دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403

 



موضوع: " درمانهای باور نکردنی بیماریها با طب سوزنی "

" درمانهای باور نکردنی بیماریها با طب سوزنی " 10 سال 10 ماه ago #13537

به نـــــــــام خـــــــــــــــــــــــــدا

درمانهای باور نکردنی بیماریها با طب سوزنی و طب چینی :



علت اختلالات در اعضای بدن و بیماری ها طبق باورهای طب سنتی چین عبارت است از:

طب سنتی چین - بهم خوردن و نابسامانی انرژی حیاتی (چی) در ارگانهای بدن(اعضای اصلی و داخلی بدن) و کانالهای انرژی(مریدینها که سوزنها در این کانالها برای درمان زده می شوند) مربوطه که توام با ناهماهنگی (یین ویانگ) نیز می باشد .به همین جهت نحوه درمان در طب سنتی چین از بین بردن اختلال درجریان انرژی حیاتی در کانالها(مریدینها) و تعدیل و توازن (یین و یانگ)در بدن تعبیر می شود .

هنگامی که در بدن بیماری به وجود می آید ابتدا قدرت مقابله و مقاومت تشدید شده و برای از بین بردن عوامل پاتوژن خارجی و داخلی، هماهنگی در افزایش و کمبود انرژی حیاتی (چی) در کانالهای انرژی ایجاد می شود و توازن به وجود می آید.در این مواقع علاوه بر طب سوزنی از گیاه موکسا برا داغ کردن نقاط و استفاده از گیاهان داروئی و رژیم غذائی مناسب نیز برای درمان اساسی بیماری نقش موثری را بازی می کنند.

بنا به عقاید طب سنتی چین ،جسم و روح انسان از هم جدا نیستند و کل وجود انسان در ارتباط دائم با طبیعت و محیط زندگی در نظر گرفته می شود یعنی وقتی روح کسی بیمار شده یا دچار بیماریهای افسردگی و روان پریشان شده در حقیقت نشانه ی آسیب دیدن یک یا چند ارگان بدن است. با در نظر داشتن قوانین طب سنتی چین ، تنظیم جریان (چی) علاوه بر محدوده و ناحیه ای از بدن که دچار بیماری شده است باید در کل بدن نیز این تنظیم انرژی ایجاد شود.
اثر سوزن‌های شفا بخش در طب سوزنی:

طب سوزنی - طب سوزنی شامل قرار دادن سوزن بسيار نازک از طريق پوست بيمار در نقاط خاص بدن است. سوزن در عمق هاي مختلف قرار داده می شود. محققان مطمئن نيستند كه طب سوزنی چگونه به طور علمی كار می كند.با اين حال ، طب سوزنی دارای برخی از مزايای درمانی، شامل تسكين درد و كاهش تهوع ناشی از شيمی درمانی است.

با توجه به نظريه سنتی چينی پزشكی ، نقاط طب سوزنی بر روی نصف النهارهايی كه از طريق آن انرژ ی حياتی (چی) جریان دارد، قرار دارند . هيچ مدرک بافتی ، تشريحی يا علمی كه ثابت كند اين نصف النهارها يا نقاط طب سوزنی وجود دارند، نيست.

طب سوزنی همچنان بحث انگيز در ميان پزشكان غربی و دانشمندان است.بر طبق استاندارد سازمان بهداشت جهانی ، طب سوزنی براي درمان 28 شرايط موثر است، در حالي كه شواهد نشان می دهد ممكن است مقدار موثر برای درمان بيشتر باشد.

با توجه به مطالعه انجام شده در دانشگاه فني مونيخ آلمان، افراد مبتلا به سردرد تنشجی يا ميگرن ممكن است طب سوزنی را بسيار موثر در كاهش علائم خود بدانند مطالعه ديگری در مركز سرطان دكتر اندرسون دانشگاه تگزاس نشان داد که درمان های طب سوزنی که دو بار در هفته انجام می شود باعث از بين بردن علائم ناتوان كننده از خشكی دهان،خشكی شديد دهان در بين بيماران درمان شده توسط تابش برای سرطان سر و گردن است.

در سال 1989 سازمان بهداشت جهانی (WHO) رسما" طب سوزنی را براي بيش از چهل نوع بيماری به جهانيان و دانشمندان و پزشکان همه كشورها معرفی كرد. اين سازمان كه معتبر ترين سازمان علمی و پزشكی دنياست ،طب سوزنی را به عنوان بی عارضه ترين راه درمانی برای درمان بيماری هايی اعلام كرد كه طب كلاسيک یا غربی را با تمام پيشرفت های فعلی خود در درمان آن ها عاجز می كرد. ‌

نكته قابل ذكر اين است كه طب سوزنی در اين بيماری ها می تواند به صورت درمان اوليه و بدون مصرف دارو يا به صورت درمان كمكی در تعامل با ساير تخصص ها عمل نمايد .

