دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403

 



موضوع: عنوان مقاله : نقش آمریکا بر فرآیند جهانی شد

عنوان مقاله : نقش آمریکا بر فرآیند جهانی شد 10 سال 11 ماه ago #7451

بسم الله الرحمن الرحیم

عنوان مقاله : نقش آمریکا بر فرآیند جهانی شد

واژگان کلیدی:
جهانی شدن ، اقتصاد آمریکا ، تحولات اقتصاد جهانی . . . .

چکیده:
«گلوبالیزاسیون» یا جهانی شدن پدیده محصول نظم نوین جهانی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی می باشد. بدون تردید آمریکا پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در عرصه جهانی رقیب دیگری که مشکل ساز شود را رو در روی خود ندید.
البته در سالهای اخیر اتحادیه اروپا برای مقابله با آن تلاشهایی را کرد که از آن جمله می توان به پل واحد اروپایی ( یورو ) اشاره کرد که تا حدودی نیز می توان آنرا مؤثر تلقی کرد.اما با مشکلات اقتصادی که در حال حاضر گریبان گیر آمریکاست ، اینکه اقتصاد جهانی متأثر از آمریکاست را نمی توان نادیده گرفت چراکه تاثیر این اقتصاد نابسامان در تمام جهان مشاهده می شود.
مقدمه:
جهانی سازی فرآیندی است که بستر و مناسبات حضور سرمایه جهانی را در تمام نقاط جهان فراهم می سازد و در راه هموارسازی این بستر باید کلیه هزینه های اجتماعی ، هزینه رفاه اجتماعی و هزینه تمام شده مزد به عنوان قیمت واقعی کالا و خدمات به حداقل ممکن پایین آید تا مازاد ارزش تولید شده نسیب سرمایه داری جهانی شود.
در این مقاله تاثیرات آمریکا و اقتصاد این کشور بر اقتصاد جهانی را مورد بحث و بررسی قرار می دهیم و به این مطلب خواهیم رسید که ارتباط بین اقتصاد آمریکا و فرآیند جهانی شدن چیست و بر چه میزان بر یکدیگر تاثیر خواهند گذاشت؟ به عبارت دیگر نقش آمریکا در اقتصاد جهانی چیست؟ و آیا اقتصاد جهانی بر آمریکا هم تاثیر خواهد گذاشت؟

آمریکا و فرآیند جهانی شدن:

بی تردید یکی از کشورهای مهم و تاثیر گذار در اقتصاد جهان آمریکا ست. کشورهای دیگر جهان نمی توانند آمریکا را از آنچه که می خواهد انجام دهد باز دارند و یا آنچه را که نمی خواهد انجام دهد وادارند .
کشورهای دیگر می توانند فضا و بستری را بوجود آورند که آمریکا در آن درگیر شود و برای حل مشکلات مشترک با آنها کار کند یا به عبارت دیگر آمریکا را متعهد سازند.برای اینکه جهان بتواند فرآیند جهانی شدن را در مسیری هدایت کند که به نفع آن باشد بهتر است که از دیدگاه های آمریکا در این مورد آگاهی لازم را داشته باشد.
می توان دیدگاه آمریکاییان را در مورد بحث جهانی شدن چنین بیان کرد)) اقتصاد جهانی همان اقتصاد آمریکا است که بزرگ شده و گسترش یافته است )) . این همان علتی است که آمریکایی ها به جهانی شدن فکر می کنند و در آن مورد دغدغه ای را احساس نمی کنند چراکه آنها به علت دید منحصر به فرد خود از جهانی شدن ترسی ندارند و کمتر از دیگران به آن فکر می کنند و این همان چیزی است که مردم جهان از آن می ترسند.
آمریکا در صنعت جهان پیشتازی می کند و این پیشتازی حاصل رهبری جهانی اوست. این کشور نقش رئیس دهکده جهانی را بازی می کند چراکه بی شک بزرگترین قدرت اقتصادی و نظامی جهان را داراست . آمریکا اگر بخواهد این نقش را ایفا می کند و اگر هم نخواهد نمی کند ، دلیلش مشخص است زیرا تنها کشوری که می تواند آمریکا زیر فشار بگذارد خود آمریکاست.
علت دیگری که برای این امر می توان ذکر کرد این است که اروپا و ژاپن به عنوان دیگر عوامل تاثیر گذار در عرصه اقتصاد جهانی توجه چندانی به مسایل پیش روی جهان ندارند.آمریکا همیشه در مسایل جهانی حرف اول زده و در آن دخالت نموده است ، حال یا بصورت مستقیم وارد عمل شده و یا بصورت غیر مستقیم. اما مداخله یک طرفه آمریکا در مسایل تقریباً همیشه ناشی از حوادث سیاسی و نظامی بوده است ، نمونه کاملاً مشهود آن می توان حمله به عراق را نام برد.جهانی شدن چه وجود داشته باشد و چه وجود نداشته باشد حوادث ژئوپلتیکی و نظامی مانند برخورد با عراق ، افغانستان و . . . روی خواهد داد و از آمریکا خواسته خواهد شد که دخالت بکند یا نکند.
اروپا و ژاپن باید در راه حل برخی از مسایل جهان دست به اقدام و عمل بزند تا در تسلط نامحدود آمریکا خلل ایجاد کند. راه حل این است که مهار امور جهانی را به دست سه قدرت اروپا ، آمریکا و ژاپن بسپارند و این امر موقعی محقق خواهد شد که دو رأس از سه رأس این مثلث قدرت یعنی اروپا و ژاپن خود را به شکل وزنه های قدرت جهانی درآورند ، اگر به این کار تمایلی نشان ندهند این آمریکاست که تصمیم خواهد گرفت که کی و کجا وارد عمل شود.

