دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه درس ویراستاری از ابتدای ترم تاکنون

خلاصه درس ویراستاری از ابتدای ترم تاکنون 10 سال 5 ماه ago #43529

1.وظایف ویراستاران را بنویسید:
1- بررسی دقیق مطالب
2- بازخوانی و تصحیح آن
3- ارزش‌گذاری و ارزیابی اخبار
4- انتخاب تیترِ جذّاب و مناسب برای اخبار و گزارش‌ها
5- شناخت عکس و نحوۀ ارائه آن

2.تعریف ویراستار:
پالایندۀ پیام، فردی که با حذف کردن یا افزودن به مت (تعدیل پیام) و علامت‌گذاری‌های پذیرفته‌شده، معانی و اهداف موضوع را برای مخاطب روشنی می‌بخشد و کارکردهای پیام را افزایش می‌دهد.

3.اهداف ویراستار:
1- کمک به سلامت ادبی پیام
2- ایجاد جذّابیت بیشتر در محتوا و نحوۀ ارائۀ پیام (شکل)
3- کمک به انتقال شفاف‌تر شدن پیام

4.ویژگیهای ویراستاران را نام ببرید:
1- اطلاعات عمومی و به‌روز داشته باشند.
2- کاربرد ادبیات در خبر را بشناسند
3- مطالعات داستانی و فوق‌برنامه داشته باشند
4- خبر، گزارش، مصاحبه، مقاله و تفسیر را بشناسند و به تکنیک‌های ارائۀ آن آشنا باشند
5- با پوشش‌های خبری و شیوه‌های مؤثرنویسی آشنا باشند
6- آشنایی با عکس، کاریکاتور، طرح و کاربرد رنگ در مطبوعات


5.سازمان تحریریه:
1- ناشر: شخصیت حقیقی و یا حقوقی است که مجوز انتشار نشریه را کسب و برای نشریۀ مورد درخواست خود سرمایه‌گذاری و سیاست‌گذاری می‌کند.
2- صاحب‌امتیاز: شخصیت حقیقی و یا حقوقی است که مجوز انتشار نشریه را کسب و برای آن سرمایه‌گذاری و سیاست‌گذاری می‌کند. در غرب به چنین فردی ناشر می‌گویند.
3- مدیرمسؤول: نمایندۀ صاحب‌امتیاز یا می‌تواند خود صاحب‌امتیاز باشد. کسی است که خط‌مشی روزنامه را اعلام و بر حسن انجام آن نظارت می‌کند و در مقابل آنچه در نشریه چاپ می‌شود، پاسخگو است.
4- سردبیر: فرمانده و اداره کنندۀ تحریریه است. بر اساس سیاست‌گذاری‌های ناشر، روند نشر را هدایت، کنترل و نظارت می‌کند.
5- دبیر سرویس: مسؤول هر یک از بخش‌های داخل تحریریۀ روزنامه را دبیر سرویس یا دبیر گروه می‌گویند. هر دبیر چند خبرنگار زیر نظر خود را اداره می‌کند و در قبال رویدادهای حوزه خبری خود پاسخگوی سردبیری است.
6- آرشیو متن: تمام مطالب نشریه و مطالب مهم سایر رسانه‌ها را طبقه‌بندی و آرشیو می‌کند تا تحریریه در هنگام لزوم بتواند این مطالب را مورد استفاده قرار دهد.
7- آرشیو عکس: زیر نظر مدیر هنری یا دبیر عکس فعالیت می‌کند و عکس‌ها و فیلم‌های تهیه‌شده توسط عکاسان نشریه را به صورت طبقه‌بندی‌شده حفاظت و نگهداری می‌کند تا متناسب با موضوعات نشریه مورد استفاده قرار گیرد.
8- میز ویراستاری: این میز می‌تواند در داخل تحریریه قرار گیرد و نقش پالایش اخبار و مقالات را قبل از رسیدن آن به دست شورای سردبیری یا معاونان سردبیر ایفا کند.
9- دبیر فنی: کار جمع‌آوری مطالب تحریریه، کنترل حجم اخبار متناسب با حجم صفحات نشریه، تفکیک مطالب گروه‌ها و تقسیم آن به صفحات مشخص، کنترل زمان ارسال مطالب به حروفچینی و نظارت بر حسن انجام کار در هر یک از بخش‌های حروفچینی، تصحیح، صفحه‌آرایی، لیتوگرافی و چاپ را به عهده دارد.
10- صفحه‌آرایی: بخش صفحه‌آرایی که در واقع شامل بخش گرافیک نیز هست، مطلب حروفچینی‌شده را اصطلاحاً ماکت‌بندی می‌کند. مطالب حروفچینی‌شده پس از مرحلۀ نهایی، ماکت‌بندی و توسط صفحه‌آرا زیر نظر مدیر هنری صفحه‌آرایی می‌شود.
11- لیتوگرافی: بخش لیتوگرافی از روی صفحات ارسالی، فیلم و زینک تهیه کرده و آن را به چاپخانه ارسال می‌کند و در نهایت، نشریه پس از چاپ، در مرکز توزیع، بسته‌بندی و برای رسیدن به دست مخاطبان در سطح شهر، کشور و احیاناً خارج از کشور آماده توزیع می‌شود.

