چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403

 



موضوع: گردو

گردو 11 سال 1 ماه ago #1435

:P
گردو با نام علميJuglans از خانوادهJuglandaceae است. نام علمي اين جنس از کلمه لاتينJocvis-Glans به معني فندق ژوپيتر گرفته شده است.
انواع اين درخت در چين، ژاپن، فرانسه و آمريکا کشت مي شود. از مهم ترين گردوهاي موجود در دنيا گردوي معروف به گردوي ايراني است و احتمالاً کهن ترين، درخت گردو در ايران و در اورگان شهرکرد وجود دارد که تاريخ کشت آن به زمان يزدگرد ساساني حدود 1400 سال پيش مي رسد.
مغز گردو، ماده خوراکي خوش طعمي است که مقدار زيادي چربي، پروتئين، مواد قندي و نشاسته اي و ساير موادمغذي را داراست که هم به عنوان خوراکي و آجيل و هم به عنوان ماده اوليه براي تهيه روغن هاي گياهي و دارو از آن استفاده مي شود.
موادمغذي موجود در 100 گرم گردو:
668 کالري، 15 گرم پروتئين، 69 گرم چربي، 6 گرم اسيدهاي چرب اشباع، 12 گرم اسيد چرب غيراشباع با يک باند مضاعف، 48 گرم اسيد چرب غيراشباع با چند باند مضاعف، 94 ميلي گرم کلسيم، 3 ميلي گرم آهن، 3 ميلي گرم روي، 4 ميلي گرم ويتامينE، 4 گرم فيبر.
گردو از نظر موادمغذي به ويژه اسيدهاي چرب ضروري و اسيدهاي چرب غيراشباع غني بوده و بر خلاف ساير خشکبار گردوي تازه و جوان حاوي مقاديري ويتامينC نيز است.
6 عدد گردوي کامل حدود 40 گرم وزن داشته و 2 ميلي گرم ويتامينE را تأمين مي کند( ميزان ويتامينE مورد نياز روزانه در مردان حدود 4 ميلي گرم و در زنان حدود 3 ميلي گرم است) . همچنين 100 گرم گردو حاوي بيش از 1 ميلي گرم مس است که برابر با مقدار مورد نياز روزانه يک زن بالغ مي باشد. در طب سنتي چيني از گردو براي تخفيف التهاب و کمک در بهبود سرفه استفاده مي کردند. هم چنين تصور بر اين بوده که مصرف گردو براي کاهش علائم التهاب زانو مفيد است. گياه شناسان غربي نيز به طور سنتي برگ گردو را براي درمان آلودگي هاي انگلي روده به کار مي برده اند.
مصرف گردو به طور منظم براي حفظ لطافت پوست مفيد است. روغن گردو نيز به دليل دارا بودن اسيدلينولئيک در حفظ شادابي پوست مؤثر مي باشد. ويتامين و روي موجود در گردو نيز براي پوست مفيد هستند.
گردو و خشکبار به دليل اين که منابع خوبي از مس هستند براي عملکرد سيستم ايمني مفيدند.
مصرف گردو به دليل وجود ويتامينB6 براي زناني که از مشکلات عادت ماهانه رنج مي برند مناسب است. تحقيقات نشان داده افرادي که همراه با يک رژيم پايين آورنده کلسترول( کم چربي و کم کلسترول) گردو مصرف مي کنند، ميزانLDL کلسترول آنها حدود 4/16 درصد بيشتر کاهش مي يابد که اين امر احتمالاً به دليل وجود چربي هاي غيراشباع گردو به ويژه اسيد لينولئيک است که بعد به اسيد گامالينولئيک و سپس به پروستاگلندين ها تبديل شده که از تشکيل پلاک در رگهاي خوني جلوگيري کرده و به انبساط عروق و کاهش فشار خون کمک مي کند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.