پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



موضوع: برنامه ریزی بازاریابی

برنامه ریزی بازاریابی 9 سال 1 ماه ago #113528

برنامه ریزی بازاریابی
بسیاری از افراد هنگام تصمیم گیری درباره رویکردی که باید در قبال برنامه بازاریابی اتخاذ کنند و نحوه رعایت محدودیت های زمانی و بودجه ای دچار مشکل یا اشتباه می شوند.
بسیاری از افراد هنگام تصمیم گیری درباره رویکردی که باید در قبال برنامه بازاریابی اتخاذ کنند و نحوه رعایت محدودیت های زمانی و بودجه ای دچار مشکل یا اشتباه می شوند. در ادامه هفت توصیه برای کاهش این گونه اشتباهات مطرح شده است:
۱. ابتدا استراتژی را در نظر بگیرید
یک استراتژی کلی و همه جانبه بازاریابی مستلزم اتخاذ تصمیم های متعدد است. اگر شما ابتدا اهداف کلی را تعیین کنید، انتخاب برنامه بازاریابی مناسب برای تجارتی کوچک، آسان تر خواهد شد.
۲. چارچوب کار را مشخص کنید
با تعیین چارچوب اصلی برنامه، بهتر می توانید بفهمید قدم های ضروری برای رسیدن به هدف کدام ها هستند. سه مثال در این زمینه مطرح می کنیم: الف گزارش مفصل و کامل شامل گزارش مدیر عامل، خود برنامه و داده های پشتیبان، ب گزارش کلی از برنامه و ج چیزی بین دو حالت یاد شده. اندازه و ساختار شرکت به شما کمک می کند چشم انداز برنامه را بهتر تدوین کنید.
۳. زمان کافی صرف برنامه ریزی کنید
تدوین برنامه ای خوب و مؤثر در حوزه بازاریابی مستلزم تحلیل و دقت دست اندرکاران است. هر چه اختلال ها در زمان تدوین برنامه کمتر باشد، کار راحت تر خواهد بود. در مراحل اولیه کار برنامه ریزی، با تعیین و اختصاص وقت کافی، ترتیبی دهید که برنامه ریزها دچار دستپاچگی نشوند و با دقت و تمرکز کافی کار کنند. اگر شرکت کوچک و شلوغ است، جلسه تدوین برنامه ریزی بازاریابی را ابتدای صبح یا آخر وقت، پس از رفتن کارمندان برگزار کنید.
۴. جلسات تفکر جمعی برگزار کنید
جلساتی با حضور افراد مطلع برگزار کنید و از آنها بخواهید ایده هایشان را بدون ترس یا خجالت بیان کنند. البته همیشه با رعایت دو قانون این جلسات را برگزار کنید: الف هیچ ایده بدی وجود ندارد و ب ارزش تمام ایده ها یکسان است.
۵. فهرتس کوتاه تهیه کنید
اگر تعداد بیش از حد زیادی پروژه در حوزه بازاریابی داشته باشید خصوصاً اگر شرکت شما کوچک باشد و دپارتمان بازاریابی بزرگ نیست، اجرای برنامه های استراتژی بازاریابی به شدت لطمه خواهد دید. شما با تمرکز بر آندسته از پروژه های بازاریابی که بیشترین احتمال موفقیت و سوددهی را دارند و بیشتر از نیروهای درونی سازمان بهره می برند می تواننید فهرست پروژه ها را کوتاه کنید. در یان حالت انرژی شرکت و نیروی انسانی هدر نمی رود و پروژه های انتخاب شده با تمرکز و تأثیر بیشتری اجرا خواهند شد.
۶. برنامه شما باید منعطف باشد
تجارت در خلاء اتفاق نمی افتد بنابراین برنامه بازاریابی شما نیز نباید چنین باشد.
برای مثال ممکن است محیط تجاری طی سال تغییر کند یا فرصت های بیشتری برای بازاریابی به وجود آید.
حفظ انعطاف در برنامه بازاریابی به شما کمک می کند از طی کردن مسیری غیر بهره ور و ناکارآمد اجتناب کنید.
۷. ارزیابی را فراموش نکنید
درک این موضوع که برنامه تا چه حد به درستی در حال انجام است و آیا حرکت ها در مسیر از پیش تعیین شده صورت می گیرد یا نه به شما کمک می کند فرصت های پنهان برای رشد را شناسائی کنید و از اختلال ها جلوگیری نمائید. در برنامه بازاریابی خود اهدافی روشن و واضح را تعیین کنید و ملاک هائی برای ارزیابی میزان پیشرفت و درست یا غلط بودن راه داشته باشید.

باتشکر از استاد گرامی
سرکار خانم اقا ملا
حسین مسعودیان
رشته مدیریت تبلیغات تجاری
پيوست:
آخرين ويرايش: 8 سال 11 ماه ago توسط نسرین اقاملا.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: نسرین اقاملا