6.ویرایش تیتر توسط چه کسی صورت می‌گیرد؟
در مورد اخبار مهم، در نهایت ویراستاران ارشد و یا سردبیر، ویرایش نهایی تیتر را به عهده می‌گیرد.

7.ویرایش صوری چیست؟
وقتی مطلبی مقابل روی ما قرار دارد، برای انجام عملیات ویرایشی ابتدا باید از صدر تا ذیل آن را مطالعه کنیم. ویرایش صوری روی کلمات، جملات، ترکیب کلی خبر و ساختار تنظیم آن صورت می‌گیرد.

8.ذکر منبع در لید چگونه باید باشد؟
از آنجایی که صفحات روزنامه بین گروه‌ها تقسیم شده و هر صفحه مشخصاً به گروهی از تحریریه تعلق دارد، تکرار منبع داخلی روی همۀ خبرها ضرورتی ندارد.

9.وظیفۀ یک ویراستار حرفه‌ای چیست؟
یک ویراستار حرفه‌ای به خوبی می‌داند، مهم‌ترین ویژگی‌های یک نوشتار خوب – علاوه بر حفظ محتوای پیامی که در درون خود قرار است منتقل کند – سادگی، شفافیت، درستی و موجز بودن آن است.

10.ویرایش محتوایی چیست؟
توجه به «تناسب» در مفاهیم پیام، بهترین نکته در ویرایش محتوایی است؛ یک ویراستار همچنین باید هوشمند و شکاک باشد. یک دیگر از اصول ویراستاری این است که متوجه برگردان واژه‌ها باشیم.

11.در ویرایش لید به چه نکاتی باید توجه کرد؟
1- با مطلب خبری تناسب داشته باشد.
2- جداب باشد به‌طوری که خواننده را جذب، و او را به خواندن بقیۀ خبر ترغیب کند.
3- وقت مردم اندک است، بنابراین کوتاه و گزیده حرفتان را بزنید. (دربارۀ کوتاه‌نویسی چند توصیه شده است. برخی که کلمه‌‎شماری کرده‌اند؛ بین 25 تا 35 کلمه را توصیه می‌کنند)
4- ترجیحاً لید را با حرف اضافه شروع نکنید.
5- لید در سخت‌خبرها، چکیدۀ مهم‌ترین بخش خبر یا نکتۀ خبری است.


12.ویراستاران باید بدانند کیفیت یک لید نهایتاً محصول 3 فاکتور است:
1- پاسخ دادن به عناصر مهم خبری
2- توجه به ارزش‌های خبری
3- ادبیات (قدرت جمله‌پردازی به ویژه در نرم‌خبرها)

13.ویراستاران باید سه نوع لید را بشناسند؛ آنها را نام برده و توضیح دهید:
الف- لید پرمحتوا: لیدی است که همۀ عناصر شش‌گانه را درون خود جا داده است.
ب- لید کم‌محتوا: لیدی است که به خوانندۀ خبر، نکتۀ جدید و مهمی را منتقل نمی‌کند.
ج- لید مبهم: لیدی است که علاوه بر آن‌که حس کنجکاوی مخاطب را برنمی‌انگیزد، به هیچ سؤالی نیز پاسخ نمی‌دهد.

14. لیدنویسی برای سخت‌خبرها و نرم‌خبرها:
لیدنویسی برای سخت‌خبرها که در سبک هرم وارونه نمود پیدا می‌کند، آسان و تابع یک سری فرمول مشخص و استاندارد است و به همین علت دانش آن با کمی آموزش قابل انتقال است. کمی دقت و تمرین به سرعت، شما را به یک لیدنویس قابل قبول مبدل می‌کند.
لید نرم‌ از انعطاف بیشتری برخوردار بوده و تابع قوانین خاصی نیست.

15.عکس به تنهایی یک رسانه است را توضیح دهید:
یک عکس خوب علاوه‌بر آن‌که در ذهن مخاطب ماندگار می‌شود، در مواقعی حتی می‌تواند به تنهایی بار اصلی یک پیام را به دوش گیرد. گاهی مواقع صدها کلمه و واژه نیز نمی‌توانند جای یک عکس حساب‌شده را بگیرند.

