یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403

 



موضوع: مدل توسعه یافته ی کشور فرانسه

مدل توسعه یافته ی کشور فرانسه 10 سال 4 ماه ago #47649

مقدمه ای در مورد کشور فرانسه :
در ابتدای این موضوع برای شناخت بیشتر و همچنین آشنایی با موقعیت های جغرافیایی و عرضی کشور فرانسه به توضیحی مختصر در این زمینه می پردازیم.
کشورهای هم مرز:
بلژیک، لوگسامبورگ، آلمان، سوییس، ایتالیا، اسپانیا، موناکو و آندورا. بریتانیا نیز از طریق تونل زیر مانش یا قایق با فرانسه همسایه است.
شهرهای مهم:
لیون
مارسی
لیل
بوردو
تولوز
نوع حکومت:
جمهوری متحد،فرانسه از کشورهای عضو اتحایه اروپاست و در شورای امنیت سازمان ملل نیز دارای حق وتو است.
پایتخت: پاریس
جمعیت: ۶۳٬۵۸۷٬۷۰۰میلیون نفر
عضویت: سازمان ملل متحد ، جامعه‌ی اروپا ، پیمان آتلانتیک شمالی ، اتحادیه‌ی اروپای غربی ، گروه هفت ، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه ، کنفرانس امینت و همکاری در اروپا ، شورای اروپا .
آموزش:میزان با سوادی : 100% . سنین تحصیل اجباری : 6 تا 14 سال . تعداد دانشگاه : 70 دانشگاه به اضافه‌ی 3 پلی تکنیک ملی همطراز .
جاذبه های توریستی:
برج ایفل
قلعه باسیل
کاخ ورسای
طاق پیروزی
کلیسای نتردام
چهار رود عمده فرانسه عبارتند از : رون – لوار – گارون – سن
موزه ها:
موزه لوور پاریس
موزه ٱرسی پاریس
موزه ماتیس نیس
موزه هنرهای معاصر و مدرن نیس...
فرهنگ : فرهنگ و زبان از ديرباز نقشي کليدي در سرشت مردم فرانسه داشته‌اند، به طوري که دولت اين کشور زودتر از ديگر دولت‌ها به اهميت آنها براي قدرت سياسي پي برده است. زبان فرانسه که از تغییر شکل تدریجی زبان لاتین در«گل» به وجود آمده است از قرن سیزدهم میلادی اهمیت پیدا کرد و در حدود سال 1800 به اوج عظمت خود رسید. در اکثر کشور‌های جهان فرانسه پس از انگلیسی مقام دوم را داراست.
دین:83% کاتولیک
زبان رسمی: فرانسوی ، با اقلیتهای برتون و باسک ،
پول رایج: یورو
سیستم حمل و نقل عمومی: که شامل:اتوبوس ها ،متروهای زیر زمینی،و تاکسی ها است.که از لحاظ راحتی و قیمت در بهترین شرایط قرار دارند.
اقتصاد: سرانه تولید ناخالص داخلی فرانسه : 2،007 27،800 €،رشد اقتصادی فرانسه در سال2009: 2.5درصد بوده و همچنین میزان تورم در سال2007: 1.7+بوده است.نرخ بیکاری: 8.6(همره با افت فشار)
انواع جاذبه ها توریستی :
1- جاذبه های طبیعی:
ویژگیهای منابع طبیعی ،مانند: زمین ، کیفیت آب ، پوشش گیاهی ، گونه های حیوانی و آب و هوا.
2- جاذبه های تجاری:
مناطق بزرگ شهری ، مرکز فعالیت صنعت گردشگری هستند . اجتماع سرویسهای تولیدی ، اقتصادی ، دولتی وخصوصی که مجموعاً بازارهای بزرگ را تشکیل می دهند از مناطق جذاب، برای گردشگران می باشند.
3- جاذبه های تاریخی:
یادمانهای قدیمی ، درفضاها و محیطهای ساخته شده مصنوعی یا در مکانهایی که وقایع مهم اتفاق افتاده ، به نوبه خود می تواند نوعی جاذبه باشد
4- جاذبه های قومی و فرهنگی:
راه و رسم و روشی که اقوام مختلف به زندگی ، کار، تفریح و عبادت می پردازند ، جاذبه های قومی فرهنگی را تشکیل می دهد.
5 – جاذبه های پزشکی:
چشمه های آب معدنی یکی از اولین مراکز پزشکی برای جاذبه های گردشگری شناخته شده اند . امروزه گردش و سفر به مراکز تفریحیـ درمانی برای درمان بیماریهای گوناگون رایج شده است. پیشرفتهای پزشکی به شناخت مراکز درمانی خاص با شهرت جهانی کمک کرده و این مکانها گردشگری را به طور گسترده ای توسعه داده و هرساله سیل بیماران داخلی و بین المللی را پذیراست .
6- رویدادهای خاص:
رویدادهای خاص مانند جشنهای سالانه یا بازیهای المپیک به عنوان جاذبه های کوتاه مدت یا با اهمیت شناخته شده اند .

