شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



موضوع: بازاریابی

بازاریابی 10 سال 11 ماه ago #9545

فصل اول :


آشنايي با محيط كارآموزي
مقدمه :
آموزش و پرورش به عنوان محور توسعه پايدار ،وظيفه تربيت آحاد مردم را از سنين كودكي تا دوران جواني كه مبدأ ورود به جامعه و پذيرش نقش ها و مسئوليت هاي اسلامي و اجتماعي است را ،برعهده دارد .مأموريت خطير اين نهاد مقدس ، تربيت و پرورش روح و جسم كودكان ،نوجوانان و جوانان در جهت ايجاد انسانهايي متعادل و متوازن با الگوهاي اسلامي براي حيات طيبه و در مسير قرب الهي است . فرصت سازي براي شكوفايي استعدادهاي انسان براي رشد و كمال مهمترين مأموريت در دستگاه عظيم تربيتي است .پاسخگويي به اين نياز و خواسته و تحقق مأموريت ها نيازمند به داشتن برنامه اي هدف دار و نظام مند است .

اهداف سازمان آموزش و پرورش :
ماده 1- تقويت و تحكيم مباني اعتقادي و معنوي دانش آموزان ازطريق تبين و تعيين اصول و معارف احكام دين مبين اسلام ومذهب حقه جعفري اثني عشري بر اساس عقل ،قرآن و سنت معصومين (ع).
ماده 2-
1-رشد فضائل اخلاقي و تزكيه دانش آموزان برپايه تعاليم عاليه اسلام .
2-تبين ارزش هاي اسلامي و پرورش دانش آموزان بر اساس آن ها .
3- تقويت و تحكيم روحيه اتكال به خدا و اعتماد به نفس .
4-ارتقاءبينش سياسي بر اساس اصل ولايت فقيه درزمينه هاي مختلف جهت مشاركت آگاهانه در سرنوشت سياسي كشور .
5- ايجاد و تقويت روحيه اخوت اسلامي و تعاون عمومي و انفاق و ايثار .
6- ايجاد روحيه احترام به قانون و التزام به اجراي آن و حمايت از برخورداري عموم مردم از حقوق قانوني خويش.
7- ايجاد روحيه صرفه جويي،قناعت و پرهيز از اسراف و تبذير و مصرف زدگي
8-ايجاد زمينه هاي لازم براي حفظ و تداوم استقلال فرهنگي ، اقتصادي و سياسي از طريق آشنا ساختن دانش آموزان به علوم و فنون و صنايع و حرف مورد نياز جامعه براساس اولويت هاي موجود دركشور .
9-ايجاد روحيه تعبد ديني و التزام عملي به احكام اسلامي .
10-شناخت و شكوفا كردن و پرورش استعدادهاي دانش آموزان و تقويت روح بررسي و تتبع و تحقيق و ابتكار و خلاقيت درتمام زمينه هاي علمي،فني،فرهنگي و علوم بررسي با تاكيد بر نفي روحيه مدرك گرايي.
11-تقويت حس مسئوليت و اهتمام به امور مسلمين و پايبندي به نظم وانضباط .
12-تقويت روحيه دعوت به خير ،امر به معروف ونهي از منكر به عنوان وظيفه اي هماهنگي و متقابل .
13-رشد دادن و تقويت روحيه عدالت پذيري و عدالت گستري و ظلم ستيزي و مبارزه با تبعيضات ناروا و حمايت از مظلومين و مستضعفين .

وظايف وزارت آموزش و پرورش :
1-تشكيل شوراي عالي آموزش و پرورش براساس قانون مصوب 58011027 و اصلاحيه هاي آن .
2- تهيه و تدوين مقررات و تنظيم لوايح مربوط به وظايف محوله .
3-تهيه و پيشنهاد برنامه هاي ميان مدت و بلند مدت درجهت تأمين اهداف آموزش و پرورش .
4- همكاري با وزارتين فرهنگ و آموزش عالي و بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي و ساير دستگاه هايي كه به نحوي در امر آموزش دخالت دارند جهت هماهنگ نمودن آموزش ها در چارچوب نظام آموزشي كشور.
5- تأمين و تداركات نيازمنديهاي آموزشي و پرورشي
6- زير پوشش قراردادن كليه كودكان لازم التعليم و تقويت نهضت سواد آموزي .
7- آموزش مستمر معلمان و كاركنان وزارت به منظور ارتقاء سطح توانايي شغلي آنان .
8- جذب و انتخاب افراد صالح براي تعليم و تربيت از طريق گزينش .
9- تأمين نيروي انساني آموزش و پرورش وزارت از طريق ايجاد دانشسراها و مراكز تربيت معلم و آموزشكده هاي فني و حرفه اي .
10- توسعه و تعميم تربيت بدني به ويژه مربوط به فنون نظامي د رسطح مدارس و مراكز آموزشي وابسته به وزارت با هماهنگي دستگاه هاي ذيربط .
11- نظارت بر اجراي صحيح و دقيق كليه آيين نامه ها و سنجش و ارزيابي نتايج حاصله از برنامه ها .
12- تأسيس مراكز فني و حرفه اي د رجهت تأمين اهداف اين قانون .
13-بكارگيري امكانات ويژه و انجام اقدامات لازم در زمينه تعليم و تربيت فرزندان شهدا و مفقودين همكاري و هماهنگي بنياد شهيد انقلاب اسلامي .
14- ايجاد شرايط و امكانات مناسب به منظورارايه آموزش هاي نظامي در آموزشگاه ها .
15-تأمين آموزش و پرورش رايگان براي همه ملت تا پايان دوره متوسطه .
16-توجه لازم به هنر و تلطيف ذوق و عواطف دانش آموزان و پرورش خلاقيت هاي هنري آنان و نيز استفاده از هنر در فعاليت هاي آموزشي و تربيتي .
17- ارتباط مستمر با اولياء دانش آموزان و استعداد از آن ها در تعليم و تربيت با توجه به نقش عظيم خانواده در اين امر خطير .
18- وزارت موظف است ظرف 6ماه از تاريخ تصويب اين قانون تشكيلات تفصيلي خود را بر اساس مفاد اين قانون تهيه و به تأييد سازمان امور اداري و استخدامي كشور برساند.
19- تغيير بنيادي نظام آموزشي و پرورشي مقاطع تحصيلي بر اساس اين قانون به تصويب مجلس شوراي اسلامي خواهد رسيد .
نوع فعاليت اداره آموزش و پرورش :
نوع فعاليت سازمان آموزش و پرورش دولتي مي باشد .



