یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403

 



موضوع: درس مقاله و گزارش نویسی گزارش خبری

درس مقاله و گزارش نویسی گزارش خبری 8 سال 11 ماه ago #114856

ارائه دهند : خلیل رنجبر لفوت
درس مقاله و گزارش نویسی
روز شنبه مورخ 5/2/94 استاد راهنما سرکار خانم آقا ملا
در این روز در مورد موضوع اهمیت و جایگاه گزارش خبری در مطبوعات صحبت شد . گفته شده که گزارش خبری به مطبوعات هویت می بخشد مخاطبان رسانه ها هنگامی که با شنیدن خبری از تلویزیون یا رادیو کنجکاو می شوند و شاخک های دریافت اطلاعات آنان حساس می شود.
به عبارتی خبرهای رادیو و تلویزیونی که شاید بهتر باشد آن را پاره اطلاعات بنامیم قادر نیستند مردم را از درک آنچه پیرامون آنان یا در جهان روی می دهد به خوبی مطلع سازند .
ویژگی های گزارش خبری : نخستین اصل در تهیه گزارش خبری وجود خبر است وقتی ما به خبر قابل توجه و مهمی برخورد می کنیم و ان را برای گزارش شدن مناسب می بینیم باید تمهیداتی لازم را برای بازسازی و نوسازی و پرورش ان به عمل آوریم .
از آنجا که یکی از ویژگی های خبر تازگی آن است روزنامه ها موظفند برای تهیه گزارش خبری سرعت و انرژی بیشتری بگذارند به همین دلیل نیز در صورتی که یک گزارش خبری به معنای واقعی بدون نقص تهیه شود می تواند از اهمیت و تاثیر گذاری بالایی برخودار باشد .
تعریف گزارش خبری : گزارش های خبری در پی وقوع یک رویداد به منظور تبیین و تشریع چگونگی وقوع حادثه ، پیامدها ، آثار و واقعه و علل وقوع آن تهیه می شود .
در گزارش خبری: گزارش گر در پی پاسخ گویی به سئوالات مخاطبان در ارتباط با رویدادهای بر می آید که به تازگی اتفاق افتاده و اخبا آن قبلا منتشر شده و یا اتفاقات جدیدی در ارتباط با آن رویداد در حال وقوع است .
مراحل تهیه گزارش های خبری : برای تهیه گزارش های کوتاه خبری معمولا گذر از شش مرحله ضروری است . البته مراحل متناسب با نوع رویداد و شیوه تنظیم می تواند کاهش یابد.
همچنین در باره جمع آوری اطلاعات موضوعاتی – تقسیم بندی موضوعات و حضور در محل و ..... مطالبی توسط استاد ارائه گردید
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: نسرین اقاملا