7- مذهبی:
جاذبه های مذهبی یکی از مشکل ترین مباحث دیدگاه توسعه گردشگری هستند . البته لزوماً ساخت انواع تأسیسات برای پذیرایی این گونه از گردشگران باعث به وجود آمدن مشکلات در آنها نمی شود؛ بلکه چگونگی مطرح کردن جاذبه های مذهبی مهم است .


با وجود تعاریفی از جاذبه های توریستی دانستیم که هر کشور یا هر مکانی با داشتن این خصوصیات می تواند گردشگران زیادی به طرف خود جذب نمایند و در نتیجه صنعت توریسم در آن نقطه پیشرفت خواهد کرد و جایی که در این مقوله ها دچار ضعف با شد یا فاقد این موارد باشد از لحاظ در صد جذب توریست و پیشرفت توریسم دچار ضعف خواهد شد و گردشگران این مکان را به هیچ عنوان برای مسافرت انتخاب نخواهند کرد.بنابراین می توان گفت بین جاذبه های گردشگری و رونق این صنعت رابطه ای تنگاتنگ وجود دارد.حال برای ادامه بحث تحقیق باید بررسی کنیم که آیا جاذبه های گردشگری در کشور فرانسه در حدی قرار دارد که بتواند گردشگران را از سایر نقاط دنیا به طرف خود جذب نماید و در ادامه شدت یا ضعف این خصوصیات را در فرانسه تحلیل خواهیم کرد.
منابع طبیعی:
زغال سنگ، آهن، بوکسیت، روی، پتاس، الوار، ماهی، نفت، اورانیوم ، مواد خام ساختمانی ، گاز طبیعی ، سرب و نمک.
صنایع :
از جمله مهم‌ترین صنایع کشور می‌توان به صنایع فلزکاری، ماشین‌آلات، شیمیایی، وسائط نقلیه، مواد خوراکی و مشروبات، منسوجات و البسه، هواپیماسازی، کشتی‌سازی، پتروشیمی، الکتریکی، اتمی و نظامی اشاره نمود. گندم، جو، سیب‌زمینی، چغندرقند، سیب، ذرت، برنج، انگور، ماهی، گاو و خوک نیز مهم‌ترین محصولات کشاورزی و دامپروری کشور را تشکیل می‌دهند.
شهرهای مهم تجاری فرانسه:
(بوردو فرانسه)
بردو یا بوردو (به فرانسوی: Bordeaux) از شهرهای فرانسه و مرکز ناحیه آکیتن است.
بوردو یکی از شهرهای دانشگاهی مهم است و دارای ۱۰۰۰۰۰ دانشجو، ۴ دانشگاه، ۱۴ مدارس عالی و ۵۰۰۰ پژوهشگر در ۲۰۰ آزمایشگاه است. امکانات پژوهشی بوردو این شهر را در رتبه اول در کشور فرانسه قرار داده‌است و زمینه‌های تخصصی (شیمی مولکولی، لیزر قوی، ...) این رتبه را تقویت می‌کنند.
همچنین بوردو با زندگی فرهنگی بسیار فعال، به عنوان یک مرکز بزرگ روشنفکری و هنری نیز مطرح است. این شهر موطن نویسندگان و نقاشان مشهوری چون میشل دو مونتنی، شارل دو مونتسکیو، فرانسوا موریاک، آندره لوت، آلبر مارکه و اودیلن ردون است. میراث معماری این شهر برجسته و بسیار قابل توجه‌است.

پاریس (به فرانسوی: Paris)، پایتخت کشور فرانسه، مرکز و یکی از شهرستان‌های ناحیه ایل-دو-فرانس است. رود سن از میان این شهر عبور می‌کند.