اصول و مباني و خط مشي كلي وزارت آموزش و پرورش :
1. براساس تقدم رتبي تزكيه بر تعليم ،تربيت اسلامي در نظام آموزش و پرورش جايگاه ويژه اي دارد علاوه بر انتخاب معلماني كه خود بايد متصف به صفات كريمه باشند جهت تقويت بنيه تربيتي نظام ، واحد امور تربيتي در سطح معاونت وزارت تشكيل ميشود.
2. برخورداري از آموزش هاي عمومي براي كليه دانش آموزان كشور بايد به گونه اي باشد كه بر حسب استعداد و جنس بتوانند از تعليمات مناسب جهت شكوفايي خلاقيت ها بهره مند شوند .
3. آموزش هاي نظري بايد به نحوي برنامه ريزي و اجرا شود كه دانش آموزان ضمن ممارست ،كارهاي عملي و تجربي متناسب با سن و جنس و رشته تحصيلي آن ها با رعايت اولويت هاي منطقه اي و شرايط بومي حداقل يك مهارت مورد نياز جامعه را كسب نمايند .
4. به منظور تعميم و توسعه آموزش و پرورش كشور ، زمينه هاي جلب مشاركت مردم در امر آموزش و پرورش از هر طريق ممكن فراهم آيد .
5. وزارت به گزينش و تربيت بهترين و كارآمد ترين معلمان براي دوره ابتدايي اقدام مي نمايد .
6. در جهت تأمين اهداف تربيتي و آموزشي و هنري كودكان و نوجوانان هماهنگي و همكاري وزارت ارشاد اسلامي و سازمان صدا و سيما الزامي است .
محدوده كلي وزارت آموزش و پرورش :
آموزش و پرورش به 2 بخش كلي آموزش عمومي و آموزش نيمه تخصصي به شرح زير تقسيم ميشود و وزارت آموزش و پروش كه از اين پس وزارت ناميده ميشود عهده دار اجراي آن خواهد بود :
الف)آموزش عمومي : شامل ايجاد مهارت لازم در امر خواندن و نوشتن ،آموزش مباني اعتقادي ،اخلاقي ،اجتماعي ،علمي و هنري در حدي كه هر فرد به طور عام به آن احتياج دارد.
ب)آموزش نيمه تخصصي : به 2بخش علمي و عملي –عملي (فني و حرفه اي ) به شرح زير تقسيم ميشود :
1- آموزش علمي : عبارتست از آموزش هاي كه با توجه به اهداف آموزش ها ي دوره متوسطه ضمن تكميل آموزش هاي عمومي با فراهم آوردن مباني وزمينه هاي فراگيري علوم نظري ،فرد را از طريق تقويت روحيه استدلال و تفكربا مبادي علوم و فنون آشنا و او را براي طي مدارج عاليه آماده ميسازد .
2-آموزش علمي –عملي (فني و حرفه اي): عبارتست از آموزش هايي كه فرد را بر مبناي تعليم مهارت هايي كه جنبه كاربردي و عملي دارد جهت احراز شغل و يا حرفه معيني آماده ميسازد و يا بر كارايي و توانايي افراد شاغل به فنون و حرف مي افزايد .
تبصره 1) جهت اشاعه آموزش هاي علمي –عملي (فني و حرفه اي) و ايجاد جاذبه براي ورود به اين آموزش ها و امكان ادامه فارغ التحصيلان اين بخش تا عالي ترين سطوح آموزشي بايد فراهم گردد.
تبصره 2)كليه وزارتخانه ها و موسسات دولتي موظفند در جهت تأمين مفاد اين ماده در چارچوب ضوابط كلي آموزشي كشور با وزارت همكاري نمايند .

نوع فعاليت و مالکيت و خدمات سازمان آموزش و پرورش :
سازمان آموزش و پرورش يك سازمان دولتي بوده و داراي فعاليت خدماتي – آموزشي مي باشد .
كه خدمات ارائه شده توسط آموزش و پرورش آموزشي، مي باشد كه اين آموزش در قالب اموزش ابتدايي ،راهنمايي و متوسطه مي باشد ، جذب و انتخاب افراد صالح برای تعلیم و تربیت ،تامین تدارکات اداره و تجهیزات کمک آموزشی مدارس وهدف از آموزش وانواع آمووخته ها تعليم وتربيت و اماده كردن نسل جديدجهت رويايرويي با مشكلات امروزي و آموختن مهارتهاي زندگي مي باشد كه دانش آموزان از طريق يادگيري هاي مشاركتي و اكتشافي بتوانند حل مسئله كنند .


































مرور کلی بر حسابداری آموزش و پرورش :
همانطور که بیان شد این سازمان دولتی می باشد و تابع حسابداری دولتی میباشد . سيستم حسابداري سازمان آموزش و پرورش مكانيزه ميباشد كه اين سيستم تحت dos هستند.
قسمت تنظيم حساب ها ................................................................ نرم افزار gacnt
قسمت اعتبارات ............................................................................ نرم افزار kredit
قسمت عاملين ذيحساب................................................................. نرم افزار agent
قسمت حقوق و دستمزد ...................................................................................... نرم افزار agent
نامه هاي وارده و صادره ................................................... نرم افزار paper less(اينترنت)
بايگاني اسناد............................................................................................................ تحت dos
تهيه فرم ....................................................................................... نرم افزار word-excel

كه نرم افزار حقوق و دستمزد هم شامل يكي از نرم افزار هاي تحت dos مي باشد كه شامل اجزاي زير است :
1 -تغذیه طلاعات : که شامل مشخصات کامل پرسنلی و مشخصات بانک می باشد
2-بروز رسانی : که شامل محاسبه حقوق و نمایش اطلاعات کلی و لیست کارکنان و لیست وام ها و ...... می باشد
3-گزارش گیری : این قسمت گزارشی از لیست حقوق و فیش حقوق و بیمه و وام و مالیات هر یک از افراد و یا به صورت کلی نشان میدهد .
4-ویرایش : در این قسمت می توانیم تمام اطلاعات مربوط به پرسنل و یا اطلاعات فیش یا حکم را اصلاح کنیم .
5- امكانات حفاظتي : ذخيره سازي اطلاعات - بازيابي اطلاعات
6- شروع ماه جديد : بعد از بروز رساني اطلاعات ،اطلاعات جديد براي ماه جديد وارد ميشود
7- تسهيلات سيستم : در اين قسمت ذخيره فرم هاي وروردي و دريافت اطلاعات و مرتب سازي اسناد صورت ميگيرد .



فصل دوم :


ارزيابي بخش هاي مرتبط با فعاليت كارآموزي
و
گزارشهاي كارآموزي

مقدمه :
هزينه حقوق و دستمزد بخش قابل ملاحظه اي از هزينه هاي يك مؤسسه را به خود اختصاص مي دهد پرواضح است مديريت واحد هاي اقتصادي نياز به كنترل دقيق و منظمي در اين زمينه دارند و از طرفي ميدانيد كاركنان يك واحد اقتصادي توقع دارند حقوق و مزاياي خود را به شكل منظم دريافت كنند و همچنين بايد توجه داشت كه محاسبات تعيين حقوق و مزايا پرحجم و گسترده است ودرضمن معمولا قوانين كشور ها واحد هاي اقتصادي را ملزم نمودند تا اطلاعاتي از تعداد كاركنان حقوق و دستمزد و مزايا ي مربوط را همه ماهه به دستگاه هاي ذيربط همچون وزارت دارايي براي وصول ماليات حقوق و سازمان تأمين اجتماعي براي ارائه خدمات ارسال دارند در نتيجه موارد فوق ايجاد يك سيستم منظم و دقيق را براي حقوق و دستمزد ضروري كرده است .توضيحاتي كه در اين فصل مي آيد مربوط به مواردي ميشود كه من در دوران كارآموزي خود آموخته ام .
اين فصل شامل دو بخش ميشود :
بخش اول:سيستم حقوق ودستمزد و ثبت هاي حسابداري آن .
كه اين بخش شامل مطالب زير مي شود :
بخش دوم :گزارشات كارآموزي
اين بخش شامل گزارش هاي زير ميباشد :
گزارش روزانه : شامل 15 روز ازآموخته هاي من در دوران كارآموزي ميباشد .
گزارش هفتگي : شامل 8 هفته از آموخته هاي من در دوران كارآموزي ميباشد .
گزارش ماهانه : شامل 2 ماه از آموخته هاي من در دوران كارآموزي ميباشد.