16.نقش ویراستار در صفحه‌آرایی چیست؟
بدون تردید طراحان صفحات نشریات تأثیر به‌سزایی در زیباسازی و ارائه اصولی مطالب روزنامه‌ها دارند اما ویراستاران می‌توانند با انتخاب تیترهای مناسب، ساختار بخشیدن به مطالب هنگام ارسال به حروفچینی و اولویت بخشیدن اصولی به مطالب صفحه و انتخاب عکس‌های مناسب، کارکردهای طراحی صفحه را دوچندان کنند.

17.عوامل زیباسازی صفحه:
- عکس بزرگ
- تناسب تعداد و اندازۀ عکس‌ها
- ایجاد سفیدی در صفحه
- استفادۀ اصولی از رنگ
- توجه به آگهی‌های صفحه
- استفاده از تیترهای کوتاه
- استفاده کمتر از خط و کادر در صفحه
- بستن صفحات به صورت افقی یا عمودی
- استفاده اصولی از حروف

18.چیدمان صفحۀ اول روزنامه:
صفحۀ اول روزنامه را اصطلاحاً ویترین روزنامه لقب داده‌اند. ناشران و مدیران نشریات می‌دانند که انتخاب تیترهای مناسب، استفاده از عکس‌های جذّاب و ارایه اصولی آن در صفحه، که همان صفحه‌آرایی باشد، رمز موفقیت برای جلب مخاطب بیشتر است.

19.ویترین روزنامه باید دارای چه شرایطی باشد؟
1-هر نشریه‌ای با نشان (لوگو) هویّت اسمی پیدا می‌کند. لوگو اصولاً نخستین و مهم‌ترین نشانه‌ای است که با دیدن آن – تا حدودی – می‌توان به سلیقه و منش گردانندگان نشریه پی برد.
2-برخی از روزنامه‌ها، ویترین شلوغ و پرتیتر را ترجیح می‌دهند. در چنین صورتی حتماً با انتخاب تیترهای بزرگ و کوچک، حایل کردن عکس میانِ تیترها، ایجاد سفیدی، استفاده از روتیتر، زیرتیتر و سوتیتر باید از تداخل حروف جلوگیری کرد.
3-برخی از روزنامه‌ها وجه غالب صفحۀ اول خود را به عکس اختصاص می‌دهند. توصیۀ اول این است که یک عکس بزرگ بهتر از عکس‌های کوچک و متعدد است و دوم اینکه عکس برای صفحۀ اول باید دارای ارزش خبری بالا و تا حدّ ممکن جذّاب، متحرک و با کیفیت باشد.
4-استفاده از تیترهای کوتاه و درشت در صفحۀ اول علاوه بر آن‌که در اطراف خود فضای سفید ایجاد می‌کند؛ به جهت سرعت انتقال، صفحه را زیبا و پیام را کارآمدتر می‌کند و علاوه‌بر آن، به خواناشدن تیترهای کوچک‌تر نیز می‌انجامد.
5-وجه غالب صفحۀ اول برخی از روزنامه‌ها مطلب است. ولی توصیه می‌شود تلفیقی از متن، عکس و تیتر در صفحه اول قرار گیرد.

20.چهار عامل اصلی در صفحه‌آرایی عبارتند از:
- تیتر: حروف درشتی که بالای هر مطلبی وجود دارد.
- متن: مطلب شما.
- عکس: تصاویری که همراه متن است.
- شرح عکس: متنی که عکس را همراهی می‌کند و آن را شرح می‌دهد.

21.ماکت چیست؟
ماکت، برگۀ کاغذی بزرگی است در قطع و اندازۀ صفحۀ روزنامه‌ای که هر روزه مقابل روی ما قرار می‌گیرد. با ستون‌هایی که استاندارد و درجه‌بندی شده هستند.

22.ستون چیست؟
محدوده‌ای است که یک متن شروع می‌شود تا زمانی که این متن از سطر اول به سطر دوم می‌رود و همین‌طور ادامه پیدا می‌کند در روزنامه‌نگاری اصطلاحاً ستون می‌گویند. ستون‌ها به منظور زیباسازی صفحه، در سایزهای مختلف و در عین حال استاندارد تعریف شده‌اند:
یک ستونی- استاندارد روزنامه‌های ایرانی برای یک ستون 3.5 سانتیمتر است. به عبارت دیگر، باریک‌ترین ستون متعارف در روزنامه‌نگاری همین اندازه است.
یک و نیم ستون – استاندارد این ستون 5.5 سانتیمتر است.
دو ستون – استاندارد این ستون 7.7 سانتیمتر است.
سفیدی میان ستون‌ها – مسیر باریکی که به طور استاندارد بین ستون‌های صفحات سفید می‌ماند تا حد و مرز هر ستون را مشخص و آن را از ستون پهلویی جدا سازد.

23.استفاده از عکس یک‌ستونی (4*3):
بهترین شکل جای‌گذاری عکس (عکس کوچک و یا اصطلاحاً پرسنلی) در یک‌ستونی‌های عمودی در بالای ستون است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: نسرین اقاملا