چهارشنبه, 12 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه درس جلسه دهم

خلاصه درس جلسه دهم 8 سال 11 ماه ago #115351

بازارهای مصرف کننده و تقسیم بندی آن: برای تقسیم بازار، روش واحدی وجود ندارد یک بازاریاب باید برای دستیابی به بهترین راه برای مطالعه ساختار بازار، متغیرهای تقسیم بازار را به صورت منفرد یا ترکیبی زیر مورد آزمایش قرار دهد:
1. تقسیم بازار براساس متغیر جغرافیایی: تقسیم بازار به واحدهای جغرافیایی مختلفی مانند ایالت، ناحیه، استان، شهر یا واحدهای جغرافیایی هم¬جوار است؛
2. تقسیم بازار براساس عوامل جمعیت شناختی: به گروه های مختلف براساس متغیر جمعیتی مانند سن، جنس، اندازه خانواده، سبک زندگی، درآمد، شغل، میزان تحصیلات، مذهب، نژاد، ملیت است؛
3. تقسیم براساس عوامل روان تشریحی: خریداران بنا به طبقه اجتماعی، سبک زندگی یا خصوصیات شخصیتی به گروه های مختلف تقسیم میشوند؛ 4. تقسیم بازار براساس عوامل رفتاری: خریداران براساس سطح اطلاعات، عقاید، موارد مصرف یا واکنش نسبت به یک کالا به گروه های مختلف تقسیم میشوند؛
بازاریابی انبوه را شرح دهید: در این بازار فروشنده به تولید، توزیع وانجام تبلیغات پیشبردی انبوه برای یک کالا اما برای تمام خریداران می-پردازد. هنری فورد مظهر بازاریابی انبوه است. او اولین کسی بود که خودروی ارزان قیمت فورد را تولید و عرضه نمود او نه تنها انقلابی در صنعت اروپا و امریکا ایجاد نمود بلکه ترکیب تولید انبوه کالا، دستمزد بالا برای کارگران و قیمت پایین پیشنهادی او چنان تاثیری بر اقتصاد و جوامع قرن20 نهاد که آن را فوردیسم نامیدند. بنا به گفته فورد خریداران میتوانستند اتومبیل به هر رنگی داشته باشند مشروط برای نه این اتومبیل سیاه رنگ باشد به طوری که در سال 1918 نیم از خودرورهای امریکا فورد مل تی بودند اما تمام آنها سیاه رنگ و یا شرکت کوکاکولا هم سالیان سال بود با فروش نوشابه فقط در بطری های 5/6 اونسی در واقع بازاریابی انوبه را تجربه می کرد.
مواردی از مشخصات یک بازار تخصصی:
1. مشتریان بازار تخصصی دارای مجموعه نیازهای کامل و شاخصی هستند؛
2. آنها حاضرند به شرکتی که بتواند نیازهای آنها را بهتر برآورده سازد، مبلغی بیشتر از قیمت فروش پرداخت نمایند؛
3. شرکت پرکننده خلاء از مهارت و تخصص بالاتری برای خدمت به بازار تخصصی برخوردار است؛
4. پرکننده خلاء با تکیه بر تخصص از صرفه جویی های مقیاس خاصی برخوردار میشود؛

بازاریابی قسمتی را شرح دهید؟ یک قسمت بازار از یگ گروه بزرگ قابل تشخیص در داخل یک بازار تشکیل شده است. شرکتی که به بازاریابی قسمتی روی می آورد به خوبی میداند که خریداران از نظر نوع خواسته، قدرت خرید، محل جغرافیایی زندگی، عقیده نسبت به خرید و عادات خرید باهم فرق میکنند. شرکت تلاش میکند برخی از قسمت های متشکله بازار را از بقیه جدا کند.
مانند یک شرکت خودرو سازی ممکن است برای بازار خود 4 قسمت بزرگ تشخیص دهد الف. آنهایی که برای حمل و نقل خریدار اتومبیل هستند، ب. آنهایی که به دنبال عملکرد اتومبیل هستند، ج. آنهایی که تجمل میخواهند، د. آنهایی که دنبال ایمنی هستند. در بازاریابی قسمتی شرکت قادر است کالا یا خدمت به مراتب سفارشی تر و نزدیک به خواسته مشتری ایجاد کند و آن را برای مخاطبین هدف خود به نحو مناسب تری قیمت گذاری نماید.
بازاریابی محلی را توضیح دهید: بازاریابی هدفمند به صورتی روزافزون هویت بازاریابی محلی و منطقه ای به خود میگیرد. براین مبنا کوشش بعمل میآید که برنامه های بازاریابی دقیقاً براساس نیازها و خواسته های گروه های مشتری محل نظیر مناطق تجاری، محله ها و حتی فروشگاه های منفرد تهیه و تنظیم گردند. از همین رو که کرافت در تعیین پنیر و قرار دادن آن در قفسه سوپرمارکت های زنجیره ای کمک می کند. کمک کرافت، فروش پنیر را در فروشگاه های با درآمد کم، متوسط و بالا در بین نژادهای مختلف افزایش خواهد داد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: نسرین اقاملا
مدیران انجمن: نسرین اقاملا