((به علت تكراري بودن كارها از توضيح بيشتر خودداري ميكنم .))




بخش اول :


سيستم حقوق و دستمزد و ثبت هاي حسابداري آن .



دايره حسابداري حقوق و دستمزد :
وظايف ين دايره تهيه و تنظيم ليت حقوق و دستمزد وتعيين مبلغ ناخالص وخالص حقوق و دستمزد است.مدارك حقوق و دستمزد هريك از كاركنان در اين دايره نگهداري ميشود .
تعريف سيستم حقوق و دستمزد :
سيستم حقوق و دستمزد وظيفه محاسبه حقوق کارمندان بر اساس حقوق و مزاياي تعيين شده و کسورات مربوطه را به عهده دارد.
ويژگیهای سيستم حقوق و دستمزد :
• برای امرار معاش کافی باشد.
• ایجاد انگیزه نماید.
• اقتصادی و موثر باشد.
• سازمان را قادر سازد با سازمانهای دیگر رقابت کند.
• منطقی باشد و کارکنان منطقی بودن آن را بپذیرند.
• منصفانه و عادلانه باشد.
استخدام دولت :
استخدام در دستگاه هاي اجرايي به دو روش ذيل انجام مي پذيرد.
الف)استخدام رسمي براي تصدي پست هاي ثابت در مشاغل حاكميتي .
ب)استخدام پيماني براي تصدي پست هاي سازماني وبراي مدت معين.
اطلاعات حكم كارگزيني :
-براي هر يك از كارمندان يك حكم كارگزيني تهيه ميشود .


نمونه حكم كارگزيني : ( نمونه حكم كارگزيني تحت ضمائم شماره 1-2 در فصل ضمائم ميباشد )






















اجزاي حكم كارگزيني :
1-نام دستگاه :دراين قسمت نام اداره يا دستگاهي كه حكم مربوط به آن ميشود نوشته ميشود مثلاً وزارت آموزش و پرورش .
2-نام : در اين قسمت نام كارمند نوشته مي شود.
3- نام خانوادگی: در اين قسمت نام خانوادگي كارمند نوشته مي شود.
4- نام پدر: در اين قسمت نام پدركارمند نوشته مي شود.
5- شماره ملي: كد ملي كارمند در اين قسمت نوشته ميشود .
6-كد مستخدم :براي هركارمند درهنگام استخدام شماره اي داده ميشود كه به آن كد مستخدمي ميگويند.
7-شماره شناسنامه: در اين قسمت شماره شناسنامه كارمند نوشته مي شود.
8- محل تولد: در اين قسمت محل تولد مستخدم نوشته مي شود.
9-تاريخ تولد : دراین قسمت تاریخ تولد مستخدم به روز/ماه/سال درج میگردد.
10- بالاترين مدرك تحصيلي: مشخص است كه بالاترين مدرك كارمند در اين قسمت نوشته ميشود .
11- عنوان پست : هركارمند پست مشخصی دارد که دراین قسمت درج می گردد.
12- رسته : هر سازمان شامل چند قسمت ميباشد ، به هرقسمت يك رسته گويند كه آموزش و پرورش شامل 9رسته زير ميباشد.
كد شرح رسته
1 آموزشي و فرهنگي
2 اداري و مالي
3 امور اجتماعي
4 بهداشتي درماني
5 خدمات
6 كشاورزي و محيط زيست
7 فني و مهندسي
8 فرابري داده ها
9 هنرمندان



v. رشته شغلي: هر رسته از چند رشته تقسيم شده كه با توجه به آن رشته كارمندان مشغول كار هستند . به علت زياد بودن رشته ها آن را در قسمت ضمائم (تحت ضمائم شماره 2- 2 در فصل ضمائم ) ميآورم
v. طبقه شغلي:
v. رتبه شغلي :هريك از شغل ها حداكثر داراي 5 رتبه هستند.1-مقدماتي 2-پايه 3-ارشد 4-خبره 5-عالي
13- سنوات: تعداد سال هاي سنوان كارمند
14- واحد سازماني: هر كارمندي دارای واحد سازمانی مشخصی می باشد که در این قسمت نشان داده می شود.(البته قابل ذکر است که واحد سازمانی با محل خدمت تفاوت دارد.)
15- محل خدمت : محلي كه كارمند در آن كار ميكند
16- نوع استخدام:مشخص نمودن رسمي يا پيماني بودن كارمند .
17- وضعيت ايثارگري-رزمنده: اگر كارمند جانباز يا رزمنده باشد مشخص ميشود .
18- وضعيت تأهل: دراین قسمت مجرد یا متاهل بودن كارمند مشخص میشود.
v. تعداد فرزندان: تعداد فرزندان مستخدم مشخص می گردد
19- نوع حكم:
20- شرح حكم تغييرحقوق و مزايا:
21- حقوق ثابت و فوق العاده ها :
الف)حقوق ثابت :
حقوقي است كه بارعايت قانون كار ،براي انجام يك ساعت كار تعييين و معمولاًبه صورت ماهانه پرداخت ميشود كه شامل اقلام زير است .
v. حق شغل:
براي محاسبه حق شغل نياز به جدول رتبه هاي شغلي و طبقات شغلي و ضريب سال نياز داريم .كه درزير

آورده ام .
رتبه هاي
طبقات شغلي
جدول تحصيلات مقدماتي پايه ارشد خبره عالي
طبقه 2 ديپلم و پايين تر 2400 2650


طبقه3 فوق ديپلم 2600 2850


طبقه4 ليسانس 2800 3050 ---- ----
طبقه5 فوق ليسانس 3000 3250 3600 4050 4600
طبقه6 دكتري 3200 3450 3800 4250 4800













• ضريب ريالي سال : اين ضريب مبناي حقوق و مزاياي كاركنان است كه در لايحه بودجه سالانه پيش بيني و به تصويب مجلس ميرسد كه اين ضريب در سال89 هنوز اعلام نشده و با ضريب ريالي سال 88 كه 600 ريال ميباشد محاسبات را انجام ميدهيم .

