جمعه, 21 ارديبهشت 1403

 



موضوع: فصل دوم : مقاله و گزارش نویسی - نثر گزارش

فصل دوم : مقاله و گزارش نویسی - نثر گزارش 9 سال 1 ماه ago #113536

فصل دوم :
گردآورند: خلیل رنجبر برگزاری کلاس روزهای شنبه
تعریف گزارش ؟
در تعریف گزارش آمده است بیان تشریحی یک خبر، رویداد یا موضوع اجتماعی است . چون با تصویر و توصیف در آمیزد و با تحقیق همراه شود ، مستندتر و پذیرفتنی تر می شود.
تعریف گزارش مطبوعاتی؟ از تجزیه و تحلیل یک مشکل یا پدیده ای اجتماعی که از عمومیت و فراگیری برخودار باشد .
درگزارش مطبوعاتی برخلاف تحقیقات علمی و همه جانبه هدف حل مساله و مشکل نیست . بلکه طرح مساله و بسیج افکار عمومی است.
تعریف گزارشگر ؟ کسی است که حواس خود را به خواننده ، شنونده و بیننده قرض می دهد و برای تکمیل و افزودن براطلاعات خواننده به بیان نحوه و علت جریان واقعه می پردازد .
نقش و اهمیت گزارشگر در مطبوعات . گزارشگر برای آنکه بتواند یک معضل یا تحول اجتماعی را برای خوانندگان روزنامه خود کالبد شکافی کند یا زوایای تاریک یک خبر را روشن سازد به سراغ مردم ، مسوولان و کارشناسان می رود .
ویژگی های گزارش و گزارش نویس : گزارش برای آنکه گزارش درست و اصولی نوشته شود و تاثیر و جاذبه داشته باشد و از ویژگیهای لازم برخودار با شد گزارشگر باید بتواند با تسلط بیشتر کار خود را پیش ببرد باید دارای یک محور اصلی باشد و ..... گزارش در عین پرداختن به مسائل و جنبه های مختلف مربوط به موضوع خود بایستی وحدت داشته باشد .


گزارشگر وظیفه بازگوئی مسائل را به عهده دارد – باید حتی الامکان از دادن قضاوت و داوری قبلی به خواننده پرهیز کند .

فصل سوم:
نثر گزارش
نشر گزارش ؟ اصولا زبان گزارش را می توان زبان گسترده نامید زیرا از زبان خبر عمیق تر است و به خاطر داشتن امکان بیشتر در توضیح و تشریع واژه های تخصصی بازتر می شود و ابعاد رویدادها حرکات ، خواست ها، روشن تر و زنده تر بازسازی می شود و واژه ها بار اجتماعی بیشتری نسبت به خبر پیدا می کند.
چگونگی استفاده از عنصر تخیل در گزارش نویسی :در گزارش عنصر تخیل تا جایی قابل استفاده و کاربرد آن مجاز است که در خدمت بیان واقعیت باشد
صفت در گزارش : در روزنامه نگاری به طور کلی و در گزارش نیز باید حتی الامکان از به کاربردن صفت برای بیان خصوصیات شی یا فرد مورد نظر اجتناب کرد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: نسرین اقاملا