دوشنبه, 24 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تعریف گزارش و گزارشگر

تعریف گزارش و گزارشگر 9 سال 1 ماه ago #113743

  • مهدی فرجی
  • مهدی فرجی's Avatar
  • آفلاين
  • دانشجو
  • ارسال ها: 40
  • Thank you received: 13
به نام خدا

تعریف گزارش و گزارشگر
تعريفي كه از گزارش میشه بیان کرد اين است كه ((گزارش بيان توصيفي و تصويري يك واقعه يا موضوع است)).
(گزارش: تلفيق ((خبر)) و ((تحقيق)) است، به اضافه بازسازي هنرمندانه صحنه ها، موضوعات، حوادث و واقعيات مهم زندگي اجتماعي) كه بخش اخير يعني بازسازي و واقعيات مهم اجتماعي بيشتر در مورد گزارش هاي تحقيقي (گزارش هاي روز) صدق مي كند. بر همين اساس، گزارشگر، كسي است كه حواس خود را به خواننده، شنونده و بيننده قرض مي دهد،
گزارشگر بيشتر به بيان (نحوه) و(علت) جريان واقعه مي پردازد چرا كه او در واقع نماينده مخاطبان خود است و بايد به صورت ناظر هشيار عمل كند. گزارش را مي توان كاملترين كار روزنامه نگاري دانست، چرا كه مجموعه عناصر روزنامه نگاري را در خود دارد
در گزارش، خبر هست، مصاحبه هست، هنر مقاله نويسي به نوعي هست، ديد و شم خبري و دانش و اطلاعات اجتماعي نويسنده، شرط است، روش تحقيق كه يكي از دروس مهم رشته روزنامه نگاري است در آن كاربرد پيدا مي كند و دست آخر توانايي نويسنده در نوشتن و تنظيم مطلب، تسلط او بر نثر و نگارش فارسي، ساده نويسي، پرهيز از آشفتگي و نيز داشتن نظم فكري اهميت پيدا مي كند.
زمانى که یک خبر ، موضوع یا رویدادى داراى اهمیت و ارزش ویژه‏یى است، از سوى گزارشگران مورد توجه‏قرارگرفته، کالبدشکافى مى‏شود و از زوایاى مختلف، مورد نقد و بررسى‏قرار مى‏گیرد.گاهى دامنه‏ى یک رویداد یا خبر، آنقدر مهم و گسترده، تکان‏دهنده یاعجیب و غیرمنتظره است که دیگر در ظرف خبر نمى‏گنجد؛ در چنین حالتى‏گزارش پا به عرصه‏ى وجود مى‏گذارد، از لایه‏هاى سطحى خبر عبور مى‏کند،به آن عمق مى‏بخشد، و زوایاى تاریک خبر و رویداد را روشن مى‏سازد.آهنگ سازندگى و توسعه‏ى کشور، پسرفتها و پیشرفتهاى شهرى،تحولات علمى و فرهنگى و اجتماعى یک ملت، موضوعهایى نیستند که‏مطبوعات بتوانند با بیان آن، در قالب خبر، به نیاز خوانندگان خود پاسخ‏دهند. بنابراین با توجه به همین ضروریات است که گزارش در مطبوعات‏جایگاه ویژه‏ى خود را مى‏یابد.

گزارشگر، براى آنکه بتواند یک معضل یا تحول اجتماعى را براى‏خوانندگان روزنامه خود کالبدشکافى کند، یا زوایاى تاریک خبر را روشن‏سازد، به سراغ مردم، مسؤولان و کارشناسان مى‏رود؛ به آرشیو اسناد مراجعه‏مى‏کند و با پرداخت هنرمندانه‏ى همه‏ى آن چیزى که به‏دست آورده است، درقالب یک گزارش، افکار عمومى را به قضاوت مى‏طلبد؛ مسؤولان را هشیارمى‏سازد؛ حساسیت جامعه را نسبت به یک معضل بالا مى‏برد و با انگشت‏گذاشتن بر روى هنجارها، به تقویت آنها در جامعه مى‏پردازد و به زدودن‏ناهنجاریهاى اجتماعى کمک مى‏کند.
به همین دلیل نیز مطبوعات، براى گزارش اهمیت زیادى قایل هستند وگزارشگران از زبده‏ترین افراد تحریریه‏ى مطبوعاتى به حساب مى‏آیند.گزارشها، امروزه با همه‏ى عرصه‏هاى مورد توجه روزنامه‏نگار سروکار دارندو گویاى هویت هیأت تحریریه‏ى روزنامه هستند. به روزنامه عمق‏مى‏بخشند و یک موضوع را از دیدگاههاى مختلف بررسى مى‏کنند. گزارشهامى‏توانند بر روندها پیشى گیرند، به شکل‏گیرى عقاید کمک کنند و باخوانندگان پیوند برقرار سازند. گزارشها براى روزنامه‏نگاران نیز مفیدند وفرصتهایى ایجاد مى‏کنند تا گزارشگر، نسبت به مسایل، با ذهن بازتر فکرکند. به عبارت دیگر، گزارشگرى، فرصتهایى براى نوشتن با ذهن بازتر وهمراه با تخیل و استفاده‏ى کامل از مهارتهاى روزنامه‏نگارى فراهم مى‏آورد.


باتقدیم احترام: مهدی فرجی
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: نسرین اقاملا