حق شغل = امتيازي كه در طبقات با توجه به رتبه بدست آورديم * ضريب ريالي سال



v. فوق العاده مديريت :
براي كساني محاسبه ميشود كه دارا ي عناوين مديريت و سرپرستي متناسب با پيچيدگي وظايف و مس‍‍ؤليت ها دارند كه طبق جدول زير است .
حوزه جغرافيايي خدمت سطوح مديريت معاون
اداره رييس
اداره معاون
مدير
كل مدير
كل معاون مؤسسه

شهرستان سطح 1 510 950 1400 1850 2300
سطح 2 550 1000 1450 1900 2350
سطح 3 600 1050 1500 1950 2400

استان سطح 1 650 1100 1550 2000 2450
سطح 2 700 1150 1600 2050 2500
سطح 3 750 1200 1650 2100 2550





فوق العاده مديريت = امتياز طبق جدول بالا * ضريب ريالي سال


v. حق شاغل : حق شاغل كارمند براساس عوامل تحصیلات، سنوات خدمت، تجربه، دوره های آموزشی و مهارت ها و توانای های فردی ميباشد . باید امتیاز تحصیلات و اگر توانایی فردی و یا آموزشی داشت با امتیاز تحصیلات جمع شود.
تحصيلات امتياز
تحصيلات امتياز دوره هاي آموزشي امتياز مهارت و توانايي ها امتياز سنوات خدمت در هر سال امتياز تجربه مربوط و تشابه در هر سال
ديپلم 1200 به ازاي هر يك ساعت دوره آموزشي
مصوب نيم امتياز (حداكثر00 5 امتياز ) 250 15 10
فوق ديپلم 1400 300 20 12
ليسانس 1700 400 25 14
فوق ليسانس 2000 600 30 16
دكتري 2300 800 35 18


حق شاغل = جمع كل امتياز بدست آمده از جدول بالا * ضريب ريالي سال


مثال 1)
خانم الهي از كاركنان اداره آموزش وپرورش ميباشد و مدرک تحصیلی ايشان لیسانس می باشد.و سمت مدير كل شهرستان را به خاطر داشتن مهارت هاي لازم دارا ميباشد .
مطلوبست: محاسبه حقوق ثابت يك ماه در سال 1388.
• راه حل :
ليسانس در طبقه 3 ميباشد و به دليل مهارت در رتبه پايه قرار دارد = 3050 امتياز
مدير كل شهرستان در سطح 1= 1850 امتياز
تحصيلات ليسانس + توانايي و مهارت = 2100 امتياز
ضريب ريالي سال 88 = 600 ريال
• حق شغل : 1830000 = 600 * 3050
• فوق العاده مديريت : 1110000 = 600 * 1850
• حق شاغل : 1260000 = 600 * 2100
حقوق ثابت : 4200000
ب) تفاوت تطبيق:
براي کارمندانی تعلق میگیرد که در قانون استخدام کشوری در پست سازمانی بالاتری بوده ولی در قانون مدیریت خدمات کشوری پست سازمانی آنها تنزل پیدا کرده که این باعث می شود حقوق پست جدید نسبت به پست قدیم کمتر باشد که در این صورت این اختلاف حقوق تحت عنوان تفاوت تطبیق به مستخدم پرداخت می شود.
تفاوت تطبیق = حقوق ثابت و فوق العاده ها 88(بجز فوق العاده سختی کار و نوبت کاری) – حقوق و فوق العاده های 87
پ) فوق العاده مناطق کمتر توسعه یافته :
براي مشاغل تخصصي كه شاغلين آنها داراي مدرك كارشناسي ارشد و بالاتر ميباشد ،25% امتياز حقوق ثابت وبراي ساير مشاغل ،20% حقوق ثابت هر يك از كارمندان پرداخت خواهد شد .

فوق العاده مناطق كمتر توسعه يافته = حقوق ثابت * 20 %






ج)فوق العاده بدي آب و هوا :
بنا به آب و هوا مناطق كشور به 4 دسته تقسيم شده كه هر منطقه درصد مشخصي دارد طبق جدول زير است.
منطقه 1 2 3 4
درصد 5% 10% 17% 25%


فوق العاده بدي آب و هوا : حقوق ثابت * درصد منطقه


مثال 2) خانم الهي در منطقه شيروان و از نظر آب و هوايي جزو منطقه 2 ميباشد مطلوبست محاسبه فوق العاده مناطق كمتر توسعه يافته و فوق العاده بدي آب و هوا .
• راه حل :
فوق العاده مناطق كمتر توسعه يافته 840000 = 20% * 4200000
فوق العاده بدي آب و هوا 420000 = 10% * 4200000


ث)فوق العاده ايثارگري : براي كارمنداني كه درصد جانبازي و يا مدت اسارت ويا رزمنده ويا مدت حضور در جبهه را دارند .


رديف درصد جانبازي مدت اسارت مدت خدمت داوطلبانه در جبهه امتياز
1 5% 3تا 6 ماه 3تا 6 ماه 400
2 تا 10% تا 12ماه تا 12ماه 500
3 تا 15% تا18 ماه تا18 ماه 600
4 تا 20% تا24ماه تا24ماه 700
5 تا 25% تا 30 ماه تا 30 ماه 800
6 تا 30% تا 36 ماه تا 36 ماه 900
7 تا 35% تا 42 ماه تا 42 ماه 1000
8 تا 40% تا 48 ماه تا 48 ماه 1100
9 تا 45% تا 54 ماه تا 54 ماه 1200
10 تا 50% تا 60 ماه تا 60 ماه 1300
11 تا 60% تا 70 ماه تا 70 ماه 1500
12 از 60% به بالا از 70 ماه به بالا از 70 ماه به بالا 1550




فوق العاده ايثارگري = امتياز طبق جدول بالا * ضريب ريالي سال


ج)فوق العاده نشان هاي دولتي :

• دارندگان نشان عالی 800 امتیاز
• دارندگان نشان تخصصی و عمومی درجه یک 650 امتیاز
• دارندگان نشان تخصصی و عمومی درجه دو 500 امتیاز
• دارندگان نشان تخصصی و عمومی درجه سه 400 امتیاز
فوق العاده نشان هاي دولتي = امتياز بر حسب نشان تخصصي و عمومي و درجه * ضريب ريالي سال

چ ) خدمت در مناطق جنگ زده :
كاركناني كه در مناطق جنگ زده خدمت ميكردند به ازاي هر سال 130 امتياز دارا ميباشند.

خدمت در مناطق جنگ زده = (130 * تعداد سال خدمت ) * ضريب ريالي سال


ح) فوق العاده سختي شرايط كار و كار در محيط هاي غير متعارف :
براي محيط هايي به كار ميرود مثل كار با اشعه و مواد شيميايي ،كار با بيماران رواني ،عفوني و در اورژانس و در بخش هاي سوختگي و مراقبت هاي ويژه بيمار ستاني تا (1000) امتياز و در مورد كار با مواد سمي ،آتش زا و منفجره و كار در اعماق دريا ،امتياز ياد شده با تصويب هيأت وزيران تا سه برابر قابل افزايش خواهد بود .
خ) كمك هزينه عائله مندي :
براي كاركنان مرد كه داراي همسر ميباشند معادل (800) امتياز ميباشد
كمك هزينه عائله مندي = 800 * ضريب ريالي سال


د) كمك هزينه اولاد :
براي كارمنداني كه داراي فرزند ميباشند و هر يك فرزند (200) امتياز و حاكثر تا 3 فرزند .

كمك هزينه اولاد = (200 * تعداد فرزندان ) * ضريب ريالي سال


22- حقوق وفوق العاده ها :
اين بند جمع حقوق ثابت و تفوت تطبيق و تمام فوق العاده هاي ذكر شده در حكم كارگزيني ميباشد.
23- تاريخ اجراي حكم :
تاريخي كه حكم اجرا ميشود و حقوق طبق آن پرداخت ميشود.
24- تاريخ صدور حكم :
تاريخي كه حكم صادر ميشود.