به هر حال مسئله جالب اين است كه پس از تاييد طب سوزنی توسط (WHO) بسياری از كمپانی های داروسازي معتبر جهان به مخالفت و تضعيف آن پرداختند كه اين مسئله هم اكنون نيز ادامه دارد.

اگر طبق نظريه سازمان بهداشت جهاني (WHO) طب سوزني يك روش درماني كاملا بدون عارضه دانسته شود، آن وقت ارزش بي نظير اين درمان در مقايسه با روش هاي درماني بسيار پر عارضه داروئي، مشخص مي شود.طب سوزني از طريق وارد كردن سوزن هاي نازك مخصوص در نقاط مشخصي از بدن باعث تسكين درد ها يا درمان تعدادي از بيماري ها مي شود. در رابطه با چگونگي تاثير و كار طب سوزني تئوري هايي وجود دارد .

به عنوان مثال طب سوزنی رشته های عصبی را در عضله ها فعال می كند و اين اثر سه مركز نخاع مغز ميانی ، هيپوفيز و هيپو تالاموس را برای ايجاد بی دردی فعال می سازد .

اين تئوری يكی از مكانيسم هايی را كه توسط آن درد در بيماران آرتروزی كاهش می يابد بيان می دارد . البته طب سوزنی توسط مكانيسم های ديگری نيز عمل درمانی خود را انجام می دهد كه هنگام طرح در هر مبحث مكانيسم مربوطه نيز شرح داده خواهد شد.هم اكنون اكثر مردم جهان با طب سوزنی آشنا هستند و به اثرات درمانی آن پی برده اند و آن را به عنوان يک شيوه مناسب درمانی پذيرفته اند.
اثیر طب سوزنی در دردهای مزمن دردناک:

در سال های گذشته نتایج مطالعاتی متعددی در مورد اثر ضددرد طب سوزنی در نمونه های مقایسه ای، در اکثر موارد بسیار مثبت و در عده ای دیگر امتیاز کمتری را برای درمان و کاهش دردهای مزمن قائل بوده اند.در این اواخر در برگزاری آزمونی،تاثیرات طب سوزنی در سه رده ی مختلف گروه مبتلا به دردهای مزمن نتایج بسیار واضحی را به دست اندرکاران تحقیق کننده ثابت کرد که

گروه: A

گروهی از بیمارن بودند که در هیچکدام از افراد آن اقدامات درمانی به عمل نیامده وفقط برای مقایسه در نظر گرفته شده بودند.

گروه:B

گروهی از بیماران بودند که سوزنهای طب سوزنی را در غیر از محل نقاط اصلی آناتومیک موثر فرو می کردند.

گروه :C

این گروه به دو دسته تقسیم شده بودند در عده ای سوزن ها را به صورت پلاسبو به وسیله یک دستگاه مخصوص Tensکه برق نداشته و خاموش شده بود،سوزنها به وسیله نوار چسبی در محل های نقاط طب سوزنی در حالی که به داخل پوست فرو نکرده بودند چسبانده شد که در سطح پوست قرار داشتند.

عده دیگر رده C سوزن های طب سوزنی در محل های آناتومیک و حقیقی بسته به نوع درد بیماری ها استفاده شده بود(طب سوزنی کلاسیک).دسته اول رده C که پلاسبو و سوزن ها در پوست بدن بیمار وارد نشده بود را باید یک طب سوزنی ساختگی و مصنوعی در نظر گرفت.

تکرار و تداوم متعدد این تحقیقات نشان داد که در بیماران گروه طب سوزنی ساختگی نتیجه درمانی 33 تا 50درصد و نتیجه درمانی گروه طب سوزنی حقیقی در حدود 55 تا 85 درصد بهبودی داشتند.

بعد از تجدید نظری که در این نوع مطالعات مقایسه ای به عمل آمد قانع شدند که تاثیرات درمانی طب سوزنی پلاسبو در حدود 40درصد و گروه طب سوزنی اصلی 70 درصد بیماران را شامل می شود.

