثا منتقل می شود.
سرشت انسان با زندگی اجتماعی با خلقت جامعه همراه است.به این معنا که همانطور که قبلا هم گفته شده بود انسان بدون زندگی جمعی نمیتواند زندگی کند اگر غیر از این باشد آسیب می بیند
فرهنگ همان چیزی است که از زمانی که ما بدنیا میاییم در خانئاده یاد گرفتیم. هنجارها را یاد گرفتیم. هنجارها = با بایدهای مشترک مثال : دروغ گفتن ،خوب نیست.

تعریف کلی فرهنگ:
مجموعه رفتارهای اکنسابی و ویژگیهای اعتقادی اعضای یک جامعه معین را گویند.مثل ایران.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

چکیده از مطالب جلسه اول 10 سال 10 ماه ago #13166

از اینکه در روزهای پایانی و نزدیک امتحان سعی نموده اید مطالب را ارسال نمایید تقدیر می گردد
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.