سه شنبه, 25 ارديبهشت 1403

 



موضوع: روابط عمومی الکترونیک در شکل گیری دولت دیجیتال

روابط عمومی الکترونیک در شکل گیری دولت دیجیتال 11 سال 1 ماه ago #1531

روابط عمومی الکترونیک به عنوان روش بکار گرفتن فن‌آوری جدید ارتباطی و رسانه‌های نوین اطلاع رسانی برای ارائه خدمات منطبق بر خواسته‌ها و نیازهای مخاطبان به صورت لحظه‌ای به منظور تحقق اهداف دول دیجیتالی می‌باشد. وجود روابط عمومی الکترونیک به عنوان افقی برای ارائه خدمات شبانه‌روزی و بدون نیاز به مراجعه فیزیکی مشتریان، کاهش هزینه‌های اضافی و غیر ضروری همچون هزینه استخدام نیروی مازاد و خطای ناشی از نیروی کار، اصلاح الگوی مصرف و یک مزیت رقابتی را، تنها از طریق راه‌اندازی و اتصال به پایگاه‌های الکترونیکی، ایجاد می‌کند. در همین راستا می‌توان از فناوری اطلاعات به عنوان ابزار مدیریتی روابط عمومی که می‌تواند در تصمیمات استراتژیک سازمانی اثرگذار باشد، بهره‌گرفت.

بر این اساس این مقاله ضمن بررسی فرصت‌ها و چالشهای موجود در حوزه روابط عمومی الکترونیک، اهمیت و نقش مدیریت استراتژیک را بر اساس استفاده از فرصت‌های تحقق پذیر بیان می‌کند. در انتها نیز به ارائه پیشنهادات راهبردی به منظور بهره‌گیری هرچه بهتر از فناوری‌های نوین ارتباطی می‌پردازد.

کلمات کلیدی: روابط عمومی الکترونیک ـ دولت دیجیتال ـ مدیریت استراتژیک




مقدمه

امروزه فناوری اطلاعات به عنوان محور توسعه، به طور مستقیم و غیرمستقیم بر تمامی عرصه­ها و سطوح حیات فردی و اجتماعی بشر، اثراتی گسترده و عمیق داشته است. این آثار در کلیه زمینه­های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مشهود می­باشد. به گونه­ای که شیوه زندگی، کار، تفریح و تعامل اجتماعی انسان­ها متحول گردیده است. به عنوان مثال، آموزش الکترونیکی، دولت الکترونیکی، کار و اشتغال از راه دور، کسب و کار و تجارت الکترونیکی وابستگی به زمان و مکان را کم­رنگ نموده است (میررکنی و رضایی، 1387).

دولت الکترونیک به ارائه اطلاعات و خدمات دولت از طریق اینترنت یا سایر ابزارهای دیجیتال بصورت آنی اطلاق می­شود. دولت الکترونیک می­تواند تعدادی از اهداف اصلی را برای بخش عمومی محقق کند،؛ از جمله:

- مدیریت کیفیت فراگیر

- مشتری محوری

- توانمندسازی جوامع، کارگران و مشتریان

- اثربخشی و کارایی (Teicher, 2002).

یکی از گزینه­های دولت ها برای ارتقاءِ کیفیت خدمات و دگرگونیِ آن، بهره­گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات و دولت الکترونیک می­باشد. کانال و رسانه اصلی ارائه خدمات الکترونیک نیز همان وب­سایت سازمان است که تمامی خدمات از آن طریق ارائه می­شود. در اینجاست که دیگر سنجش کیفیت خدمات سازمان از محیط فیزیکی و ساختمان سازمان بیرون می­آید و وارد دنیای وب­سایت­ها یعنی دنیای مجازی می­شود. بنابراین با این تغییر بزرگ در شیوه ارائه خدمات قائدتاً شیوه سنجش آن هم تغییر می­کند و شاخص­های جدیدی برای سنجش و ارزیابی این نوع خدمات مورد نیاز می­باشد. نکته دیگری که اهمیت سنجش کیفیت خدمات الکترونیک را برای ما افزون­تر می­کند این است که هر از چند گاه شاهد هستیم که سازمان­هایی ادعای الکترونیک شدن و ارائه خدمات الکترونیک در سازمان خود را مطرح می­کنند. سنجش کیفیت خدمات الکترونیک در بخش عمومی می‌تواند در نقد این ادعاها به ما کمک کند (زاهدی و بی­نیاز، 1387).

روابط عمومی واحد اصلی ارتباط سازمان­ها با مخاطبین است و در عصر انفجار اطلاعات، باید اولین واحد در دسترسی به شبکه­های ارتباطی محلی، ملی و جهانی باشد. در بستر توسعه فن­آوری اطلاعات و ارتباطات در کل و دولت الکترونیکی به صورت خاص، باید جایگاه و روابط عمومی­ها به صورت ویژه­ای به چشم می­آید تا بستر رشد و توسعه در سایر عرصه­ها فراهم گردد (زارعیان، 1378).

روابط عمومی الکترونیک[1] تنها واژه­ای نیست که این روزها به فن یا علم روابط عمومی مدرن اطلاق می­شود. روابط عمومی جدید و مبتنی بر تکنولوژی اطلاعات، انواع و اقسام مختلفی دارد و چه بسا دایره فعالیت هر یک از آنها با دیگری تفاوت اساسی داشته باشد.

روابط عمومی الکترونیک، روش بکارگرفتن فن‌آوری جدید ارتباطی و رسانه‌های نوین اطلاع رسانی برای ارائه خدمات منطبق بر خواسته‌ها و نیازهای مخاطبان به طور برخط[2] به منظور تحقق بخشیدن به هدف‌های روابط عمومی است. راه‌اندازی روابط عمومی الکترونیک رسیدن به زمانی است بتوان تمام خدمات یک سازمان را بطور شبانه‌روزی و بدون نیاز به مراجعه فیزیکی مخاطبان آن سازمان و تنها با اتصال پایگاه‌های الکترونیکی آن نهاد انجام داد. روابط عمومی نقش مهم و برجسته‌ای در برخورد با مخطبان سازمان دارد و به علت حجم فراوان و ارتباط آن با تعداد بسیاری از مخاطبان که درخواست اطلاعات می‌کنند، می‌تواند روش مناسبی در اختیار مدیران سازمان و حتی وب‌سایت اینترنتی سازمان قرار دهد. هم‌چنین از این طریق مردم می‌توانند نظر خود را راحت‌تر و سریع‌تر به مسئولان سازمان برسانند. سرعت اطلاع رسانی اصلی‌ترین عاملی است که روابط عمومی الکترونیک را به روابط عمومی سنتی تحمیل می‌کند.