چون ممکن بود استدلال فوق تا حدودی غیر واقعی جلوه دهد برای روشن نمودن بیشتر،یکبار دیگر روی 122 بیمار مطالعه به عمل آمد این بار از مقایسه گروه هایC نتیجه گرفتند که طب سوزنی حقیقی در 55 تا 85 درصد در بهبودی بیماران مبتلا به درد مزمن کمک کرده و در نتیجه تاثیر روش پلاسبو فقط 30تا 35 درصد بوده است که اختلاف درمانی قابل توجهی با همدیگر داشتند.

علاوه بر مطالعات روی گروههایtA.B.C در اواخر تحقیقات روی دو گروه که یکی بیماران مبتلا به دردهای مزمن دریافت کننده طب سوزنی درمانی و گروه دیگر درمان معمولی استاندارد دارویی را دریافت می کردند نتیجه نشان داد که تاثیر ضددردی و درمانی طب سوزنی از تاثیر داروهای معمولی ضددرد استاندارد کارایی بیشتری داشته است.

ولی در برخی مطالعات دیگر در گروه های مقایسه ای با دارو و طب سوزنی تشابه نزدیکی بین دو روش درمانی موجود بوده و اختلاف فاحشی در نتیجه درمان وجود نداشته است.باید در نظر داشت اغلب اثرات جانبی داروهای شیمیایی در بدن حتی تساوی اثرات این دو روش برای طب سوزنی که اغلب هیچ گونه عوارضی در بیمار برجای نمی گذارد موفقیت بسیار بزرگی به حساب می آید.

در ادامه تحقیقات مکرر و تجدید آزمایشات متعدد فوق این نتیجه به دست آمد که درمان با طب سوزنی در دردهای مزمن بهتر و موثرتر از پلاسبو کلاسCو دارویی می باشد.به عبارت دیگر در حالی که تاثیر تزریق مورفین در تسکین دردهای مزمن در حدود70 درصد بوده تاثیر ضددردی طب سوزنی در اغلب موارد در بیماری های مزمن دردناک معادل یا بهتر از درمان دارویی با داروهای مسکن و ضد درد به اثبات رسیده است و به همین جهت با اطمینان بیشتری به عنوان روش انتخابی و موثر در بهبودی دردهای مزمن نباید طب سوزنی را از یاد برد.از طرف دیگر طب سوزنی اثرات درمانی نیز روی بیماری اصلی ایجاد کننده درد مزمن خواهد داشت.
درمان بیماریها با طب سوزنی در موارد زیر هم انجام می شود:

مشکلات مغز،روان و اعصاب :

فلج بعد از سکته مغزی MS،لنکت زبان،تیک یا پرشهای مختلف صورت و بدن،مشکلات خواب،افسردگی،اضطراب و وسواس،کابوسهای شبانه،خستگی مزمن،عصبانیت و پرخاشگری،ضایعات نخاعی،آلزایمر،خستگی مزمن،تشنج،روان پریشی،فراموشی،اسپاسم عصبی صورت،فلج عصب صورت،درد عصب صورت،سر درد،میگرن،سرگیجه

مشکلات اسکلتی و ماهیچه ای:

دیسک کمر و گردن،آرتروزها،ورم و خشکی مفاصل،گرفتگی ها عضلانی،دردهای بعد از شکستگی،کمر درد،سیاتیک

بیماریهای پوستی:

اگزما،کهیر،خارش پوست،جوش صورت و بدن،پیسوریازیس

بیماریهای زنان:

ناراحتیهای عادات ماهانه،خونریزی شدید،کیست تخمدان،مسائل یائسگی،کمبود شیردهی بعد از زایمان،

مشکلات گوش و حلق و بینی:

سرگیجه ،سینوزیت ،سرفه ،آسم ،تنگی نفس و غیره.

مشکلات غدد:

سرد بودن دستها و پاها،تعریق دست و پا،مشکلات تیروئید،دیابت،زردی،مسائل کبدی.

مشکلات گوارشی:

درد و ناراحتی معده،رفلاکس معده،تهوع و استفراغ،زخم معده،نفخ شکم،سوزش معده،اسهال و یبوست،کولیت و التهاب روده،بواسیر،هموروئید و شقاق،سکسه.

مشکلات قلبی عروقی:

تپش قلب،فشار خون بالا و پایین،افزایش چربی خون و اسید اوریک،انسداد عروق قلبی.

مشکلات دهان:

بوی بد دهان،ورم و درد گلو،احساس گلوله غذا در گلو،مسائل حنجره،قطع صدا(مسائل تارهای صوتی).
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: فاطمه خوش تراش