(پاریس)

پاریس یکی از شهرهای پیشروی جهان در زمینه‌های اقتصاد، فرهنگ، هنر، سیاست، تحصیل، تفریحات، مد و علم است.
پاریس را در کنار لندن، توکیو و نیویورک، ابرشهرهای جهان می‌نامند.پاریس بزرگترین شهر اقتصادی اروپا و پنجمین شهر اقتصادی جهان از نظر سطح تولید ناخالص داخلی است.
این شهر به تنهایی در حدود ۵۳۳ میلیارد یورو یعنی در حدود ۲۵٪ تولید ناخالص داخلی فرانسه را در اختیار دارد.
پاریسی‌ها با دارا بودن ۴۲٬۷۰۰ دلار تولید ناخالص سرانه رتبه اول را از این نظر در قاره اروپا را دارا هستند دفتر مرکزی
۳۶ شرکت از ۵۰۰ شرکت برتر جهان در پاریس قرار دارد که پس از توکیو از این نظر رتبه دوم جهان را در اختیار دارد
منطقه «لا دفانس» در شهر پاریس به عنوان مهمترین مرکز اقتصادی اروپا شناخته می‌شود این شهر همچنین میزبان تعدادی از
مهمترین سازمان‌های بین‌المللی نظیر یونسکو، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و اتاق بازرگانی بین‌المللی است.جمعیت شهر
پاریس حدود ۲٬۱۶۴٬۹۹۴ نفر است جمعیت منطقه شهری پاریس بالغ بر ۹٫۹۳ میلیون نفربوده و جمعیت این شهر همراه حومه
آن به حدود ۱۲ میلیون نفر می‌رسدو یکی از پر جمعیت‌ترین شهرهای اروپا به شمار می‌رود.پاریس معروفترین مقصد
توریست‌های جهان است سالانه حدود ۴۵ میلیون نفر توریست از پاریس دیدن می‌کنند تعداد زیادی ازآثار دیدنی، موسسات و
پارک‌های مشهورجهان در این شهر قراردارند.پاریس همچنین با دارا بودن ۴۷۸٬۰۰۰ درخت سرسبزترین پایتخت اروپا
می‌باشد.
شهرهای مهمی چون نیس ، کن ، موناکو در این کشور قرار دارند. فرانسه البته شهرهای متعددی برای گردشگران دارد اما مهمترین شهرهای فرانسه که از نظر گردشگری حائز اهمیت است به شرح زیر است.

آکس آن پراونس (Aix-en-provence) شهر آب و هنر
بوردو شهر شراب و معماری های فوق العاده
بورگس شهر دوره قرون وسطی با انبوهی از آثار به جای مانده از آن دوران
کن ،شهری در کنار مدیترانه و مرکز برگزاری جشنواره معروف کن که به صورت سالانه برگزار می شود
لیل چهارمین شهر بزرگ فرانسه مرکز استان شمالی
نانت شهر سبز و بهترین مکان برای زندگی با آرامش طبیعت
نیس شهر اشراف و ساحل زیبای مدیترانه و دروازه ورود به موناکو
استراسبورگ شهری تاریخی در تاریخ فرانسه و امروز یکی از مراکز سه گانه دفاتر و پارلمان اتحادیه اروپا
ریمز شهری در شمال شرقی فرانسه با تاریخی عظیم و به جای مانده از امپراتوری رم




فرانسه چگونه فرانسه شد !؟
فرانسه از نظر جاذبه های گردشگری متنوع و صنعت توریسم و همچنین اکوتوریسم یا طبیعت فرانسه می باشد که کشور
فرانسه را از نظر صنعت توریسم در جایگاه اول در جهان قرار داد است.
با وجود بحران مالی در فرانسه، صنعت گردشگری این کشور همچنان موفق عمل کرده است و ورود توریست‌های خاورمیانه
به فرانسه، می تواند علائم خوبی باشد ازاعتماد فراگیر جهانی، بازار فرانسه را دچار کسادی نکرده است واین کشور شهرت و
جایگاه خود را هم به عنوان یک مقصد توریستی و هم به عنوان بازار خرید املاک همچنان حفظ کرده است.
طبیعی است که شکل معماری در کشور فرانسه به ویژه شهر پاریس موجب شده بسیاری از مردم جهان دوست داشته باشند که
کشور فرانسه و شهر پاریس را ببینند. دلیل دیگر هم برای هجوم جهانگردان به پاریس این است که فرانسوی ها می دانند که
چگونه جهانگردان را به سوی کشورشان جلب کنند.
کشور فرانسه سالها است که بیشترین تعداد گردشگران جهان را به خود جذب مى کند. در خیابان هاى شهرهاى مختلف فرانسه به
خصوص پاریس همه نوع زبانى شنیده مى شود. براى این جمعیت انبوه همه جا تابلوهاى راهنمایى وجود دارد تا مسیر خود را
به راحتى پیدا کنند . در متروهاى پاریس که به خاطر وسعت و میزان گسترش و جمعیتى که به آن وارد مى شود، تبدیل به
شهرى زیرزمینى شده است، سیستم اطلاع رسانى به نحوى است که هر کسى بتواند مسیر حرکت، ایستگاه هاى مختلف و ایستگاه
مقصدش را از طریق علائم و تابلوهاى مختلف شناسایى کند و چون نرخ تاکسى ها در این کشور بسیار گران است درنتیجه اکثر
مسافران ناچارند از وسایل نقلیه عمومى استفاده کنند.