شاید بتوان گفت کامل ترین و جامع ترین شکل متصور برای روابط عمومی الکترونیک، روابط عمومی سایبر است. منظور از روابط عمومی سایبر، فرآیندی است که در آن روابط عمومی به صورت کاملاً آنلاین درآمده که ویژگی تعاملی و مشارکت­پذیری آن بسیار برجسته و بارز است. مخاطب یا مشتری در روابط عمومی سایبر در جایگاه اول اهمیت ایستاده است و به جای توده­های انبوه به تک­تک افراد توجه کامل می­شود. هیچ نامه­ای بدون پاسخ نمی­ماند و هیچ انتقادی از نظرها پنهان نمی­شود. کارکنان روابط عمومی سایبر نه فقط در ساعات اداری، بلکه در تمام مدت شبانه روز و در تمام ایام هفته (بدون تعطیلی) و در تمام زمان ها و مکان ها به انجام فعالیت می­پردازند. چرا که، گاهی رخدادی در یک روز تعطیل نیازمند توجه، واکنش یا پاسخ است و این کار باید توسط کارکنان روابط عمومی سایبر و با استفاده از اختیارات و سطوح دسترسی آنها به وب­سایت سازمانی یا پست الکترونیک یا پیام­رسانان فوری صورت گیرد(ضیایی، 1385).

روابط عمومی الکترونیک به عنوان یکی از اجزای اصلی در ایجاد دولت الکترونیک بیان شده است. از این رو، چنانچه کشورهای در حال توسعه بتوانند کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات را در جامعه خود توسعه دهند و به اصلاح بستر دولت الکترونیک را ایجاد کنند، از مزایای متعددی برخوردار خواهند شد. در این فرایند، بهره­مندی واحدهای روابط عمومی از سایر واحدها بیشتر است. در زیر به نمونه­هایی از آنها اشاره می­کنیم: (زارعیان، 1378)

· افزایش کیفیت خدمات دولتی

· به روز بودن خدمات دولتی

·دسترسی 24 ساعته و به هنگام شهروندان به اطلاعات و خدمات دولتی

·افزایش پاسخگویی دولت در مقابل شهروندان

·امکان سفارشی سازی و ارائه خدمات با توجه به نیازهای گروه­های خاص

·گفتگو و ارتباط مناسب با مردم با مسئولین دولتی

·گسترش مشارکت مردم در ارتباط با دولت

·تمرکز خدمات دولتی بر نیازهای شهروندان

·توسعه و گسترش بخش خصوصی، تسهیل خدمات تجاری و اداری بخش خصوصی

·ایجاد بستر مناسب برای تجارت الکترونیک

· تسهیل ارتباطات بین دست­اندرکاران داد و ستد بخش دولتی و خصوصی

به غیر از مزایای کلی دولت الکترونیک که در بالا برشمردیم، ایجاد دولت الکترونیک برای خود دولت هم مزایایی دارد که به نکاتی چند در این خصوص اشاره می‌شود: (همان منبع)

- کاهش اندازه و حجم دولت

- کاهش هزینه­های دولت

- افزایش انعطاف­پذیری ساختار دولت و تطابق به هنگام با تغییرات احتمالی

- کاهش تخلفات و فساد اداری

- افزایش مشارکت مردمی

- تسهیل گردش اطلاعات در بدنه دولت

- تقویت پایه­های دموکراسی

- اداره مؤثرتر حکومت و مدیریت مناسب منابع اطلاعاتی

- افزایش تمرکز زدایی و هماهنگ نمون خدمات عمومی

- امکان افزایش تفویض اختیار در تصمیم­گیری به سطوح پایین­تر

همانگونه که ذکر شد، روابط عمومی الکترونیک جزء لاینفک ایجاد دولت الکترونیک می‌باشد. از مزایای روابط عمومی الکترونیک، کاهش هزینه‌های غیر ضروری در انتقال اطلاعات و کمک به حذف هزینه‌های اضافی است. «دکتر یورگن مارلو[3]» در این باره معتقد است: در فرم سنتی روابط عمومی، انتقال اطلاعات به طور ناقص و با هدر دادن هزینه‌ها صورت می‌گیرد ... . به مدد استفاده از فن‌آوری اطلاعات (IT) در روابط عمومی، استفاده از کاغذ تا حد بسیار زیادی کاهش می‌یابد. طراحی و تهیه بروشورها، گزارش‌های آماری و نشریات درون سازمانی را می‌توان از طریق نشر الکترونیک و با استفاده از اینترنت منتشر کرد و به هنگام لزوم در آن تغییراتی داد و هر لحظه اطلاعات آن را به روز کرد، که این کار در کوتاه‌ترین زمان و با کم‌ترین هزینه انجام می‌شود. به عبارت دیگر می‌توان هزینه چاپ، طراحی کاغذ و ... را با الکترونیکی کردن روابط عمومی کاهش داد و حتی محیط زیست را از معضل آلودگی نجات داد.

دکتر مارلو به تفسیر روابط عمومی الکترونیک و تأثیر فن‌آوری‌های نو در این حرفه پرداخته است، که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود:

1. رسانه الکترونیک، مفهوم رایج بازاریابی را منسوخ و نوع جدیدی از بازاریابی را دنبال می‌کند؛

2. روابط عمومی به گونه‌ای فزاینده در حال گسترش است؛

3. نیاز به اطلاعیه‌های مطبوعاتی ویدئویی در آینده فزونی خواهد یافت؛

4. روند شکل‌گیری رسانه‌های تعاملی در آینده تقویت خواهد شد؛

5. استفاده از کاغذ با دیجیتالی شدن جهان ارتباطات به حداقل خواهد رسید؛

6. روزنامه‌ها و مجلات به طور فزاینده‌ای به شرایط جهان الکترونیک خو خواهند گرفت؛

7. به موازات افزایش تعداد روزنامه‌نگارانی که از خدمات برخط استفاده می‌کنند، نیاز مستقیم به تخصص مدیریت روابط عمومی به عنوان یک ضربه‌گیر اطلاعاتی بین سازمان و روزنامه‌نگاران متحول خواهد شد؛

8. با رشد شکل­گیری مؤسسات مشاوره روابط عمومی، اهمیت بخش­های رسمی روابط عمومی (سازمانی) از میان خواهد رفت؛

9. کارکنان روابط عمومی آینده با کارکنان روابط عمومی‌های امروز متفاوت خواهند بود؛

10. روابط عمومی همواره یک شغل بوده و خواهد بود (مؤمنی نورآبادی، 1381).



روابط عمومی کارآمد و فن‌آوری‌های جدید اطلاعاتی و ارتباطی

اگر جامعه را مجموعه­ای از خرده نظام­های بوم­شناسی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، حقوقی، دیوانسالاری (بروکراسی) و فن­آوری بدانیم، تحول در کشورهای پیشرفته صنعتی از آنجا که آرام و گام به گام رخ داده است، همه این خرده نظام­ها از یکدیگر تأثیر و تأثر پذیرفته و از قواعد خاصی تبعیت کرده­اند و موجودی کاملاً چشمگیر و قابل ملاحظه­ای را ببار آورده­اند. اما، این استحاله در کشورهای کمتر توسعه یافته و به عبارتی جهان سوم با روانی و پیوستاری نوع اول انجام نشده و به گونه­ای ناقص در برخی از خرده نظام­ها این تحول دیده می­شود و در برخی دیگر اساساً تحولی صورت نپذیرفته و حتی مقاومتی محسوس مشهود است. این خود منشأ مسائل و دشواری­های فراوانی در این جوامع شده و هر از چند گاهی آنها را با کشاکش­های پرهزینه­ای در برخی از خرده نظام­ها روبرو می­شود. (فرهنگی، 1387)

با توجه به این نکته که میان خرده نظام­های حاکم بر یک جامعه ـ چه توسعه یافته و چه در حال توسعه ـ رابطه­ای ارگانیک وجود دارد ، دگرگونی در هر یک از آن­ها بر دیگر خرده نظام­ها اثر می­گذارد و خود نیز از آن­ها متأثر می­گردد. این دگرگونی­ها به تکامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و فن­آوری و ... انجامیده و آن­ها را به صورت مجموعه­ای در هم تنیده درآورده است. اگر این استحاله و تکامل عمومی را از رسیدن از سطوح پایین به بالاتر فن­آوری و استفاده از انرژی بدانیم، اشکال خاصی از فرهنگ و تبدل آن برای ما مطرح خواهد شد. این روابط را می­توان در قالب مدل ساده­ای نمایش داد و فهم مسأله را آسان­تر نمود.

