سه شنبه, 25 ارديبهشت 1403

 



موضوع: بادام

بادام 11 سال 1 ماه ago #1437

:cheer:
بادام درختي است از خانوادهRosaceaeو از جنسPrunus. دانشمندان گياه شناس موطن اصلي بادام را به ايران نسبت مي دهند. بادام از آسيا به اروپا و از آن جمله به شمل آفريقا و بعدها در اواسط سده نوزدهم به آمريکا برده شده است.
به طور تقريبي انواع بادام کشت شده ، بر خلاف انواع وحشي مغز شيرين دارند، ولي در برخي از کشورها مانند ايران بادام تلخ نيز وجود دارد که مغز آنها جداگانه جمع آوري شده و به مصارف صنعتي و تهيه روغن بادام تلخ مي رسد. علت تلخي برخي از گونه هاي بادام وجود اسيدسيانيدريک در مغز آن هاست.
بادام، حاوي مقادير زيادي ويتامينE بوده و از منابع غيرحيواني غني از کلسيم است. درطب چيني نوشيدني اي که از بادام تهيه مي شود براي بهبود سرفه و آسم استفاده مي شده و به عقيده هندي ها بادام باعث افزايش قدرت فکري و روحي مي شود.
مواد مغذي موجود در100 گرم بادام:
612 کالري، 21 گرم پروتئين، 56 گرم چربي، 7 گرم فيبر، 24 ميلي گرم ويتامينE، 240 ميلي گرم کلسيم، 3 ميلي گرم آهن، 3 ميلي گرم روي، 6 ميکروگرم سلنيوم، 48 ميکروگرم فولات.
بعضي از مطالعات نشان داده اند که بعد از افزودن بادام به رژيم غذايي، پس از 3 هفته مقدارLDL خون حدود 10 درصد کاهش مي يابد. بادام هم چنين منبع خوب کلسيم است.
بادام نارس که با پوست آن خورده مي شود و چغاله بادام ناميده مي شود، در هر 100 گرم حاوي 46 کالري، 6/2 گرم پروتئين، 50 ميلي گرم کلسيم، 6/1 ملي گرم آهن و 7 ميلي گرم ويتامينC است. چغاله بادام يکي از منابع خوب ويتامينA به شمار مي رود و مقدار کلسيم و آهن آن نيز قابل ملاحظه است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.