نمونه ليست حقوق و مزاياي كاركنان :
(نمونه ليست حقوق دستمزد تحت ضمائم شماره 3-2 در فصل ضمائم ميباشد )

حقوق و مزايا كسورات و بدهي ها خالص پرداختني
كسورات دولتي كسورات غير دولتي
حق شغل
فوق العاده مديريت
حق شاغل
تفاوت تطبيق
فوق العاده مناطق كمتر توسعه پيافته
فوق العاده بدي آب و هوا
فوق العاده ايثارگري
فپپوق العاده نشان هاي دولتي
خدمت درمناطق جنگ زده
فوق العاده سختي كار
كمك هزينه اولاد
عائله مندي
اضافه كاري بازنشستگي
ماليات
مقرري









غيبت
بيمه خدمات درماني
بيمه تأمين اجتماعي
وام ها












جمع كسور دولتي جمع كسور غير دولتي
جمع كل هزينه ها جمع كسورات


اجزاي ليست حقوق و مزاياي كاركنان :
ليست حقوق و مزاياي كاركنان براي همه كارمندان و هر ماه تهيه ميشود . اكثر اجزاي تشكيل دهنده ليست
حقوق و مزايا را كه در زير از شماره 1تا 11 در حكم كارگزيني توضيح داده ام .اكنون به توضيح بقيه ليست ميپردازم .
1. حق شغل
2-فوق العاده مديريت
3-حق شاغل
4-تفاوت تطبيق
5- فوق العاده مناطق کمتر توسعه یافته
6-فوق العاده بدي آب و هوا
7-فوق العاده ايثارگري
8-فوق العاده نشان هاي دولتي
9-خدمت در مناطق جنگ زده
10- فوق العاده سختي شرايط كار و كار در محيط هاي غير متعارف
11- كمك هزينه اولاد
12- عائله مندي
اضافه كاري :
هر كارمندي در ماه ميتواندتا حداكثر 176 ساعت اضافه كار داشته باشد و مبلغ آن نبايد از 50% امتياز حقوق ثابت تجاوز نمايد

نمونه فرم ليست اضافه كاري :
رديف شماره پرسنلي نام خانوادگي نام مدت ساعت اضافه كار عنوان پست سازماني
1
2
3
4
5
6
7
8


نحوه محاسبه اضافه كاري :
كل امتياز حقوق ثابت * ضريب ريالي سال
176
صندوق ذخيره :
مبالغ مربوط به صندوق ذخیره 50% سهم کارمند و 50% سهم دولت می باشد.
مبلغ سهم کارمند 68،800 ریال

انواع مرخصی :
1- مرخصی استحقاقی: هر كارمند در سال ميتواند يك ماه ميتواند مرخصي داشته باشد . همچنين ميتواند 15 روز آن را براي سال بعد ذخيره كند .
2- مرخصی استعلاجی: چنانچه کارمندی به دلیل استراحت پزشکی در محل کار حضور نیابد پس از تأیید پزشک معتمد مرخصی استعلاجی نامبرده در این قسمت ثبت می شود كه تا 4ماه ميتواند مرخصي داشته باشد اما اگر از 4 ماه بيشتر شود حقوق كارمند نصف ميشود .
3- مرخصی بدون حقوق:
هر كارمندي ميتواند از مرخصي بدون حقوق استفاده كند .

كسورات به 2 دسته تقسيم ميشود. 1 - كسورات دولتي 2- كسورات غير دولتي
كسورات دولتي :
• صندوق بازنشستگي :
این صندوق مخصوص کارکنان رسمی بوده و مبلغ مشمول کسور بازنشستگی طبق حکم ميباشد كه فوق العاده مناطق كمتر توسعه يافته ،فوق العاده بدي آب و هوا ، فوق العاده سختي كار ،فوق الغاده نشان دولتي و خدمت در مناطق جنگي و عائله مندي و اولاد شامل اين صندوق نمي شود و بايد از جمع كل حقوق كسر شود واين مبلغ مشمول 5/22% ميشود كه به قرار زير است :
5/13% سهم کارفرما
5/22%
9% سهم کارمند


• ماليات :
ماليات هر سال طبق بخشنامه هیأت دولت معافیت مالیاتی جهت حقوق و مزایا اعلام می شودكه در سال 89 معافيت حقوق تا سقف 4375000 ميباشد . ونسبت به مابقي حقوق 10% مشمول ماليات ميشود .كارمنداني كه در مناطق محروم ميباشند مشمول 5% ميباشد . و كارمندان جانباز از پرداخت ماليات معاف مي باشند .

كسورات غير دولتي :
• غيبت :
ممكن است كارمندان در ماه غيبت داشته باشند كه براي محاسبه روزهاي غيبت :

دستمزد روزانه = كل حقوق
30
دستمزد روزانه * تعداد روزهاي غيبت

• بيمه خدمات درماني :
بيمه خدمات درماني براي كاركنان رسمي ميباشد و براي هر نفر 23333 ريال ميباشد و كارمند اگر داراي همسر و تا سقف 3 فرزند داشته باشد ميتواند همسر و فرزندان خود را بيمه كند و براي هرنفر مبلغ 23333 ريال واريز كند .
• اگر كارمند داراي 4 فرزند باشد به دليل رعايت نكردن تنطيم جمعيت خانوار پدر و مادر بايد 70000 ريال بابت بيمه فرزند چهرم پرداخت كند .
وسهم دولت 46667 ريال ميباشد.
• بيمه تأمين اجتماعي :
براي كاركنان پيماني و قرار دادي ميباشدكه اين كاركنان زير نظر بيمه تأمين اجتماعي هستند و براي محاسبه آن، اين بيمه شامل عائله و اولاد نميشود از كل هزينه حقوق منهاي عائله و اولاد 7% سهم كارمند ،و20% سهم دولت ميباشد .
• وام ها :
بخش وام ها مربوط به كارمنداني ميشود كه وام برداشته اند و هرماهه از حقوق آن ها كسر ميشود .
خالص پرداختني :
از تفاوت كل حقوق و كل كسورات بدست مي آيد .


فيش حقوقي : (نمونه تحت ضمائم شماره 4-2 درفصل ضمائم ميباشد )
فروردين ماه 1389
پرسنلي 12345678 نام و نام خانوادگي : ......................
حقوق و مزايا كسور و بدهي ها
حق شغل
حق شاغل
تفاوت تطبيق
فوق العاده سختي شرايط كار
فوق العاده بدي آب و هوا
فوق العاده مديريت
فوق العاده مناطق كمتر توسعه يافته
فوق العاده ايثار گري
نشان هاي دولتي
خدمت در مناطق جنگ زده
اضافه كار
ساير پرداختي ها صندوق ذخيره
شركت ليزينگ صندوق ذخيره فرهنگيان
صندوق ذخيره آخرت
صندوق بازنشستگي سهم كارمند
بيمه خدمات درماني
ماليات مستمر
ساير كسورات

















حقوق و مزايا :
در اين قسمت تمام اجزاي حقوق و مزايا در حكم كارگزيني ميباشد كه قبلاٌ نحوه محاسبه آن را توضيح داده ام .
كسورات و بدهي ها :
نحوه محاسبه كسورات هم قبلاٌ در ليست حقوق و دستمزد آورده ام .
خالص پرداختي :
اين قسمت از ماتفاوت حقوق و مزايا و كسورات بدست آمده كه توسط خزانه و طبق ليست خالص پرداختني چك كشيده ميشود وسازمان خالص پرداختي هر كارمند را به حساب آن واريز ميكند .
ثبت هاي حسابداري حقوق و دستمزد :
براي پرداخت حقوق ابتدا بايد ليست حقوق و دستمزد را تهيه و با مبلغي كه برابر با خالص پرداختي است به بانك ارائه داده سپس بانك وجه مربوطه را به حساب هر يك از كاركنان واريز ميكند و تأييديه ان را به سازمان دولتي ارسال ميكند و در آخر كسور قانوني و بدهي ها ي كسر شده از كاركنان را به سازمان هاي مربوطه واريز ميكنند .