از این رو می­توان گفت، با تحول نظام فن­آوری یا تکنولوژی در تک تک جامعه انسانی نظام اجتماعی و سپس نظام فکری و فرهنگی آن متحول می­شود و هر یک از آن­ها نیز به نوبه خود بر نظام فن­آوری اثر می­گذارند.

توجه و اهتمام یک روابط عمومی کارآمد برای دستیابی به آخرین فن­آوری­ها و شیوه­های اطلاعاتی و ارتباطی برای افزایش سطح کمی و کیفی فعالیت­ها یک اقدام اساسی است. روابط عمومی کارآمد برای آنکه بتواند همگام با مخاطبان سازمان حرکت و نوآوری و فعالیت داشته باشد، ملزوم به تجهیز شدن به آخرین یافته­ها و روش­های نوین ارتباطی و اطلاعاتی و نیز زبان روز مخاطبان است. در این میان تکنولوژی به شدت بر روابط عمومی تأثیر گذارده است. برای مثال، امروزه واژه­پردازی رایانه­ای، پخش ماهواره­ای، گرافیک رایانه­ای، پردازش آنی اطلاعات و همایش از راه دور ابعاد تازه­ای به فراگرد ارتباطات افزوده­اند. اگرچه رایانه­ها به کنش متقابل ارتباطی کمک می­کنند، اما برای اینکه متخصصان روابط عمومی درباره کمک­های بالقوه این نوآوری الکترونیک به روابط عمومی با این تکنولوژی جدید آشنا شوند، آن را به کار گیرند و از قابلیت‌های آن شناختی به دست آورند تا به مشارکت­کندگان مؤثری در فراگرد تصمیم­گیری سازمان­های بین­المللی تبدیل گردند. امروزه در سایه فن‌آوری‌های جدید، روابط عمومی، کانونی بین­المللی پیدا کرده است. تکنولوژی، امکانات ارتباطی جدیدی را به روی آن گشوده و کارشناس حرفه‌ای روابط عمومی مدام با تضاد‌های عمده­ای درگیر است که حداقل بخشی از این پیشرفت‌ها و تحولات در روابط عمومی مرهون نیروهای اجتماعی و پیشرفت­های تکنولوژیک است (بوتان و هزلتون، 1378). ضرورت این اطلاعات در دنیای امروز به ما کمک می­کند که روابط عمومی نوین را به یک روابط عمومی اطلاع­مدار مبدل سازیم. روابط عمومی در عصر اطلاعات موظف به همگونی و همسانی با فرایند اطلاعات در جهت نوین شدن است. با ایجاد و گسترش زیرساخت­های ارتباطی، ایجاد شبکه­های اطلاعاتی[4] و جذب نیروهای متخصص و آموزش نیروها، این امکان فراهم می­شود که نظام نوینی پدید آید. روش­های گردآوری اطلاعات، چگونگی مبادله اطلاعات، مدیریت اطلاعات، نظام تولید و توزیع اطلاعات، سازماندهی اطلاعات و ایجاد شبکه اطلاع رسانی از ضرورت­هایی است که کارشناس روابط عمومی باید از آن آگاهی یابند. شبکه­های اطلاعاتی امروزه به اندازه­ای اهمیت یافته­اند که اینترنت را میان­بری به جهان اول، از جهان سوم نامیده­اند. در چنین دنیایی هیچ سیستمی نمی­تواند بدون اطلاعات، مسیر مطلوب خود را طی کند و به هدف برسد (یحیایی ایله­ای، 1377).

بنابراین روابط عمومی امروز در گستره­ای از تکنولوژی­ها و روش­های جدید اطلاعاتی و ارتباطی قرار گرفته است که آشنایی با تکنولوژی­ها و روش­های نوین، افق­های جدیدی را برای توسعه فعالیت­ها و برنامه­های اطلاعاتی آن می­گشاید تا بتواند با بهره­گیری از آنها سریع­تر و مؤثرتر با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده و در زمان کمتری اطلاعات و پیام­ها را به آنان رسانده و در اسرع وقت بازخوردهای آن را از مخاطب دیافت کند و یک فرایند ارتباطی دو سویه اثربخش بین سازمان و مخاطب را در حداقل زمان ممکن محیا سازد. بدون تردید طراحی و اجرای موفق چنین فرایندی تنها از طریق تکنولوژی­های نوین ارتباطی و اطلاعاتی میسر خواهد بود (سید محسنی، 1380).



روابط عمومی با هویتی متفاوت

اینترنت هویت متمایزی را برای شرکت‌ها در قرن بیست و یکم رقم می­زند. البته متمایز کردن خود از دیگران کار ساده­ای نیست و بسیاری از سازمان­ها برای جداسازی خود از رقبایشان دچار مشکل می­شوند. هویت تنها یک نشان و علامت، و حتی برچسب نیست. هویت تعهد و التزامی برای ایفای وظیفه است. یکی از شیوه­های سنتی مرسوم که برای ایجاد تمایز با دیگران از سوی سازمان­ها به کار گرفته می­شود، سفارش تبلیغات برای انتشار فوری پیام­هاست. در حوزه اقتصاد اینترنت، این شیوه با توفیقات اندکی همراه بوده است. امروزه بسیاری از شرکت­های اینترنتی برای متمایز کردن خود شیوه خاصی را دنبال می­کنند و در این میان روابط عمومی­ها به اینترنت شکلی دوباره می­دهند و اینترنت به نوبه خود فعالیت­های روابط عمومی را دوباره تعریف می­کند. بسیاری از کارگزاران اقتصادی و سرمایه­داران با شهامت، که از حمایت­های مالی نیز سود می­برند ادعا می­کنند که تبلیغات و درک عمومی، غالباً در ایجاد تمایز برای راه­اندازی شبکه و نظارت­های فنی تولیدات به یک اندازه حائز اهمیت است.

