شنبه, 29 ارديبهشت 1403

 



موضوع: شرح سه مورد از سوالات جزوء

شرح سه مورد از سوالات جزوء 11 سال 2 هفته ago #5214

1-تعریف جامعه شناسی: مطالعه علمی زندگی گروهها،علل،نتایج،آثار رفتارهای اجتماعی را جامعه شناسی گویند.
2-مقدمهای بر جامعه شناسی هنر :جامعه شناسی هنر دانش میان رشته ای است که با تاریخ هنر،تاریخ فرهنگی،زیباشناسی انسان شناسی،روان شناسیاجتماعی،جامعه شناسیاقتصادی ،جامعه شناسی پیمایشی و ....مرزهای مشترک و نامشخص دارد. اگر تعیین حدودجامعه شناسیهنر دشوار استبرای آن است که این رشته هم با رشته هاییکه به طور سنتی به موضوع هنر می پردازد مانند تاریخ هنر ،نقد هنر،زیباشناسی ارتباط تنگاتنگ دارد و هم با رشته هایی که با جامعه شناسی در ارتباطند مانند تاریخ انسان شناسی،روان شناسی،اقتصاد،حقوق. یکی دیگر از مقتضیات دقیق بودن هنر به تعریف موضوع خاص جامعه شناسی هنر مربوط است. این موضوع غالبا"با جامعه شناسی فرهنگ یکی یا مشترک شمرده میشود.جامعهشناسی رشته ای نسبتا" جوان است . و تحول آن در اندکی بیش از یکصد سال بسیار سریع بوده است.
3-دستاورد ضعیف جامهع شناسی:بنیان گذاران جامعه شناسی نه در متن بلکه در حاشیه
به مسائل زیبا شناسی نیم نگاهی کرده اند (رامیل دور کیم)مسئله هنر را تنها از لحاظ رابطهای که در نگاهش با دین دارد بررسی کرده است .
(ماکس وبر)در متنی که پس از مرگش در باره موسیقی بدست آم پایه های یک جامعه شناسی فنون در موسیقی راپی ریزی کرده است . تنها جورج زیمل در همان دوره تحقیق در باره هنر را کمی جلو تر میبرد در نوشته هایش در باره میکل آنژه و رودن سعی می کند موفقیت اجتماعی هنر را بویژه در مناسباتش با مسیحیت و نفذ جهان بینی ها را روی آثار هنری آشکار سازد.در واقع آثار زیمل در حاشیه جامعه شناسی آکادمیک جا دارد هر چه به هنر نزدیک تر میشویم از جامعه شناسی دور تر شده و بسوی تاریخ هنر که قدمتش بیشتر از جامعه شناسی هنر است می رویم. در حد فاصل این دو رشته آنچه که میتوان تاریخ فرهنگی هنر نامید. و مطالعاتی صورت گرفت که امروز با نگاهی گذشته نگر میتوانیم آنها را مقدمات جامعه شناسی هنر نامگذاری کنیم.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: ابراهیم عزیزیان فام