جهانی سازی و اقتصاد آمریکا – اثرات متقابل
به نظر من فرآیند جهانی شدن بر اقتصاد آمریکا بی تأثیر نخواهد بود و نمی توان تأثیر جهانی شدن را در آمریکا نادیده گرفت چراکه جهانی شدن بیش از هر بار دیگر در حال تغییر دادن آمریکاست همچنان که تأثیر بسیار زیادی در آرایش مشاغل این کشور گذاشته است، بیکاریها روز به روز در این کشور رو به افزایش است ، غول های بزرگ اقتصادی که بیشتر آنها در آمریکا هستند یا دچار ورشکستگی شدند و یا در حال ورشکستگی هستند . این موضوع نشان دهنده این است که آمریکائیها همانند دیگر کشور کشور در حال چشیدن طعم بد اقتصاد جهانی هستند و آنها نیز در این امر مستثنی نخواهند بود. اما این واقعیت را نیز باید قبول کرد که هیچ کشوری همانند آمریکا در شکل دادن و چگونگی اقتصاد جهانی تأثیر ندارد چراکه اقتصاد نابسامان حال حاضر این کشور تأثیرات فراوانی بر اقتصاد دیگر کشورهای جهان گذاشته است.

نتیجه گیری:
5 شرکت از 25 شرکت بزرگ جهانی آمریکایی هستند که پس از سال 1960 تأسیس شده اند و بدون ادغامی بزرگ رشد یافته اند ، حال اگر این شرکت ها بنا به دلیلی نتوانند به فعالیت خود ادامه دهند چه خواهد شد ؟ پرواضح است که بر اقتصاد جهان تأثیر خواهد گذاشت، همچنان که تأثیر ورشکستگی صنایع آمریکا در عرصه اقتصاد جهانی کاملاً مشهود است و ورشکستگی آنان در اقتصاد جهان خلل ایجاد کرده است، همانطور که رشد اقتصادی آمریکا رو به نزول می رود.
به نظر من هر کشوری که می خواهد در عرصه جهانی موفق باشد و برنده تحولات اقتصادی جهان باشد باید شرکت های جدید بزرگ آینده را ایجاد کند . در واقع هر کشوری که می خواهد در این مسابقه جهانی پیروز باشد و از آن سربلند بیرون آید باید به پیشتازی صنعت خود در جهان بیاندیشد در صورت نیل به همواره به آن تداوم بخشد.
برای تحقیقات آینده:
به محققان و اقتصاد دانان گرامی پیشنهاد می گردد تحقیقات خود را در موضوعاتی همچون نقش جهانی شدن در فرهنگ کشورها ، نقش فن آوری جدید در فرآیند جهانی شدن و یا بررسی تأثیر فرآیند جهانی سازی بر اقتصاد کشورهای صنعتی ، درحال توسعه ، جهان سوم پی ریزی نمایند.

منابع:
1- لستر تارو ، جهانی شدن (( بخت با شجاعان یار است )) ، ترجمه مهندس عزیز کیاوند
2- محمد کامبد ، جهانی شدن و انقلابات جهانی
3- سایت سازمان تجارت جهانی www.wto.org
4- بانک مقالات فارسی به آدرس www.daneshpazho.blogf.com
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: بهنام علمی