به دلیل وجود تعادا زیاد شرکت­های دات کام[5] که در تلاش برای شناساندن خود هستند و نیز بودجه‌های اندک اختصاص داده شده برای حفظ سرمایه­های درخطر، شرکت­های اینترنتی نوپا به روابط عمومی وابسته­اند، به بیان روشن­تر، تبلیغات، برای دسترسی به بازار به آنان یازی می­رساند. این شرکت­ها به دنبال جریانی از اطلاعیه­های خبری می­باشند تا در مقابل مخاطبان از آنان حمایت کنند و مهمتر از آن، اینکه سرمایه‌داران با جرأت به حمایت مالی از آنها بپردازند. نتیجه آنکه، در این حالت بدنام­ترین تولید یک روابط عمومی، اطلاعیه خبری است. اطلاعیه­های خبری مثبتی که موجب افزایش سرمایه می­گردد.

اطلاعیه­های خبری فراوان و غیرضروری، ادعاهای دروغین وب­سایت­ها و گزارشات تحقیقی نادرستی که به دنبال جلب مشتری محصولات یک شرکت هستند، از جمله معضلات اخلاقی است که پیش روی روابط عمومی­هاست. با ایت توصیف، فعالیت در شبکه اینترنت می­تواند برای روابط عمومی­ها پیامدهای منفی به همراه داشته باشد؛ اگرچه این موضوع مؤید تنش فزاینده روابط عمومی در توسعه اینترنت تلقی می­گردد.

استفاده از اینترنت در میان کارگزاران روابط عمومی در آینده به طور قابل توجه و غیرقابل اجتنابی گسترش خواهد یافت. از جمله دلایل اصلی که در این ارتباط می­توان برشمرد، سه دلیلی است که در ذیل می­آید: (فریزر، 2001)



1. افزایش تقاضای یادگیری در مقابل تقاضای تبلیغ

امروزه به مشتریان هوشیارتر، فرهیخته­تر و دارای سواد رسانه­ای بیشتر هستند. آنها به خوبی می­دانند که چه هنگام متعاقب تشویق دوستان و کاربران خبره پیش بروند، بنابراین برنامه­های ارتباطی می­باید بر اساس اطلاعات مبتنی بر آموزش طراحی شوند، تا بر اساس اطلاعات جنجال برانگیز. احتمالاً اینترنت، بزرگترین ظرفیت جهانی برای چنین اطلاعاتی است.



2. نیاز به اجرای برنامه در زمان مقرر

بیا توجه به اینکه جهان به سرعت در حال گذر است و همه چیز در زمان مقرر خود به طور لحظه­ای اتفاق می­افتد، همانگونه که نظریه­پرداز رسانه­ها، مارشال مک لوهان، در چهار دهه قبل پیش­بینی کرده است که در قرن یست و یکم دنیا در اثر اتصال وسایل ارتباطی به یک «دهکده جهانی» تبدیل می­شود، متخصصان روابط عمومی به دلیل مزیت­های ساخت و قالب­بندی اطلاعاتشان برای پاسخگویی فوری به مسائل جاری و تحولات بازار می­توانند از این ویژگی استفاده کنند.



3. نیاز به ایجاد عادت در مخاطبان

سابقاً چند شبکه تلویزیونی وجود داشت ولیکن امروزه بیش از 900 شبکه تلویزیونی وجود دارد. بر این اساس مشتریان امروزی، علاوه بر آنکه ارتباط فردی را نیز ترجیح می­دهند، انتظار دارند تا بیش از پیش مورد توجه و خطاب قرار گیرند. لذا، سازمان­ها می­باید بیش از هر زمان دیگر افکار و نظراتشان را به گروه­های بسیار کوچم نیز برسانند. اینترنت برای گزارشگران، تحلیل­گران، رهبران فکری و مشتریان این فرصت را فراهم می­کنند. بدین ترتیب بهره­گیری از اینترنت در فعالیت­های روابط عمومی ضرورت می­یابد. علاوه بر نقش اینترنت در بازاریابی، نقش روابط عمومی در برخی حوزه­های دیگر سایبر نیز مشهود است (همان منبع).



روابط عمومی الکترونیک و تحولات پیش رو

در مدت زمان کوتاه پیشرفت­های بزرگی در مهار اطلاعات رخ داده است. این موضوع باعث تحول­های جدیدی در روابط عمومی الکترونیک شده است و کارشناسان بر توسعه سریع آن اذعان دارند. «جان بیردسلی[6]» رئیس واحد روابط عمومی انجمن روابط عمومی­های آمریکا، متعقد است: "روابط عمومی­های الکترونیک در آینده به صورت تصاعدی گسترش خواهند یافت". پیشرفت­ها و تحولات تازه روابط عمومی الکترونیک که تا حد زیادی ناشی از دسترس بودن و تلفیق فن­آوری­های الکترونیک و بکارگیری فزاینده پست الکترونیک و اینترنت از سوی روزنامه­نگاران است، باعث افزایش بزرگراه اطلاعات شده است.

از میان نظریه­های ارائه شده، این نظریه عمومی وجود دارد که یکی از تأثیرهای چشم­گیر رسانه­های الکترونیک بر آینده روابط عمومی، احساس نیاز فزاینده متخصصان به درک ویژگی­های این رسانه­ها، به منظور پایان داده به مخاطب گروهی و طراحی بازاریابی مناسب این عصر خواهعد بود. همانگونه که جان بیردسلی مطرح می‌کند: "تکنولوژی به شما این امکان را می­دهد که هم­زمان با مخاطبان و حوزه­های مختلف در تماس و در حال معامله باشید و با تقسیم­بندی این حوزه­ها به جایی برسید که تنها یک نفر با یک نفر دیگر در حال گفتگو است. شیوه گفت­ و گوی گروهی که از سال­ها قبل رایج بوده، دیگر قابل دوام نیست. مسیر آینده به سوی نابودی کامل این عادت پیش می­رود. به یاری شیوه­های جدید در هر لحظه می­توان برنامه­ها و اطلاعات مورد نیاز را انتخاب و دریافت کرد و در صورت نیاز یک برنامه را چندین بار دید. همچنین متخصصان روابط عمومی با استفاده از این فن­آوری­ها می­توانند کلیه پیام­های متفاوت را هم­زمان از خطوط مختلف دریافت یا ارسال کنند". در اینجاست که یک مدیر زبده امور ارتباطات در آینده نزدیک، نه تنها از تمام مطالب رسانه­های انتخابی در دسترس باخبر خواهد شد، بلکه می­تواند دقیقاً برآورد کند که کدام­یک از این رسانه­ها برای گزینش بهتر است.

"کارن آرمسترانگ" رئیس یک شرکت روابط عمومی در نیویورک معتقد است: "تلاش آینده که بسیار جدی خواهد بود، در زمینه دخالت دادن عوامل تعیین­کننده در تعیین چگونگی ارائه اطلاعات صحیح به مخاطبان خواهد بود". در این شیوه، متخصصان روابط عمومی نقشی همچون نقش طراحان آژانس تبلیغات رسانه­ای ایفا خواهند کرد. در یک جمع­بندی به وضوح می­توان گفت که جهان به ظهور فن­آوری الکترونیک یک بار دیگر در حال تغییر است و این تغییر نقش متخصصان رسانه­ها را حیاتی­تر خواهد ساخت (مؤمنی نورآبادی، 1381).