ترافیک سنگین در شهرهاى بزرگ و بخصوص پاریس باعث کند شدن حرکت اتوبوس ها در شهرها شده است و بنابراین مترو
در جابه جایى مسافران اهمیت زیادى دارد. ولی جهانگردان از تسهیلات خاصى برخوردارند. آنها مى توانند از همه نقاط دیدنى
شهر بازدید کنند. این اتوبوس ها از مسیرهایى حرکت مى کنند که بتوانند مسافران را با سرعت بیشترى به مقصد برسانند و هفت
دقیقه در این مکان ها توقف مى کنند. جهانگردان در صورت تمایل مى توانند مدت بیشترى در مکان مورد علاقه شان باقى
بمانند و مطمئن اند که هر هفت دقیقه به هفت دقیقه اتوبوس جهانگردى به آن مکان مى آید.
در شهرهایى مانند پاریس که رودخانه از میان آنها عبور مى کند قایق هاى بزرگى وجود دارد که مسافران را جابه جا مى کنند.
هر مسافرى مى تواند در ایستگاه هاى مختلف پیاده شود و از اثر مورد نظرش دیدن کند و باز هم مطمئن باشد که قایق دیگرى
درزمان تعیین شده در این ایستگاه توقف مى کند و وى مى تواند از طریق قایق به بازدیدش ادامه دهد. وجود راهنما در این قایق
ها به جهانگردان کمک مى کند تا اطلاعات مورد نیازشان را درباره هر نقطه از شهر دریافت کنند.
در جاده هاى فرانسه در ورودى هر شهر تابلوهایى همانند تابلوهاى راهنمایى و رانندگى نصب شده که اثر تاریخى جالب هر
شهر روى آن کشیده شده و جهانگردان در صورت تمایل مى توانند به آن شهر وارد شوند و از آثار دیدنى آن بازدید کنند.
مسافران از طریق اینترنت هم به راحتى مى توانند براى مقصد مورد نظرشان بلیت رزرو کنند.
در شهرهاى فرانسه ساختمان ها اهمیت زیادى دارند و یکی از جاذبه های توریستی این کشور هستند. آنها طورى ساخته مى
شوند که دست کم۲۰۰ سال عمر کنند. هیچ کس به راحتى نمى تواند آنها را خراب کند و ساختمانى به جاى آنها بسازد.

در مدارس به بچه ها آموزش داده مى شود که در بدو ورود به هر مکان سلام کنند. هنگام پرسیدن سؤال، صبح بخیر و عصر
بخیر بگویند. هنگام تقاضاى چیزى لطفاً بگویند و سپس تشکر کنند. آنها مى آموزند که با دیگران برخوردى مناسب داشته باشند
و این تنها منحصر به جهانگردان نیست. ولى همین نحوه برخورد به جهانگردان نیز آرامش مى دهد.

در این کشور از منابع خدادادى هم استفاده خوبى براى جلب جهانگرد مى شود. به عنوان مثال سواحل این کشور به میزان زیادى
سنگفرش شده اند. در کنار آنها نیمکت هایى کار گذاشته شده است که مردم روى آنها مى نشینند و دریا را تماشا مى کنند.
همچنین کشتى هاى کوچک و زیبا مردم را از بندرى به بندر دیگر منتقل مى کنند. همین باعث مى شود در فصل هاى سرد سال
هم جهانگردان از سواحل زیباى دریا استفاده کنند.