ثبت درخواست وجه :
وجهي كه طبق ليست حقوق از خزانه درخواست ميشود .(نمونه فرم آن تحت ضمائم شماره 5-2 در قسمت ضمائم می باشد . )
کد حساب سرفصل حساب بدهکار بستانکار
درخواست وجه حقوق و مزایای مستمر ماهیانه
كنترل تخصيص اعتبار ابلاغی ××

××


که ثبت زیر بابت ارسالی وجهی که از طرف خزانه به حساب ریخته شده است زده میشود .
کد حساب سرفصل حساب بدهکار بستانکار
موقت بانكي
ماليات ارسالي
حق بازنشستگي ارسالي سهم کارمند
حق بازنشستگي ارسالي سهم دولت
بيمه تامين اجتماعي ارسالی سهم کارمند
بيمه تامين اجتماعي ارسالی سهم دولت
بيمه خدمات درماني ارسالی سهم کارمند
بيمه خدمات درماني ارسالی سهم دولت
بانك پرداخت حقوق
درخواست وجه حقوق و مزایای مستمر ماهیانه
××
××
××
××
××

حساب موقت بانكي : در اين حساب پولي كه بابت حقوق افراد واريز ميشود ثبت مي شود
ماليات ارسالي ، حق بازنشستگي ارسالي، بيمه تامين اجتماعي، بيمه خدمات درماني :
در اين قسمت سهم كارمند و كارفرما ثبت مي شود
هزینه حقوق :
سرفصل حساب بدهکار بستانکار
هزينه حقوق و مزايای مستمر کارکنان
هزينه بازنشستگي سهم دولت
بيمه تامين اجتماعي سهم دولت
بيمه خدمات درماني سهم دولت
موقت بانكي
ماليات وصولي
حق بازنشستگي وصولي
بيمه تامين اجتماعي وصولي
بيمه خدمات درماني وصولي
ساير كسورات وصولی کارکنان ××
××
××
××




××
×××
××
××
××
××


• (نمونه اسناد ثبت ها تحت ضمائم شماره 6-2 در قسمت ضمائم می باشد )
مثال :
سازمان آموزش و پرورش
برای حقوق اسفند سال 88 کارکنان خود از خزانه درخواست وجه کرده (نمونه فرم کامل آن تحت ضمائم شماره7-2 در قسمت ضمائم می باشد ) که در جدول زیر آمده است .

خالص قابل پرداخت جمع کسور کسورات مبلغ عنوان ردیف
سایر کسور بیمه خدمات درمانی بیمه تامین اجتماعی بازنشستگی مالیات
50,769,075,891 36,246,881,186 17,187,100,106 2,018,374,156 448,335,866 15,247,332,542 1,345,738,516 87,015,957,077 جمع هزینه 1

مبلغ عنوان ردیف

87,015,957,077 جمع هزینه 1




مطلوبست :ثبت های مربوط به حقوق :

کد حساب سرفصل حساب بدهکار بستانکار
درخواست وجه حقوق و مزایای مستمر ماهیانه
كنترل تخصيص اعتبار ابلاغی 87015957077

87015957077


کد حساب سرفصل حساب بدهکار بستانکار
موقت بانكي
ماليات ارسالي
حق بازنشستگي ارسالي سهم کارمند
حق بازنشستگي ارسالي سهم دولت
بيمه تامين اجتماعي ارسالی سهم کارمند
بيمه تامين اجتماعي ارسالی سهم دولت
بيمه خدمات درماني ارسالی سهم کارمند
بيمه خدمات درماني ارسالی سهم دولت
بانك پرداخت حقوق
درخواست وجه حقوق و مزایای مستمر ماهیانه 50769075891
1345738516

5734786007

9512546535

114844739
333491127

1003037232

1015336924

17187100106












87015957077



سرفصل حساب بدهکار بستانکار
هزينه حقوق و مزايای مستمر کارکنان
هزينه بازنشستگي سهم دولت
بيمه تامين اجتماعي سهم دولت
بيمه خدمات درماني سهم دولت
موقت بانكي
ماليات وصولي
حق بازنشستگي وصولي سهم کارمند
حق بازنشستگي وصولي سهم دولت
بيمه تامين اجتماعي وصولي سهم کارمند
بيمه تامين اجتماعي وصولي سهم دولت
بيمه خدمات درماني وصولي سهم کارمند
بيمه خدمات درماني وصولي سهم دولت
ساير كسورات وصولی کارکنان 76154582491
9512546535
333491127
1015336924




50769075891
1345738516
5734786007
9512546535
114844739
333491127
1003037232
1015336924

17187100106




نحوه ارسال اسناد به ذبحسابي :
رسيدگي اسناد هزينه حقوق همانطور كه ملاظه گرديد انجام عمليات با ورود داده كه همان حكم كاگزيني مستخدم بود شروع و در نهايت منجر به پرداخت حقوق و مزايا گرديد . بنا بر اين در اين سيكل صدور حكم كارگزيني توسط كارگزين بوده و الزاماً بايد ليست حقوق تنظيم شده توسط حسابدار حقوق و دستمزد به تأييد كارگزين نيز برسد . كارگزين با مشاهده حكم مستخدم و ليست حقوق نسبت به رفع مغايرت احتمالي به واحد امور مالي گزارش وحسابدار حقوق و دستمزد ايرادات كارگزين را اعمال مي نمايد . در نتيجه يكي از افراد كنترل كننده در ذيل ليست حقوق و مزايا تأييد کننده واحد كاگزيني مي باشد .
حسابدار حقوق ودستمزد به عنوان تنظيم كننده ، ليست را از جهت صحت و سقم اطلاعات ورودي تأييد نمايد .
مسئول حسابداري يا مسئول امور مالي به عنوان شخصي كه كليه مسئوليتهاي مالي را بر عهده دارد بايد ليست مذكو را از جهت كنترلهاي داخلي تأييد و امضاء نمايد .
مدير واحد به عنوان ناظر بايد كار نظارت و كنترل بر مسئول امور مالي را در تهيه و تنظيم ليست حقوق بر عهده بگيرد .
حسابدار بودجه و اعتبارات نيز بايد كنترل اعتبارات تخصيصي را با جمع هزينه حقوق بررسي تا هزينه حقوق از اعتبارات تخصيص يافته تجاوز ننمايد .