مشکلات و موانع روابط عمومی الکترونیک

شاید مهمترین مانع در سر راه تحقیق روابط عمومی الکترونیک، عدم دسترسی یکسان همه شهروندان به اینترنت و نداشتن قدرت خرید کامپیوتر و هزینه­های نسبتاً سنگین اینترنت و خط تلفن است. با وجود اینکه ضریب نفوذ اینترنت و رایانه در جهان با سرعت در حال افزایش است، ولی حتی در کشورهای پیشرفته و صنعتی نیز نمی­توان گفت که همه مردم به شبکه جهانی دسترسی دارند با برای استفاده از آن از مهارت کافی برخوردارند. در کشورهایی نظیر ایران نیز که تا رسیدن به سطح مطلوب، به منظور دسترسی همگان به اینترنت هنوز راه زیادی در پیش است. بنابراین، تا آن موقع باید امکان استفاده از راه­های سنتی را برای مردم محفوظ نگاه داشت. اگرچه، پیش­بینی می­شود که با گسترش ارائه خدمات تجارت، دولت و بانکداری الکترونیک، مراکز خصوصی جدیدی برای مشاوره و راهنمایی مراجعه­کنندگان ایجاد خواهد شد که عموم مردم بتوانند با مراجعه به این مراکز، از آنجا به پایگاه­های اینترنتی دولتی متصل شده و با راهنمایی یک مشاور، امور خود را به انجام برسانند.

البته، شاید نکته­ای که در روابط عمومی الکترونیک و به طور کلی ایجاد دولت دیجیتال به عنوان یک نقطه کور و مشکل اصلی به شماره می­آید، کاهش ارتباطات رودررو و روابط اجتماعی مستقیم در امور روزانه است. چنانچه van Es and Meijlink در پژوهشی در سال 2000 میلادی به بررسی تأثیر محاوره در تغییر اخلاقیات روابط عمومی پرداختند. آن­ها در مطالعه خود توانستند اهمیت توجه به اخلاقیات و محاوره را در روابط عمومی بیان کنند. بدین ترتیب که، آن­ها به مقایسه دو دیدگاه اصلی اخلاقیات در روابط عمومی: دیدگاه واقع­بینانه (به وسیله Seib and Fitzpatrick (1995) مطرح شد) که فرض می‌کند پاسخ­ها به سئوالات اخلاقی، می­تواند در اصول و قواعد دربرگیرنده کدهای حرفه­ای و در ارزش­های فردی روابط عمومی یافت شود؛ و دیدگاه محاوره­ای (تفضیل شده به وسیله White and Mazur (1993)) که لازم می­داند که وظیفه اصلی روابط عمومی ایجاد و نگهداری یک محاوره، با مشارکت همه شنودگان مرتبط، است؛ پرداختند (van Es and Meijlink, 2000).

یکی دیگر از موانع موجود برای تحقیق روابط عمومی الکترونیک، مقاومت خود کارگزاران روابط عمومی است. کارکنان روابط عمومی اکنون با نسل دیجیتال مواجه­اند و عدم تخصص آن­ها به فن کار با رایانه، آشنایی نداشتن با اینترنت و مهم­تر از همه عدم تسلط به یک زبان خارجی از مهمترین دلایل مقاومت آن­ها محسوب می­شود. همچنین، آن­ها تصور می­کنند، روزی کار خود را با فراگیر شدن دنیای دیجیتالی در روابط عمومی­ها از دست خواهند داد. برای حل این مسأله، اکنون در روابط عمومی­های دنیا این تصمیم اعمال می­شود که هیچ کارمندی حذف نخواهد شد، ولی کارمند جدیدی نیز به سیستم اضافه نمی­شود. بدین ترتیب فرصت کافی برای آموزش و هماهنگ ساختن نیروها با شرایط و امکانات جدید فراهم می­شود و هم مقاومت منفی کارکنان از بین می­رود و هم با بازنشسته شدن کارمندان قدیمی­تر، اندک اندک بدنه ادارات مختلف سازمان­ها، از جمله روابط عمومی، کوچکتر و لاغرتر می­شود. اما، در کشورهایی نظیر ایران، مانع بزرگتری خدمات الکترونیکی وجود دارد که بطور خلاصه آن را "زیر ساخت­های مخابراتی" می­توان نامید. ایجاد شبکه­های مطمئن و پرظرفیت ارتباطی و مخابراتی در سراسر کشور، شرایط لازم تحقق دولت و تجارت الکترونیکی است؛ ضمن اینکه هزینه­های مترتب به اینترنت باید تا حدی کاهش یابد تا قبلیت استفاده برای اقشار متوسط رو به پایین نیز فراهم شود (باقریان، 1380). گفتنی است، نتایج یک پژوهش که در سال 1383 با موضوع بررسی میزان تحقق روابط عمومی الکترونیک در دانشگاه­های مطالعه شده، به ترتیب به نوع تخصص مدیران روابط عمومی، فقدان دانش یا سواد رسانه­ای و سطح تحصیلات کارکنان مرتبط می­باشد.



مدیریت استراتژیک روابط عمومی الکترونیک

تأکید بر فن‑آوری اطلاعات، ابزاری برای رفع نیازهای مخاطبن و ارائه خدمات با کیفیت برتر است، لذا فن­آوری اطلاعاتی به عنوان ابزار مدیریتی روابط عمومی می­تواند مفید واقع شود. لذا، در صورت تقویت مدیریت اطلاعات، امکان تغییر در نحوه ارائه خدمات از روش­های سنتی می­شود. همچنین زیرساخت­های فن­آوری اطلاعات برای تغییر فرایندهای ارتباطی و اطلاع­رسانی و اجرای آن­ها با استفاده از سیستم­های شبکه‌های دیجیتالی در خدمت­رسانی سازمان مفید واقع می­شود. استامولین، چهار پیشنهاد ذیل را برای غنی ­سازی مدیریت اطلاعات برای روابط عمومی و دولت دیجیتالی ارائه می­دهد:

(1) ارائه خدمات به مخاطبان و ذی­نفع­ها از طریق کانال­های الکترونیکی و دیجیتالی؛

(2) مدیریت ذخیره اطلاعات دولتی در راستای حداکثر کردن کیفیت خدمات (ارتباطی، اطلاع­رسانی، مشاوره و ...) و اثربخشی منابع؛

(3) حمایت مؤثر از رسالت روابط عمومی در خدمات شهری مؤثر کردن سازمان با استفاده از سیستم­های اطلاعاتی؛

(4) مدیریت فرایندهای سیستم اطلاعاتی دولتی و خصوصی.

درخواست مخاطبان برای دریافت اطلاعات و خدمات مناسب و بهتر، زمینه­هایی برای رشد فراهم می­نماید، در این حالت مدیران روابط عمومی استانداردهای جدید ارتباطی را از مراکز مختلف دریافت و با استفاده فن­آوری، آن­ها را در بخش­های مختلف به کار می­گیرند.

