سه شنبه, 25 ارديبهشت 1403

 



موضوع: در هنگام خريد و مصرف آجيل مراقب باشيد تا ...

در هنگام خريد و مصرف آجيل مراقب باشيد تا ... 11 سال 1 ماه ago #1442

;)

1- از خريد و مصرف آجيل هاي رنگ شده خودداري کنيد.
2- رنگ هايي که براي رنگ کردن تخمه ، بادام و غيره استفاده مي شود، عمدتاً غيرمجاز بوده و گاهي حساسيت هاي شديدي را در مصرف کننده ايجاد مي کند.
3- نگهداري طولاني آجيل، تغييرات شيميايي را در پي داشته و باعث ايجاد بوي کهنگي با طعم نامطلوب مي شود. بنابراين از مصرف آجيل کهنه جداً خودداري کنيد.
4- در صورتي که بر روي آجيل مانند پسته، فندق و پسته شامي، سوراخ هايي مشاهده کرديد، از مصرف اين گونه تنقلات بايستي خودداري کنيد؛ چرا که علامت آفت زدگي بوده و در داخل سوراخ ها لارو حشرات، به صورت کرم هايي به اندازه دانه برنج وجود دارد.
5- ممکن است در مراکز عرضه آجيل، محصولاتي را که کهنه يا آفت زده هستند، مجدداً بو داده و يا مخلوط کنند؛ در هنگام خريداري به اين موضوع توجه کنيد.
6- نگهداري آجيل و خشکبار در مکان هاي مرطوب، موجب کپک زدگي و قارچ زدگي آن ها مي شود که هم موجب تغيير شکل ظاهري، بو و طعم نامطبوع مي شود و هم در اثر ترشح بعضي از سموم ، عوارض مختلفي در مصرف کننده ايجاد مي کند.
7- مغز گردو نيز نسبت به آفات انباري و کپک ها بسيار حساس است و در اثر نگهداري در شرايط نامناسب به سرعت به اين گونه عوامل آلوده مي شود. بنابراين از مصرف آنها بايد جداً خودداري کنيد.
روغن فراوان موجود در مغز گردو، در اثر کهنگي، تغيير حالت داده و طعم نامطبوع و گاهي هم طعم صابون پيدا مي کند و مصرف آن عوارض مختلفي را به بار مي آورد.
8- از مصرف مغز گردوهاي سياه شده که عمدتاً به دليل رشد کپک ها و قارچ ها بوده، و در اثر رشد اين عوامل سموم خطرناکي مانند مايکوتوکسين ها در آن جا ايجاد مي شود، بايستي جداً خودداري کنيد.
9- براي تهيه نخودچي نيز ممکن است از نخودهاي آفت زده استفاده شده باشد. لذا در هنگام خريداري دقت کنيد، علامت آفت زدگي( سوراخ هاي مرئي) در آن ها ديده نشود.
10- آرد نخودچي را که داراي مجوز بسته بندي از وزارت بهداشت بوده، از مراکز مطمئن و به صورت بسته بندي شده ، تهيه و مصرف کنيد.

11- چنانچه در هنگام مصرف تخمه ، پسته و بادام، دست ها و لب ها رنگين شدند، اين امر علامت مصرف رنگ هاي شيميايي در تهيه آن ها است که بايستي از مصرف اين گونه تنقلات جداً خودداري کنيد.
12- تخمه آفتاب گردان نيز ممکن است با رنگ مشکي شيميايي رنگين شود؛ در هنگام خريد و مصرف به اين موضوع نيز توجه کنيد که از مصرف آن ها بايد خودداري شود.
13- آفلاتوکسين يکي از سموم مترشحه از نوعي کپک است که در هنگام برداشت يا فرآوري يا حمل و نقل نامناسب ، در پسته يا فندق يا پسته شامي به وجود مي آيد که بايستي توليدکنندگان و مصرف کنندگان به اين موضوع توجه کنند.
14- قنادي ها و کارگاه هاي توليد کننده گز، سوهان، حلواشکري، باقلوا و بستني بايستي براي تامين سلامت مصرف کنندگان نهايت دقت را انجام دهند که از مغز پسته هاي کهنه، آفت زده و کپک زده که باعث بالارفتن سموم مترشحه از کپک ها( افلاتوکسين) مي شود، جداً خودداري کنند.
15- از مصرف محصولاتي مانند معجون که حاوي مغز پسته، بادام، گردو و از اين قبيل هستند، به لحاظ نامطمئن بودن سلامت اين مواد جداً خودداري کنيد.
16- انواع آجيل بايستي در جاي خشک و خنک نگهداري شوند.
17- از خريداري و مصرف انواع پسته ، مغز گردو و... که توسط دوره گردها عرضه مي شوند، به دليل اينکه عمدتاً از محصولات آلوده تهيه يا مخلوط شده اند، خودداري کنيد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.