نتیجه گیری :
در پایان این تحقیق نتیجه می گیریم که هر کشور یا مکانی بومی یا محلی حتی با داشتن جاذبه های فراوان و غنی بدون اعمال
سیاستهای درست و بجا یا داشتن مسوولین کاردان و با تجربه نمی توانند در صنعت توریسم که برای رشد فرهنگی، اجتماعی،
اقتصادی و...،یک جامعه موثرمی باشد پیشرفت نمایید یعنی کشوری مانند فرانسه که مثلا اکوتوریسم این کشور به‌ عنوان‌
نخستین‌ کشور توریست‌پذیر دنیا تنها یک‌ بیستم‌ تنوع‌ زیستی‌ و اقلیمی‌ ایران‌ را دارد،و می تواند جایگاه‌ ویژه‌ این‌ کشور را در
جهان مشخص کند.ولی متاسفانه ایران با داشتن جاذبه های فراوان و فرهنگ تاریخی غنی از لحاظ درآمد و توریسم پذیری در
رتبه هشتادم جهان قرار دارد. نتیجه میگریم جاذبه های گردشگری یک کشور تنها درصدی از رشد توریسم آن کشور را بو جود
می آورد و این رشد بدون پشتوانه فرهنگی و سیاسی یک ملت امکان پذیر نمی باشد. باید خاطر نشان کرد که ایجاد هر گونه
تحول در صنعت توریسم کشورها، نیازمند برنامه ریزی های کلان و بلند مدت است و استاندارد سازی و استفاده از تجربه های
جهانی در بومی سازی خدمات و سرویس های صنعت گردشگری می تواند کمک شایانی به فعالین این عرصه برساند. کل
جهانگردان خارجی ایران به اندازه بازدیدکنندگان خارجی یکی از شش جاذبه پربیینده فرانسه هم نبوده و میزان درآمد ما از
گردشگری که آماری از آن مشخص نیست حتی با درآمد حاصل از بازدید یکی از آثار پرجاذبه فرانسه قابل قیاس نیست به گونه
ای که درآمد این کشور از محل جذب توریست بیشتر از دو برابر درآمد ما از محل فروش مهمترین ثروت پایان پذیر کشور
یعنی نفت بوده و اما ثروتهای پایان ناپذیر ما در جذب درآمد سهمی نامشخص و البته بسیار ناچیز دارند. به دلیل توسعه یافتگی
برخی از کشورها، این صنعت از رشد و توسعه یکسانی برخودار نمی باشد و کمبودها و موانع سبب کاهش توانمندی‌ در به
حداکثر رساندن سهم بازار جهانگردی سطوح داخلی و بین‌المللی در بلند مدت گردیده و سوالات بسیاری را در خصوص توسعه
و تداوم بخش جهانگردی درآن کشورها ومناطق مطرح می‌نماید. گردشگران صنعتی شامل کارشناسان،مهندسان ارشد، طراحان
و برنامه نویسان، گروه های علمی و دانشجویان صنعتی و همچنین علاقمندان به صنعت میباشند که در مبحث توریسم صنعتی
باید مورد توجه قرار گرفته وبر حضور آنها سرمایه گذاری نمود.به عبارت دیگر گردشگری صنعتی شاخه ای مهمی از صنعت
گردشگری است که به بازدید مردم از سایت های صنعتی گفته می شود و علاوه بر اینکه تجربه گردشگری را در ابعاد مختلف
آن به بازدید کنندگان ارایه می دهد، در اشتغال زایی و درآمدزایی و اعتلای سطح آگاهی جامعه نیز سهیم است.لذا می توان گفت
که نقش جاذبه های گردشگری فرانسه در رشد این صنعت تنها به عنوان یک ویژگی مثبت می تواند عمل کند و این ویژگی در
این کشور باعث شده تا فرانسه بتواند با داشتن موقعیتهای دیگری مانند موقعیت جغرافیایی ،فرهنگ اجتماعی،و...

رتبه اول را در جهان کسب نماید.پس می توان گفت که جاذبه های گردشگری فرانسه نقش بسیار پر رنگی را در شکوفایی این
صنعت در این کشور ایفا کرده است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

بررسی علل توسعه کشور فرانسه 10 سال 4 ماه ago #52351

بسیار عالی بود خانم عسگری فقط ای کاش بجای نوشتن این همه متن بعد از یک خلاصه یا چکیده یک فایل رو ضمیمه میکردی اما در کل متشکرم
آخرين ويرايش: 10 سال 4 ماه ago توسط مرتضی قاسمیان.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: مرتضی قاسمیان