تحقیقات نشان می­دهد که تأکید بر دو عامل مخاطبان و فن­آوری، رابطه سازمان با سازمان­ها و افراد را در بلندمدت بهبود می­بخشد. برای اینکه مخاطبان بتوانند از خدمات برخط روابط عمومی­ها استفاده نمایند، پیشنهادات زیر مفید به نظر می­رسند:

1. بخش اطلاعات: سازمان­ها و روابط عمومی آن­ها باید از فن­آوری­هایی استفاده نمایند که دسترسی هرچه بیشتر به اطلاعات و فن‌آوری برای مخاطبان و مشتریان را فراهم نمایند.

2. رابطه دوطرفه رسمی: مؤسسات دولتی و روابط عمومی­های آن­ها از فن­آوری­هایی استفاده که رابطه دوطرفه، مثل امضای الکترونیکی در وب­سایت­های اختصاصی و پاسخگویی امکان­پذیر شود.

3. نمایش چند هدفه: روابط عمومی­ها صفحات اینترنتی را باید به گونه­ای طراحی کنند که مخاطبان و مشتریان و سازمان­ها از یک نقطه تماس با سازمان مربوطه ارتباط پیدا نمایند.

4. آزاد گذاشتن ورودی اینترنت: وب­سایت­های اینترنتی روابط عمومی می­بایستی به گونه­ای طراحی شوند که مخاطبان و کاربران قادر باشند بر اساس خواست خودشان از مجاری ورودی متعدد استفاده نمایند.

5. دسته­بندی خدمات عمومی ارتباطی و اطلاع­رسانی: اصلاح واقعی ساختار امروزه کار دشواری است. کاربران وقتی که خدمات ارتباطی و اطلاع­رسانی خاصی را به صورت بسته­های گوناگون از مجاری مختلف دریافت می­نمایند، در ذهنشان ابعام ایجاد می­شود. بنابراین، بهتر است خدمات قابل ارائه از طریق یک کانال خاص با مجاری ورودی خاص با سرعت بیشتر ارائه شود.

6. یکپارچگی کامل اصلاح ساختارها: روابط عمومی الکترونیکی می­تواند دایرة­المعارفیکپارچه­ای از اطلاعات و داده­های سازمان باشد تا هر فرد با سلیقه خودش بتواند از آن استفاده کند (متفکر، 1382).

این در حالی است که، برای تحقق روابط عمومی الکترونیک اقدامات زیر ضروری به نظر می­رسد:

1. رهبری سازمان از بالای هرم؛

2. ایجاد بینش سازمانی؛

3. تعهد به تأمین سازمان؛

4. تعهد به تأمین منابع؛

5. حمایت واقعی از تغییر روابط عمومی سنتی به الکترونیکی؛

6. اجرا با سرعت تغییرات؛

7. طراحی استراتژیک برای تحولات آنی؛

8. آمادگی بافت سازمانی برای این تحولات و ایجاد امید در به خطر نیافتادن آن­ها.



روابط عمومی، اینترنت، چالش­ها و راه­کارها

در چند سال اخیر با گسترش شبکه اینترنت و ایجاد امکاناتی همچون پست الکترونیک[7]، گروه­های خبری، وبلاگ[8]، اتاق­های گفتگو و غیره ابزار توانمندی در خدمت روابط عمومی­ها قرار گرفت که می­تواند موجب ارتقای خدمات این بخش از سازمان­ها گردد. با این وجود، اینترنت به دلیل ویژگی­های خاص خویش، چالش­هایی را نیز در این بخش به وجود آورده است. در این گفتار ضمن معرفی این ویژگی­ها و چالش‌های برخاسته از آن­ها به راه­کارهایی که می­تواند به سازمان­ها در مواجهه با این چالش­ها کمک کند، اشاره می­شود.

1) اینترنت امکان دسترسی فوق را برای کاربران فراهم می­سازد. بدین معنی که کاربر می­تواند اطلاعات را بلافاصله پس از انتشار دریافت دارد، در نتیجه زمان و به روز بودن[9] اطلاعات ویژه­ای می­یابد.

2) اینترنت محدودیت انتشار مکانی ندارد. بدین معنی که کاربران می­توانند از هر جای کره زمین به اطلاعات منتشر شده دسترسی داشته باشد. پس تنوع مخاطب از نظر زبان، سن و دیدگاه افزایش می­یابد. بدون شک با افزایش تنوع مخاطب، شناخت مخاطب دشوارتر گردیده و اطلاع­رسانی دقیق و پیچیده­تر می­گردد.

3) اینترنت برای کاربران امکان تعامل دوسویه را فراهم می­سازد. این بدین معنی است که کاربران می­توانند به آسانی از طریق پست الکترونیک نظرات خویش را منعکس کرده و یا از طریق صفحات وب، وبلاگ، گروه­های خبری و اتاق­های گفتگو در اختیار سایر کاربران قرار دهند. بنابراین اطلاع دقیق، گسترده و سریع از دیدگاه‑های مخاطبان و ارائه پاسخی درخور و شایسته برای آن­ها چالش دیگری در عرصه روابط عمومی اینترنتی است.

4) اینترنت از نظر فنی امکانات متفاوتی را برای کاربران مختلف فراهم ساخته است. به دیگر سخن، در حالی که در بعضی از کشورها نظیر آمریکا، کره و ژاپن، کاربران می­توانند با استفاده از خطوط اتصال با پهنای باند گسترده به تماشای فیلم زنده بپردازند و نیز امکان دسترسی برای اکثر مردم فراهم آمده است، در کشور ما تنها حدود 5/6 میلیون نفر به اینترنت دسترسی دارند و از این تعداد نیز بسیاری از اتصال تلفنی کند بهره می­برند. از همین روی مسئولین روابط عمومی­ها باید این ویژگی مخاطبان را در اطلاع­رسانی مدنظر قرار دهند و نسبت به استفاده از روش­های قدیمی­تر نیز بی-توجهی نکنند.

5) اینترنت حجم عظیمی از اطلاعات را فراهم ساخته است. وجود میلیاردها صفحه وب و افزوده شدن حدود 7 میلیون صفحه در هر روز، بیش از پنجاه هزار گروه پستی، ده­ها هزار وبلاگ و اتاق گفتگو به کاربران اینترنت امکان بهره­برداری از منابع مختلف را می­دهد. در این میان، معرفی سازمان مربوطه از طریق ابزارهای شناخته شده نظیر موتورهای جستجو و فهرست­های اینترنتی چالش دیگری فراروی روابط عمومی­هاست.

6) اینترنت رسانه­ای جدید با ابزارهای نوین است. همانگونه که نحوه نمایش اطلاعات در تلویزیون متفاوت از رادیو است و خبری که برای تلویزیون تهیه شده از نظر محتوا و نحوه نمایش با رادیو تفاوت دارد و همانطور که اطلاعاتی که از طریق خبرنامه تخصصی عرضه می­شود از اخبار تهیه شده برای روزنامه­های معمولی متفاوت است، اینترنت و مجموعه فن­آوری­های آن نظیر وب نیز بایستی با درنظر گرفتن ویژگی­های آن­ها بکار گرفته شود، و از همین روی اخبار تهیه شده برای آن­ها تا حدی متفاوت از اخبار منتشر یافته از طریق سایر رسانه­ها باشد.

