یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه ابعاد فرهنگي

خلاصه ابعاد فرهنگي 10 سال 11 ماه ago #8723

7 – ابعاد فرهنگ

1- هنجارهاي فرهنگي : معيارها و رفتارهاي ثابتي هستند كه گروه به لحاظ فكري و رفتاري از افراد انتظار دارند و يا آنها را تأييد مي‌كنند .

صورتهاي مختلف هنجارهاي فرهنگي

الف- ارزشها : احساسات ريشه دار و عميقي است كه اعضاي جامعه در آن شريكند . اين ارزشها اعمال و رفتار جامعه را تعيين مي‌كنند مثلاً زندگي خانوادگي و رعايت حقوق والدين
ب – آداب و رسوم : به آن دسته از شيوه‌هاي رفتاري عادي اطلاق مي‌يابد كه در جامعه رواج دارد . مانند ديد و بازديد
ج – رسوم اخلاقي : عبارت از رسومي كه ويژگي‌هاي معنا داري از رفتارهاي درست و نادرست را دربر دارد . رسوم اخلاقي هر جامعه در نظام حقوقي و آموزش هاي مذهبي آن متبلور است .
2- فرهنگ آرماني و فرهنگ موجود :
آن است كه الگوهاي رفتاري آشكار و رسماً تعيين شده را دربر مي‌گيرد . در حالي كه فرهنگ موجود آن چيزي است كه عملاً بر جامعه حاكم است مثال : فرهنگ آرماني يا مطلوب ، سيگار كشيدن در مكان‌هاي عمومي را بد مي‌داند در حالي كه فرهنگ موجود آنرا ناديده مي گيرد
3- خرده فرهنگ : به ارزشها و هنجارهاي متفاوت با ارزشها و هنجارهاي گروه اكثريت كه يك گروه در آن جامعه بزرگتر دارا است . خرده فرهنگ ها قابل شناسايي و قابل تغيير هستند و بيشتر به گروه اقليت اطلاق مي‌شود .
4- ضد فرهنگ : به گروهايي اطلاق مي‌شود كه با هنجارها و موازين فرهنگ غالب در جدال هستند و آنرا شديداً طرد مي كنند .
قوم مداري : گرايشي است كه بر حسب آن افراد جامعه فرهنگ خود را برتر از فرهنگ ديگران مي‌پندارند . آثار مثبت قوم مداري احساس مشروعيت گروه است .
وفاداري ، ميهن دوستي و مليت خواهي فرد را تقويت مي كند . آثار زيان بار قوم مداري مانع نوآوري‌هاي سودمند مي شود .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: ابراهیم عزیزیان فام