شنبه, 29 ارديبهشت 1403

 



موضوع: صفحه آرایی

صفحه آرایی 10 سال 5 ماه ago #45499

"بنام خدا"


باسلام خدمت استاد محترم خانم آقا ملا
فرزاد احمدي – رشته روابط عمومي پودمان 3
شماره دانشجويي: 91238049270463
موضوع : توضيحي مختصردر مورد صفحه آرايي

در بخش صفحه آرايي از ويراستار اوليه يعني خبر نگار تا ويراستار كل يعني سردبير نيازمند دانش اندكي در تمام زمينه هاي فرايند توليد مي باشيم .لذا بايد بتوانيم هنگام تهيه مواد يك صفحه (عكس، شرح عكس، تيتر، متن ) به نكات حرفه اي لازم توجه داشته باشيم تا بتوانيم با مشاهده يك صفحه به نكات ضعف و قوت كار پي ببريم .
مخاطب عادي نشريات با نگاه كردن به صفحه به زيبايي آن صفحه پي مي برد اما نمي تواند آن را تشريح كند ولي يك ويراستار قادر به توضيحات فني و حرفه اي مي باشد.
پس بدون ترديد نقش ويراستار در صفحه آرايي بسيار مهم است زيرا مي تواند با ساختار بخشيدن به مطالب هنگام ارسال به حروفچين و اولويت دادن اصولي به مطالب صفحه و انتخاب عكس هاي مناسب، كاركردهاي طراحي صفحه را دو چندان كند.
اگر مطالب بلند و تخت در اختيار طراح صفحه قرار گيرد و عكس نا مناسب و بي كيفيت ضميمه مطلب ارسال شود و يا تيترهاي طولاني براي مطالب در نظر گرفته شود طبيعي است كه كار خوب از آب در نمي آيد و طراح صفحه نيز انگيزه خود را از دست مي دهد.بنا بر اين براي آگاهي بيشتر چند نمونه از عواملي كه باعث زيباسازي صفحه مي شودند را نام مي بريم.
عكس بزرگ :
اگر در يك صفحه چندين عكس كوچك را جاي دهيم مسلماً مطلوب بنظر نمي آيد ولي اگر عكسهاي بزرگ با كيفيت بالا در صفحه جاي دهيم جذابيت بيشتري را ايجاد مي كند .
تناسب تعداد و اندازه عكس ها :
هنگامي كه مطالبي را براي يك صفحه در نظر مي گيريم بايد تناسب را ميان تعداد و اندازه عكس ها و قرار گرفتن مناسب آنها در وسط ، بالا ويا پايين صفحه را در نظر بگيريم .
ايجاد سفيدي در صفحه:
ايجاد فضاي سفيد در نقاط مختلف صفحه باعث جلب نظر مخاطب مي شود و ميان مطلب و زمينه كاغذ نوعي تضاد ايجاد مي شود و مطالب صفحه برجسته تر نمود پيدا مي كند. ضمناً به تقسيم مطالب ، بدون ايجاد خط كشي كمك شاياني مي كند .بنابر اين ويراستاران و مديران نبايد اين فضا را با حجم زياد مطالب از طراح بگيرند.
استفاده اصولي از رنگ:
اين موضوع نبايد اين تفكر را در ما ايجاد كند كه استفاده هرچه بيشتر از رنگ باعث زيبايي صفحه مي شود بلكه در بعضي مواقع يك عكس سياه وسفيد در يك فضاي رنگي جلوه گريي بيشتري دارد. و همچنين استفاده بيش از حد از رنگ هاي مختلف باعث سنگيني صفحه مي شود.
استفاده از تيترهاي كوتاه :
تيتر كوتاه كه توسط خبرنگاران، سردبيران و ويراستاران انتخاب مي شود براي ايجاد فضاي سفيد در صفحه و برجسته كردن مطالب بكار مي رود .
افقي يا عمودي :
بعضي از صفحات روزنامه به صورت افقي ويا عمودي بسته مي شوند ( بر حسب تعداد مطالب و حجم آن ) و نمي توان نسخه ثابتي براي آن تعريف كرد ولي طراحان حرفه اي با تلفيق اين دو روش صفحات موزون تري را براي مخاطبين ايجاد مي كنند .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: نسرین اقاملا