7) اینترنت به سرعت در حال تغییر است. هر روزه امکانات جدیدی به این مجموعه عظیم فن­آوری اطلاعاتی افزوده می­شود. زمانی، گوفر[10] کامل­ترین فن­آوری اینترنت بود. زمانی دیگر وب، صحنه را به تسخیر در آورد و اکنون صحبت از محیط­های مجازی است. آشنایی و بکارگیری مناسب این مجموعه پویای فن­آوری، نیازمند پژوهش و آموزش پی­گیر از طرف کاربران اینترنت است. بی­توجهی به این امر موجب استفاده از روش­های منسوخ و ناکارآمد می­شود.

اکنون که با مجموعه­ای از چالش­های زاییده فن­آوری اینترنت در دنیای روابط عمومی، آشنا شدیم، فرصت مناسبی است تا از راه­کارهایی که می­تواند موجب مواجهه بهتر با این چالش­ها شود، مطلع شود و این امر خود می­تواند موجب افزایش بهره­وری و کارایی روابط عمومی سازمان و در نهایت ارتباط مناسب­تر بین سازمان و مخاطبان آن گردد. این راه­کارها به شرح زیر می­باشند:

1. آشنایی با امکانات اینترنت برای اطلاع­رسانی و اطلاع­یابی در روابط عمومی یک سازمان نیازمند آموزش مداوم کارکنان مجموعه است. لازم است که این افراد حداقل با مفاهیم پایه ویندوز، اینترنت، پست الکترونیک، مرورگر وب[11]، گفتگوی اینترنتی، موتورهای جستجو، فهرست­های اینترنتی، وبلاگ و وبلاگ نویسی، گروه­های خبری و امنیت اطلاعات در شبکه آشنایی داشته باشند و مهارت بکارگیری از آن­ها را نیز کسب نمایند.

2. اطلاع رسانی به وسیله اینترنت علاوه بر دسترسی به اطلاعات مناسب، نیازمند بهره­گیری از فن­آوری­های نوینی است که بهره­گیری از آن­ها نیازمند طی دوره­های تخصصی کامپیوتر است. بالاترین بهره­وری زمانی به دست خواهد آمد که بخش تهیه اطلاعات و به روز رسانی آن به کارکنان روابط عمومی واگذار گرد و تیم فنی، عهده­دار مسائل کامپیوتری نظیر طراحی وب­سایت، نگهداری سرویس دهنده وب، افزایش کیفیت خدمات شبکه و امنیت آن باشد.

3. از آنجایی که دسترسی آسان و سریع کاربران به وب­سایت سازمان موجب بهبود اطلاع­رسانی می­شود، بهتر است نام مناسبی برای حوزه سازمان مربوط انتخاب گردد. بسیاری نام حوزه خود را با پسود دات­کام که به معنی شرکت خصوصی ثبت شده در آمریکا است، ثبت کرده­اند. این عمل نه تنها موجب کاهش اعتبار اطلاعات وب­سایت نزد مخاطب می­شود، بلکه نمایانگر وابستگی این سازمان­ها به مؤسسات آمریکایی نیز می­باشد؛ در وب­سایت نیز مخاطب می­شود، بلکه نمایانگر وابستگی این سازمان­ها به مؤسسات آمریکایی نیز می­باشد؛ در حالی که روش صحیح آن است که سازمان­ها، نهادها و وزارتخانه­های وابسته به نظام جمهوری اسلامی ایران نام خود را با پسوند gov.ir یا go.ir، دانشگاه­ها با پسوند ac.ir و NGOهای ایرانی خود را با پسوند or.ir یا org.ir ثبت نمایند.

4. با توجه به گستردگی مکانی اینترنت و تنوع مخاطب از نظر زبانی و نوع نیاز، مسئولان تهیه اطلاعات در روابط عمومی­ها باید مطالب مفید را به زبان مناسب تهیه کنند. طی بررسی­ای که از سایت­های دولتی انجام گرفته است، اطلاعات آن­ها اغلب به صورت ناقص و بدون درنظر گرفتن نیاز مراجعه کنندگان تهیه شده بود، از سوی دیگر در حالی که بخش قابل ملاحظه­ای از مخاطبان این سایت­ها افراد خارجی بودند محتوای آن­ها تنها به زبان فارسی ارائه شده بود و گاه برعکس هیچ­گونه اطلاعاتی به زبان فارسی نداستند.

5. چنانچه زبان ارائه اطلاعات به زان فارسی باشد، باید به هنگام طراحی سایت از کد استاندارد فارسی در کامپیوتر[12] استفاده کرد. این امر موجب می­شود، اولاً، کاربران برای مشاهده صفحات، هیچ­گونه تنظیم خاصی در کامپیوتر خود انجام ندهند (به ویژه آنکه برای مبتدیان کار پیچیده­ای است)؛ ثانیاً، امکان جستجوی محتوای وب سایت را در موتورها و فهرست­های جستجو فراهم سازد.

6. از آنجایی که بیشتر کاربران اینترنت برای یافتن وب­سایت یک سازمان از موتورهای جستجو، نظیر Google بهره می­گیرند، روابط عمومی‌ها باید با انتخاب کلمات توصیفی مناسب نسبت به معرفی وب­سایت سازمان خویش به موتورهای جستجوگر مهمی نظیر Google، AltaVista و Ask و فهرست­های جستجو نظیر Dmoz، Yahoo و About اقدام کنند. با وجود اینکه این کار بدون هزینه و در زمان کوتاهی انجام­پذیر است، بسیاری از وب­سایت­های ایرانی از این امکان بی­بهره مانده­اند.

7. یکی از ویژگی­های رسانه­های اینترنتی سرعت دسترسی به اطلاعاتی است. به همین سبب باید اطلاعات موجود در سایت را به سرعت روزآمد کرد. بدون شک این امر نیازمند همکاری کارآمد میان تیم روابط عمومی برای تهیه اطلاعات جدید و از سوی دیگر تیم فنی برای قرار دادن این اطلاعات بر روی وب­سایت است.

8. کاربران انتظار دارند پس از صرف زمان و یافتن وب­سایت سازمان مورد نظر خویش، صفحات وب­سایت مزبور را مشاهده کنند. با این وجود سایت اینترنتی بعضی از سازمان­هایی که بعضاً از طریق صدا و سیما به معرفی وب­سایت خویش می­پردازند، در دسترس نمی­باشد. چنین امری به مثابه آن است که بعد از معرفی تلفن روابط عمومی سازمان خویش از طریق جراید، هیچ­یک از کارکنان به تماس­های گرفته شده پاسخ ندهند. وب­سایت مرده، روابط عمومی اینترنتی مرده است.

9. سرانجام باید به خاطر داشت علی­رغم اینکه اینترنت افق­های جدیدی را در روابط عمومی و تقابل بین سازمان­ها و مخاطبان آن­ها گشوده است. اما، هنوز تنها حدود 5/6 میلیون کاربر اینترنتی در ایران توان دسترسی به صفحات وب سایت را دارند و هنوز بسیاری از مخاطبان فقط توانایی استفاده از تلفن، نامه و یا مراجعه حضوری را دارند. اگرچه روابط عمومی یعنی، اطلاع­رسانی درست در هر هر زمان و در هرکجا و با هر ابزار مناسب دیگری با مخاطب ارتباط داشتن (رنجبری، 1382).