باسمه تعالي
آموزش و پرورش










































مراحل شروع كار :
مرحله 1- سند يا اسناد حسابداري( پس از تهيه مدارك از جمله فاكتورها و پرداختي ها) كه از مديريت ها و يا دواير متفرقه شهرستانها و مناطق جهت رسيدگي و پرداخت وجه آن به سازمان ارجاع داده مي شود
مرحله 2- اسناد مربوطه پس از ورود ، به واحد بودجه ارجاع داده شده ، در اين واحد اسناد بررسي شده طبق ابلاغ ها و موافقتنامه هاي مربوطه ، ثبت و بر روي يكي از برگه هاي آن سند شماره و تاريخ زده مي شود
مرحله 3- اسناد ثبت شده واحد بودجه پس از تاييد به واحد ذيحسابي ارجاع داده مي شود ، در اين قسمت سند پس از ثبت در نرم افزار مربوطه شماره زده مي شود و اين شماره بر روي اوراق سند زده مي شود ، همچنين براي سهولت در كار بر روي اين سندها برگه ديگري به نام برگه گردش كار نصب مي شود كه در آن نام منطقه اي كه اسناد در آن تهيه شده ، شماره دبيرخانه ذيحسابي و ارجاعيات بعدي آن مشخص مي شود
مرحله 4- پس از اينكه بر روي برگه گردش كار شماره و موضوع اسناد زده شد اسناد مربوطه جهت تاييد اعتبار به واحد كارشناسي اعتبارات ارجاع داده مي شود
مرحله 5- كارشناسي اعتبارات پس از تنظيم و نگهداري حساب اعتبارات بر حسب برنامه ها و فصول هزينه در سيستم رايانه و همچنين صدور درخواست جهت واگذاري اعتبارات به ادارات آموزش و پرورش مناطق تابعه براي انجام تعهدات تامين اعتبار لازم را تشخيص داده از محل بودجه مصوب در حدود مقررات مربوط با اجازه مسئولين مافوق اقدامات بهدي را انجام مي دهد .
از جمله وظايف ديگر كارشناس اعتبارات
1. مي توان به تهيه گزارش لازم بمنظور تامين اعتبار
2. رسيدگي و كنترل ليست و پاداش آخر سال كاركنان و هزينه هاي مربوط از نظر اعتبارات در نظر گرفته شده
3. درخواست وجه از خزانه استان بر اساس اعتبارات تخصصي با همكاري واحدهاي ذيربط
4. پياده كردن تابلهاي اعتبارات تخصصي در دفاتر مربوط و رايانه
5. نظارت بر برگه هاي محاسباتي تامين اعتبار بر اساس دستور و مدارك مربوط
6. نظارت بر تامين اعتبار و تعهد ليست ها و اسناد حقوقي و مزاياي كاركنان سازمان
7. ضيط بر تامين اعتبار و تعهد با توجه به دستور العمل ها
8. تامين اعتبار لازم در مورد فوق العاده ، اضافه كار ، مطالبات معوقه و ديون حق التدريس كاركنان
9. تهيه و تنظيم بخشنامه ها و دستور العمل هاي لازم در مورد شغل مورد تصدي
تهيه پيشنويس مكاتبات و گزارشهاي لازم مي باشد .
مرحله 6- پس از تامين اعتبار اسناد جهت بررسي به قسمت رسيدگي و تسجيل اسناد برده مي شوند ، در اين قسمت كليه ليست ها و فهرستهاي حقوقي و مزاياي كاركنان رسيدگي و كليه اسناد قطعي حقوق ، كليه اسناد هزينه هاي اداري رسيدگي مي شوند
از جمله وظايف كارشناسي رسيدگي و تسجيل اسناد مي توان به موارد ذيل اشاره نمود .
1. رسيدگي و كنترل كليه اسناد قطعي شده
2. نظارت بر هزينه هاي حوزه ستادي و ادارات تابعه برابر مقررات
3. تهيه و تنظيم بخشنامه ها و دستور العمل هاي لازم در زمينه شغل مورد تصديو ابلاغ به وادهاي ذيربط و دقت لازم جهت حسن اجراي آنها
مرحله 7- اسناد رسيدگي شده در اين مرحله به قسمت ذيحسابي ارسال مي شوند ، ذيحساب پس از بررسي آنها و امضاء بر روي اسناد اجازه صدور چك هاي مربوطه را صادر مي كند.
مرحله 8- كارشناس دريافت و پرداخت
شرح وظايف كارشناس دريافت و پرداخت بدين صورت مي باشد.
1. تنظيم اسناد پيش پرداخت و انجام امور مربوطه
2. پرداخت حقوق و مزاياي كاركنان شاغل در سازمان
3. تنظيم اسناد حسابداري اعم از حقوق و مزاياي كاركنان آموزشي و اداري
4. امضاء كليه برگه هاي محاسباتي دريافتها و پرداخت ها و اقدام به ثبت آنها در سيستم رايانه
5. تنظيم دفاتر حسابهاي بانكي و ساير دفاتر مورد لزوم
6. تنظيم موازنه ماهانه بانكي از طريق مقايسه دفاتر و صورت حسابهاي بانكي
7. همكاري در بررسي حسابهاي تنخواه گردان عاملين ذيحساب
8. اقدام لازم جهت دسته چك هاي بانكي

مرحله 8- پس از ثبت اسناد توسط كارشناس دريافت و پرداخت اسناد دوباره به قسمت تنظيم حساب رفته و در اين مرحله روكش اسناد صادر مي شود ، روكش اسناد صادر شده جهت ثبت و بايگاني دفتر ذيحسابي ارجاع داده شده و دفتر ذيحسابي پس از ثبت آنها جهت بايگاني اسناد ، پس از چك نمودن نهايي و گرفت امضاءهاي كد بايگاني زده مي شود ، پس از اينكه به اسناد كد بايگاني زده شد آنها را به ترتيب شماره اسناد مرتب نموده به قسمت بايگاني اسناد انتقال داده مي شوند ، در قسمت بايگاني ، اسناد دوباره بازبيني مي شوند تا كمبودهاي احتمالي در آن وجود نداشته باشند و در نهايت آنها را در باكس هاي مربوطه به ترتيب شماره قرار مي دهند .
بخش دوم :

گزارشات كارآموزي


















گزارش روزانه:

تاريخ شرح
12/12/88 در روز اول با حسابداري دولتي و واحد هاي مالي ومكان كارآموزي آشنا شدم.
15/12/88 مراجعه به بخش تشكيلات سازمان ودريافت چارت سازماني وتهيه اهداف و وظايف سازمان وآشنايي كلي با بايگاني كل اسناد كه ازقسمت بايگاني اسناد جداست و تمام اسناد سال هاي قبل در آنجا وجود دارد .
17/12/88 در اين روز در بخش بايگاني اسناد شروع و سند ها را طبق شماره سندي كه در قسمت تنظيم حساب ها روي سند زده ميشود بايگاني كردم .
22/12/88 در بخش بايگاني اسناد ،سند ها را طبق برگه گردش كار كه روي سند زده ميشود باتوجه به مبلغ و شهر مربوطه آن سند ثبت سيستم كردم .
25/12/88 در اين روز به قسمت اعتبارات رفتم و توضيحي در مورد اعتبارات داده شد اين اعتبارات بر اساس ابلاغيه هايي كه از طرف وزارت مي آيد ،اعتبارات تخصيص داده ميشوند .
07/01/89 در اين تاريخ براي يادگيري ليست حقوق و دستمزد در قسمت حسابداري رفتم و ليست حقوق و دستمزد را با كمك مسئول حسابداري تهيه كردم .
08/01/89 در اين تاريخ در قسمت رسيدگي اسناد و تسجيل اسناد ،مدارك پرونده هاي سند ها را بررسي كردم كه تمام مدارك لازم براي آن سند وجود داشته باشد .
21/01/89 آشنايي با نرم افزار سيستم حقوق و دستمزد كه اين نرم افزار تحت dos ميباشد
30/01/89 ارسال فلاپي به بانك به همراه ليست حقوق و دستمزد براي پرداخت حقوق كاركنان .
11/02/89 تهيه ليست بيمه تأمين اجتماعي براي كاركنان پيماني ،قراردادي ،.....
15/02/89 صدور فيش حقوقي براي كارمنداني كه تقاضاي فيش حقوق داشته اند.
18/02/89 پرداختن به ثبت اسناد در سيستم در بايگاني اسناد
20/02/89 ارسال مدارك لازم براي اداره ماليات براي كسر ماليات
22/02/89 برگه اي به عنوان برگه گردش كار بر روي اسناد هزينه وصل كرده تابراي رسيدگي به اسناد طبق برگه گردش كار به امضاي اعتبارات ،ذيحسابي ،رسيدگي اسناد و... برسد
27/02/89 محاسبات كسورات كه شامل بيمه خدمات درماني و صندوق بازنشستگي ميشود








گزارش هفتگي :

هفته تاريخ شرح
هفته اول 12/12/88
19/12/88 1-آشنايي با سيستم حسابداري سازمان آموزش و پرورش 2-آشنايي كلي با مكان كارآموزي و واحد هاي مالي 3-انجام بايگاني اسناد در بايگاني كل اسناد 4-ثبت اسناد در سيستم و مرتب كردن آنها بر طبق شماره سند .
هفته دوم 22/12/88
29/12/88 1-ارائه توضيحات مسئول اعتبارات در مورد ابلاغيه ها،درخواست ها .2-آشنايي با سيستم حقوق و دستمزد سازمان آموزش و پرورش
هفته سوم 07/01/89
14/01/89 1-بررسي مدارك موجود در پوشه اسناد در واحد رسيدگي اسناد و تسجيل اسناد 2-آشنايي با واحد دريافت و پرداخت كه وقتي موافقت نامه اي از طرف وزارت دريافت ميشود وجه درخواست را به حساب سازمان واريز ميگردد.
هفته چهارم 21/01/89
28/01/89 1-آشنايي با فرم برگشت از هزينه حقوق كه به علت فوت،ازدواج ،....شرايط دريافت حقوق را از دست داده اند 2- ثيت سيستمي بايگاني اسناد
3-آشنايي با نرم افزار سيستم حقوق و دستمزد كه اين نرم افزار تحت dos ميباشد
هفته پنجم 30/01/89
07/02/89 1-آشنايي با ليست تغييرات حقوق بازنشستگان، كه تفاوت ماهانه را با توجه به احكام يا تأييديه سازمان بازنشستگي كه در ليست پرداخت حقوق منظور شده را محاسبه كردم.
2-وارد كردن اطلا عات در اكسل در قسمت بايگاني اسناد 3- ارسال فلاپي به بانك به همراه ليست حقوق و دستمزد براي پرداخت حقوق كاركنان .
هفته ششم 08/02/89
15/02/89 1. ثبت نامه هاي صادره و وارده سازمان آموزش و پرورش در سايت سازمان و گذاشتن هر نامه درجاي خود .
2. كنترل برحواله و رسيدهاي انبار در قسمت جمعدار اموال .
3-رسيدگي و كنترل كليه ليست ها و فهرست هاي حقوق و مزاياي كاركنان اداره آموزش و پرورش شهرستان ها4-صدور فيش حقوقي براي كارمنداني كه تقاضاي فيش حقوق داشته اند.
5-تهيه ليست بيمه تأمين اجتماعي براي كاركنان پيماني ،قراردادي ،.....

هفته
هفتم 18/02/89
25/02/89 1-ارسال برگه اي به عنوان برگه گردش كار بر روي اسناد هزينه وصل كرده تابراي رسيدگي به اسناد طبق برگه گردش كار به امضاي اعتبارات ،ذيحسابي ،رسيدگي اسناد و... برسد
2- ارسال مدارك لازم براي اداره ماليات براي كسر ماليات
هفته هشتم 26/02/89
2/03/89 1-پرداختن به ثبت اسناد در سيستم در بايگاني اسناد 2-محاسبه كسورات كه شامل بيمه خدمات درماني و صندوق بازنشستگي ميشود



























































گزارش ماهانه :

ماه تاريخ شرح
ماه اول 12/12/88



12/01/89 1-آشنايي با سيستم حسابداري سازمان آموزش و پرورش 2-آشنايي كلي با مكان كارآموزي و واحد هاي مالي 3-انجام بايگاني اسناد در بايگاني كل اسناد 4-ثبت اسناد در سيستم و مرتب كردن آنها بر طبق شماره سند .
5-ارائه توضيحات مسئول اعتبارات در مورد ابلاغيه ها،درخواست ها .6-آشنايي با سيستم حقوق و دستمزد سازمان آموزش و پرورش
7-بررسي مدارك موجود در پوشه اسناد در واحد رسيدگي اسناد و تسجيل اسناد 8-آشنايي با واحد دريافت و پرداخت كه وقتي موافقت نامه اي از طرف وزارت دريافت ميشود وجه درخواست را به حساب سازمان واريز ميگردد.
9-آشنايي با فرم برگشت از هزينه حقوق كه به علت فوت،ازدواج ،....شرايط دريافت حقوق را از دست داده اند 10- ثيت سيستمي بايگاني اسناد


ماه دوم
15/01/89

15/02/89 1-آشنايي با ليست تغييرات حقوق بازنشستگان، كه تفاوت ماهانه را با توجه به احكام يا تأييديه سازمان بازنشستگي كه در ليست پرداخت حقوق منظور شده را محاسبه كردم
2-وارد كردن اطلا عات در اكسل در قسمت بايگاني اسناد
3-ثبت نامه هاي صادره و وارده سازمان آموزش و پرورش در سايت سازمان و گذاشتن هر نامه درجاي خود .4 -كنترل برحواله و رسيدهاي انبار در قسمت جمعدار اموال.
5-رسيدگي و كنترل كليه ليست ها و فهرست هاي حقوق و مزاياي كاركنان اداره آموزش و پرورش شهرستان ها6-صدور فيش حقوقي 7- تهيه ليست بيمه تأمين اجتماعي ،خدمات درماني 8- ارسال ليست حقوق و دستمزد به همراه فلاپي براي بانك



فصل سوم

انتقادات و پيشنهادات
انتقادات :
1. عدم هماهنگی دریافت حقوق بازنشستگان در یک زمان مشخص :
برای پ
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: علیرضا توده خیل