خوش آمديد,
مهمان
|
|
انواع گزارش
• گزارش¬هاي كوتاه اين گروه گزارش¬ها داراي دو ويژگي هستند: حجم كوتاه و محدودي دارند و به طور معمول داراي يك محور هستند و نياز به اطلاعات يا تحقيق محدودي دارند. دو نوع از اين گزارش¬ها عبارتنداز: 1-گزارش خبري: معمولاًٌ گزارش وقايع و رويدادهايي نظير موضوعات اجتماعي روز، تحولات فرهنگي، اقتصادي، سياسي، حوادث و بلاياي طبيعي را شامل مي شود و گزارشگر اطلاعاتي را معمولاً بين 15 تا 30 بند مي¬نويسد. 2-گزارش آزاد: روايت خرده برداشت¬هاي حسي و ذهني گزارشگر از پديده¬هاي زندگي پيراموني او است. اين گزارش¬ها به عكس¬هاي فوري تشبيه كرده¬اند. در اين نوع گزارش¬ها مصاحبه يا اطلاعات نقش كم¬رنگ-تري دارند، اين گزارش¬ها را آزاد نام داده¬اند ، گزارش¬هاي بلند گزارش¬هاي بلند، زمينه و شكل اصلي گزارش در معناي رسانه¬اي است. اين گزارش¬ها نيازمند تدارك گسترده¬اي هستند و وقت بيشتري از گزارشگر مي¬گيرند. 1- گزارش از پديده: اين گزارش¬ها به پديده¬هاي جالب و غيرخبري پيرامون گزارشگر ربط مي¬يابد. مهم¬ترين پديده¬هاي گزارشي عبارتند از: الف- گزارش از شخص: انتخاب اشخاص در اين نوع گزارش¬ها، با توجه به ميزان محبوبيت آنان نزد عامه يا جذابيت¬هاي شغلي يا اقتدار سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي آنان صورت مي¬گيرد، در عين حال اين محبوبيت، جذابيت يا اقتدار بايد به حدي پررنگ باشد كه بتواند بخشي از يك نوشتار مطبوعاتي را به خود اختصاص دهد. ب- گزارش از فرآيند: فرآيندها برخي عارضه¬هاي غيرخبري و جاري در جامعه هستند كه وجود آنها آثاري را در محيط زندگي ما مي¬گذارد. مثل : آلودگي هوا، مهاجرت از روستا ج- گزارش از محل: هدف گزارشگر ارايه تصويري از يك محل و به تعبيري يك محدوده مكاني است. مثل: يك روستا، كتابخانه، نمايشگاه، گزارش از محل در بسياري مواقع همانند گزارش روز است. 2- گزارش از رويداد: در اطراف ما هر روز حوادث و وقايعي روي مي دهد كه ممكن است براي گزارشگر موضوع خوبي براي تهيه گزارش باشد. گزارش از رويداد دو گروه عمده دارد: الف) گزارش از مراسم¬هاي رسمي و غيررسمي مانند: مراسم گلاب¬گيري در كاشان، مراسم افتتاح نمايشگاه كتاب ب) گزارش از حوادث مانند: زلزله، سيل، آتش¬سوزي 3- گزارش¬هاي خاص: گزارش¬هاي طنز، گزارش¬هاي ويژه (رپرتاژ آگهي) و گزارش تصويري در اين گروه جاي مي¬گيرند. الف) گزارش طنز: اصول و معيارهاي گزارش به كار مي¬روند اما زبان و شيوه گزارش طنز است. ب) گزارش ويژه: هميشه به سفارش مخاطب تهيه مي¬شود، از چالش دور هستند و لجن جانبدارانه نسبت به سفارش دهنده دارند. ج) گزارش تصويري: هميشه كار عكاسان است. زماني كه وظيفه انتقال پيام از واژه يا سوژه به عكس محول شود، گزارش تصويري شكل مي¬گيرد. فریدون غفاری چراتی/ روابط عمومي رسانه |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|