در خاتمه برخی نقطه نظرات و پیشنهاداتی که توجه به آن­ها در بهره­گیری هرچه مطلوب­تر از فن­آوری­های نوین ارتباطی همچون اینترنت مفید انگاشته شده و یا در کاهش چالش­های روابط عمومی الکترونیک و دولت الکترونیک برای دست­اندرکاران امور و از جمله کارگزاران روابط عمومی­ها احتمالاً مؤثر واقع خواهد شد. به اجمال ذکر می­گردد.

بهره­گیری از تکنولوژی اطلاعات فرایند پیچیده­ای است که بسیاری از عوامل فنی و غیرفنی را که برخی به محیط و برخی دیگر به خود تکنولوژی مربوط می­شوند را در بر می­گیرد. بنابراین، می­توان گفت که عوامل زیر ساخت متفاوتی نظیر عوامل فنی، مدیریتی، پرسنلی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و بالاخره دولتی بطور قطع بهره­گیری از تکنولوژی اطلاعات را در سازمان­ها تحت تأثیر قرار خواهد داد.

میزان موفقیت در بهره­گیری از تکنولوژی­های نوین ارتباطی همچون فن­آوری اینترنت به میزان توافق بین این متغیرها بستگی دارد، اگرچه هر کدام از این عوامل شش­گانه مشخصات خاص خود را دارند، ولی اساساً حلقه­های یک زنجیر هستند و بستر را برای طراحی، نگاه­داری و بهره‌گیری موفقیت­آمیز تکنولوژی اطلاعات هموار می­کنند. در ادامه برخی پیشنهادات که می­تواند در کاهش چالش­های بهره­گیری مطلوب از فن­آوری­های نوین ارتباطی، راه­گشای سیست­گذاران و برنامه­ریزان کشور واقع گردد، ارائه می­شود:

ـ علاوه بر تأمین نرم­افزار و سخت­افزار مورد نیاز برای اجرای دولت الکترونیکی، لازم است که تجهیزات مورد نیاز به منظور تأمین و بازآموزی نیروهای شاغل مستعد در سازمان­های دولتی اندیشیده شود.

ـ به منظور کاهش فاصله دیجیتالی و فراهم شدن امکان برابر استفاده از خدمات فن­آوری اطلاعات برای همه اقشار جامعه، می­باید برنامه­ریزی و بسترسازی مناسب انجام گیرد.

ـ یکی از مهمترین اقداماتی باید برای تحقق دولت الکترونیک و به دنبال آن روابط عمومی الکترونیک صورت گیرد، ایجاد ذهنیت و احساس مسئولیت در میان دست­اندرکاران اصلی کشور و کارگزاران نهادهای دولتی و روابط عمومی­هاست که متأسفانه به این مهم، متناسب با روند پرشتاب تحولات ارتباطی توجه شایسته­ای نشده است.

ـ انجام مطالعات و تحقیقات میدانی با هدف اطلاع از اینکه فن­آوری اطلاعات چگونه و تا چه حد می­تواند موجب افزایش سرعت توسعه و تحقق دموکراسی دیجیتالی گردد، می­باید در رأس برنامه­های دست­اندرکاران ارتباطات و اطلاعات لحاظ گردد.

ـ لازم است که زیربنای بهره­گیری از فن­آوری اطلاعات با تکیه بر قدرت، رفع ضعف­ها، استفاده از فرصت­ها و مقابله با تهدیدها در قالب برنامه‌های کوتاه­مدت و بلندمدت فراهم شود.

ـ با توجه به نقش روابط عمومی­های الکترونیک در فرایند تحقق دموکراسی، از کارگزاران و متولیان حرفه­ای روابط عمومی انتظار می­رود که با غنیمت شمردن فرصت پیش رو، امکان تبادل نظر و اظهار نظر مخاطبین و عموم را با مسئولان عالی یک نهاد یا سازمان فراهم و در این مسیر از هیچ کوششی دریغ نکنند.

ـ قابلیت پردازش و انتقال سریع اطلاعات، ضمن کاهش تأخیر در برنامه­ریزی، زمینه کاهش فساد و تخلفات اداری و دولتی را موجب می­گردد. لذا، با بهره­گیری از فن­آوری ارتباطات می­توان ضمن شفاف­سازی و اطلاع­رسانی صحیح، به منظور مقابله با بروکراسی و کاغذبازی اداری و اتلاف وقت و هزینه، به منزله نوعی مبارزه با فساد اداری نیز از آن بهره جست.

ـ از آنجا که واحدهای روابط عمومی از مهمترین مراکزی هستند که مخاطبان برای کسب اطلاعات به آن­ها مراجعه می­کنند، از این­رو انتظار می­رود که این نهادها ضمن تجهیز خود به امکانات دست­یابی به فن­آوری روز، برای هر چه بیشتر توانا کردن نیروی انسانی و بهبود رویه­ها اهتمام بایسته و شایسته­ای بنمایند.

ـ برای نهادینه شدن استفاده صحیح از فن­آوری اینترنت در روابط عمومی می­باید تمهیدات لازم برای ارتقاء دانش یا سواد رسانه­ای جامعه کاربران و مخاطبان سازمان اندیشیده شود.

علاوه بر موارد فوق، به منظور دست­یابی به اهداف طرح تکفا و بسترسازی تحقق روابط عمومی الکترونیک، برخی پیشنهادات سهل­الوصول که قابلیت اجرای آن­ها در زمان کوتاه­تری میسر می­باشد، در ادامه ارائه می­گردد:

ـ ایجاد و برگزاری دوره­های آموزشی آشنایی با روابط عمومی الکترونیک برای کارکنان، مدیران و کارگزاران روابط عمومی، از سوی انجمن­های حرفه­ای و یا مؤسسات خصوص که در زمینه آموزش روابط عمومی فعالیت دارند؛

ـ اهتمام به برگزاری همایش و نشست­های پیوسته آموزشی جهت آشنایی هر چه بیشتر اهالی روابط عمومی با نظریه­ها، مفاهیم و تکنیک­های روابط عمومی الکترونیک؛

ـ تهیه و تولید برنامه­های سمعی و بصری مناسب جهت بستر سازی و ایجاد فرهنگ استفاده صحیح و کارآمد از ICT در کشور،

ـ ایجاد هسته­های مشورتی و کاری با مشارکت صاحب­نظران و تشکل­های حرفه­ای روابط عمومی در کشور با هدف بررسی چالش­های موجود و بسترسازی مطلوب به منظور بهره­گیری به موقع و مؤثر از اینترنت در راستای وظایف حرفه­ای؛

ـ تخصیص اعتبار ویژه از سوی نهادهای متولی از جمله مرکز فن­آوری اطلاعات و ارتباطات به منظور انجام تحقیقات کاربردی و بررسی عوامل بازدارنده و شتاب دهنده بهره­گیری از تکنولوژی­های نوین ارتباطی در روابط عمومی­های دولتی (مطالعه موارد موفقیت و ناکامی کاربرد
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.